Vad tror ni det kan vara?
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Vad tror ni det kan vara?
dimitri skrev:paa lattjar med sitt nya CADprogram. Det är kul och nytt och snyggt och lite spännande
Naqref skrev:En klick pl400 mot väggen löser annars det.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:En klick pl400 mot väggen löser annars det.
Hur skall mjukfötterna fungera då tänkte du?
Nattlorden skrev:Naqref skrev:En klick pl400 mot väggen löser annars det.
Hur skall mjukfötterna fungera då tänkte du?
Svante skrev:Jeflar vad med damm det kommer att fastna i tratten...
petersteindl skrev:.... att få tag på Bremenbasar.![]()
Jag var nyss i USA på CES och var hos tillverkaren av Bremenbasarna och jag kan beställa fler Bremenbasar och det skulle ta några månader att få fram. Finns det intresse för sådant till någon slags DIY-projekt? Tippar att i så fall är avr7000 mest lämpad att dra kvarnsten på ett sådant projekt![]()
Korgen kommer i så fall ändras till gjutet aluminiumchassie som är styvare och med bättre fästmöjlighet i låda d v s skruvar kan direkt dras åt utan att ta i upphängningen![]()
Mvh
Peter
Aerob skrev:Intresse finns alltid, hur stort det är avgörs av priset på elementen!
paa skrev: Hittade ett par bilder på nån sorts trevägare
Vad tror ni det kan vara?
phon skrev:Eftersom det är Mature Engineering som ligger bakom konceptet så antar jag att all sorts blåtand, wifi, trådlöst, spotify eller annat modernt elände är helt bannlyst?
paa skrev:petersteindl skrev:.... att få tag på Bremenbasar.![]()
Jag var nyss i USA på CES och var hos tillverkaren av Bremenbasarna och jag kan beställa fler Bremenbasar och det skulle ta några månader att få fram. Finns det intresse för sådant till någon slags DIY-projekt? Tippar att i så fall är avr7000 mest lämpad att dra kvarnsten på ett sådant projekt![]()
Korgen kommer i så fall ändras till gjutet aluminiumchassie som är styvare och med bättre fästmöjlighet i låda d v s skruvar kan direkt dras åt utan att ta i upphängningen![]()
Mvh
Peter
Kommer den att kunna användas upp till 800-1000 Hz?
petersteindl skrev:Korgen kommer i så fall ändras till gjutet aluminiumchassie som är styvare och med bättre fästmöjlighet i låda d v s skruvar kan direkt dras åt utan att ta i upphängningen
paa skrev:petersteindl skrev:.... att få tag på Bremenbasar.![]()
Mvh
Peter
Kommer den att kunna användas upp till 800-1000 Hz?
LypsylateX skrev:petersteindl skrev:Korgen kommer i så fall ändras till gjutet aluminiumchassie som är styvare och med bättre fästmöjlighet i låda d v s skruvar kan direkt dras åt utan att ta i upphängningen
Skulle en sådan korg göra elementet avsevärt mycket dyrare, eller handlar det om någon hundralapp hit eller dit?
phon skrev:Ragnwald skrev:Sen har vi dollarkursen.
Skulle dom inte lägga ner dollarn snart?
PerStromgren skrev:Var hittade du bilderna?
Maccis skrev:phon skrev:Ragnwald skrev:Sen har vi dollarkursen.
Skulle dom inte lägga ner dollarn snart?
Och införa vaddå?
Euro?
SEK?
paa skrev:PerStromgren skrev:Var hittade du bilderna?
Plötsligt var dom bara där, i CAD-datorn.
Jag tyckte det verkar som om SSC och även andra kört fast designmässigt med trevägaren. Prototypen gjordes ju innan man började studera och använda waveguides för lägre färgning, så detta är mitt alternativ till designkoncept.
Bottenplattan är väl det som jag inte är klar över hur det ska se ut, men jag har ju å andra sidan bara lagt ner ett par timmar på utkastet.
Kan detta funka?
Vad är det som saknas, sido-absorbent kanske?
Jocke skrev:Skulle ändå vilja ha basen uppåtvinklad i stället. Men, det är möjligt att man kan klura ut vilka egenskaper elementet behöver ha för att fungera optimalt så här...![]()
paa skrev:Är det ingen som tror att det skulle fungera med basen riktad snett neråt, delad vid 800 Hz?
paa skrev:Jocke skrev:Skulle ändå vilja ha basen uppåtvinklad i stället. Men, det är möjligt att man kan klura ut vilka egenskaper elementet behöver ha för att fungera optimalt så här...![]()
Är det ingen som tror att det skulle fungera med basen riktad snett neråt, delad vid 800 Hz?
Jag tycker jag sett någon patentritning från gamla goda tiden med en sådan lösning för baselementet.
Jocke skrev:paa skrev:Jocke skrev:Skulle ändå vilja ha basen uppåtvinklad i stället. Men, det är möjligt att man kan klura ut vilka egenskaper elementet behöver ha för att fungera optimalt så här...![]()
Är det ingen som tror att det skulle fungera med basen riktad snett neråt, delad vid 800 Hz?
Jag tycker jag sett någon patentritning från gamla goda tiden med en sådan lösning för baselementet.
Det kan väl gå att få det att funka, men varför? ^^
Att basen är placerad så nära golv och vägg är väl bara bra men den blir väl rätt instabil? Vänd på den undre vet ja... och gör överdelen mindre!
paa skrev:Jocke skrev:paa skrev:Jocke skrev:Skulle ändå vilja ha basen uppåtvinklad i stället. Men, det är möjligt att man kan klura ut vilka egenskaper elementet behöver ha för att fungera optimalt så här...![]()
Att basen är placerad så nära golv och vägg är väl bara bra men den blir väl rätt instabil? Vänd på den undre vet ja... och gör överdelen mindre!
Det är ju volymen jag vill åt, överdelens volym ska hopfogas med underdelen.
Varför blir den instabil menar du?
För att jag räknar med att det går att få in tillräcklig volym inom konceptet för en 10" bas.jonasp skrev:Varför just en tiotummare?
Jocke skrev:
Du tänker dig en större bas än som vanligen förekommer i OA-sammanhang - 8"-10"? Man måste väl ha glädje av lådvolymen och placeringen som sådan gör det ju möjligt att spara några liter...
paa skrev:Jocke skrev:
Du tänker dig en större bas än som vanligen förekommer i OA-sammanhang - 8"-10"? Man måste väl ha glädje av lådvolymen och placeringen som sådan gör det ju möjligt att spara några liter...
OA6 hade ju 10" bas, och det kan ju göra att basmoduler inte behövs i de flesta fall.
Aerob skrev:paa skrev:Kommer den att kunna användas upp till 800-1000 Hz?
Hur stor waveguide har du tänkt att använda? Delning vid 800Hz kräver väl en ganska så stor waveguide?
petersteindl skrev:Vid vilken frekvens räknar ni med att första utsläckningen kommer p g a motvas på reflex från golv respektive från vägg? Det gäller baselementet.
Fjonkalicious skrev:Får man verkligen det tilltänkta basstödet med paa:s lösning? Det är ju färre anläggningsytor kring basen. Men så få kan man rita alternativa lösningar som utgår mer från originalpatentet?
Alltså, missförstå mig inte. Jag hejar på allt vad jag kan. Jag vill bara veta vilja begränsningar och möjligheter man har.
En fråga: Varför plockar du inte bort sockeln och gör den vägghängd istället?
petersteindl skrev:.... Jag var nyss i USA på CES och var hos tillverkaren av Bremenbasarna och jag kan beställa fler Bremenbasar och det skulle ta några månader att få fram. Finns det intresse för sådant till någon slags DIY-projekt?...
paa skrev:Jocke skrev:paa skrev:Jocke skrev:Skulle ändå vilja ha basen uppåtvinklad i stället. Men, det är möjligt att man kan klura ut vilka egenskaper elementet behöver ha för att fungera optimalt så här...![]()
Det är ju volymen jag vill åt, överdelens volym ska hopfogas med underdelen.
Varför blir den instabil menar du?
The-Master skrev:petersteindl skrev:.... Jag var nyss i USA på CES och var hos tillverkaren av Bremenbasarna och jag kan beställa fler Bremenbasar och det skulle ta några månader att få fram. Finns det intresse för sådant till någon slags DIY-projekt?...
Intresserad...
paa skrev:Aerob skrev:paa skrev:Kommer den att kunna användas upp till 800-1000 Hz?
Hur stor waveguide har du tänkt att använda? Delning vid 800Hz kräver väl en ganska så stor waveguide?
Ca 25 cm diameter, sen får man väl utröna hur långt ner den kan gå.
Men som Geddes säger, gränsfrekvens är inget aktuellt begrepp för waveguides, de ger ljud vid alla frekvenser, mer eller mindre.
Man får låta delningsfiltret plocka ut det som går att använda bara.
Delning vid 1000 Hz var väl nämnt i patentet för ursprungliga trevägaren, så det kan ju vara en möjlig kompromiss.
Kugelwellen, JMLC eller Tractrix kan ju vara tänkbara former på "hornet" också.
Jag har ju inte några direkta planer på att bygga något sådant, utan har ju bara spånat ihop något som kanske kan inspirera någon annan.
Men man vet ju aldrig...
Jo, men det blir ju liksom så genom att WG:n lutar uppåt.Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
paa skrev:Jo, men det blir ju liksom så genom att WG:n lutar uppåt.Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Annars kan man kanske hänga en kudde i underdelen av öppningen, ungefär som Snell gjorde på sin A-modell.
Har du någon uppfattning om vilken spridning som vore optimal i sidled, är +/-45 grader acceptabelt?
paa skrev:För att jag räknar med att det går att få in tillräcklig volym inom konceptet för en 10" bas.jonasp skrev:Varför just en tiotummare?
Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Jocke skrev:Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Funderar på hur man utformar en sådan...
mangrove skrev:Jocke skrev:Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Funderar på hur man utformar en sådan...mangrove skrev:En halvmånformad skiva av dämpmaterial som sticker ut rätvinkligt från högtalarens "spets" som ett litet bord?
mangrove skrev:Där får man också besvarat den klassiska OA-frågan (iaf för 60/70-talarna) "var ställer man ifrån sig drinken på en OA-högtalare"
jonasp skrev:paa skrev:För att jag räknar med att det går att få in tillräcklig volym inom konceptet för en 10" bas.jonasp skrev:Varför just en tiotummare?
Har du räknat ut vilken innervolym du har i den där konstruktionen som du har snubblat på i CAD-burken? CAD-programmet har kanske råkat räkna ut volymen åt dig?
PappaBas skrev:Coolt projekt paa!![]()
Hoppas du hittar en vettig 10".
Jag tycker svaret på frågan varför man skall använda en 10" är... "för att jag kan!"
Blev lite taggad.. så nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt basarna till mitt OA-projekt.
petersteindl skrev:Vid vilken frekvens räknar ni med att första utsläckningen kommer p g a motfas på reflex från golv respektive från vägg? Det gäller baselementet.
Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
paa skrev:Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Vad tror du om denna form på waveguide?
paa skrev:Naqref skrev:Jag tycker hela konceptet ser väldigt intressant ut. Det jag möjligen skulle vilja är att man försökte få spridningsmönstret från diskant-WGn att vara halvmåneformat i en båge uppåt och inget (i princip) nedåt.
Vad tror du om denna form på waveguide?
Finns det bildbevis?petersteindl skrev:Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana![]()
sedan urminnes tider.
Mvh
Peter
Rättegång, vad fick du det ifrån? Det räcker med vetenskapliga bevis.KarlXII skrev:Bevis? Blev detta en rättegång helt plötsligt?
paa skrev:Finns det bildbevis?petersteindl skrev:Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana![]()
sedan urminnes tider.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:paa skrev:Finns det bildbevis?petersteindl skrev:Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana![]()
sedan urminnes tider.
Mvh
Peter
Jag tog inga fotografier då det begav sig.
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Finns det bildbevis?petersteindl skrev:Fråga Roger Sperrling. Han använde/r sådana![]()
sedan urminnes tider.
Mvh
Peter
Var det denna?
Var det nåt bra i mellanregistret?
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Finns det bildbevis?
Var det denna?
[ Bild ]
Var det nåt bra i mellanregistret?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster