Hittade ett par bilder på nån sorts trevägare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 00:59

paa skrev:
petersteindl skrev:.... att få tag på Bremenbasar. 8)

Jag var nyss i USA på CES och var hos tillverkaren av Bremenbasarna och jag kan beställa fler Bremenbasar och det skulle ta några månader att få fram. Finns det intresse för sådant till någon slags DIY-projekt? Tippar att i så fall är avr7000 mest lämpad att dra kvarnsten på ett sådant projekt :)

Korgen kommer i så fall ändras till gjutet aluminiumchassie som är styvare och med bättre fästmöjlighet i låda d v s skruvar kan direkt dras åt utan att ta i upphängningen :)

Mvh
Peter

Kommer den att kunna användas upp till 800-1000 Hz?

Definitivt ja!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 01:04

LypsylateX skrev:
petersteindl skrev:Korgen kommer i så fall ändras till gjutet aluminiumchassie som är styvare och med bättre fästmöjlighet i låda d v s skruvar kan direkt dras åt utan att ta i upphängningen :)

Skulle en sådan korg göra elementet avsevärt mycket dyrare, eller handlar det om någon hundralapp hit eller dit?

Den största fördyringen är priset på neodym som har gått upp med mer än 2000 % d v s 20 ggr vad det var innan prisräjset. Nu har priset på neodym stabiliserats något. Jag kan inte ge pris just nu, men 2 tkr-2,7 tkr ink moms per styck för faktisktmedlemmar i DIY som engångsföreteelse kan vara realistiskt.

Som reservdel kommer priset vara nästan det dubbla.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-01-20 11:12

Ragnwald skrev:Sen har vi dollarkursen. :(

Skulle dom inte lägga ner dollarn snart?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-20 11:33

phon skrev:

Och införa vaddå?

Euro?
SEK?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-20 11:34

Maccis skrev:
phon skrev:

Och införa vaddå?

Euro?
SEK?

Yuan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hittade ett par bilder på nån sorts trevägare

Inläggav paa » 2013-01-20 11:47

PerStromgren skrev:Var hittade du bilderna?

Plötsligt var dom bara där, i CAD-datorn.

Jag tyckte det verkar som om SSC och även andra kört fast designmässigt med trevägaren. Prototypen gjordes ju innan man började studera och använda waveguides för lägre färgning, så detta är mitt alternativ till designkoncept.
Bottenplattan är väl det som jag inte är klar över hur det ska se ut, men jag har ju å andra sidan bara lagt ner ett par timmar på utkastet.
Kan detta funka?
Vad är det som saknas, sido-absorbent kanske?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-01-20 11:49

Maccis skrev:
phon skrev:

Och införa vaddå?

Euro?
SEK?

Är inte dom införda redan?

Visserligen fattas det sek hela tiden i min kassa, men det beror nog på att det är andra som för tillfället har dem ... :o
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-20 12:23

paa skrev:
PerStromgren skrev:Var hittade du bilderna?

Plötsligt var dom bara där, i CAD-datorn.

Jag tyckte det verkar som om SSC och även andra kört fast designmässigt med trevägaren. Prototypen gjordes ju innan man började studera och använda waveguides för lägre färgning, så detta är mitt alternativ till designkoncept.
Bottenplattan är väl det som jag inte är klar över hur det ska se ut, men jag har ju å andra sidan bara lagt ner ett par timmar på utkastet.
Kan detta funka?
Vad är det som saknas, sido-absorbent kanske?

Fantastisk dator det där! :wink:

Har spånat på något snarlikt men det har inte kommit ur "knoppen" - saknar gränssnitt till verkligheten... :roll: Tycker det är toppen med lite konkreta förslag så här så kanske det blir fart?

Skulle ändå vilja ha basen uppåtvinklad i stället. Men, det är möjligt att man kan klura ut vilka egenskaper elementet behöver ha för att fungera optimalt så här... :roll: Waveguider är mer riktade (på ett sätt) och sägs lida mindre av diffraktion och i 3-vägaren är basen mer integrerad till begränsningsytorna så kanske kan man designa för att slippa absorbenter...

Kul uppslag! :)

niclas

Inläggav niclas » 2013-01-20 12:52

Fan, nu blev man ju lite sugen på att Cadda lite.. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-20 15:35

Jocke skrev:Skulle ändå vilja ha basen uppåtvinklad i stället. Men, det är möjligt att man kan klura ut vilka egenskaper elementet behöver ha för att fungera optimalt så här... :roll:

Är det ingen som tror att det skulle fungera med basen riktad snett neråt, delad vid 800 Hz?
Jag tycker jag sett någon patentritning från gamla goda tiden med en sådan lösning för baselementet.

Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-20 18:52

paa skrev:Är det ingen som tror att det skulle fungera med basen riktad snett neråt, delad vid 800 Hz?

Jo, jag! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-20 19:09

paa skrev:
Jocke skrev:Skulle ändå vilja ha basen uppåtvinklad i stället. Men, det är möjligt att man kan klura ut vilka egenskaper elementet behöver ha för att fungera optimalt så här... :roll:

Är det ingen som tror att det skulle fungera med basen riktad snett neråt, delad vid 800 Hz?
Jag tycker jag sett någon patentritning från gamla goda tiden med en sådan lösning för baselementet.

Det kan väl gå att få det att funka, men varför? ^^
Att basen är placerad så nära golv och vägg är väl bara bra men den blir väl rätt instabil? Vänd på den undre vet ja... och gör överdelen mindre! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 19:37

Vid vilken frekvens räknar ni med att första utsläckningen kommer p g a motvas på reflex från golv respektive från vägg? Det gäller baselementet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-01-20 20:56

Jag anar en viss inspiration från Dr Geddes vad det gäller vågguidens utformning, fyllning och bestyckning. Trevligt projekt!

Varför just en tiotummare?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-20 21:26

Jocke skrev:
paa skrev:

Att basen är placerad så nära golv och vägg är väl bara bra men den blir väl rätt instabil? Vänd på den undre vet ja... och gör överdelen mindre! :)

Det är ju volymen jag vill åt, överdelens volym ska hopfogas med underdelen.
Varför blir den instabil menar du?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-20 21:31

paa skrev:
Jocke skrev:
paa skrev:

Det ser vingligt ut...

Du tänker dig en större bas än som vanligen förekommer i OA-sammanhang - 8"-10"? Man måste väl ha glädje av lådvolymen och placeringen som sådan gör det ju möjligt att spara några liter...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-20 21:31

jonasp skrev:Varför just en tiotummare?
För att jag räknar med att det går att få in tillräcklig volym inom konceptet för en 10" bas.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-20 21:33

Jocke skrev:
Du tänker dig en större bas än som vanligen förekommer i OA-sammanhang - 8"-10"? Man måste väl ha glädje av lådvolymen och placeringen som sådan gör det ju möjligt att spara några liter...

OA6 hade ju 10" bas, och det kan ju göra att basmoduler inte behövs i de flesta fall.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-20 21:38

paa skrev:
Jocke skrev:

OA6 hade ju 10" bas, och det kan ju göra att basmoduler inte behövs i de flesta fall.

Men då är det väl bara att "köra"! :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-20 22:17

paa skrev:Kommer den att kunna användas upp till 800-1000 Hz?

Hur stor waveguide har du tänkt att använda? Delning vid 800Hz kräver väl en ganska så stor waveguide?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-21 00:14

Aerob skrev:
paa skrev:Kommer den att kunna användas upp till 800-1000 Hz?

Hur stor waveguide har du tänkt att använda? Delning vid 800Hz kräver väl en ganska så stor waveguide?

Ca 25 cm diameter, sen får man väl utröna hur långt ner den kan gå.
Men som Geddes säger, gränsfrekvens är inget aktuellt begrepp för waveguides, de ger ljud vid alla frekvenser, mer eller mindre.
Man får låta delningsfiltret plocka ut det som går att använda bara.
Delning vid 1000 Hz var väl nämnt i patentet för ursprungliga trevägaren, så det kan ju vara en möjlig kompromiss.
Kugelwellen, JMLC eller Tractrix kan ju vara tänkbara former på "hornet" också.

Jag har ju inte några direkta planer på att bygga något sådant, utan har ju bara spånat ihop något som kanske kan inspirera någon annan.
Men man vet ju aldrig...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-21 15:58

petersteindl skrev:Vid vilken frekvens räknar ni med att första utsläckningen kommer p g a motvas på reflex från golv respektive från vägg? Det gäller baselementet.

Centrum av baselementöppningen sitter ca 185mm över golv och ca 230 mm ut från väggen.
Inte jättenära kanske, men klart närmare än för de flesta normala högtalare.
Lite går det kanske att krympa, beror ju på vilken volym lådan ger i förhållande till vad elementet behöver. Det är klart att med en åttatummare i basen så kommer det närmare, men waveguiden till diskant-mellan kräver ju sin storlek i alla fall, så det kanske blir mer obalans designmässigt på så sätt.

Nu med uppdaterad sockel:

Bild
Numera pensionär.

Maarten

Inläggav Maarten » 2013-01-21 23:13

Paa, ser bättre ut med svart (=osynlig) sockel.

Ev kanske ocksa labba lite med midjans höjd (upp alt ner), dvs en aning asymmetri?

Verkar också mer färdigtänkt avseende funktion än det såg ut vid första anblicken!

Kul att du gör detta och inspirerar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-21 23:18

+1 Jättekul initiativ!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-21 23:44

Får man verkligen det tilltänkta basstödet med paa:s lösning? Det är ju färre anläggningsytor kring basen. Men så få kan man rita alternativa lösningar som utgår mer från originalpatentet?

Alltså, missförstå mig inte. Jag hejar på allt vad jag kan. Jag vill bara veta vilja begränsningar och möjligheter man har.

En fråga: Varför plockar du inte bort sockeln och gör den vägghängd istället?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-22 00:16

Fjonkalicious skrev:Får man verkligen det tilltänkta basstödet med paa:s lösning? Det är ju färre anläggningsytor kring basen. Men så få kan man rita alternativa lösningar som utgår mer från originalpatentet?

Alltså, missförstå mig inte. Jag hejar på allt vad jag kan. Jag vill bara veta vilja begränsningar och möjligheter man har.

En fråga: Varför plockar du inte bort sockeln och gör den vägghängd istället?

Om den inte tar stöd mot golvet, så blir det ju färre anläggningsytor kring basen!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-22 00:24

Ja, men den kan väl hänga på väggen med nedre spetsen i golvet?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2013-01-22 00:50

petersteindl skrev:.... Jag var nyss i USA på CES och var hos tillverkaren av Bremenbasarna och jag kan beställa fler Bremenbasar och det skulle ta några månader att få fram. Finns det intresse för sådant till någon slags DIY-projekt?...

Intresserad... :)
//RoBeRt

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-22 00:53

paa skrev:
Jocke skrev:
paa skrev:

en variovent må vara, kanske... dels så 'ljudar den' + att den jämnar ut eventuell puckel?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-22 01:22

The-Master skrev:
petersteindl skrev:.... Jag var nyss i USA på CES och var hos tillverkaren av Bremenbasarna och jag kan beställa fler Bremenbasar och det skulle ta några månader att få fram. Finns det intresse för sådant till någon slags DIY-projekt?...

Intresserad... :)

Noterat :)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati