Har till helgen lånat hem ett par Larsen 6:or (med gamla diskanten) för utvärdering. Tanken var att dessa skulle få ersätta mina nuvarande OA 14 (med B65oa II). Tyvärr så låter det inte alls bra och frågan är varför?
Intryck/problem:
Basen (som förvisso känns djupare än mina OA 14) är lite otydlig och brummig jämfört med andra moderna högtalare jag lyssnat på. Jag tror detta beror på att bakväggen egentligen bara är en gipsvägg plus bakomliggande isolering.
Diskanten känns väldigt intensiv och skrikig. Drar man på (för att höra mellanregistret) är det stundtals outhärdligt. Jag är inte speciellt känslig (jag är ju van med OA 14:s nästa fyrtio år gamla originaldiskanter), men detta känns inte rätt.
Mellanregistret är jag mest förvånad över, eller snarare bristen på det. Det känns som det helt försvinner mellan basmuller och skrikig diskant.
Orsaker:
Har försökt laborera mig fram till något bättre, men inte lyckats. Detta har jag gjort:
- Verifierat att faserna är rätt
Det var de. - Flyttat isär högtalarna
Ingen märkbar skillnad. - Flyttat ut högtalarna från väggen ett par cm
Ingen märkbar skillnad.
Så, nu står mitt hopp till er här på faktiskt. Vad kan vara fel?
- Bakväggen?
Ihålig gipsvägg, kan man göra något åt det? - Förstärkaren?
Kör med en gammal NAD C350, är det för dålig kräm i den? - Rummet?
Är rummet så långt från optimalt att det låter dåligt? Bild på rummet finns här (det svartgråa är högtalarnas nuvarande placering). - Källan?
Min NAD C521i kan väl inte vara så pass dålig att den ställer till allt? - Kablarna?
Lampkablar, utan kristaller och annat magiskt jox. Fungerar det?
Tack på förhand!