gfs skrev:Dags att sondera terrängen alltså, tips?
Kanske ett Synergy-horn eller en Linkwitz dipol eller en Allison One?

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
gfs skrev:Dags att sondera terrängen alltså, tips?
dimitri skrev:den ska väl finnas i en 6.2 version, kanske löser den alla knutar?
farbman skrev:Jag uppgraderade mina L6 till L6.2 för att bli av med en diskant som kunde vara lite väl påträngande i vissa fall.
L6.2 är otroligt mycket snällare mot lyssnaren vad det gäller detta och har man problem med L6ans diskant så kan denna uppgradering vara boten.
I övrigt skulle jag rekommendera dig att testa med att byta ut lampsladden mot EKK. Jag fick ett lyft på hela registret när jag bytte ut mina gamla noname högalarkablar mot EKK iaf och har inte ångrat mig en enda sekund.
gfs skrev:Nu har jag kopplat ur 6:orna (för denna gång) och anslutit mina OA 14 igen. Om det är något jag lärt mig under helgen så är det att jag verkligen gillar mina gamla 70-talare. För att vara runt fyrtiostrecket är de imponerande (även ifall 14-modellen räknas som den "sämsta"). Så summa summarum är det väl egentligen det jag söker, 70-tals-Carlsson-ljudet, fast med en aningen djupare bas och snällare diskant. Hur hittar jag det tro?
Om jag ska sammanfatta Larsen 6 så är det det absolut största problemet (för mig) bristen på mellanregister. Det mest imponerande är hur jädra djupt ner de kan gå.
Tack alla för idéer och förslag!
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Komplettera dina högtalare med två basmoduler
Det brukar ju ge mer mellanregister och behagligare diskant ...![]()
Laila skrev:Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Komplettera dina högtalare med två basmoduler
Kunde inte sagt det bättre själv*. . . typ
*Men inte sällan så kan en utsträckt bas balansera en upplevt
överdriven diskant . . . har jag hört.
Han är väl nöjd med mellanregistret i sina OA14?Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Komplettera dina högtalare med två basmoduler
Det brukar ju ge mer mellanregister och behagligare diskant...![]()
MagnusÖstberg skrev:Helt rätt tvett!
Jag tror inte pojkarna förstått att han flyttat tillbaka sina OA14 i rummet och önskar ett bättre basfundament till dem.
Så kan det gå när man inte läser tråden så bra.
Laila skrev:Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Komplettera dina högtalare med två basmoduler
Kunde inte sagt det bättre själv*. . . typ
*Men inte sällan så kan en utsträckt bas balansera en upplevt
överdriven diskant . . . har jag hört.
gfs skrev:
Det är ju en idé, verkade tyvärr inte finnas 6.2:or hos min återförsäljare. Kan de plocka fram mellanregistret tro? Det är det jag saknar mest.
EKK verkar ju jobbigt rent installationstekniskt, vad för elektriska egenskaper som skulle motivera bytet?
MagnusÖstberg skrev:Helt rätt tvett!
Jag tror inte pojkarna förstått att han flyttat tillbaka sina OA14 i rummet och önskar ett bättre basfundament till dem.
Så kan det gå när man inte läser tråden så bra.
farbman skrev:gfs skrev:
Det är ju en idé, verkade tyvärr inte finnas 6.2:or hos min återförsäljare. Kan de plocka fram mellanregistret tro? Det är det jag saknar mest.
EKK verkar ju jobbigt rent installationstekniskt, vad för elektriska egenskaper som skulle motivera bytet?
Finns det ens någon som säljer L6 längre alltså??
Be din åf att plocka hem en L6.2 istället, mycket trevligare högtalare.
Dags att sondera terrängen alltså, tips?![]()
gfs skrev:MagnusÖstberg skrev:Du kanske helt enkelt inte gillar dem?
Det verkar inte bättre. Ville i alla fall ge högtalarna en värdig chans.KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Du kanske helt enkelt inte gillar dem?
Ibland är det faktiskt så lätt.
Dags att sondera terrängen alltså, tips?
Glebster skrev:Är skillnaden verkligen så stor, i synnerhet i mellanregister? Det är väl en mer utsträckt diskant och lite mindre dist som är signifikativt för den nya diskanten?! Naq?
PappaBas skrev:Glebster skrev:Är skillnaden verkligen så stor, i synnerhet i mellanregister? Det är väl en mer utsträckt diskant och lite mindre dist som är signifikativt för den nya diskanten?! Naq?
Vet inte hur filtret är ändrat men beroende på det kan det helt säkert låta annorlunda i mellanregistret?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster