Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
petersteindl skrev:Oj, jag vill påpeka att dessa exemplar av OA-12 är mycket, mycket, mycket tidiga exemplar. Dessa kondensatorer i delningsfiltret användes inte i senare serieproduktion.
Bilden som visar baffeln upp och ner visar också hur dämpullen i lådan ligger. Det har tydligen funnits olika varianter av det. Din ull ligger som jag tror är rätt. Se den här tråden: viewtopic.php?f=17&t=52485&p=1463409#p1463409
data_foggen skrev:Ser kanon bra ut det där!![]()
OA-12 renoveringstrådar är hyggligt sällsynta och du jobbar bra med kameran. Det kan aldrig bli för mycket bilder.
//H
gflar skrev:Klart du ska fortsätta med tråden! Du gör ju ett kanonfint jobb med både kamera och händer/verktyg.
Tyvärr har jag inga råd att ge, då du har mer kunskap än vad jag har i ämnet. Men så väldokumenterat som detta blir kan säkert många ha nytta det.
Vh gflar
petern skrev:Kanonreportage! Lagom mix av bra bilder o lättläst text. Tror det kommer låta helt underbart när du är klar, och att Hitachi får vila sig lite i nån garderob![]()
/Peter
PappaBas skrev:Jättekul att följa![]()
De OA-12 jag hört har låtit bra och sammanhållet (en var original och en var med t22 och B65). Men det är ju lite svårt att veta exakt vad det är som konstrar.
Har du möjlighet att mäta en frekvenskurva på dem?
Ett bra program som är gratis är Svantes Tombstone som man också kan använda om man bara vill göra frekvenssvep.
http://www.tolvan.com/index.php?page=/t ... bstone.php
Fortsätt med din fina beskrivning och dokumentation.
darkg skrev:Bild på hur de står nu?lite nyfiken på s-ljuden. edit visst ja, bara ena igång, kan vänta...
Aerob skrev:Ursäkta totalt off topic men din Lamino är för jävla snygg i läder!
ervstil skrev:Aerob skrev:Ursäkta totalt off topic men din Lamino är för jävla snygg i läder!
Tack! Den ser snygg ut men håller på att ramla isär. Den knakar så det hörs utanför huset. På riktigt!
Jonas skrev:ervstil skrev:Aerob skrev:Ursäkta totalt off topic men din Lamino är för jävla snygg i läder!
Tack! Den ser snygg ut men håller på att ramla isär. Den knakar så det hörs utanför huset. På riktigt!
Hur gammal är Laminon? Jag renoverade en från -63 och bytte då ut beslagen som håller ihop ben/armstöds-delarna med rygg/sits-delen mot nya som är rejälare än dom äldre. Fick dom gratis från Swedese... Fast det var nog för 20 år sedan.
ervstil skrev:Efter ett par dagar meen oa12 på en kanal och min kompakthögtatare på andra så måste jag säga att oa12 växer med tiden. Högtalarens ganska speciella presentation tar ett tag att vänja sig vid, men nu funkar det ganka bra. Helt klart är att den passar utmärkt som filmhögtalare, nästan som två kanals suround! Ljudet är stort och ljudet blir aldrig störande var man än är i huset. Trots att den bra spelar på en kanal. För verkligt musiklyssnande är jag lite mer tveksam, men det är självklart omöjligt att fälla omdömmen innan andra kanalen kommer upp. Men det verkar lovande!
ervstil skrev:....
En sak som jag inte noterat innan är att diskanterna krockar med gallret. även så med originaldiskanterna.
....
Ska det vara så?
....
Är detta originalkanten?
....
Jag kommer i alla fall höja upp gallret så att den går fri med marginal.
....
bootstrap skrev:Sprayade detta på mina tvättade galler som var gråa och dassiga. Nu är dom skinande svarta. Men det funkar inte om färgen är bortskavd.
Konstigt att även originalen gör det. MT24 är ju lite större så det är inte så konstigt.
Nu är det bara så att jag i hastigheten skrev in fel ljudkort, vilket om nu någon skulle följa tipset, inte fungerar, då ljudkortet saknar "fantommatning", nödvändig spänning.
Rätt ljudkort i mitt fall skulke ha varit följande the t.bone MicPlug USB
http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm
Det skulle därför vara tråkigt om nu någon skulle ta till sig tipset och köpte den kombinationen med felaktigt ljudkort.
Conny skrev:Menar geringen i själva yttre lådan. Det ser ut som om de torkat isär. Ska väl räcka med en sträng tätningsmedel i så fall.
Conny
Oj, jag vill påpeka att dessa exemplar av OA-12 är mycket, mycket, mycket tidiga exemplar. Dessa kondensatorer i delningsfiltret användes inte i senare serieproduktion.
Till saken hör att dessa kondensatorer var betydligt bättre ljudmässigt sett än de som kom att användas.
Mvh
Peter
petern skrev:Mkt imponerande, både arbetet och dokumenteringen:)
/Peter
galder skrev:Någon sådan här mikrofon kanske, eller liknande, och Svantes Tombstone (Tolvandata). Såg i någon tråd att Svante själv tipsade om någon liknande mik.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... fon-p24073
Så började jag i varje fall. Miken har en topp som man får ta med i beräkningen.
Jag gick sedan över till ECM8000, och http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm ihop med REW mätprogram.
Kul projekt du håller på med, och framför allt välskrivet och dokumenterat.
galder skrev:Någon sådan här mikrofon kanske, eller liknande, och Svantes Tombstone (Tolvandata). Såg i någon tråd att Svante själv tipsade om någon liknande mik.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... fon-p24073
Så började jag i varje fall. Miken har en topp som man får ta med i beräkningen.
Jag gick sedan över till ECM8000, och Behringer UCA202 ihop med REW mätprogram.
Kul projekt du håller på med, och framför allt välskrivet och dokumenterat.
BosseS skrev:Det är samtidigt intressant vad som egentligen gör att OA-14 anses ljuda sämre, samtidigt som både OA-116 och OA-2212 är bättre, eller!? Det kanske beror mycket på rummet vilken som fungerar bäst?
BosseS skrev:Ber att få tacka för en intressant renoveringstråd.
Som OD-11-ägare blir jag ju intresserad över lyssningsintrycken mellan dessa och OA-12 om någon haft förmånen att jämföra dessa. Det är ju samma element, en diskant mer och annan låda.
Det är samtidigt intressant vad som egentligen gör att OA-14 anses ljuda sämre, samtidigt som både OA-116 och OA-2212 är bättre, eller!? Det kanske beror mycket på rummet vilken som fungerar bäst?
Misstänker att positionering och rumstorlek kan ha en hel del betydelse. Jag testade att flytta mina OA-14 och det påverkade basen nämnvärt. Har 5x5 meter med 2.5m i höjd, men är dessvärre tvungen att ha ena 20 cm från ett hörn. OA12 verkar kunna hantera det bättre.
ervstil skrev:(Varför har alla väggar lämnats kala i alla basreflexer jag har öppnat? Någon som vet?)
mangrove skrev:ervstil skrev:(Varför har alla väggar lämnats kala i alla basreflexer jag har öppnat? Någon som vet?)
Bra tråd för ämnet: viewtopic.php?t=1107
ervstil skrev:Min förundran kvarstår. Nu får jag sluta att fundera på detta annars kommer jag att öppna upp mina lådor och experimentera.....
Henthu skrev:ervstil skrev:Min förundran kvarstår. Nu får jag sluta att fundera på detta annars kommer jag att öppna upp mina lådor och experimentera.....
Jag har nog skruvat upp mina OA-12 minst 10 ggr vid det här laget. Och jag fick dom för en dryga månad sen. OA-14 gjorde det inte lättare, en himla massa skruvar som ska skruvas men skam den som ger sig
ervstil skrev:Hur är 12:an bestyckad? Vad är dina åsik
momus skrev:Jag tycker det ser ut som det brukar göra när man mäter OA12 i ett rum. Tämligen rak kurva faktiskt trots alla reflexer. Det som syns i basområdet tror jag att man kan bortse ifrån - där har alla mätmetoder problem. Vad som däremot inte syns är att SC 165 har ganska mycket dist. Många bortser gärna från det och det finns också dom som ser uddatonsdistorsion som något "ofarligt". Men när jag bytte från B 65 OA till ett annat (mycket dyrare) element så var det som att dra bort en slöja av skräp. Det lät mycket mycket renare. Jag kanske läser din distorsionskurva lite slarvigt, men utifrån mitt öra så har SC 165 och dom följande versionerna tämligen mycket uddatonsdist som i alla fall förstör en del av min musikupplevelse. Jag måste också erkänna att jag inte noterade det förrän jag fick chans att lyssna på det nya elementet.
AndreasArvidsson skrev:En förstärkare mäter som den mäter och om du drar en slutsats om hur förstärkaren kommer låta från mätningarna och den faktiskt inte låter på detta sätt så har du tolkat mätningarna fel och/eller är mätningarna felaktigt gjorda.
momus skrev:"Att mäta är att veta" skriver Grafpro på sin hemsida. Själv är jag inte så säker. Har ju haft en massa rörsteg som mäter dåligt enligt vanlig mätstandard. Trots det har dom låtit underbara. Har också läst en massa tester där mätresultaten inte på något sätt stämt med de mer subjektiva utlåtandena i testet.
Sak samma med Carlsson/Sonab. Jag har också upplevt OA 12/14 lite "ljusa", men aldrig upplevt det där fräsande ljudet som så många talar om. Trots nytt filter och Obi T22 oa fick jag flytta bygeln till det mest diskantdämpande läget för att ljudet inte skulle vara alltför ljust eller öronnypande. "Nypandet" blev dock inte lika påträngande med klass A eller klass D (NAD D 3020). Men det där "fräsande" ljudet har jag aldrig upplevt, med undantag då för defekta diskanter (MT 20). Kan ljudet komma från SC 165 eller B 65 0A II ? Är det nåt som händer i övergången mellan dom två elementen?
OA 12:s lite "sämre" mellanregister kan också häröra från vana. Är man van vid det ganska distinkta mellanregister som dom flesta bredbandselement har, kan ljudet från OA 12 upplevas som aningen ihåligt. Det brukar vara en tämligen vanlig reaktion från lyssnare vana vid mer direktstrålande högtalare. Därav kanske reaktionen av att OA 12 låter lite "nedbländade" i mellanregistret.
Vissa mätningar korrelerar med mätresultatet, men långt ifrån alla. Ett par OA 52 mätte Grafpro upp enligt LTAS. Dom mätte spikrakt. Ett par gamla AR 3 från 1959 mätte rakt men hade en förhöjning av det under mellanregistret och basen. Det syntes och hördes. AR 3 upplevdes som mer "varma". Men att upplösningen på bägge högtalarna var hög - det kunde jag inte se någonstans. Men det hördes. Tydligt.
Att mäta är att veta vadå?
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:En förstärkare mäter som den mäter och om du drar en slutsats om hur förstärkaren kommer låta från mätningarna och den faktiskt inte låter på detta sätt så har du tolkat mätningarna fel och/eller är mätningarna felaktigt gjorda.
Eller så har man inte mätt det som är relevant.
/ B
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster