Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Jag tror elementen var limmade med vitlim från fabrik. Det borde funka, fram tills att man tagit loss dom första gången.
Då är det säkert bäst att montera list för att få det tätt igen.
Bästa listen är den väldigt mjuka typ som finns hos HiFiKit.
Andra lister spänner för hårt när dom komprimeras, så att elementchassiet riskerar att deformeras.
RogerGustavsson skrev:Om man besväras av blecken på anslutningsterminalerna kan man väl löda kortslutning direkt baktill? Att köpa sladdar och ev. banankontakter verkar onödigt.
hifikg skrev:Min tanke är bara att om Stig inte tyckte att det behövdes så behövs det inte. Nu har jag bara talat med Stigs apostel John så information kan ha gått förlorad efter vägen. Kanske borde snoka på Carlsson Planet för att komma närmare källan.
hifikg skrev:Min tanke är bara att om Stig inte tyckte att det behövdes så behövs det inte. Nu har jag bara talat med Stigs apostel John så information kan ha gått förlorad efter vägen. Kanske borde snoka på Carlsson Planet för att komma närmare källan.
IngOehman skrev:Det skall självklart sitta tätlist bakom elementkanten. Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50 av någon anledning. De läckte ofta illa. Redan som helt nya.
Jag rekommenderar alla Carlssonägare att fixa till tätningen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det skall självklart sitta tätlist bakom elementkanten. Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50 av någon anledning. De läckte ofta illa. Redan som helt nya.
Vh, iö
hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.
STDI skrev:hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.
Njae, lätt att återställa är det ju inte för dig. Elementen har ju varit urplockade och nya isatta. Alltså tätar inte original"coatingen" längre. Men en tätningslist gör det.
Jag tycker alltså inte att det är någon tvekan om att man ska sätta in list när man haft elementet borta. Om högtalarna är täta eller inte så länge de är orörda är väl inte lika klart. Det kan säkert finnas sådana som är täta och sådana som inte är det.
hifikg skrev:STDI skrev:hifikg skrev:Lätt att återställa, så... tja, värt att prova kanske. Jag tolkar det som en moddning och såna tycker jag egentligen inte om. Om Stig inte ville ha någon list, så hade han säkert listat ut att det var bäst så. Fast om mina 52:or var coatade från början och inte nu, så kan man tänka att de inte gör sig själv full rättvisa. Tål att fundera på.
Njae, lätt att återställa är det ju inte för dig. Elementen har ju varit urplockade och nya isatta. Alltså tätar inte original"coatingen" längre. Men en tätningslist gör det.
Jag tycker alltså inte att det är någon tvekan om att man ska sätta in list när man haft elementet borta. Om högtalarna är täta eller inte så länge de är orörda är väl inte lika klart. Det kan säkert finnas sådana som är täta och sådana som inte är det.
Jag menade att det är lätt att ta bort listerna igen om jag skulle vilja återgå till något slags "originalskick". Det kan också ha varit meningen att de skulle använts från första början, det kan t o m vara så att jag fick lister med i uppgraderingspaketet, och bara glömt det. Det är många år sedan jag skruvade med mina 52:or. Elementen kanske har spelats täta med åren
Ni e ju några som hälsat på i stugan och som har erfarenhet av OA-52 och ingen har sagt att det skulle låta fel. Fast ni kanske bara är artiga *s*
paa skrev:Svep med sinuston. Det kan vissla eller låta kazoo.
AndreasArvidsson skrev:REW har en bra signalgenerator inbyggd. För REW har väl alla ändå installerat
paa skrev:Jag ser det som att den flytande tätning som penslade på var ett val baserat främst på produktionskosnad. En tätningslist tar betydligt längre tid att få på plats och limmet bedömdes säkert som tillräckligt bra. Jag kan inte tänka mig att tätningslist valdes bort för att den skulle vara tekniskt sämre.
avr7000 skrev:paa skrev:Jag ser det som att den flytande tätning som penslade på var ett val baserat främst på produktionskosnad. En tätningslist tar betydligt längre tid att få på plats och limmet bedömdes säkert som tillräckligt bra. Jag kan inte tänka mig att tätningslist valdes bort för att den skulle vara tekniskt sämre.
Anledningen till att elementen limmades med coatinglim var att i de första sändningarna av OA51 där elementet och ringen var tätade med tätningslist hände det att element-ring flyttade på sig på grund av yttre våld på låda... Med coatinglimmet under ringen och mellan ring och element fick man en bättre fixering och elementet balanserade inte längre på den relativt veka plastringen med 15 mm av skruvarna (i tomma intet, inuti ett plaströr i plastringen).
Detta sätt att fästa / täta elementet överfördes sedan på OA52 och OA50.
Mvh
Stefan
hifikg skrev:Förstår, men borde inte sådana lister finnas för andra ändamål?
paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Jag ser det som att den flytande tätning som penslade på var ett val baserat främst på produktionskosnad. En tätningslist tar betydligt längre tid att få på plats och limmet bedömdes säkert som tillräckligt bra. Jag kan inte tänka mig att tätningslist valdes bort för att den skulle vara tekniskt sämre.
Anledningen till att elementen limmades med coatinglim var att i de första sändningarna av OA51 där elementet och ringen var tätade med tätningslist hände det att element-ring flyttade på sig på grund av yttre våld på låda... Med coatinglimmet under ringen och mellan ring och element fick man en bättre fixering och elementet balanserade inte längre på den relativt veka plastringen med 15 mm av skruvarna (i tomma intet, inuti ett plaströr i plastringen).
Mvh
Stefan
Vad tycker du att konsumenterna ska göra med sina gamla OA-50 och OA-52 som man lossat på elementen vid något tidigare tillfälle, och därefter inte förnyat limningen?
Ska dom gå till affären och köpa original coatinglim?
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag talar om OA-50 av alla generationer. Tog upp problemet med Stig bland annat då LTS testade OA-50. Någon SSC existerade inte då.
Vh, iö
IngOehman skrev: "Original coating lim" är en dålig lösning, även i produktion. Hur dåligt det blir beror förstås på hur illa det läcker, men även om läckan inte alltid uppstår eller ibland är så liten att ägaren kanske inte märker den, så är det ju helt onödigt. Att sätt dit tätlist är ju så enkelt.
Även med tätlist på plats kan det dock vara aktuellt att byta den, efter demontering. Det beror på. Men finns det skäl att misstänka att en demontering/montering påverkar tätlistens tätnkngsförmåg så tycker jag man skall byta den. Frågan är dock varför det är aktuellt att skruva ur och i element som är hela?
Är de inte det och därför skall bytas så blir det ju en ny tätlist naturligt. Man sätter ju en på det nya elementet.
Vh, iö
avr7000 skrev:paa skrev:Jag ser det som att den flytande tätning som penslade på var ett val baserat främst på produktionskostnad. En tätningslist tar betydligt längre tid att få på plats och limmet bedömdes säkert som tillräckligt bra. Jag kan inte tänka mig att tätningslist valdes bort för att den skulle vara tekniskt sämre.
Mvh
Stefan
IngOehman skrev:Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50 av någon anledning. De läckte ofta illa. Redan som helt nya. Jag talar om OA-50 av alla generationer. Tog upp problemet med Stig bland annat då LTS testade OA-50. "Original coating lim" är en dålig lösning, även i produktion. Hur dåligt det blir beror förstås på hur illa det läcker.
Lars- Göran Hedström i MoLT skrev:Carlsson OA 50, en av världens stummaste bafflar
För att erhålla största möjliga styvhet och resonansfrihet i infästningen av högtalarelement och undvika vibrationer som beslöjar och bidrar med oljud har OA 50-högtalaren försetts med en 32 mm tjock träfiberplatta som baffel. Den utgör ett utmärkt stumt förband för basmellanregisterelementet som är det "gamla" 165 mm elementet framtaget till Sonab-högtalarna.
petersteindl skrev:Jag skulle inte använda de ord du använder om jag vore du. Jag skulle möjligen formulera det så här istället:
"Jag har stött på mängder av läckande Carlssonhögtalare. Framförallt OA-50.2 av någon anledning.
Därför, om man vill vara safe, bör det självklart sittas dit tätlist bakom elementkanten.
OA-50.2 läckte ofta illa, redan som helt nya."
Då vill jag kontra med att säga att det tror jag inte du kunde veta under tiden då Stig levde. Däremot efter Stigs död då OA50.2 såldes...
hifikg skrev:Har ännu inte skridit till verket enligt principen att inte laga det som är helt... men någon dag kanske jag vågar ta bort gallren och t o m lossa en skruv...
hifikg skrev:hifikg skrev:Har ännu inte skridit till verket enligt principen att inte laga det som är helt... men någon dag kanske jag vågar ta bort gallren och t o m lossa en skruv...
Än har inte den dagen kommit, tänkte på det häromdagen och läste igenom tråden. Tittar nog in på hifikit när jag besöker storstaden nästa gång, så har jag en list hemma. När den kommer på plats, om någonsin, är en annan sak.
hifikg skrev::-)
Det är en annan fråga jag kan ställa. Hur låter otäta lådor? Finns det någon speciell musik som provocerar fram dessa ljud? Antar att man inte ska spela för tät musik
hifikg skrev::-)
Det är en annan fråga jag kan ställa. Hur låter otäta lådor? Finns det någon speciell musik som provocerar fram dessa ljud? Antar att man inte ska spela för tät musik
(Uppgraderingen från 52 till 52.2 anser jag vara en originaluppgradering, godkänd av Stig själv. 52.3 är ett annat djur)
hifikg skrev:Förstår, men borde inte sådana lister finnas för andra ändamål?
Tangband skrev:hifikg skrev::-)
(Uppgraderingen från 52 till 52.2 anser jag vara en originaluppgradering, godkänd av Stig själv. 52.3 är ett annat djur)
Sämre basrespons
jansch skrev:Tangband skrev:hifikg skrev::-)
Sämre basrespons
Jo, det stämmer såklart, men då är det nog stora läckor.
Små läckor som ej tätade skruvhål, skruvad baffel som läcker eller liknande hör JAG inte med musik. Endast några få gånger har jag hört läckande låda och då med sinussignal. Det är förvånansvärt lite ljudtillskott och jag har lagt örat till lådan för att höra. Det finns nog dom som har helt andra erfarenheter. Oavsett det ska man ju täta.
En intressant sak är att man nog ska undvika att skicka slutna lådor på fraktflyg när dom är helt täta. Vet inte hur importörer gör. Någon som vet?
Hade för länge sedan en gammal hembyggd elbaslåda med 2 JBL 15tummare, K130, i (en grymt stor låda). Man ar tvungen att lägga örat till stället där det läckte för att höra läckaget trots att det syntes tydligt på högtalartyget (stort skruvhål). OK, det var ju inte direkt HiFi grejor....
momus skrev:Jag har ett par OA 50.3 köpta begagnade från Grafpro. Vid leverans så körde vi en svepande ton från låg bas och en bit upp. Då läckte den ena högtalaren (obs nya element). Det var bara att skruva åt. Sen helt tyst. Har nu bytt till Satori utan att använda mig av tätningslist. Inga som helst problem.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster