Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:Då är det inte riktigt original alltså. Jag gissar på 4.430 kronor och då gör köparen ett Fynd.
avr7000 skrev:Då basarna kostar 3660 kr nya på hifikit och de är de "man ska ha" för .2, .3 .LE uppgraderingar gissar jag att de går iväg lite högre.
De är oxå sällsynta fåglar på Tradera...
6055kr är min gissning...
Stefan
avr7000 skrev:Då basarna kostar 3660 kr nya på hifikit och de är de "man ska ha" för .2, .3 .LE uppgraderingar gissar jag att de går iväg lite högre.
De är oxå sällsynta fåglar på Tradera...
6055kr är min gissning...
Stefan
Low-Fidelity skrev:Med tanke på att jag sett minst tre par OA-52 / OA-52.2 och OA-52.3 gå för över 10k så gissar jag att de säljas för mer.
Low-Fidelity skrev:Har haft bevakning på blocket i åratal och det var länge sedan jag såg ett par så billigt. De senaste tre jag sett säljas refererar jag till men vet ju inte vad folk gett för skambud på plats. Sålde inte Lennartj sitt par OA-52LE för 10k dessutom?
Min erfarenhet är att folk, till skillnad mot vad Carlssonplanet påstår, inte betalar mer för 52.3/52LE än för 52/52.2.
Samt att begagnatpriserna där inte överensstämmer med verkligheten. Inflation / pris på jämförbara nya högtalare / rådande konjunktur påverkar även begagnatpriser. Även tillgången, som inte stiger med åren på varor som slutat att tillverkas.
Maccis skrev:Jag tror vi närmar oss 7K.....lite högre eller lite lägre.....
Har du medlemspresentation, kan du ju klistra in länk där, när de ligger på Tradera.
Low-Fidelity skrev:Med tanke på att jag sett minst tre par OA-52 / OA-52.2 och OA-52.3 gå för över 10k så gissar jag att de kommer säljas för mer.
På annons alltså.
Möjligt att inte Carlsson-fantasterna hittar auktionen men det är väl fritt fram att länka till den från Carlssonplanet / Hifimagasinet / blocket ?
Lycka till! Fina OA-52/52.2 växer inte på träd.
lennartj skrev:
Jag skulle kunna skicka med flera varianter på externa filter, minst två par olika basar
och tre par diskanter samt massor av filterkomponenter, men de kanske är lättare att
sälja om jag återställer dem till spelklara Larsen Edition?
Ranefjord skrev:Lennartj: Är det en 52.1a du försökte sälja?
Low-Fidelity skrev:OA-52 Original är ju den snyggaste av alla versioner med metallgallret. SD-fötter kan man ju fräsa ur för om man vill eller bara ha dem placerade under utan urfräsning.
Har själv haft mina OA-52 (uppdaterade till OA-52.2) ute till försäljning och 10k verkar inte ha varit något problem att få. Däremot beslöt jag mig för att behålla dem. Fick kanske sammanlagt 50-60 st svar från intresserade.
Visst kan ett par OA-52 vara mer slitna. Men det kan också vara precis tvärtom. Det handlar nog mer om i vilken miljö / vilket hem de har stått än vad de har för modellbeteckning.
Lennartj:
Du borde nog ha försökt lite mer seriöst med försäljningen.
Dessutom. Nya Vifa D25-AG diskanter finns i Finland. Bara att göra OA-52.2 av dem (de bäst låtande!) och sälja ju.
Low-Fidelity skrev:Undrar bara när någon såg ett par OA-52 i fint skick säljas för 5.500 SEK. År och månad? Och i storstadsregion eller glesbygd?
Tyvärr vilseleds nog många av "rekommenderade" begagnatpriset på Carlssonplanet.com. Som inte ändrats på 10 år?
Visst. Man kan alltid göra fynd som med alla varor som säljs av privatpersoner utan koll på marknad / andrahandsvärde. Men med tanke på hur sällan OA-52.x dyker upp på säljsidor kan dessa tillfällen knappast vara särskilt många?
Min uppfattning är snarare att OA-50 säljs för ovan angivna priser. Eller iaf. 4.500-5.500.
Low-Fidelity skrev:Ja jag har vid tillfälle fyndat kompletta fina OD-11 för 500 spänn på blocket.
Det gör dock inte att deras andrahandsvärde är likställt med den summan.
Andrahandsvärdet bestäms av den summa pengar någon person är villig att betala för en vara. Inte det låga pris som någon dåligt påläst person har sålt sina högtalare för.
hifikg skrev:Low-Fidelity skrev:OA-52 Original är ju den snyggaste av alla versioner med metallgallret. SD-fötter kan man ju fräsa ur för om man vill eller bara ha dem placerade under utan urfräsning.
Har själv haft mina OA-52 (uppdaterade till OA-52.2) ute till försäljning och 10k verkar inte ha varit något problem att få. Däremot beslöt jag mig för att behålla dem. Fick kanske sammanlagt 50-60 st svar från intresserade.
Visst kan ett par OA-52 vara mer slitna. Men det kan också vara precis tvärtom. Det handlar nog mer om i vilken miljö / vilket hem de har stått än vad de har för modellbeteckning.
Lennartj:
Dessutom. Nya Vifa D25-AG diskanter finns i Finland. Bara att göra OA-52.2 av dem (de bäst låtande!) och sälja ju.
Har inte original 52.2 metallgaller? Mina är 52:or uppgraderade till 52.2 enligt Larsens instruktioner, utan extra ingångar för biwiring eller urfräsningar för SD-fötter.
Low-Fidelity skrev:....
Nya Vifa D25-AG diskanter finns i Finland. ...
STDI skrev:hifikg skrev:Low-Fidelity skrev:OA-52 Original är ju den snyggaste av alla versioner med metallgallret. SD-fötter kan man ju fräsa ur för om man vill eller bara ha dem placerade under utan urfräsning.
Lennartj:
Har inte original 52.2 metallgaller? Mina är 52:or uppgraderade till 52.2 enligt Larsens instruktioner, utan extra ingångar för biwiring eller urfräsningar för SD-fötter.
Alla OA52, oberoende av variant har metallgaller. Såvida det inte är någon som har gjort en personlig ändring.
avr7000 skrev:STDI skrev:hifikg skrev:
Alla OA52, oberoende av variant har metallgaller. Såvida det inte är någon som har gjort en personlig ändring.
OA52.3 har tygklädd ram .
avr7000 skrev:Jag har även nytt projekt på G så egentligen borde jag bara få dem att låta så bra som möjligt och ge bort dem till en av mina döttrar.
/Stefan
Low-Fidelity skrev:Tyvärr tror jag att eventuella spekulanters prisbild till stor del styrs av det som skrivits på Carlssonplanet.com.
Det blir lätt lite av en självuppfyllande profetia att skriva ut siffror för vad en begagnad vara "ska" kosta i olika versioner.
Som man sedan heller inte uppdaterar genom åren.
hifikg skrev:Spekulanten borde styras av en ljudbild istället för en prisbild. Vad skulle ett par 52:or kosta då?
hifikg skrev:Low-Fidelity skrev:Tyvärr tror jag att eventuella spekulanters prisbild till stor del styrs av det som skrivits på Carlssonplanet.com.
Det blir lätt lite av en självuppfyllande profetia att skriva ut siffror för vad en begagnad vara "ska" kosta i olika versioner.
Som man sedan heller inte uppdaterar genom åren.
Spekulanten borde styras av en ljudbild istället för en prisbild. Vad skulle ett par 52:or kosta då?
avr7000 skrev:hifikg skrev:Low-Fidelity skrev:
Ett par fina OA52.2 eller OA52.3 bör kunna byta ägare för 10000 kr och både köpare och säljare är nöjda.
Säljaren för att 10000 kr är väldigt mycket pengar för ett par begagnade högtalare med det nypriset.
Köparen för att denne fått tag i något som är relativt svårfunnet med ett ljud (eftersom denne redan är ett fan av OA) som motsvarar de 10000 kronorna.
Stefan
Ranefjord skrev:avr7000 skrev:hifikg skrev:
Jag ger lätt 10000 för ett par fina 52.2 original. Lätt!
lennartj skrev:Vet någon vilken typ av drosslar, kopparfolie eller vanliga, det sitter i fabriksbyggda OA52.2 från 1996 - ???
Alltså med denna terminal och märkning?
lennartj skrev:Jag skrev mitt förra inlägg som en väckarklocka för dem som liksom jag gått i sin Carlsson-bubbla i över 30-år blinda och döva för andra högtalare, men visst är Carlssonhögtalarna enastående på att leverera naturligt klingande musik i nästan hela rummet.
lennartj skrev:Ranefjord skrev:avr7000 skrev:
Jag ger lätt 10000 för ett par fina 52.2 original. Lätt!
@Ranefjord: Hur värderar du ett par OA52.0 uppgradrade till OA52.2 jämfört med fabriksbyggda OA52.2 om de (hypotetiskt) är i lika gott skick?
lennartj skrev:Vet någon vilken typ av drosslar, kopparfolie eller vanliga, det sitter i fabriksbyggda OA52.2 från 1996 - ???
Alltså med denna terminal och märkning?
Low-Fidelity skrev:Blir lite irrelevant att blanda ihop skick med modell.
Det finns slitna OA-52 / 52.2 / 52.3.
Det finns färre OA-52 i fint skick säkerligen. Men det finns!
Ranefjord skrev:Urfräsningen för SD-fötter i 52.2an ska inte förglömmas. SD-fötter till original 52an blir inte så vackert. 52.2an ser nästan ut som om den svävar fritt med SD-fötter, eftersom du inte ser dem. Jag frågade Larsen och har för mig att han sa att det inte går att fräsa hål i original 52an. Bottenplattan är tjockare i 52.2an. Är inte helt säker dock.
Ranefjord skrev:Bara för att få lite prismässig distans:
Genelec 8040 för 9000:-
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... sID=186483
Guru junior för 7500:-
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... sID=186928
Magnepan 1.7 för 12000:-
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... sID=184036
Räkna med att det går att pruta en del på dessa priser. Det gör det nästan alltid.
Ranefjord skrev:Lite fast i Carlssonträsket märker jag. Skulle inte Genelec 8040 kunna ge 52or en omgång ljudmässigt menar du? Dessutom ingår det slutsteg på 180W i Genelecarna. Guru behöver väl inte presenteras närmare på detta forum. Att maggisarna låter riktigt riktigt hifi-trevligt behöver vi väl inte orda om.
Jag menar bara att det finns en hel del runt 6000-10000:- på marknaden.
hifikg skrev:"Den vita färgen" de ska ju vara svarta vetja
Low-Fidelity skrev:....
Med det i åtanke borde icke uppgraderade OA-52 Original ha det högsta begagnatvärdet.
...
Low-Fidelity skrev:Gråblekt genomfärgad MDF har jag inte på mina egna OA-52.
Men skulle det vara så kan det ju enkelt åtgärdas med svart bets (Herdins).
Det blir djupsvart matt då. Suger in bra i genomfärgad MDF.
Det här är det senaste paret OA-52.2 jag sett säljas. Svarta dessutom.
Någon som vet hur mycket de gick för?
https://www.carlssonplanet.com/forum/vi ... 22&t=13579
juanth skrev:Det blev en trevlig tråd detta. Tyvärr så kommer vi inte att få utse en vinnare av gissningstävlingen...iaf inte med mina OA52. Jag inser nu att jag inte kan sälja dem. Jag kan inte skiljas från dem helt enkelt.
Jag lyssnade på dem för första gången på ett par månader och insåg efter 1,4 sekunder att jag måste ha dem kvar.
Kanske så blir det även uppgradering till .2, jag har lyssnat på .2 förut och det är skillnad, främst i diskanten även om mina som har originaldisktanter låter riktigt bra.
Jag hoppas ni förlåter mig...
juanth skrev:Low-Fidelity skrev:Gråblekt genomfärgad MDF har jag inte på mina egna OA-52.
Jag drog iväg ett mejl till säljaren och frågade hur mycket han sålde dem för.
STDI skrev:juanth skrev:Low-Fidelity skrev:Gråblekt genomfärgad MDF har jag inte på mina egna OA-52.
Jag drog iväg ett mejl till säljaren och frågade hur mycket han sålde dem för.
Försök då även ta reda på vilken version det är. För det är inga OA52.2 i alla fall.
Low-Fidelity skrev:...
Men bara värda hälften av ett par OA-52.2 enligt vissa i tråden?![]()
![]()
...
hifikg skrev:Är det rätt att skriva att Stig är konstruktör för .3? i stort sett stämmer det väl, men i stora drag stämmer det inte. Kanske Anders borde ha nämnts på plåtarna till 52.3. Bara en tanke, nu är det som det är.
petersteindl skrev:hifikg skrev:Är det rätt att skriva att Stig är konstruktör för .3? i stort sett stämmer det väl, men i stora drag stämmer det inte. Kanske Anders borde ha nämnts på plåtarna till 52.3. Bara en tanke, nu är det som det är.
Anders har inget finger med i OA52.3. Det är SSC som ligger bakom OA52.3 där utvecklingsarbetet gjordes av Ingvar Öhman.
Anders "Naqref" Ericsson utvecklade OA52.LE. Så har jag förstått saken.
Mvh
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Är det rätt att skriva att Stig är konstruktör för .3? i stort sett stämmer det väl, men i stora drag stämmer det inte. Kanske Anders borde ha nämnts på plåtarna till 52.3. Bara en tanke, nu är det som det är.
Anders har inget finger med i OA52.3. Det är SSC som ligger bakom OA52.3 där utvecklingsarbetet gjordes av Ingvar Öhman.
Mvh
Peter
Aha, trodde att .3 o LE var samma sak, så det finns alltså fyra varianter? Får kolla på Planet vad som skiljer .3 åt då. Men då borde det kanske stå IÖ på plåten också. Så ingen blir lurad och tror att Stig varit med hela vägen så att säga.
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Är det rätt att skriva att Stig är konstruktör för .3? i stort sett stämmer det väl, men i stora drag stämmer det inte. Kanske Anders borde ha nämnts på plåtarna till 52.3. Bara en tanke, nu är det som det är.
Mvh
Peter
Aha, trodde att .3 o LE var samma sak, så det finns alltså fyra varianter? Får kolla på Planet vad som skiljer .3 åt då. Men då borde det kanske stå IÖ på plåten också. Så ingen blir lurad och tror att Stig varit med hela vägen så att säga.
juanth skrev:Ett par OA52.3 på blocket nu.
12000:- minimum enl säljaren.
https://www.blocket.se/stockholm/Carlss ... 11&w=3
Då undrar man. Är andrahandsvärdet högre för OA52.3 än OA52.2?
Ranefjord skrev:Jag gissar att prisskillnaden mellan 52.2 original och 52.3 original är försumbar. Det finns ett ökat värde i en nyare högtalare också.
Low-Fidelity skrev:Själv är jag inte så svag för varesig fanér, svartlackad baffel eller rundade portar. Jag tycker mycket om originalet som ritades av Lallerstedt. Dessutom stiligare terminaler.
Det är något med den enkla industridesign som OA52 Original bygger på.
Den matta genomfärgade MDF:en som möter den svarta textilen hos absorbenterna. Det vitlackerade trät med synliga fogar på ramen och en solid monolotisk låda underst. Det är som poesi för ögonen. Välljudet får man på köpet.
Den som söker perfektion map. skick hos låda/material gör ju bäst i att köpa sig en fabriksny högtalare.
/Arkitekten
Low-Fidelity skrev:Själv är jag inte så svag för varesig fanér, svartlackad baffel eller rundade portar. Jag tycker mycket om originalet som ritades av Lallerstedt. Dessutom stiligare terminaler.
Det är något med den enkla industridesign som OA52 Original bygger på.
Den matta genomfärgade MDF:en som möter den svarta textilen hos absorbenterna. Det vitlackerade trät med synliga fogar på ramen och en solid monolotisk låda underst. Det är som poesi för ögonen. Välljudet får man på köpet.
Den som söker perfektion map. skick hos låda/material gör ju bäst i att köpa sig en fabriksny högtalare.
/Arkitekten
lennartj skrev:
Det är dumt att bildlänkar ofta pajar i Photobcket om man försöker städa bort överflödiga bilder där.
lennartj skrev:Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för hur jag ska annonsera ut det OA52-par jag inte tänker behålla.
lennartj skrev:Så landade två fabriksnya Vifa D25AG från Hifitalo hos mig, för 117 Euro, inte så farligt.
[ Bild ]
Frontplattorna är runda.
Är det bara att kapa av plasten med fintandad såg sedan man sett till att elementet rättvänt och
skyddat domen med t.e.x. maskeringstejp?
Jag råkar ha ett ett Vifa-element ytterligare som jag ganska nyligen köpte av Grafpro som letat
jorden runt och hittat några i Australien, av alla ställen.
Det ska jag använda min center, men det är inte exakt identiskt med de från Hifitalo.
[ Bild ]
Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för hur jag ska annonsera ut det OA52-par jag inte tänker behålla.
lennartj skrev:Så landade två fabriksnya Vifa D25AG från Hifitalo hos mig, för 117 Euro, inte så farligt.
juanth skrev:Spännande Lennart.
Är Vifa D25AG till original 52.2 kapade eller tillverkade med raka kanter?
Dvs har Larsen kapat till dem både uppe och nere?
lennartj skrev:De Vifa D25AG jag köpte av Larsen 1994 (ja, jag är säker på åtalet, har kvittot kvar)
hade han kapat kanterna på.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:De Vifa D25AG jag köpte av Larsen 1994 (ja, jag är säker på åtalet, har kvittot kvar)
hade han kapat kanterna på.
Enligt Carlssonplanet: Den nya versionen presenterades 1996 och har helt nya element och filterkomponenter
Var hemma hos Larsen tidigt 1996 och lyssnade på 52.2 med foliespolar och Wondercap-kondensatorer, tror de filtren var mot tillägg.
Ranefjord skrev:Rekommenderar helt klart att du monterar tätningslist till basen om det är vad du menar. Det gör skillnad, tro mig. Jag monterade tätningslist på ett par 52.2 original senast (STDI's svarta par?). Döm om min förvåning att elementet inte ens var klistrat på plats från början. Det satt rakt mot baffeln utan någonting alls emellan. Skönt iofs eftersom jag slapp ta bort limrester. Det blev bättre rent ljudmässigt efter tätningslisten, och det var absolut inte dåligt innan. Det enda man måste vara mycket försiktig med är skruvdragningen. Överdra absolut inte skruvarna. Gängorna kan repareras och förbättras med lite trälim om det skulle behövas.
Jag och Naqref renoverade ett par vita 52or original till 52.2. Kommer ihåg att skruvdragningen var knepig där. Äldre mdf. Tror vi fick fixa gängorna till minst ett par skruvinfästningar med trälim.
Ranefjord skrev:En del jag inte skulle bytt vid 52 till 52.2 uppgradering är högtalarterminalerna. Jag skulle ha behållit originaltermineringen vid sidan som 52.1an har. Annars blir det ett större ingrepp i lådan. Det går så klart att spackla de gamla terminalerna med det blir inte bra. I princip måste lådan lackeras om för att spåren helt ska försvinna.
Ranefjord skrev:...
(STDI's svarta par?). Döm om min förvåning att elementet inte ens var klistrat på plats från början. Det satt rakt mot baffeln utan någonting alls emellan. Skönt iofs eftersom jag slapp ta bort limrester.
...
STDI skrev: (Jag tror att Ranefjord ångrar sig nu.) ]
Ranefjord skrev:Vit burk? Menar du Wondercap kondingen?Ja, om du har fel värden på kondingarna i dina lådor så lär du bli glad om du byter, väldigt glad tom. Man måste ju inte sätta dit Wondercap (om man nu inte verkligen vill närma sig 52.2 originalet). Ett par Mundorf t.ex. fungerar utmärkt. Det använde Larsen till 50.2. Men att filtret måste vara anpassat efter de nya elementen är ju så klart viktigt som tusan.
Ranefjord skrev:STDI: spolen på bilden, är den till diskanten? I så fall är det folie till både bas och diskant. Jag kanske hade fel tidigare då jag skrev att det var vanliga till diskanten.
hifikg skrev:Ranefjord skrev:Vit burk? Menar du Wondercap kondingen?Ja, om du har fel värden på kondingarna i dina lådor så lär du bli glad om du byter, väldigt glad tom. Man måste ju inte sätta dit Wondercap (om man nu inte verkligen vill närma sig 52.2 originalet). Ett par Mundorf t.ex. fungerar utmärkt. Det använde Larsen till 50.2. Men att filtret måste vara anpassat efter de nya elementen är ju så klart viktigt som tusan.
Då bör den ha ingått i uppgraderingskitet, nytt delningsfilter vet jag att det var i varje fall, men jag tittade väl inte så noga på det. Det kanske sitter en sån där där.
RogerGustafsson skrev:Var hemma hos Larsen tidigt 1996 och lyssnade på 52.2 med foliespolar och Wondercap-kondensatorer, tror de filtren var mot tillägg.
STDI skrev:...Din uppdatering var väl den billigare varianten då. Jag har ingen aning om ljudskillnaden. Du är välkommen hem till mig för att jämföra. Men då får du ta med dina.
Low-Fidelity skrev:Nån som tycker om svart? Utan basar och en ljudabsorbent saknas.
"4.200 SEK absolut lägsta pris"
Det här med 5.000 SEK för fina kompletta par OA52 är nog önsketänk / fyndpriser.
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... sID=188928
juanth skrev:Vi kanske ska skapa en omröstning? Tex om vad folk här tycker är det minsta de skulle sälja ett par fina OA52 original för.
Eller hur mycket de max skulle ge?
hifikg skrev:juanth skrev:Vi kanske ska skapa en omröstning? Tex om vad folk här tycker är det minsta de skulle sälja ett par fina OA52 original för.
Eller hur mycket de max skulle ge?
Om jag kunde kastbyta mot mellanstora golvare från MBL skulle jag överväga saken.
Nattlorden skrev:Fanns några på hyllan, är det rätt sort?
[ Bild ]
avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Fanns några på hyllan, är det rätt sort?
[ Bild ]
Det är "fel" magnetsystem utan extra kammaren.
Domen och frontplattan är ju rätt så man kan ta ett par andra Vifadiskanter med rätt magnetsystem och göra ett byte dem emellan.
Domen och frontplattan är ju rätt så man kan ta ett par andra Vifadiskanter med rätt magnetsystem och göra ett byte dem emellan.
hifikg skrev:Köparen är bara att gratuleraHen har gjort sitt livs affär.
oa51 skrev:Domen och frontplattan är ju rätt så man kan ta ett par andra Vifadiskanter med rätt magnetsystem och göra ett byte dem emellan.
Är du verkligen säker på att domen är densamma?
D25AG-35-06 och D25AG-05-06 har olika resonansfrekvens vilket jag tolkat som att domen är olika på de bägge modellerna. Varför jag är intresserad är att jag har två D25AG-05-06 med fina domes samt minst en D25AG-35-06 med bucklig dome. Om de är lika kan ju en transplantation vara av värde
Resonansfrekvensen är olika p g a att den ena har kammare ( större luftvolym, -mjukare luftfjäder)
oa51 skrev:AVR7000 svarade:Resonansfrekvensen är olika p g a att den ena har kammare ( större luftvolym, -mjukare luftfjäder)
Så då är alltså domerna ( rättstavat?) identiska så att doktornkan transplantera de oskadade till de med extra kammare?
juanth skrev:Nice!
Det går kanske då att konstatera att priserna knappast har minskat iaf, möjligen stigit för bra exemplar.
Dina nya absorbenter, var det även de övre?
paa skrev:Är det hifikg som tröttnat på sina?
juanth skrev:Ja vad säger man om den här annonsen?
Low-Fidelity skrev:Det finns ett par svarta OA-52 i ganska skapligt skick på blocket annars för 6.000 SEK.
Low-Fidelity skrev:Dock halvt uppgraderade till 52.2. Ska vi kalla det 52.1? Med SS8545 och original filter.
Blir lite fundersam över hans inte så insäljande text. Blev SS8545 med originalfilter inget bra? Han har förmodligen fel dämpfilt i dem också. Saknar kanske tätningar till elementen?
hifikg skrev:Versioner som inte är utförda av Stig själv borde kallas "hemmabyggen i Carlsson-anda (baserade på originallådor)" så köparen vet att det inte är något som Stig någonsin hört och "godkänt". Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre än vilken version som helst med trasiga element eller liknande.
petersteindl skrev:hifikg skrev:Versioner som inte är utförda av Stig själv borde kallas "hemmabyggen i Carlsson-anda (baserade på originallådor)" så köparen vet att det inte är något som Stig någonsin hört och "godkänt". Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre än vilken version som helst med trasiga element eller liknande.
BRA DÄR, RÄTT SKALL VARA RÄTT.
Fast det borde väl i så fall stå? "Hemmabyggen, modifierade i antagligen eventuellt möjlig, aningen tänkbar, hypotetiskt förmodad viss sannolikhet Carlsson-anda (baserade på originallådor)", eller?
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Versioner som inte är utförda av Stig själv borde kallas "hemmabyggen i Carlsson-anda (baserade på originallådor)" så köparen vet att det inte är något som Stig någonsin hört och "godkänt". Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre än vilken version som helst med trasiga element eller liknande.
BRA DÄR, RÄTT SKALL VARA RÄTT.
Fast det borde väl i så fall stå? "Hemmabyggen, modifierade i antagligen eventuellt möjlig, aningen tänkbar, hypotetiskt förmodad viss sannolikhet Carlsson-anda (baserade på originallådor)", eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Fast det blir lite långt i en annons...
hifikg skrev:Versioner som inte är utförda av Stig själv borde kallas "hemmabyggen i Carlsson-anda (baserade på originallådor)" så köparen vet att det inte är något som Stig någonsin hört och "godkänt". Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre än vilken version som helst med trasiga element eller liknande.
lennartj skrev:Är det ändå rätt att kalla dem OA52.2 om jag byter .LE-komponenterna till .2 ?
lennartj skrev:hifikg skrev:Versioner som inte är utförda av Stig själv borde kallas "hemmabyggen i Carlsson-anda (baserade på originallådor)" så köparen vet att det inte är något som Stig någonsin hört och "godkänt". Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre än vilken version som helst med trasiga element eller liknande.
Vad ska jag då kalla mina OA52 med S/N: 051 som Stig faktiskt "godkänt" på distans 1994 ?
Jag modifierade dem i egen telefondialog med Stig redan 1994, drygt 2 år innan nytillverkade OA52.2 började säljas.
Då var ännu inte kondensatorn, internkablaget och dämpfilten slutgiltigt fastställda, men Stig godkände mina val,
med reservation för dämpfilten.
I efterhand har jag förstått att vi troligen pratat förbi varann och inte insett att min filt inte var identisk med Stigs.
Dessutom har jag ett par OA52.LE med S/N: 000367 samt allt som behövs för att modifiera dem till korrekta OA52.2
med Vifa D25AG-diskanter, Larsens teflonisolerade internkablage, rätt dämpfilt, WonderCap och kopparfoliedrosslar.
De blir ju inte heller identiska med fabriksbyggda OA52.2 som bl.a. har andra biwiring-terminaler.
Är det ändå rätt att kalla dem OA52.2 om jag byter .LE-komponenterna till .2 ?
hifikg skrev:Och här är en som försöker fynda http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=208111 7500 bjudet...
Low-Fidelity skrev:...
svart pianolack som är ganska vanligt bland OA-52.3 på blocket. ...
Low-Fidelity skrev:Jag föredrar själv OA-52/52.2 i vitt. Med svarta kontrasterande galler och dämppaneler.
Men de där blev ju snygga också. Ser helt klart bättre ut än svart pianolack som är ganska vanligt bland OA-52.3 på blocket. Eller nån sorts fanér i bok. Jag tror att det inte var så Lars Lallerstedt tänkte sig dem när de formgavs.
hifikg skrev:Mina har ingen skylt med serienummer. Åka till Luleå mitt i vintern känns så där, lär väl inte gå att ta på flyget, så jag passar
lennartj skrev:hifikg skrev:Mina har ingen skylt med serienummer. Åka till Luleå mitt i vintern känns så där, lär väl inte gå att ta på flyget, så jag passar
Inte mina heller, men de har handskrivna klisterlappar på högst upp bakom diskantelementet som det står 051 på.
Har du aldrig haft sådana som ramlat av? Som syns på bilden har jag tejpat fast mina när klistret torkat.
På originlkartongerna som jag (givetvis) har kvar, står det S/N bredvid en rektangulär ruta där uppenbarligen samma person skrivit 051 med samma penna och lite originella handstil.
För något år sedan blev det en diskussion om S/N 001,
https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=13759
men jag ringde aldrig John.
juanth skrev:Det närmaste jag kommer punk är nog The Clash och Iggy pop and the Stooges.
Nattlorden skrev:juanth skrev:Det närmaste jag kommer punk är nog The Clash och Iggy pop and the Stooges.
Hur skulle man komma närmre än så?
BlackFox skrev:
Sen anmälan.....
Jag kommer gärna förbi en stund......en träff på Bergnäset (där jag bor) får man ju inte missa.
/Pelle
STDI skrev:
Säljaren Pär bor i Luleå.BlackFox skrev:
Sen anmälan.....
Jag kommer gärna förbi en stund......en träff på Bergnäset (där jag bor) får man ju inte missa.
/Pelle
Bergnäset ligger i Luleå.
Men mer tillhörande ämnet så verkar intresset för Sonab och Carlsson vara betydligt lägre nu än för t ex ett år sedan.
Low-Fidelity skrev:Skulle inte säga att intresset är lågt.
Sålde mina OA-52(.2) efter ca. 10 minuter på blocket. Fick sedan ca. 20 till svar från intresserade.
För billigt? Kanske.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster