Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
petersteindl skrev:hifikg skrev:Är det rätt att skriva att Stig är konstruktör för .3? i stort sett stämmer det väl, men i stora drag stämmer det inte. Kanske Anders borde ha nämnts på plåtarna till 52.3. Bara en tanke, nu är det som det är.
Anders har inget finger med i OA52.3. Det är SSC som ligger bakom OA52.3 där utvecklingsarbetet gjordes av Ingvar Öhman.
Anders "Naqref" Ericsson utvecklade OA52.LE. Så har jag förstått saken.
Mvh
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Är det rätt att skriva att Stig är konstruktör för .3? i stort sett stämmer det väl, men i stora drag stämmer det inte. Kanske Anders borde ha nämnts på plåtarna till 52.3. Bara en tanke, nu är det som det är.
Anders har inget finger med i OA52.3. Det är SSC som ligger bakom OA52.3 där utvecklingsarbetet gjordes av Ingvar Öhman.
Mvh
Peter
Aha, trodde att .3 o LE var samma sak, så det finns alltså fyra varianter? Får kolla på Planet vad som skiljer .3 åt då. Men då borde det kanske stå IÖ på plåten också. Så ingen blir lurad och tror att Stig varit med hela vägen så att säga.
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Är det rätt att skriva att Stig är konstruktör för .3? i stort sett stämmer det väl, men i stora drag stämmer det inte. Kanske Anders borde ha nämnts på plåtarna till 52.3. Bara en tanke, nu är det som det är.
Mvh
Peter
Aha, trodde att .3 o LE var samma sak, så det finns alltså fyra varianter? Får kolla på Planet vad som skiljer .3 åt då. Men då borde det kanske stå IÖ på plåten också. Så ingen blir lurad och tror att Stig varit med hela vägen så att säga.
juanth skrev:Ett par OA52.3 på blocket nu.
12000:- minimum enl säljaren.
https://www.blocket.se/stockholm/Carlss ... 11&w=3
Då undrar man. Är andrahandsvärdet högre för OA52.3 än OA52.2?
Ranefjord skrev:Jag gissar att prisskillnaden mellan 52.2 original och 52.3 original är försumbar. Det finns ett ökat värde i en nyare högtalare också.
Low-Fidelity skrev:Själv är jag inte så svag för varesig fanér, svartlackad baffel eller rundade portar. Jag tycker mycket om originalet som ritades av Lallerstedt. Dessutom stiligare terminaler.
Det är något med den enkla industridesign som OA52 Original bygger på.
Den matta genomfärgade MDF:en som möter den svarta textilen hos absorbenterna. Det vitlackerade trät med synliga fogar på ramen och en solid monolotisk låda underst. Det är som poesi för ögonen. Välljudet får man på köpet.
Den som söker perfektion map. skick hos låda/material gör ju bäst i att köpa sig en fabriksny högtalare.
/Arkitekten
Low-Fidelity skrev:Själv är jag inte så svag för varesig fanér, svartlackad baffel eller rundade portar. Jag tycker mycket om originalet som ritades av Lallerstedt. Dessutom stiligare terminaler.
Det är något med den enkla industridesign som OA52 Original bygger på.
Den matta genomfärgade MDF:en som möter den svarta textilen hos absorbenterna. Det vitlackerade trät med synliga fogar på ramen och en solid monolotisk låda underst. Det är som poesi för ögonen. Välljudet får man på köpet.
Den som söker perfektion map. skick hos låda/material gör ju bäst i att köpa sig en fabriksny högtalare.
/Arkitekten
lennartj skrev:
Det är dumt att bildlänkar ofta pajar i Photobcket om man försöker städa bort överflödiga bilder där.
lennartj skrev:Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för hur jag ska annonsera ut det OA52-par jag inte tänker behålla.
lennartj skrev:Så landade två fabriksnya Vifa D25AG från Hifitalo hos mig, för 117 Euro, inte så farligt.
[ Bild ]
Frontplattorna är runda.
Är det bara att kapa av plasten med fintandad såg sedan man sett till att elementet rättvänt och
skyddat domen med t.e.x. maskeringstejp?
Jag råkar ha ett ett Vifa-element ytterligare som jag ganska nyligen köpte av Grafpro som letat
jorden runt och hittat några i Australien, av alla ställen.
Det ska jag använda min center, men det är inte exakt identiskt med de från Hifitalo.
[ Bild ]
Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för hur jag ska annonsera ut det OA52-par jag inte tänker behålla.
lennartj skrev:Så landade två fabriksnya Vifa D25AG från Hifitalo hos mig, för 117 Euro, inte så farligt.
juanth skrev:Spännande Lennart.
Är Vifa D25AG till original 52.2 kapade eller tillverkade med raka kanter?
Dvs har Larsen kapat till dem både uppe och nere?
lennartj skrev:De Vifa D25AG jag köpte av Larsen 1994 (ja, jag är säker på åtalet, har kvittot kvar)
hade han kapat kanterna på.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:De Vifa D25AG jag köpte av Larsen 1994 (ja, jag är säker på åtalet, har kvittot kvar)
hade han kapat kanterna på.
Enligt Carlssonplanet: Den nya versionen presenterades 1996 och har helt nya element och filterkomponenter
Var hemma hos Larsen tidigt 1996 och lyssnade på 52.2 med foliespolar och Wondercap-kondensatorer, tror de filtren var mot tillägg.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster