Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:...
L8 lirar skönt för det allra mesta, hörde ett undantag på Clarion Hotell i Stockholm en gång och just den gången dristade sig John att säga att L8 är bättre än OA-52... Nåja, vad ska han säga?
...
hifikg skrev:... så vad finns det för den som idag vill köpa något nytt och ändå få något som liknar Carlssonljud?
STDI skrev:hifikg skrev:...
L8 lirar skönt för det allra mesta, hörde ett undantag på Clarion Hotell i Stockholm en gång och just den gången dristade sig John att säga att L8 är bättre än OA-52... Nåja, vad ska han säga?
...
Jag håller med John. Jag har Carlsson OA52, OA52.2 och OA52LE samt Larsen L8. Jag tycker att L8 är bäst av dessa.
matssvensson skrev:Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också.
matssvensson skrev:Bremen 3D8 (eventuellt inklusive dold mitthögtalare) gjorde djupt intryck på mig på Sheraton HEM mässan (var det 2014?). Ino piP i Holographic Audio rummet satte också spår. TAD Reference One intrycken från samma mässa sitter också kvar i minnet. De mindre MBL högtalarna i en tilltagen hörsal imponerade något år senare. Och senast jag besökte mässan tyckte jag Beolab 90 hade några intressanta kvaliteter värda att utforska (om än obalanserat bastunga vid det tillfället). Larsen högtalare har inte imponerat på mig de gånger jag haft chansen att bekanta mig med dem. Alla intryck som sagt från mässor, vad det nu kan vara värt.
Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också.
mvh, mats
Kalejdokom skrev:Annars hade det varit trevligt med en "DIY-dipolmässa" för oss frälsta.
Johan_Lindroos skrev:Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.
Johan_Lindroos skrev:matssvensson skrev:Bremen 3D8 (eventuellt inklusive dold mitthögtalare) gjorde djupt intryck på mig på Sheraton HEM mässan (var det 2014?). Ino piP i Holographic Audio rummet satte också spår. TAD Reference One intrycken från samma mässa sitter också kvar i minnet. De mindre MBL högtalarna i en tilltagen hörsal imponerade något år senare. Och senast jag besökte mässan tyckte jag Beolab 90 hade några intressanta kvaliteter värda att utforska (om än obalanserat bastunga vid det tillfället). Larsen högtalare har inte imponerat på mig de gånger jag haft chansen att bekanta mig med dem. Alla intryck som sagt från mässor, vad det nu kan vara värt.
Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också.
mvh, mats
Det är inte helt otänkbart att Larsen skulle ha låtit annorlunda (bättre) om John hade haft större demorum. Vad jag har sett brukar han oftast ha små demorum. Jag gissar att han inte tycker det är värt pengarna att ha ett större rum. Gissningsvis tänker han att det kan få räcka med att visa upp sina produkter, och att de kunder som blir verkligt intresserade ändå kommer att ta sig noggrann tid att lyssna på högtalarna vid fler tillfällen på andra platser också.
Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.
Ni som har lyssnat ordentligt på både och, vad säger ni? är det fel att påstå att MBL-ljudet är besläktat med Carlssonljud?
JM skrev:Kanske går det att få till en dipolhörna parallellt med någon större Hifi-mässa gärna med DIY typ Solhaga.
JM
hifikg skrev:Skrev i min presentationstråd att tyska MBL levererar ljud i klass med Carlsson, men sådana påståenden kan få stackars Stig att rotera i sin grav replikerade IÖ, så vad finns det för den som idag vill köpa något nytt och ändå få något som liknar Carlssonljud? Larsen verkar vara ett naturligt alternativ, L8 lirar skönt för det allra mesta, hörde ett undantag på Clarion Hotell i Stockholm en gång och just den gången dristade sig John att säga att L8 är bättre än OA-52... Nåja, vad ska han säga? Och snart kommer L9. Jag tänker mig att det borde finnas fler alternativ för den som inte vill jaga 30 år gamla burkar som alltmer sällan bjuds ut till försäljning. Peters Ägg och tyska MBL skulle jag överväga om jag blev tvungen att inhandla något helt nytt.
Ni som har lyssnat ordentligt på både och, vad säger ni? är det fel att påstå att MBL-ljudet är besläktat med Carlssonljud?
hifikg skrev:OD-11 är ju Carlsson. I modern form förvisso, men att de lirar bra borde inte förvåna någon. Jag är lite häpen över att många verkar tycka att EN räcker.
darkg skrev:I brist på språkvetare spånar jag lite på jämförbarhet. Först tänker jag på en (balans)-våg som bringas i jämvikt, "förs i jäm" kan man väl få säga fast det inte är något man säger, genom att man lägger till vikt i den lättare skålen. Efter denna jäm-förelse, detta jäm-förande är den tillagda vikten ett mått på olikheten i vikt. Känns det omöjligt att med rimligt många och tunga vikter bringa vågen i jämvikt kan man kalla det man väger ojämförbart.
Detta skulle vara en möjlig praktisk ojämförbarhet i kvantitet. "Utan jämförelse (bäst osv)" kan även tänkas betyda att ingen sådan jämförelse behövs. "Du kan inte jämföra" kan väl i praktiken betyda "du kan inte mena att det är så svårt att avgöra att du behöver ta fram vågen", typ.
Jämförelsen går (i mitt våg-resonemang) ut på att ta reda på vad (hur mycket) som fattas det ena för att de två ska vara lika.
Äpplen och päron går inte att jämföra på det sättet. (Men givetvis deras vikt, till exempel.)
Jämförbara högtalare eller icke jämförbara högtalare... jag tror att det helt och hållet måste bero på sammanhanget vad som menas!
En slags jämförbarhet finns alltid, allt går att jämföra med allt annat, men det betyder egentligen att göra en utredning om - i praktiken - vissa utvalda aspekter. I ett sammanhang. Bröstvårtor och glödström, svärta och palindrom.
Sen finns det en ojämförbarhet pga olika "klasser" eller vad man ska säga. Man jämför väl ogärna hur oartigt det är att prassla på bion med hur oartigt det är att styckmörda. Man vill inte alls gå med på att något i världen kan läggas i vågskålen för att jämna ut den skillnaden? Själva akten att jämföra är liksom att medge att skillnaden är hanterbar. Då betyder "du kan inte inte jämföra" snarare "du får inte jämföra", dvs säga att det endast är en gradskillnad.
IngOehman skrev:hifikg skrev:OD-11 är ju Carlsson. I modern form förvisso, men att de lirar bra borde inte förvåna någon. Jag är lite häpen över att många verkar tycka att EN räcker.
Ja, dagens ungdom verkar inte ha någon relation till stereo och nöjer sig med mono, de vill... bara höra låten!
IngOehman skrev:Jag har (som du vet) hört OA-52 och ESL 63 - hos dig.
Håller inte med om att de påminner om varandra. Snarare är det nästan motsatser.
Vh, iö
IngOehman skrev:När jag lyssnade på ESL 63 hos dig så var för mig två saker tydliga (de som gjorde att det även var lätt att veta att det var dom som spelade):
1. Andelen direktljud var för stor (min smak), aningen ljust klingande och gav lite "hörlurseffekt",
2. Reflekterade ljud lät för murrigt/dovt. Dock mindre än det kan bli i andra rum.
När OA-52 spelades så tyckte jag att:
1. Andelen direktljud var för liten, röster saknade klarhet och närvaro.
2. Reflekterade ljud lät möjligen en nyans för ljust, men ändå helt okej.
IngOehman skrev:PS. Stereofonisk återgivning är inte enkelt, och något sant svar på hur det faktum att bara två kanaler som skall representera alla ljud används, finns inte.
Det är en balansfråga.
När jag lyssnade på ESL 63 hos dig så var för mig två saker tydliga (de som gjorde att det även var lätt att veta att det var dom som spelade):
1. Andelen direktljud var för stor (min smak), aningen ljust klingande och gav lite "hörlurseffekt",
2. Reflekterade ljud lät för murrigt/dovt. Dock mindre än det kan bli i andra rum.
När OA-52 spelades så tyckte jag att:
1. Andelen direktljud var för liten, röster saknade klarhet och närvaro.
2. Reflekterade ljud lät möjligen en nyans för ljust, men ändå helt okej.
I båda fall lät totalljudstonkurvan likartad dock, och i båda fallen spelades det skapligt rent. Tvangs jag välja så skulle det bli OA-52 i ditt rum. Tyckte de fungerade bättre på många sätt.
Så vad hade jag då föredragit framför dessa två högtalare i rummet ifråga? Jättesvår fråga. Men någonstans mittemellan på många sätt. Tror inga högtalare som sätts in i rummet skapar total harmoni. Det blir bara på ytterligare ett sätt.
Jag vill inte ha mera hörbart lyssningsrum än det som fås med dina ESL 63 (i ditt ganska klangliga rum) men gärna lite mindre dov rumsklang, och mindre hörbart eget lyssningsrum totalt än med dina OA-52 vill jag ha. Då kommer man närmare inspelningen, vilket jag tycker om.
Man kan säga att rummetsbidrag behöver vara lagom litet för att inte maskera information på inspelningen, och lagom stort för att trolla bort artefakterna som stereosystemet ger.
Men lösningen för att nå dit är mera omfattande än att byta högtalare. Även rummet behöver fixas lite.
Med förändringar som gör att allt blir "rätt" så får du de positiva egenskaperna från ESL 63, utan att behöva sitta i ett skruvstäd och höra en tjockhet från rummet. Eller om du hellre vill - höra samma kvaliteter som från OA-52, men med större artikulation, närvaro och klarhet.
Vh, iö
IngOehman skrev:...Och varför skulle de inte låta olika? De strålar ju ljud på helt olika sätt.
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:matssvensson skrev:Bremen 3D8 (eventuellt inklusive dold mitthögtalare) gjorde djupt intryck på mig på Sheraton HEM mässan (var det 2014?). Ino piP i Holographic Audio rummet satte också spår. TAD Reference One intrycken från samma mässa sitter också kvar i minnet. De mindre MBL högtalarna i en tilltagen hörsal imponerade något år senare. Och senast jag besökte mässan tyckte jag Beolab 90 hade några intressanta kvaliteter värda att utforska (om än obalanserat bastunga vid det tillfället). Larsen högtalare har inte imponerat på mig de gånger jag haft chansen att bekanta mig med dem. Alla intryck som sagt från mässor, vad det nu kan vara värt.
Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också.
mvh, mats
Det är inte helt otänkbart att Larsen skulle ha låtit annorlunda (bättre) om John hade haft större demorum. Vad jag har sett brukar han oftast ha små demorum. Jag gissar att han inte tycker det är värt pengarna att ha ett större rum. Gissningsvis tänker han att det kan få räcka med att visa upp sina produkter, och att de kunder som blir verkligt intresserade ändå kommer att ta sig noggrann tid att lyssna på högtalarna vid fler tillfällen på andra platser också.
Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.
Rummet på Sweetspot är inte så stort, men där har alltid Larsen dragit längsta strået i välljudskampen. Därför förstår jag vad John menade, men just den enda gång jag hörde honom göra en direkt jämförelse gjorde han det i ett rum där L8 inte fungerade särskilt väl.
IngOehman skrev:hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det är inte helt otänkbart att Larsen skulle ha låtit annorlunda (bättre) om John hade haft större demorum. Vad jag har sett brukar han oftast ha små demorum. Jag gissar att han inte tycker det är värt pengarna att ha ett större rum. Gissningsvis tänker han att det kan få räcka med att visa upp sina produkter, och att de kunder som blir verkligt intresserade ändå kommer att ta sig noggrann tid att lyssna på högtalarna vid fler tillfällen på andra platser också.
Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.
Rummet på Sweetspot är inte så stort, men där har alltid Larsen dragit längsta strået i välljudskampen. Därför förstår jag vad John menade, men just den enda gång jag hörde honom göra en direkt jämförelse gjorde han det i ett rum där L8 inte fungerade särskilt väl.
Jag tycker inte några Larsen-högtalare jag hört är speciellt lika Carlsson.
Så på sätt och vis så tycker jag att ESL 63 och OA-52 är mera lika varandra än någon av dem påminner om någon Larsen.![]()
Även jag utgår framförallt från lyssningar hos Larsen, hos ägare av dem och lyssningar på mässor (har inte haft någon Larsen hemma), men det är ju ändå väldigt många lyssningsplatser och det jag hört och som varit främmande och väldigt O-Carlssonskt för mig, har funnits varje gång överallt.
Kort sagt - för den som gillar Carlsson är nog inte Larsen rätt val. Men gillar man Larsen så är de det!
Vh, iö
STDI skrev:Jag har Carlsson OA52, OA52.2 och OA52LE (och en del andra Sonab och Carlsson) samt Larsen L8. Jag tycker de alla låter olika men har stora likheter. Även om vi tar bort OA52LE eftersom det inte är en "äkta" Carlsson så tycker jag inte det är större skillnad mellan t ex OA52.2 och L8 än vad det är mellan OA52 och OA52.2.
Och i längden så föredrar jag L8 framför de andra.
Jag är medveten om att jag inte alls är lika tränad på att lyssna på högtalare som Ingvar är. Så jag kan inte avgöra vad det är som är o-Carlssonskt med L8.
Å andra sidan är jag kanske en mer typisk lyssnare än vad Ingvar är.
RogerGustavsson skrev:Jag är rätt förvånad av att man inte uppfattar Carlsson OA-52 och Quad ESL-63 som olika, det är de i mina och många andras öron. Med Carlsson köper man inte lite annorlunda koncept, något som inte gått hem lika bra utomlands som det koncept Quad står för. Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra. Carlsson OA-52 var väl i alla fall rätt mycket billigare och borde i och med det kunnat säljas i ett stort antal. Klart är att alla har sin smak och lyssnar på sitt sätt. Inget fel i det!
RogerGustavsson skrev:36000 ESL63 tillverkade 1981-96 sägs det. Pris i Storbritannien 1981 ca 17000 kr/par.
Antal sålda Carlsson OA-52 enligt Carlssonplanet: såldes i totalt ca 1100 par under åren 1984-89. Pris i Sverige 1984: 8000 kr/par, 2002: 16000 kr/par.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:36000 ESL63 tillverkade 1981-96 sägs det. Pris i Storbritannien 1981 ca 17000 kr/par.
Antal sålda Carlsson OA-52 enligt Carlssonplanet: såldes i totalt ca 1100 par under åren 1984-89. Pris i Sverige 1984: 8000 kr/par, 2002: 16000 kr/par.
Intressant. Misstänker att frågan kanske gällde Sverige enbart?
hifikg skrev:Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:36000 ESL63 tillverkade 1981-96 sägs det. Pris i Storbritannien 1981 ca 17000 kr/par.
Antal sålda Carlsson OA-52 enligt Carlssonplanet: såldes i totalt ca 1100 par under åren 1984-89. Pris i Sverige 1984: 8000 kr/par, 2002: 16000 kr/par.
Intressant. Misstänker att frågan kanske gällde Sverige enbart?
Vore ju kul med en sådan siffra också, men då blir det nog jämnare, för nästan alla 52:or hamnade väl hos glada svenskar medan 63:orna är mer spridda över världen. Dessutom nytillverkas ESL 63 än idag.
hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.
Dagens modell är det väl knappast, snarare en tysk specialare med ett annat skal? Original Quad ESL görs väl Kina? Per Strömgren har ju en av de aktuella modellerna, de större 2912. De är faktiskt billigare än de tyska av mindre modell.
IngOehman skrev:ESL 57 har charm.
ESL 63 är den bästa högtalare som Quad gjort, tycker jag. Men den vinner mycket på att kombineras med gradientbasarna.
De senare Quadarna gillar jag mindre.
Vh, iö
hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.
lennartj skrev:hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.
Skillnaden är väl att Quad är kända över hela världen, så marknaden
kanske är stor nog för att överleva på att nytillverka gamla modellen
av ESL 63 till mycket högt pris och sälja reserdelar.
Kanske de har ytterligare något ben att stå på för att överleva,
jag vet inte.
Larsen gör ju i stort sett detta, utom att nytillverka OA52.2 (och få någon elementtillverkare att tillverka exekta motsvarigheter till Vifa D25AG) och ta minst 50.000 SEK/par för dem.
Hade Carlsson varit lika kända över världen som Quad kanske det hade gått, men nu är det nog extremt svårt att finna köpare utanför Skandinavien, och inom befarar jag att att de flesta presumptiva köparna är för snåla och nöjer sig med Larsen L6.2, L8 eller L?
hifikg skrev:lennartj skrev:hifikg skrev:http://www.quad-musik.com/html/esl63qa.html
Här finns dagens modell av ESL 63 för 9900 (euro)
De säljer även noggrant renoverade original 63:or och givetvis 57:or
Något motsvarande för Carlsson vore värdigt.
Skillnaden är väl att Quad är kända över hela världen, så marknaden
kanske är stor nog för att överleva på att nytillverka gamla modellen
av ESL 63 till mycket högt pris och sälja reserdelar.
Kanske de har ytterligare något ben att stå på för att överleva,
jag vet inte.
Larsen gör ju i stort sett detta, utom att nytillverka OA52.2 (och få någon elementtillverkare att tillverka exekta motsvarigheter till Vifa D25AG) och ta minst 50.000 SEK/par för dem.
Hade Carlsson varit lika kända över världen som Quad kanske det hade gått, men nu är det nog extremt svårt att finna köpare utanför Skandinavien, och inom befarar jag att att de flesta presumptiva köparna är för snåla och nöjer sig med Larsen L6.2, L8 eller L?
Jo, Stig skulle ha behövt ett gäng goda marknadsförare på den tiden det begav sig. Synd att jag inte visste att han bodde där han bodde då jag härjade på RMI-Berghs (de hade sina lokaler i Münchenbryggeriet en tid, kanske än?) Då ägnade jag mina krafter åt att marknadsföra skumma datorer istället, såna där med äpplen på
petersteindl skrev:...OA-50 och OA-52 kom för sent.
lennartj skrev:Skillnaden är väl att Quad är kända över hela världen, så marknaden
kanske är stor nog för att överleva på att nytillverka gamla modellen
av ESL 63 till mycket högt pris och sälja reserdelar.
Kanske de har ytterligare något ben att stå på för att överleva,
jag vet inte.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster