Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:...
L8 lirar skönt för det allra mesta, hörde ett undantag på Clarion Hotell i Stockholm en gång och just den gången dristade sig John att säga att L8 är bättre än OA-52... Nåja, vad ska han säga?
...
hifikg skrev:... så vad finns det för den som idag vill köpa något nytt och ändå få något som liknar Carlssonljud?
STDI skrev:hifikg skrev:...
L8 lirar skönt för det allra mesta, hörde ett undantag på Clarion Hotell i Stockholm en gång och just den gången dristade sig John att säga att L8 är bättre än OA-52... Nåja, vad ska han säga?
...
Jag håller med John. Jag har Carlsson OA52, OA52.2 och OA52LE samt Larsen L8. Jag tycker att L8 är bäst av dessa.
matssvensson skrev:Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också.
matssvensson skrev:Bremen 3D8 (eventuellt inklusive dold mitthögtalare) gjorde djupt intryck på mig på Sheraton HEM mässan (var det 2014?). Ino piP i Holographic Audio rummet satte också spår. TAD Reference One intrycken från samma mässa sitter också kvar i minnet. De mindre MBL högtalarna i en tilltagen hörsal imponerade något år senare. Och senast jag besökte mässan tyckte jag Beolab 90 hade några intressanta kvaliteter värda att utforska (om än obalanserat bastunga vid det tillfället). Larsen högtalare har inte imponerat på mig de gånger jag haft chansen att bekanta mig med dem. Alla intryck som sagt från mässor, vad det nu kan vara värt.
Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också.
mvh, mats
Kalejdokom skrev:Annars hade det varit trevligt med en "DIY-dipolmässa" för oss frälsta.
Johan_Lindroos skrev:Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.
Johan_Lindroos skrev:matssvensson skrev:Bremen 3D8 (eventuellt inklusive dold mitthögtalare) gjorde djupt intryck på mig på Sheraton HEM mässan (var det 2014?). Ino piP i Holographic Audio rummet satte också spår. TAD Reference One intrycken från samma mässa sitter också kvar i minnet. De mindre MBL högtalarna i en tilltagen hörsal imponerade något år senare. Och senast jag besökte mässan tyckte jag Beolab 90 hade några intressanta kvaliteter värda att utforska (om än obalanserat bastunga vid det tillfället). Larsen högtalare har inte imponerat på mig de gånger jag haft chansen att bekanta mig med dem. Alla intryck som sagt från mässor, vad det nu kan vara värt.
Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också.
mvh, mats
Det är inte helt otänkbart att Larsen skulle ha låtit annorlunda (bättre) om John hade haft större demorum. Vad jag har sett brukar han oftast ha små demorum. Jag gissar att han inte tycker det är värt pengarna att ha ett större rum. Gissningsvis tänker han att det kan få räcka med att visa upp sina produkter, och att de kunder som blir verkligt intresserade ändå kommer att ta sig noggrann tid att lyssna på högtalarna vid fler tillfällen på andra platser också.
Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.
Ni som har lyssnat ordentligt på både och, vad säger ni? är det fel att påstå att MBL-ljudet är besläktat med Carlssonljud?
JM skrev:Kanske går det att få till en dipolhörna parallellt med någon större Hifi-mässa gärna med DIY typ Solhaga.
JM
hifikg skrev:Skrev i min presentationstråd att tyska MBL levererar ljud i klass med Carlsson, men sådana påståenden kan få stackars Stig att rotera i sin grav replikerade IÖ, så vad finns det för den som idag vill köpa något nytt och ändå få något som liknar Carlssonljud? Larsen verkar vara ett naturligt alternativ, L8 lirar skönt för det allra mesta, hörde ett undantag på Clarion Hotell i Stockholm en gång och just den gången dristade sig John att säga att L8 är bättre än OA-52... Nåja, vad ska han säga? Och snart kommer L9. Jag tänker mig att det borde finnas fler alternativ för den som inte vill jaga 30 år gamla burkar som alltmer sällan bjuds ut till försäljning. Peters Ägg och tyska MBL skulle jag överväga om jag blev tvungen att inhandla något helt nytt.
Ni som har lyssnat ordentligt på både och, vad säger ni? är det fel att påstå att MBL-ljudet är besläktat med Carlssonljud?
hifikg skrev:OD-11 är ju Carlsson. I modern form förvisso, men att de lirar bra borde inte förvåna någon. Jag är lite häpen över att många verkar tycka att EN räcker.
darkg skrev:I brist på språkvetare spånar jag lite på jämförbarhet. Först tänker jag på en (balans)-våg som bringas i jämvikt, "förs i jäm" kan man väl få säga fast det inte är något man säger, genom att man lägger till vikt i den lättare skålen. Efter denna jäm-förelse, detta jäm-förande är den tillagda vikten ett mått på olikheten i vikt. Känns det omöjligt att med rimligt många och tunga vikter bringa vågen i jämvikt kan man kalla det man väger ojämförbart.
Detta skulle vara en möjlig praktisk ojämförbarhet i kvantitet. "Utan jämförelse (bäst osv)" kan även tänkas betyda att ingen sådan jämförelse behövs. "Du kan inte jämföra" kan väl i praktiken betyda "du kan inte mena att det är så svårt att avgöra att du behöver ta fram vågen", typ.
Jämförelsen går (i mitt våg-resonemang) ut på att ta reda på vad (hur mycket) som fattas det ena för att de två ska vara lika.
Äpplen och päron går inte att jämföra på det sättet. (Men givetvis deras vikt, till exempel.)
Jämförbara högtalare eller icke jämförbara högtalare... jag tror att det helt och hållet måste bero på sammanhanget vad som menas!
En slags jämförbarhet finns alltid, allt går att jämföra med allt annat, men det betyder egentligen att göra en utredning om - i praktiken - vissa utvalda aspekter. I ett sammanhang. Bröstvårtor och glödström, svärta och palindrom.
Sen finns det en ojämförbarhet pga olika "klasser" eller vad man ska säga. Man jämför väl ogärna hur oartigt det är att prassla på bion med hur oartigt det är att styckmörda. Man vill inte alls gå med på att något i världen kan läggas i vågskålen för att jämna ut den skillnaden? Själva akten att jämföra är liksom att medge att skillnaden är hanterbar. Då betyder "du kan inte inte jämföra" snarare "du får inte jämföra", dvs säga att det endast är en gradskillnad.
IngOehman skrev:hifikg skrev:OD-11 är ju Carlsson. I modern form förvisso, men att de lirar bra borde inte förvåna någon. Jag är lite häpen över att många verkar tycka att EN räcker.
Ja, dagens ungdom verkar inte ha någon relation till stereo och nöjer sig med mono, de vill... bara höra låten!
IngOehman skrev:Jag har (som du vet) hört OA-52 och ESL 63 - hos dig.
Håller inte med om att de påminner om varandra. Snarare är det nästan motsatser.
Vh, iö
IngOehman skrev:När jag lyssnade på ESL 63 hos dig så var för mig två saker tydliga (de som gjorde att det även var lätt att veta att det var dom som spelade):
1. Andelen direktljud var för stor (min smak), aningen ljust klingande och gav lite "hörlurseffekt",
2. Reflekterade ljud lät för murrigt/dovt. Dock mindre än det kan bli i andra rum.
När OA-52 spelades så tyckte jag att:
1. Andelen direktljud var för liten, röster saknade klarhet och närvaro.
2. Reflekterade ljud lät möjligen en nyans för ljust, men ändå helt okej.
IngOehman skrev:PS. Stereofonisk återgivning är inte enkelt, och något sant svar på hur det faktum att bara två kanaler som skall representera alla ljud används, finns inte.
Det är en balansfråga.
När jag lyssnade på ESL 63 hos dig så var för mig två saker tydliga (de som gjorde att det även var lätt att veta att det var dom som spelade):
1. Andelen direktljud var för stor (min smak), aningen ljust klingande och gav lite "hörlurseffekt",
2. Reflekterade ljud lät för murrigt/dovt. Dock mindre än det kan bli i andra rum.
När OA-52 spelades så tyckte jag att:
1. Andelen direktljud var för liten, röster saknade klarhet och närvaro.
2. Reflekterade ljud lät möjligen en nyans för ljust, men ändå helt okej.
I båda fall lät totalljudstonkurvan likartad dock, och i båda fallen spelades det skapligt rent. Tvangs jag välja så skulle det bli OA-52 i ditt rum. Tyckte de fungerade bättre på många sätt.
Så vad hade jag då föredragit framför dessa två högtalare i rummet ifråga? Jättesvår fråga. Men någonstans mittemellan på många sätt. Tror inga högtalare som sätts in i rummet skapar total harmoni. Det blir bara på ytterligare ett sätt.
Jag vill inte ha mera hörbart lyssningsrum än det som fås med dina ESL 63 (i ditt ganska klangliga rum) men gärna lite mindre dov rumsklang, och mindre hörbart eget lyssningsrum totalt än med dina OA-52 vill jag ha. Då kommer man närmare inspelningen, vilket jag tycker om.
Man kan säga att rummetsbidrag behöver vara lagom litet för att inte maskera information på inspelningen, och lagom stort för att trolla bort artefakterna som stereosystemet ger.
Men lösningen för att nå dit är mera omfattande än att byta högtalare. Även rummet behöver fixas lite.
Med förändringar som gör att allt blir "rätt" så får du de positiva egenskaperna från ESL 63, utan att behöva sitta i ett skruvstäd och höra en tjockhet från rummet. Eller om du hellre vill - höra samma kvaliteter som från OA-52, men med större artikulation, närvaro och klarhet.
Vh, iö
IngOehman skrev:...Och varför skulle de inte låta olika? De strålar ju ljud på helt olika sätt.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst