Oa11 - En historia om återupplivning av containerfynd

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
riseabove

Oa11 - En historia om återupplivning av containerfynd

Inläggav riseabove » 2005-08-29 12:07

Hej hej.

För ett par månader sedan hittade jag ett par Oa14 liggande i en container invid en porrklubb i centrala göteborg och med hjälp av en hyffsat aktiv medlem här på faktiskt släpade jag hem dessa.

Högtalarna var i rätt bedrövligt skick då det regnat konstant i åtminstone en vecka innan jag hittade dem... vet ju inte hur länge de legat där dock.

fanéret var sprucket och såg rent ut sagt förj-vligt ut, jag insåg att det skulle bli tvunget med rätt rejäla åtgärder för att få dom åtminstone dugliga igen.

Som tur är har jag en kompis som arbetar på en lackeringsfirma och jag har hjälpt honom en hel del med olika former av datorsupport under åren, dax att försiktigt kräva in en liten återtjänst :)

Sagt och gjort. mina skabbiga fynd lämnades in till polarn som skulle "ha dom klara innan veckan är slut" ... och sedan gick han på semester i 3 veckor :) men men jag har ingen brådska när det är gratis...

4-5 veckor senare fick jag tillbaka mina fynd och VILKET SKILLNAD det var.. nu är dom vackert VITA och av det skabbiga faneret finns det inget kvar.

Dags för renovering av elektroniken då.. eftersom de legat ute var samtliga elementen bortom räddning men filtren såg ut som nya.

Då jag har en mycket tight budget att röra mig bestämde jag mig för att testa att bygga en Oa11, oa14 lådorna så klart men med bara en diskant.

Valet föll självklart på ct62, vilken monterades på i originalinfästningen framför basen på samma sätt som i od11...

Filtren behöll jag som dom var men de komemr uppdateras fullt ut för ct62 när jag får in lite mer stålar.

Lånade mina sc165-4 av mina oa12.3 för att testa med och här är vi nu... de står och spelar och måste säga att de låter alldeles utmärkt "trots" den ensamma diskanten.

Biltemas försänkta terminaler monterades när man endå var i farten, ett tips till er som tänker ge er på liknande saker... använd INTE sticksåg till denna manöver då abs plasten smälter igen omgående så fort man använder något med än tomgångskörning.

Skall lägga upp före-efter bilder på dem så fort jag återfinner min skiva med fotoredigeringsprogramvara.

MVH

Dann, lycklig ägare av oa12.3 och oa11

och så kommer det lite bilder.....

FÖRE
Bild
Bild
Bild

EFTER
Bild
Bild
Bild
Bild[/img]
Senast redigerad av riseabove 2005-08-29 13:30, redigerad totalt 1 gång.
dann .]-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-29 12:29

Vad trevlig historia! :) En sak är kul är att du kan uppgradera filtret till .3-verison redan nu (då det ju är samma filter i OD11.3 som OA14.3) så får du fin anpassning till din diskant. Och sedan när stålara flyter in så monterar du bara de tre (sex) andra och vips så är allt färdigt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-08-29 12:59

jo det var lixom det som var tanken... :)

enda som är tråkigt är att jag bara har ett galler till dem... letat lite granna men eftersom jag inet har bil så är det svårt att åka ut till alla byggmarknader osv.

tack för svar oxå :)
dann .]-

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-29 18:59

Skulle du vid tillfälle kunna testa en sak åt mig...? :D :wink:

Att ställa vänster högtalare på höger sida med långsidan mot väggen etc. å vise versa...

Och "rapportera" om det blir någon skillnad i ljudet.

Tack på förhand...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-08-29 20:27

självklart kan jag göra det !

så sjukt att du föreslog detta då jag funderade på detsamma tidigare idag :)
dann .]-

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-29 22:08

Ja mitt inlägg i tråden var bara p g a att jag är nybörjare på det här med telepati och inte litade på att det skulle fungera :wink: :wink: :D

/Stefan

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-08-29 23:14

Detta med platsen du hittade OA14 på... kan du utveckla det lite? 8O :lol:
11010000

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-08-30 09:01

jo för sjutton.

Klubben heter babydoll och ligger på friggagatan i göteborg alldeles vid svingeln och är enligt ryktet en av det äckligaste ställena i göteborg, hur kom det då sig att jag var i den containern och rotade ?

Jo du det är så här att jag åkte från partille med kommunala medel (buss) och den stannar till på Svingeln som nästan alla andra bussar som går åt nordöst gör, som vanligt när man reser med buss vill man helst inte ha någon som helst kontakt med "människorna" man reser med och jag hade min ipod igång på hög volym och tittade maniskt ut igenom fönstret för att ingen skulle ta kontakt med mig.

Bussen åkte sakta ut från hållplatsen och gled in mot friggagatan och nilserikssonsterminalen... jag satt som sagt och koncentrerade mig på världen utanför bussen .... när vi gled förbi containern så såg jag något som jag kände igen sticka upp med botten uppåt.... hm... det där såg ut som en carlssonhögtalare tänkte jag "helvete jag måste dit o checka läget",

Jag mötte upp min polare i stan och gjorde alla ärenden som vi skulle, det var nämligen tänkt att vi skulle renovera / uppgradera ett par od11 till .3 status sedan bar det av mot friggagatan...

Väl framme vid containern så såg jag till min stora glädje att det var ett par oa14 som låg där med "botten upp" ena gallret var borta och faneret sprucket osv men va faaan det går nog att ordna tänkte jag/vi... det var bara att släpa bort högtalarna till svingeln och ta bussen hem, jag vill minnas att det inte var allltför populärt att ta med sig såpass stora högtalare på bussen :)

ja där har du historian.
dann .]-

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-30 10:25

Vilken historia! En stackas OA 11 dumpad i en container vid en porrklubb i Göteborg. Lämnad att dö men räddad av en eldsjäl, och blir levande! :D

riseabove: En sådan här liten söt Charles Dickens historia ska inte bara nämnas i ett forum. Skriv ner den och skicka till COLUMBIA, PARAMOUNT PICTURES och WARNER BROS. Och inom ett år eller så kommer man på biorepertoaren hitta "CARLSSON - THE MOVIE".

Tänk trailern. En skrovlig röst börjar säga:

A story about a loudspeaker destained to die. But miraculously saved by a man, who decides to take care of it, and raise it up to once again be a proud n' great member of the Carlsson family...

Hade blivit en perfekt julfilm. :wink:
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-08-30 10:27

jo precis .... man får väl göra det :)

skoj att jag får så bra respons på det hela .... jo dom låter helt underbart....
dann .]-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-30 21:30

Manzarek:

Bild

Tja, det är ju inte helt omöjligt man kan göra filmer om brödrostar*... :wink:

*F.ö. en ganska mysig, harmlös och bra film, perfekt när man är genomförkyld tex.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-31 00:04

Vee-Eight: Javisst funkar det som animerat. Själv tänkte jag mig följande rollista bland rösterna:

OA 11 - Cameron Diaz

riseabove - Tom Hanks

Porrklubbsägaren - Michael Madsen

Kolboxen (dyker upp som OA 11s far i slutet av filmen) - Clint Eastwood

OA 12 (11s bror) - Ben Stiller

Quad 45/405 - Martin Sheen/Charlie Sheen

Linn LP 12 - Kevin Spacey

Ortofon OM-30 - Julia Roberts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-08-31 01:54

Haha. :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-31 09:45

Manzarek skrev:Vee-Eight: Javisst funkar det som animerat. Själv tänkte jag mig följande rollista bland rösterna:

OA 11 - Cameron Diaz

riseabove - Tom Hanks

Porrklubbsägaren - Michael Madsen

Kolboxen (dyker upp som OA 11s far i slutet av filmen) - Clint Eastwood

OA 12 (11s bror) - Ben Stiller

Quad 45/405 - Martin Sheen/Charlie Sheen

Linn LP 12 - Kevin Spacey

Ortofon OM-30 - Julia Roberts

LP12:an bör väl vara ngn skotte... Sean Connory kanske? Eller om man inte får tag i ngn skotte, varför inte John Rhys Davies! Warwick Davies som od11 kanske.. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-31 10:36

:D :D :D

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-31 10:37

Vee-Eight skrev:LP12:an bör väl vara ngn skotte... Sean Connory kanske?

:mrgreen:

Mads Mikkelsen (Mordkommissionen) som OM-30 då.

Svårt att välja en svensk skådespelare att vara rösten till kolboxen, Sven Volter får min röst.

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-31 12:42

Hade Ernst Günther varit i livet så hade den farbrorn vart val nr 1. :wink: Annars är Wollter bra val.

Jag röstar på Søren Pilmark (bla Riget, Blinkende Lygter etc) som OM30.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-31 13:05

Manzarek skrev:Vee-Eight: Javisst funkar det som animerat. Själv tänkte jag mig följande rollista bland rösterna:

Cervin Vega Stroker - Arnold Schwarzenegger? :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-31 14:16

Bild

som:

Bild

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-08-31 14:53

det f5nns få ställen på denna jord där man kan spåra ut mer än här på faktiskt och jag ÄLSKAR DET :)
dann .]-

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-31 14:57

Det gör vi alla. 8)

Denna herre...

Bild

...som, detta märke...

Bild

...i lämpligt horn.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-08-31 16:41

B&W 801 - Danny DeVito
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2005-09-04 13:11

Ja, det är en rörande story.

Jag vill också göra fynd! Jag ahr inte fyllt upp min fyndkvot för det här året än, men det är ju ett tag kvar till 06. :D

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-09-11 19:27

kan nu efter att nyhetens behag lagt sig konstatera att jag föredrar dessa skapelser framför mina fullt uppgraderade tolvor.

så bra tycker jag att dom låter. dom passar verkligen mina öron som handen i handsken.

återstår bara att testa lite alternativa möbleringar för att se om man kan få ytterligare förbättring av ljudet.
dann .]-

Återgå till Carlsson Illuminati