För ett par månader sedan hittade jag ett par Oa14 liggande i en container invid en porrklubb i centrala göteborg och med hjälp av en hyffsat aktiv medlem här på faktiskt släpade jag hem dessa.
Högtalarna var i rätt bedrövligt skick då det regnat konstant i åtminstone en vecka innan jag hittade dem... vet ju inte hur länge de legat där dock.
fanéret var sprucket och såg rent ut sagt förj-vligt ut, jag insåg att det skulle bli tvunget med rätt rejäla åtgärder för att få dom åtminstone dugliga igen.
Som tur är har jag en kompis som arbetar på en lackeringsfirma och jag har hjälpt honom en hel del med olika former av datorsupport under åren, dax att försiktigt kräva in en liten återtjänst :)
Sagt och gjort. mina skabbiga fynd lämnades in till polarn som skulle "ha dom klara innan veckan är slut" ... och sedan gick han på semester i 3 veckor :) men men jag har ingen brådska när det är gratis...
4-5 veckor senare fick jag tillbaka mina fynd och VILKET SKILLNAD det var.. nu är dom vackert VITA och av det skabbiga faneret finns det inget kvar.
Dags för renovering av elektroniken då.. eftersom de legat ute var samtliga elementen bortom räddning men filtren såg ut som nya.
Då jag har en mycket tight budget att röra mig bestämde jag mig för att testa att bygga en Oa11, oa14 lådorna så klart men med bara en diskant.
Valet föll självklart på ct62, vilken monterades på i originalinfästningen framför basen på samma sätt som i od11...
Filtren behöll jag som dom var men de komemr uppdateras fullt ut för ct62 när jag får in lite mer stålar.
Lånade mina sc165-4 av mina oa12.3 för att testa med och här är vi nu... de står och spelar och måste säga att de låter alldeles utmärkt "trots" den ensamma diskanten.
Biltemas försänkta terminaler monterades när man endå var i farten, ett tips till er som tänker ge er på liknande saker... använd INTE sticksåg till denna manöver då abs plasten smälter igen omgående så fort man använder något med än tomgångskörning.
Skall lägga upp före-efter bilder på dem så fort jag återfinner min skiva med fotoredigeringsprogramvara.
MVH
Dann, lycklig ägare av oa12.3 och oa11
och så kommer det lite bilder.....
FÖRE

EFTER