Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Varför större låda? Jag skulle hellre vilja se ett mindre mellanregister om man nu siktar på flervägare!
StefanH skrev:Jocke skrevVarför större låda? Jag skulle hellre vilja se ett mindre mellanregister om man nu siktar på flervägare!
Jo större låda medger djupare bas.
Tycker SS8545 fungerar bra som mellanregister.
Min idé bygger på ett bibehållande av OA51, annars blir det ju en helt annan konstruktion, och kostnad. Då kan vi lika gärna knalla iväg till butiken och inhandla Larsen. Vilket i.o.f.s är en god idé det med.
Kostnaden kan hållas låg om man behåller sina OA51. Krävs ju "bara" 2st lådor, 2st extra SS8545 om man vill ha basmoduler, basrelexrör, dämpmaterial, terminaler, lite ledning, filterkomponenter.
Bör inte bli så hög kostnad för detta.
Jocke skrev:StefanH skrev:Jocke skrevVarför större låda? Jag skulle hellre vilja se ett mindre mellanregister om man nu siktar på flervägare!
Min idé bygger på ett bibehållande av OA51, annars blir det ju en helt annan konstruktion, och kostnad. Då kan vi lika gärna knalla iväg till butiken och inhandla Larsen. Vilket i.o.f.s är en god idé det med.
Kostnaden kan hållas låg om man behåller sina OA51. Krävs ju "bara" 2st lådor, 2st extra SS8545 om man vill ha basmoduler, basrelexrör, dämpmaterial, terminaler, lite ledning, filterkomponenter.
Jag tycker att Larsen, glatt påhejad av framför allt Anders och Stefan men även många andra, har tagit Orthoakustiken till nutid. Det är till en del utveckling av just gamla konstruktioner men med en rejäl portion nytänk!
Till OA51 finns ju en basmodul framtagen om än det väl inte går att få tag i element längre... (eller?) På ett sätt kan jag bli lite sorgsen över att allt färre OA-högtalare finns kvar i orginalskick samtidigt som det är kul att konceptet utvecklas.
I min värld lämnar 8545 mycket att önska i mellanregistret, då är 8542 betydligt trevligare även om redan den spelar på gränsen av sin förmåga. Basstöd eller subwoofer låter sig göras betydligt enklare än att hänga på ett mellanregister i efterhand...^^
Nä, jag väntar nyfiket på hur experimenten med den ofullbordade 3-vägaren faller ut. Anar att den lösningen egentligen är rätt tolerant vad gäller utformningen. Har lite egna idéer men avvaktar resultaten ...
paa skrev:Jocke skrev:StefanH skrev:Jocke skrevVarför större låda? Jag skulle hellre vilja se ett mindre mellanregister om man nu siktar på flervägare!
Jag tycker att Larsen, glatt påhejad av framför allt Anders och Stefan men även många andra, har tagit Orthoakustiken till nutid. Det är till en del utveckling av just gamla konstruktioner men med en rejäl portion nytänk!
Till OA51 finns ju en basmodul framtagen om än det väl inte går att få tag i element längre... (eller?) På ett sätt kan jag bli lite sorgsen över att allt färre OA-högtalare finns kvar i orginalskick samtidigt som det är kul att konceptet utvecklas.
I min värld lämnar 8545 mycket att önska i mellanregistret, då är 8542 betydligt trevligare även om redan den spelar på gränsen av sin förmåga. Basstöd eller subwoofer låter sig göras betydligt enklare än att hänga på ett mellanregister i efterhand...^^
Nä, jag väntar nyfiket på hur experimenten med den ofullbordade 3-vägaren faller ut. Anar att den lösningen egentligen är rätt tolerant vad gäller utformningen. Har lite egna idéer men avvaktar resultaten ...
iö hade ju prototypen till en underdel till OA51 för att göra den till trevägare med 10" basar klar och spelandes på en Carlssonträff hos SR för något år sedan. Även om det inte marknadsförs så kanske man kan få hjälp att färdigställa sådana av Ingvar. Är det ingen som kollat på det?
iö hade ju prototypen till en underdel till OA51 för att göra den till trevägare med 10" basar klar och spelandes på en Carlssonträff hos SR för något år sedan. Även om det inte marknadsförs så kanske man kan få hjälp att färdigställa sådana av Ingvar. Är det ingen som kollat på det?
avr7000 skrev:Eftersom det i tid och otid framhållits av Styrelsen Stig Carlsson att det är en mycket svår uppgift att konstruera Carlssonhögtalare och att det bara är de i SSC som besitter den kunskapen/kan lyssna så att det blir rätt, så kan jag tänka mig (jag skulle känt så om jag var Ingvar och hade hans relation med SSC) att han inte vill släppa ut en "Carlsson högtalare" vid sidan av s a s.
Nattlorden skrev:avr7000 skrev:Eftersom det i tid och otid framhållits av Styrelsen Stig Carlsson att det är en mycket svår uppgift att konstruera Carlssonhögtalare och att det bara är de i SSC som besitter den kunskapen/kan lyssna så att det blir rätt, så kan jag tänka mig (jag skulle känt så om jag var Ingvar och hade hans relation med SSC) att han inte vill släppa ut en "Carlsson högtalare" vid sidan av s a s.
Fast vi fick ju trots allt en OA5-MMX ...
Skulle ju vara kul om det kom en sjuttiotalare MMXX (eller gärna tidigare)
och en OA-51-MMXXX (eller gärna väldigt mycket tidigare) också.
avr7000 skrev:Jag tror säkert att MMX var fullt sanktionerad av SSC
StefanH skrev:AVR7000
Mina funderingar angående estetiken är att ha den anslutande basökningsdelen, med en mellanskiva med indragna mått på kanske 5mm runt om. Om den målas ex.vis svart så blir det ett avbrott från den höga designen.
Man kan ju även ha en indragen sockel undertill.
Basmodulen kan med fördel också ha en mellanskiva med indragna mått.
Kanske då med basmodul med en skiva istället för sockel nedtill.
Denna skapelse blir då tvärrandig vilket väl får den att se nättare ut?
Jag avser att man skall behålla befintlig OA51, så ändra måtten är inte aktuellt enligt mitt förslag. I annat fall kan man lika gärna klona Larsen, vilket inte blir lika lätt, med dess konstruktion?
Nattlorden, bra idé där. Kanske går att realisera ovanpå OA51, (nedsänkta).
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster