Ta OA51 till 2000 talet

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

StefanH

Ta OA51 till 2000 talet

Inläggav StefanH » 2012-01-13 11:01

Funderade på idén om att komplettera OA51 med en påbyggnad undertill i bredd-, djupmått enligt nuvarande OA51. Denna skulle då vara fast monterad för att utöka volymen till mellan 23 – 25L. Detta kunde utföras om man tar upp hål undertill på OA51. Vinsten kan bli en betydligt bättre (djupare) basåtergivning. Tänk Larsen L6.
Ytterliggare en 23 – 25L modul skulle kunna byggas i form av lågbasdel. Denna kunde vara separat (ej fast monterad) som ett option. Tänk Larsen L8.
Tre filter skulle behöva finnas tillhands. Ett för enbart utökad bas, en variant på detta om basmodul skall anslutas (alt. Plugga igen basreflexröret), plus filter för basmodul.
Har simulerat på filter, vilka skulle kunna tas fram utan att bli alltför komplicerade.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-13 11:45

Kul idé men det är väldigt svårt att inte helt förstöra OA51's estetik om man låter den svälla neråt... Se t ex OB51, det ser oftast ut som en Heffaklump med OA51 och OB51.

Olle Mirsch gjorde en spännande variant men den hade ett "svepande" högtalargaller som gav den ett helt annat utseende än t ex OA51/OB51.

Bild

Om jag själv skulle realisera din idé om att öka volymen på OA51 skulle jag helt enkelt låta måtten svälla lite med samma inbördes skalförhållanden. Man kommer snabbt upp i 20-22 liter där Revelator skulle fungera bra...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-13 11:47

Titta... där är ju inbyggt galler för att täcka ambiensdiskant också!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-13 11:54

Nattlorden skrev:Titta... där är ju inbyggt galler för att täcka ambiensdiskant också!

Nu snackar vi! :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-13 12:00

AVR7000

Mina funderingar angående estetiken är att ha den anslutande basökningsdelen, med en mellanskiva med indragna mått på kanske 5mm runt om. Om den målas ex.vis svart så blir det ett avbrott från den höga designen.
Man kan ju även ha en indragen sockel undertill.
Basmodulen kan med fördel också ha en mellanskiva med indragna mått.
Kanske då med basmodul med en skiva istället för sockel nedtill.
Denna skapelse blir då tvärrandig vilket väl får den att se nättare ut?

Jag avser att man skall behålla befintlig OA51, så ändra måtten är inte aktuellt enligt mitt förslag. I annat fall kan man lika gärna klona Larsen, vilket inte blir lika lätt, med dess konstruktion?

Nattlorden, bra idé där. Kanske går att realisera ovanpå OA51, (nedsänkta).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-13 12:02

Bild
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-13 12:17

Designen av OA51 ÄR otroligt elegant i sin geniala enkelhet. Förstår din tankegång men tycker nog inte att man ska binda sig vid en tidigare design som ett avstamp för framtiden... OM man ska ta konceptet ett steg till gäller det nog att släppa tanken loss mer än så...

Varför större låda? Jag skulle hellre vilja se ett mindre mellanregister om man nu siktar på flervägare! :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-13 12:37

Jocke skrev

Varför större låda? Jag skulle hellre vilja se ett mindre mellanregister om man nu siktar på flervägare!

Jo större låda medger djupare bas.
Tycker SS8545 fungerar bra som mellanregister.

Min idé bygger på ett bibehållande av OA51, annars blir det ju en helt annan konstruktion, och kostnad. Då kan vi lika gärna knalla iväg till butiken och inhandla Larsen. Vilket i.o.f.s är en god idé det med.
Kostnaden kan hållas låg om man behåller sina OA51. Krävs ju "bara" 2st lådor, 2st extra SS8545 om man vill ha basmoduler, basrelexrör, dämpmaterial, terminaler, lite ledning, filterkomponenter.
Bör inte bli så hög kostnad för detta.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-13 13:08

StefanH skrev:Jocke skrev

Varför större låda? Jag skulle hellre vilja se ett mindre mellanregister om man nu siktar på flervägare!

Min idé bygger på ett bibehållande av OA51, annars blir det ju en helt annan konstruktion, och kostnad. Då kan vi lika gärna knalla iväg till butiken och inhandla Larsen. Vilket i.o.f.s är en god idé det med.
Kostnaden kan hållas låg om man behåller sina OA51. Krävs ju "bara" 2st lådor, 2st extra SS8545 om man vill ha basmoduler, basrelexrör, dämpmaterial, terminaler, lite ledning, filterkomponenter.

Jag tycker att Larsen, glatt påhejad av framför allt Anders och Stefan men även många andra, har tagit Orthoakustiken till nutid. Det är till en del utveckling av just gamla konstruktioner men med en rejäl portion nytänk! :)

Till OA51 finns ju en basmodul framtagen om än det väl inte går att få tag i element längre... (eller?) På ett sätt kan jag bli lite sorgsen över att allt färre OA-högtalare finns kvar i orginalskick samtidigt som det är kul att konceptet utvecklas.

I min värld lämnar 8545 mycket att önska i mellanregistret, då är 8542 betydligt trevligare även om redan den spelar på gränsen av sin förmåga. Basstöd eller subwoofer låter sig göras betydligt enklare än att hänga på ett mellanregister i efterhand...^^

Nä, jag väntar nyfiket på hur experimenten med den ofullbordade 3-vägaren faller ut. Anar att den lösningen egentligen är rätt tolerant vad gäller utformningen. Har lite egna idéer men avvaktar resultaten ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-13 13:50

Jocke skrev:

Jag tycker att Larsen, glatt påhejad av framför allt Anders och Stefan men även många andra, har tagit Orthoakustiken till nutid. Det är till en del utveckling av just gamla konstruktioner men med en rejäl portion nytänk! :)

Till OA51 finns ju en basmodul framtagen om än det väl inte går att få tag i element längre... (eller?) På ett sätt kan jag bli lite sorgsen över att allt färre OA-högtalare finns kvar i orginalskick samtidigt som det är kul att konceptet utvecklas.

I min värld lämnar 8545 mycket att önska i mellanregistret, då är 8542 betydligt trevligare även om redan den spelar på gränsen av sin förmåga. Basstöd eller subwoofer låter sig göras betydligt enklare än att hänga på ett mellanregister i efterhand...^^

Nä, jag väntar nyfiket på hur experimenten med den ofullbordade 3-vägaren faller ut. Anar att den lösningen egentligen är rätt tolerant vad gäller utformningen. Har lite egna idéer men avvaktar resultaten ...

iö hade ju prototypen till en underdel till OA51 för att göra den till trevägare med 10" basar klar och spelandes på en Carlssonträff hos SR för något år sedan. Även om det inte marknadsförs så kanske man kan få hjälp att färdigställa sådana av Ingvar. Är det ingen som kollat på det?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-13 13:57

Bra idé! :)
Anar att det där med SSC fortfarande infekterar...^^

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-13 14:02

paa skrev:
Jocke skrev:

iö hade ju prototypen till en underdel till OA51 för att göra den till trevägare med 10" basar klar och spelandes på en Carlssonträff hos SR för något år sedan. Även om det inte marknadsförs så kanske man kan få hjälp att färdigställa sådana av Ingvar. Är det ingen som kollat på det?

Eftersom det i tid och otid framhållits av Styrelsen Stig Carlsson att det är en mycket svår uppgift att konstruera Carlssonhögtalare och att det bara är de i SSC som besitter den kunskapen/kan lyssna så att det blir rätt, så kan jag tänka mig (jag skulle känt så om jag var Ingvar och hade hans relation med SSC) att han inte vill släppa ut en "Carlsson högtalare" vid sidan av s a s.

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-13 14:15

Men det vet man inte säkert förrän man frågat.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-13 14:23

fråga då :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-13 14:25

Men jag har ju inga OA51!

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-13 14:32

PAA skrev

Men då har vi ju "heffaklumpar" igen.
Själv har jag just liknande i form av OB51 med annan bas.

Jag skulle nog kunna nöja mig med en utökad volym utan extra basstöd. Så mitt förslag 1 ovan skulle bli lite nättare lösning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-13 14:43

avr7000 skrev:Eftersom det i tid och otid framhållits av Styrelsen Stig Carlsson att det är en mycket svår uppgift att konstruera Carlssonhögtalare och att det bara är de i SSC som besitter den kunskapen/kan lyssna så att det blir rätt, så kan jag tänka mig (jag skulle känt så om jag var Ingvar och hade hans relation med SSC) att han inte vill släppa ut en "Carlsson högtalare" vid sidan av s a s.

Fast vi fick ju trots allt en OA5-MMX ...

Skulle ju vara kul om det kom en sjuttiotalare MMXX (eller gärna tidigare)
och en OA-51-MMXXX (eller gärna väldigt mycket tidigare) också.

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-13 15:24

Så här skulle de 2st varianterna kunna se ut.
Ursäkta utseendet, men jag ritade i Open Office Spreadsheet.

Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-13 15:42

Nattlorden skrev:
avr7000 skrev:Eftersom det i tid och otid framhållits av Styrelsen Stig Carlsson att det är en mycket svår uppgift att konstruera Carlssonhögtalare och att det bara är de i SSC som besitter den kunskapen/kan lyssna så att det blir rätt, så kan jag tänka mig (jag skulle känt så om jag var Ingvar och hade hans relation med SSC) att han inte vill släppa ut en "Carlsson högtalare" vid sidan av s a s.

Fast vi fick ju trots allt en OA5-MMX ...

Skulle ju vara kul om det kom en sjuttiotalare MMXX (eller gärna tidigare)
och en OA-51-MMXXX (eller gärna väldigt mycket tidigare) också.

Jag tror säkert att MMX var fullt sanktionerad av SSC

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-13 15:44

StefanH skrev:Så här skulle de 2st varianterna kunna se ut.
Ursäkta utseendet, men jag ritade i Open Office Spreadsheet.

Bild

Hm, hur skulle det se ut om nederdelen var sned spegelvänt mot Oa51? (Och, äh, en... tulpanfot.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-13 15:47

avr7000 skrev:Jag tror säkert att MMX var fullt sanktionerad av SSC

Så är det helt säkert. Det för dock inte så mycket väsen av sig. Sista nyhetsbrevet på CarlssonPlanet är två år gammalt ( om man bara kika på årtalet 8) ).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-01-13 15:48

StefanH skrev:AVR7000

Mina funderingar angående estetiken är att ha den anslutande basökningsdelen, med en mellanskiva med indragna mått på kanske 5mm runt om. Om den målas ex.vis svart så blir det ett avbrott från den höga designen.
Man kan ju även ha en indragen sockel undertill.
Basmodulen kan med fördel också ha en mellanskiva med indragna mått.
Kanske då med basmodul med en skiva istället för sockel nedtill.
Denna skapelse blir då tvärrandig vilket väl får den att se nättare ut?

Jag avser att man skall behålla befintlig OA51, så ändra måtten är inte aktuellt enligt mitt förslag. I annat fall kan man lika gärna klona Larsen, vilket inte blir lika lätt, med dess konstruktion?

Nattlorden, bra idé där. Kanske går att realisera ovanpå OA51, (nedsänkta).

Nånting åt det här hållet?

Bild

Upptäckte att jag missat trycka på Skicka innan jag lämnade datorn vid elvatiden, så det stod fortfarande i förhandsgranska när jag just återkom
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-13 16:55

Det där ÄR snyggt! :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-17 14:13

Visst är det snyggt, tror också att OA51 skulle kunna bli rätt snygg med liknande underdel.
För min del har jag nu avslutat dessa funderingar då jag har en annan lösning för detta. Vad detta är kommer nog snart att visa sig i en annan ännu ej skapad tråd, så jag kan inte länka dit.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-17 14:36

avr7000 skrev:Bild

Kul med tanke på trådrubriken Ta OA51 till 2000 talet att dom där högtalarna på bilden heter OM2000!

Återgå till Carlsson Illuminati