Carlssonhögtalarna har ju nästan alltid varit asymmetriska (vet inte riktigt om det är rätt ordval egentligen men ni förstår snart vad jag menar).
-Lådorna är spegelvända och på senare modeller lutar baffeln så att direktreflektion i bakstycket undviks.
-Konen på den nya .3-basen för 50-serien har en yta som ser ut att vara allt annat än homogen (ordval igen).
-Lyssning sker Off-Axis.
-Filtret (i 50-serien) är väl närmast att betrakta som 12/0dB
Ändå låter det så bra!
En stor del av konstruktionen bygger egentligen på lösningar som inte alltid betraktas som "rumsrena" och ändå har Stig lyckats få till det i praktiken. Är Carlsson en "rebell-högtalare" som bryter med konventioner och vedertagna "sanningar" om högtalarkonstruktion eller är det bara en låda med element i som alla andra "burkar"?
Om det är så att asymmetri är viktig för konstruktionens egenskaper så borde det också vara möjligt att tillämpa på placeringen i rummet. I basen får man väl i princip alltid fenomen som resonanser (adderingar och utsläckningar). Om högtalarna placeras med olika avstånd från sidoväggarna borde man kunna eliminera problemet till att bara gälla ena högtalaren vid en given frekvens, eller....?
/Jocke