Asymmetriska högtalare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Asymmetriska högtalare

Inläggav Jocke » 2005-11-28 18:26

Carlssonhögtalarna har ju nästan alltid varit asymmetriska (vet inte riktigt om det är rätt ordval egentligen men ni förstår snart vad jag menar).

-Lådorna är spegelvända och på senare modeller lutar baffeln så att direktreflektion i bakstycket undviks.
-Konen på den nya .3-basen för 50-serien har en yta som ser ut att vara allt annat än homogen (ordval igen).
-Lyssning sker Off-Axis.
-Filtret (i 50-serien) är väl närmast att betrakta som 12/0dB

Ändå låter det så bra!

En stor del av konstruktionen bygger egentligen på lösningar som inte alltid betraktas som "rumsrena" och ändå har Stig lyckats få till det i praktiken. Är Carlsson en "rebell-högtalare" som bryter med konventioner och vedertagna "sanningar" om högtalarkonstruktion eller är det bara en låda med element i som alla andra "burkar"?

Om det är så att asymmetri är viktig för konstruktionens egenskaper så borde det också vara möjligt att tillämpa på placeringen i rummet. I basen får man väl i princip alltid fenomen som resonanser (adderingar och utsläckningar). Om högtalarna placeras med olika avstånd från sidoväggarna borde man kunna eliminera problemet till att bara gälla ena högtalaren vid en given frekvens, eller....?

/Jocke

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-28 20:11

Sanningen bakom succén Carlsson är att de är konstruerade med ett problem i fokus och med fysikaliska sammanhang som hjälpmedel. De flesta andra högtalartillverkare söker att bygga som konkurrenten, fast bättre. Jag tror att Stig endast tittade på andra, konventionella högtalare för att identifiera och förstå problemet, vad det är som inte fungerar i de konstruktionerna. När man till fullo förstår det, så är det nog inte så knivigt att sas uppfinna hjulet på nytt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-29 00:14

Är Carlsson en "rebell-högtalare" som bryter med konventioner och vedertagna "sanningar" om högtalarkonstruktion eller är det bara en låda med element i som alla andra "burkar"?

vad är det som är rebeliskt och nyskapande med carlsson-högtalarna? alla hifihögtalare är nog mer eller mindre optimerade att spela i ett rum tror jag. i carlssons fall ligger optimeringen delvis i konstruktionen, med andra högtalare är optimeringen mer upp till användaren. men båda ställer miljökrav men kanske på olika sätt. å vad vinner man med en carlssonhögtalare jämfört med en annan vanlig högtalare? det enda jag kan komma på är minimering av tidiga rumsreflexer för frekvenser över x antal hz. att senare rumsreflexer skall ljuda likartat med direktljudet är det nog många som strävar efter. jag tror att en stor del av populariteten beror på personen och högtalarnas unika utseende samt att de faktiskt låter bra

Om det är så att asymmetri är viktig för konstruktionens egenskaper så borde det också vara möjligt att tillämpa på placeringen i rummet. I basen får man väl i princip alltid fenomen som resonanser (adderingar och utsläckningar). Om högtalarna placeras med olika avstånd från sidoväggarna borde man kunna eliminera problemet till att bara gälla ena högtalaren vid en given frekvens, eller....?

när en högtalare placeras intill en reflekterande yta så får man där en ljudande spegelbild, om man placerar högtalaren intill ett vägghörn så får man tre ljudande spegelbilder, om man placerar högtalaren "rätt" så får man en gynsam verkningsgradsökning som med lite kompensering är inbyggd i högtalaren. om man ändrar avståndsförhållandena för mkt så får man en felkompensering, en tonal obalans
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-29 00:57

celef skrev:alla hifihögtalare är nog mer eller mindre optimerade att spela i ett rum tror jag.

Det tror inte jag. Många verkar vara optimerade för att mäta snyggt under ekofria förhållanden också...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2005-11-29 09:28

celef skrev:...jag tror att en stor del av populariteten beror på personen och högtalarnas unika utseende samt att de faktiskt låter bra...

...när en högtalare placeras intill en reflekterande yta så får man där en ljudande spegelbild, om man placerar högtalaren intill ett vägghörn så får man tre ljudande spegelbilder, om man placerar högtalaren "rätt" så får man en gynsam verkningsgradsökning som med lite kompensering är inbyggd i högtalaren. om man ändrar avståndsförhållandena för mkt så får man en felkompensering, en tonal obalans

Vad jag menar är att "högtalarnas unika utseende" är en del av förklaringen till att de låter så bra. Designen är liksom integrerad i konstruktionen. De ser inte ut som de gör för att väcka uppseende utan för att ge de egenskaper som konstruktören önskat. Det är väl rebelliskt att bryta mot konventioner och gå sina egna vägar! Folk har många gånger fått höja på ögonbrynen åt Stigs alster.

Det här med "spegelbilder" är jag lite tveksam till. Om vi ska fortsätta med liknelser är väl avbildningen i så fall närmast att jämföra med att spegla sig i en vattenyta, lite förvanskad. Reflexen kommer ju att uppträda på olika sätt vid olika frekvenser pga våglängden och avståndet till begränsningsytan.

Reflexerna finns ju alltid men kan minimeras med smalstrålande högtalare men det är ju lite krångligt att sitta helt stilla för att det ska låta bra. Stigs lösning är ju att utnyttja rummet och det fungerar ju vid höga frekvenser. Många uttrycker att de har svårt att få till basåtergivningen och det är i det perspektivet jag ville få synpunkter på asymmetrisk placering i rummet då adderingar och utsläckningar inte kommer att ske vid samma frekvenser. Min uppfattning är att det borde ge jämnare frekvensgång i basen!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-29 15:10

Det tror inte jag. Många verkar vara optimerade för att mäta snyggt under ekofria förhållanden också...

de flesta seriösa tillverkare tänker nog på hur deras produkter kommer att användas, dom är ju inte helt korkade

Vad jag menar är att "högtalarnas unika utseende" är en del av förklaringen till att de låter så bra. Designen är liksom integrerad i konstruktionen. De ser inte ut som de gör för att väcka uppseende utan för att ge de egenskaper som konstruktören önskat. Det är väl rebelliskt att bryta mot konventioner och gå sina egna vägar! Folk har många gånger fått höja på ögonbrynen åt Stigs alster.

å jag menar att man inte bara till ytan ska betrakta högtalarna. varför ser de ut som de gör? vad ville carlsson uppnå? varför skiljer sig de senare högtalarna så mkt från de tidiga? vad har dom gemensamt? hur skulle en helt kompromisslös carlsson-högtalare se ut?

Det här med "spegelbilder" är jag lite tveksam till. Om vi ska fortsätta med liknelser är väl avbildningen i så fall närmast att jämföra med att spegla sig i en vattenyta, lite förvanskad. Reflexen kommer ju att uppträda på olika sätt vid olika frekvenser pga våglängden och avståndet till begränsningsytan.

när du ställer en högtalare vid ett rumshörn så får du spegelbilder likt bild nedan

Bild

beroende på placering kan du få ett gynsamt fasläge mellan spegelbilderna och högtalaren, om du ändrar placering så kan du istället få ogynsamt fasläge. carlssonhögtalarna har en inbyggd kompensering för den basboost som detta ger vid korrekt placering. ändrar du placering så får du tonkurveavvikelser

Reflexerna finns ju alltid men kan minimeras med smalstrålande högtalare men det är ju lite krångligt att sitta helt stilla för att det ska låta bra. Stigs lösning är ju att utnyttja rummet och det fungerar ju vid höga frekvenser. Många uttrycker att de har svårt att få till basåtergivningen och det är i det perspektivet jag ville få synpunkter på asymmetrisk placering i rummet då adderingar och utsläckningar inte kommer att ske vid samma frekvenser. Min uppfattning är att det borde ge jämnare frekvensgång i basen!

carlssonhögtalarna kanske inte är de perfekta högtalarna trots allt? eller är det så att de går djupare med korrekt nivå än vanliga högtalare så rumsresonanser blir ett problem? är rumsresonanser ett högtalarproblem å inte ett rumsproblem?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2005-11-29 16:33

celef skrev:varför ser de ut som de gör? vad ville carlsson uppnå? varför skiljer sig de senare högtalarna så mkt från de tidiga?

...beroende på placering kan du få ett gynsamt fasläge mellan spegelbilderna och högtalaren, om du ändrar placering så kan du istället få ogynsamt fasläge. carlssonhögtalarna har en inbyggd kompensering för den basboost som detta ger vid korrekt placering. ändrar du placering så får du tonkurveavvikelser

carlssonhögtalarna kanske inte är de perfekta högtalarna trots allt? eller är det så att de går djupare med korrekt nivå än vanliga högtalare så rumsresonanser blir ett problem? är rumsresonanser ett högtalarproblem å inte ett rumsproblem?

Nu kan jag inte modellbeteckningarna på de äldre carlssonhögtalarna men minns mycket väl att "senare kolboxar" marknadsfördes med bilder av två händer och såldes i höger/vänster utförande. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på dem och tex OA51/52 !

Reflexerna kommer alltid att ge interferenser på direktljudet som ger adderingar eller utsläckningar (resonanser) vid olika frekvenser i förhållande till våglängden. Man kan flytta högtalarna hur mycket som helst utan att kunna eliminera detta - tja, död-dämpat mätrum då! Men så vill i alla fall inte jag leva!

Alla högtalare har väl sina begränsningar, så även Carlsson!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-29 19:49

"Nu kan jag inte modellbeteckningarna på de äldre carlssonhögtalarna men minns mycket väl att "senare kolboxar" marknadsfördes med bilder av två händer och såldes i höger/vänster utförande. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på dem och tex OA51/52 !"

jovisst är högtalarna vinklade in mot rummets mitt, men om du tittar på antal diskanter och diskantplacering som exempel så ser du stora skillnader på gammalt och "nytt"

"Reflexerna kommer alltid att ge interferenser på direktljudet som ger adderingar eller utsläckningar (resonanser) vid olika frekvenser i förhållande till våglängden."

du tänker nog på kamfiltereffekter, resonanser är nog något annat
Bikinitider

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-27 00:02

celef skrev:carlssonhögtalarna kanske inte är de perfekta högtalarna trots allt? eller är det så att de går djupare med korrekt nivå än vanliga högtalare så rumsresonanser blir ett problem? är rumsresonanser ett högtalarproblem å inte ett rumsproblem?

Perfekta högtalare? Nej, men de är oslagbara vad gäller skapande av ljudbilder.
Djupare med korrekt nivå? Längre ner i basen?
Rumsrenonanserna / -reflexerna används för att ge den unika ljudbild Carlsson-högtalarna ger. Med andra ord försör de inte ljudet utan späder på ljudbilden. (vid korrekt placering såklart)

Ser man bara till så det inte finns några problem med basresonanser eller fladdereko så är det bara att slänga in Carlsson-burkarna och ratta på.
Tub - nu på burk

Återgå till Carlsson Illuminati