OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10905
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav distad » 2024-06-09 19:10

steglund skrev:
distad skrev:
steglund skrev:Det där elementet är på 8 Ohm. I 51.N ska det vara 4 Ohm.

Det på bilden är 4 Ohm.....

Bilden är inte korrekt. Det syns även att det är WF182BD03, inte BD04. I specifikationerna längre ned står det att impedansen är 8 Ohm.

Mycket svårt för mig att veta då jag aldrig hållit i eller sett ett utanför en låda...... Och när man kopierar modellen ifrån sida 1 i denna tråd så får man upp just detta element på Hifi Kit... Men jag orkar inte heller knarka siffror osv. då jag mycket hellre lyssnar än lär mig sådant.
Ps. skriver man Wavecor Balanced Drive WF182BD03 på Google, så får man upp https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 2bd04.html och https://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04_07_08.html
Resten får ni reda ut. Även om jag reagerade på priset....som verkade väldigt billigt numera.
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS.
Lever på samhällets botten och tror på kablar, dvs. det är viktigt med kablar.
Mvh lorten

Användarvisningsbild
steglund
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2023-09-13
Ort: Blekinge

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav steglund » 2024-06-09 23:33

distad skrev:
steglund skrev:
distad skrev:Det på bilden är 4 Ohm.....

Bilden är inte korrekt. Det syns även att det är WF182BD03, inte BD04. I specifikationerna längre ned står det att impedansen är 8 Ohm.

Mycket svårt för mig att veta då jag aldrig hållit i eller sett ett utanför en låda...... Och när man kopierar modellen ifrån sida 1 i denna tråd så får man upp just detta element på Hifi Kit... Men jag orkar inte heller knarka siffror osv. då jag mycket hellre lyssnar än lär mig sådant.
Ps. skriver man Wavecor Balanced Drive WF182BD03 på Google, så får man upp https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 2bd04.html och https://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04_07_08.html
Resten får ni reda ut. Även om jag reagerade på priset....som verkade väldigt billigt numera.

Ja, för att vara tydlig:
Det element som ingår i OA-51.N är WF182BD03 och det har en impedans på 4 Ohm. Elementet som säljs på HiFi-kit slutar på BD04 och har impedansen 8 Ohm, men på bilden visas BD03. Det går inte att ersätta BD03 med BD04 rakt av. Om det ens är möjligt, vet jag inte vilken typ av modifikationer som krävs.
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-06-10 09:19

8-ohmnaren får man väl stoppa i OA52.N istället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav data_foggen » 2024-06-10 15:18

steglund skrev:Det element som ingår i OA-51.N är WF182BD03 och det har en impedans på 4 Ohm.
.....och det ger att WF182BD07 ersätter WF182BD03. Annorlunda korg bara.
Och WF182BD07 finns fortfarande att beställa. :)
Det finns ingen planet B.

momotom
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2023-07-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav momotom » 2024-06-10 16:20

Man borde kunna integrera den där utfyllnaden i distansringen. Om ni förstår hur jag menar? Kan provfräsa nga framöver.

Användarvisningsbild
steglund
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2023-09-13
Ort: Blekinge

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav steglund » 2024-06-12 13:50

data_foggen skrev:
data_foggen skrev:Suck. Wavecor vet inte när de kan leverera element igen.
Frequence erbjuder dessa element som ersättning: WF182BD07 eller WF182BD09
Eller pengarna tillbaka.
:(


WF182BD07 och WF182BD03 är ju samma element fast annorlunda korg.
Det får bli 2st WF182BD07 till basstödet. Och är man en hejjare på 3d-printer så kan en anpassad ring göras för att passa WF182BD07 till oa-51.
Helt mörkt är det ju inte på element fronten. :D

Ja, WF182BD07 verkar vara exakt samma element, bara det att korgen har lite avhuggna kanter på två sidor. Den versionen borde fungera rakt av, men det blir inte så snyggt. Får se om momotom kan leverera en lösning där?
momotom skrev:Man borde kunna integrera den där utfyllnaden i distansringen. Om ni förstår hur jag menar? Kan provfräsa nga framöver.


WF182BD09 är också samma element, men med membranet delvis i glasfiber istället för bara papper. Då tänker jag mig att tonkurvan kan påverkas en liten aning och kanske skulle filtret därmed behöva justeras något? Är det ett korrekt antagande eller skulle det vara möjligt att stoppa in WF182BD09 utan några modifikationer i övrigt? Att gå in och göra justeringar i filtret ligger bortanför mitt kompetensområde.
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3739
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2024-06-12 17:13

steglund skrev:
data_foggen skrev:
data_foggen skrev:Suck. Wavecor vet inte när de kan leverera element igen.
Frequence erbjuder dessa element som ersättning: WF182BD07 eller WF182BD09
Eller pengarna tillbaka.
:(


WF182BD07 och WF182BD03 är ju samma element fast annorlunda korg.
Det får bli 2st WF182BD07 till basstödet. Och är man en hejjare på 3d-printer så kan en anpassad ring göras för att passa WF182BD07 till oa-51.
Helt mörkt är det ju inte på element fronten. :D

Ja, WF182BD07 verkar vara exakt samma element, bara det att korgen har lite avhuggna kanter på två sidor. Den versionen borde fungera rakt av, men det blir inte så snyggt. Får se om momotom kan leverera en lösning där?
momotom skrev:Man borde kunna integrera den där utfyllnaden i distansringen. Om ni förstår hur jag menar? Kan provfräsa nga framöver.


WF182BD09 är också samma element, men med membranet delvis i glasfiber istället för bara papper. Då tänker jag mig att tonkurvan kan påverkas en liten aning och kanske skulle filtret därmed behöva justeras något? Är det ett korrekt antagande eller skulle det vara möjligt att stoppa in WF182BD09 utan några modifikationer i övrigt? Att gå in och göra justeringar i filtret ligger bortanför mitt kompetensområde.


WF182BD09 Har en lägre nivå mellan 1,3-3khz, en svacka jämfört med nivån upp till 1,3 kHz. Det behöver kompenseras i filteret med en spole som går in något senare, något högre upp. Sedan är känsligheten (91 vs 88,5 ) något lägre men det behöver inte vara en nackdel då diskanten då blir lite känsligare relativt sett. Troligen kan det räcka med ett något kraftigare motstånd i diskant och en spole med lite justerat värde till basen. (Kanske 0,7 ohm större motstånd ) Dock så är det inte längre ett par 51.N.
Lägre fs på BD09 28,5 Hz mot 33,8 Hz.

Notchen i filtret som är till för att ta ner elementets uppbrytning vid 4-7,5 kHz ser ut att kunna vara oförändrad.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-06-14 07:59

Verkar som mina stora spolar äntligen är på väg... som information så verkar Jantzen inte lagerföra den stora spolen... och tyvärr blev det felbeställt/fellevererat mellan Frequence och Jantzen - fel AWG... men nu har jag fått preliminär spårningskod. Tog bara en månad till nu.. :lol:

Så ha ingen brådska... 8) Men visst.... Brått lönar sig inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 984
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Chris71 » 2024-06-14 12:12

Nattlorden skrev:Verkar som mina stora spolar äntligen är på väg... som information så verkar Jantzen inte lagerföra den stora spolen... och tyvärr blev det felbeställt/fellevererat mellan Frequence och Jantzen - fel AWG... men nu har jag fått preliminär spårningskod. Tog bara en månad till nu.. :lol:

Så ha ingen brådska... 8) Men visst.... Brått lönar sig inte.


Om du frågar snällt nästa gång så skall jag berätta vem som tillverkat spolen som Jantzen säljer, där kan man nämligen få exakt det värde man önskar till ett ofta bättre pris oxå.

blackdotaudio.eu

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-06-14 12:25

Chris71 skrev:
Nattlorden skrev:Verkar som mina stora spolar äntligen är på väg... som information så verkar Jantzen inte lagerföra den stora spolen... och tyvärr blev det felbeställt/fellevererat mellan Frequence och Jantzen - fel AWG... men nu har jag fått preliminär spårningskod. Tog bara en månad till nu.. :lol:

Så ha ingen brådska... 8) Men visst.... Brått lönar sig inte.


Om du frågar snällt nästa gång så skall jag berätta vem som tillverkat spolen som Jantzen säljer, där kan man nämligen få exakt det värde man önskar till ett ofta bättre pris oxå.

blackdotaudio.eu


Tips till övriga då... så Jantzen gör den inte själv? Ja, då förstår jag lite bättre att det tar tid....

Har iofs ett par OA52 som kanske skulle kunna rotas i.... och jag har några udda-element som betyder lite för mig som kanske skulle kunna bli ett par pi60-kloner en vacker dag... har dock inget ställe att ha dem, så ingen prioritet på det.... så jag ser i alla fall inte just nu något behov av fler komponenter.... men tack!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-06-19 21:42

Damn... finspolen (som äntligen dök upp idag) var STOR... det blir tight minst sagt.... Hade kanske varit bättre om de hade skickat den felaktiga mindre fysiska "tråd"dimensionen.... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav data_foggen » 2024-06-26 14:12

Äntligen har elementen kommit efter allt strul med trasiga element.
Men som sagt, annorlunda korg.
20240626_140417.jpg
20240626_140417.jpg (1.43 MiB) Visad 937 gånger

20240626_140431.jpg
20240626_140431.jpg (1.51 MiB) Visad 937 gånger


Nu kan basstöden göras färdiga. :)
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-06-30 12:29

Spelar! :D
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1431
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kermit116 » 2024-06-30 13:55

Snyggt!
Grattis.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 40193
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav petersteindl » 2024-06-30 14:50

Det ser fint ut. Frågan är huruvida den där plastdetaljen mellan bas och diskant skulle göra nytta?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-06-30 16:56

petersteindl skrev:Det ser fint ut. Frågan är huruvida den där plastdetaljen mellan bas och diskant skulle göra nytta?


Den ligger på köksbordet ihop med Dremel... så får jag se om jag kan få till någon passform.... men inte medans andra i huset tittar på tv (och motionerar .N på kuppen).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

momotom
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2023-07-04

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav momotom » 2024-06-30 17:19

Kul :) Nu fick jag lite motivation att dra igång mitt bygge igen!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7397
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2024-06-30 18:23

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det ser fint ut. Frågan är huruvida den där plastdetaljen mellan bas och diskant skulle göra nytta?


Den ligger på köksbordet ihop med Dremel... så får jag se om jag kan få till någon passform.... men inte medans andra i huset tittar på tv (och motionerar .N på kuppen).


Se till att slipa bort Carlsson-loggan också när du gör detta...
Den får i sitt original-utförande inte användas på OA51.N.

Citat ur mail jag fått i ärendet: Lars Bäcklund ordförande i Stiftelsen Stig Carlsson.

"”en plastdetalj”. Den bär namnet Carlsson och är betydelsefull för att OA-51 skall fungera. Om den sätts på plagierade lådor, snarlika OA-51, kan dessa eventuellt av mindre nogräknade personer komma att säljas och utges för att vara originalhögtalare. Stiftelsen riskerar i sådant fall försämrat varumärke och merarbete om missnöjda köpare ger sig till känna."

/Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
steglund
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2023-09-13
Ort: Blekinge

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav steglund » 2024-06-30 21:48

avr7000 skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det ser fint ut. Frågan är huruvida den där plastdetaljen mellan bas och diskant skulle göra nytta?


Den ligger på köksbordet ihop med Dremel... så får jag se om jag kan få till någon passform.... men inte medans andra i huset tittar på tv (och motionerar .N på kuppen).


Se till att slipa bort Carlsson-loggan också när du gör detta...
Den får i sitt original-utförande inte användas på OA51.N.

Citat ur mail jag fått i ärendet: Lars Bäcklund ordförande i Stiftelsen Stig Carlsson.

"”en plastdetalj”. Den bär namnet Carlsson och är betydelsefull för att OA-51 skall fungera. Om den sätts på plagierade lådor, snarlika OA-51, kan dessa eventuellt av mindre nogräknade personer komma att säljas och utges för att vara originalhögtalare. Stiftelsen riskerar i sådant fall försämrat varumärke och merarbete om missnöjda köpare ger sig till känna."

/Stefan

Onekligen är det så att OA-51.N inte är en Carlsson-högtalare, rent principiellt. Den är inte framtagen av dem som har rättigheterna till varumärket Carlsson. Frågan blir då - hur tituleras den på mest lämpliga sätt vid en eventuell försäljning?
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7397
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2024-06-30 21:57

OA51.N
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7397
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2024-06-30 22:02

Inte Carlsson OA51.N för då kommer det en stämningsansökan från herr Bäcklund.

OA51.N är ju helt korrekt!

Det är ingen Carlssonkonstruktion, därav inget Carslsson i namn.
Det är en OA51 låda, därav OA51 i namn.
Det är en .N variant, därav ,N i namn.

Enkelt!
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
steglund
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2023-09-13
Ort: Blekinge

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav steglund » 2024-06-30 22:15

avr7000 skrev:Inte Carlsson OA51.N för då kommer det en stämningsansökan från herr Bäcklund.

OA51.N är ju helt korrekt!

Det är ingen Carlssonkonstruktion, därav inget Carslsson i namn.
Det är en OA51 låda, därav OA51 i namn.
Det är en .N variant, därav ,N i namn.

Enkelt!

:D
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10905
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav distad » 2024-06-30 22:43

steglund skrev:
avr7000 skrev:Inte Carlsson OA51.N för då kommer det en stämningsansökan från herr Bäcklund.

OA51.N är ju helt korrekt!

Det är ingen Carlssonkonstruktion, därav inget Carslsson i namn.
Det är en OA51 låda, därav OA51 i namn.
Det är en .N variant, därav ,N i namn.

Enkelt!

:D

Tur att man håller sig till OA50 :D
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS.
Lever på samhällets botten och tror på kablar, dvs. det är viktigt med kablar.
Mvh lorten

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-07-01 09:18

avr7000 skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det ser fint ut. Frågan är huruvida den där plastdetaljen mellan bas och diskant skulle göra nytta?


Den ligger på köksbordet ihop med Dremel... så får jag se om jag kan få till någon passform.... men inte medans andra i huset tittar på tv (och motionerar .N på kuppen).


Se till att slipa bort Carlsson-loggan också när du gör detta...
Den får i sitt original-utförande inte användas på OA51.N.

Citat ur mail jag fått i ärendet: Lars Bäcklund ordförande i Stiftelsen Stig Carlsson.

"”en plastdetalj”. Den bär namnet Carlsson och är betydelsefull för att OA-51 skall fungera. Om den sätts på plagierade lådor, snarlika OA-51, kan dessa eventuellt av mindre nogräknade personer komma att säljas och utges för att vara originalhögtalare. Stiftelsen riskerar i sådant fall försämrat varumärke och merarbete om missnöjda köpare ger sig till känna."

/Stefan


Slipa hade oavsett vilket inte funkat... jag skadar alltid ojämnt så det hade blivit såå fult... sprutmåla hade varit lämpligare.

Troligare får det bli en bit svart maskeringstejp då... tar man permanent bort texten så tar man bort möjligheten att återställa originalet i framtiden. Jag tänker heller inte ta bort klistermärkena på baksidan med löpnumret på lådorna... De riskerar i vilket fall som helst inte att säljas så länge jag är i livet och förhoppningsvis överlever jag längre än Stiftelsen gör. ( Värdet totalt sett bör dessutom gå ned om man förstör den historiska spårbarheten, även om de är modifierade så spelar det roll i antiksammanhang vad den varit... )

För övrigt börjar förekommer det ju hur många modifierade Carlsson som helst på marknaden som inte lever upp till sin märkning, så att just denna detaljen skulle störa när det är uppenbart att det inte är originalelement och porten är bytt (i alla fall på mina efter fanérskadorna). Mina OA52 är ju inget äkta heller, den har diskant och bas ur olika generationer och kanske någon filtermodifikation blivit gjord då också. Och vi skall inte ens tala om 70-talarna, hur många med rätt bestyckning kommer ut någon mer gång?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7397
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2024-07-01 09:46

Nattlorden skrev:
avr7000 skrev:
Nattlorden skrev:
Den ligger på köksbordet ihop med Dremel... så får jag se om jag kan få till någon passform.... men inte medans andra i huset tittar på tv (och motionerar .N på kuppen).


Se till att slipa bort Carlsson-loggan också när du gör detta...
Den får i sitt original-utförande inte användas på OA51.N.

Citat ur mail jag fått i ärendet: Lars Bäcklund ordförande i Stiftelsen Stig Carlsson.

"”en plastdetalj”. Den bär namnet Carlsson och är betydelsefull för att OA-51 skall fungera. Om den sätts på plagierade lådor, snarlika OA-51, kan dessa eventuellt av mindre nogräknade personer komma att säljas och utges för att vara originalhögtalare. Stiftelsen riskerar i sådant fall försämrat varumärke och merarbete om missnöjda köpare ger sig till känna."

/Stefan


Slipa hade oavsett vilket inte funkat... jag skadar alltid ojämnt så det hade blivit såå fult... sprutmåla hade varit lämpligare.

Troligare får det bli en bit svart maskeringstejp då... tar man permanent bort texten så tar man bort möjligheten att återställa originalet i framtiden. Jag tänker heller inte ta bort klistermärkena på baksidan med löpnumret på lådorna... De riskerar i vilket fall som helst inte att säljas så länge jag är i livet och förhoppningsvis överlever jag längre än Stiftelsen gör. ( Värdet totalt sett bör dessutom gå ned om man förstör den historiska spårbarheten, även om de är modifierade så spelar det roll i antiksammanhang vad den varit... )

För övrigt börjar förekommer det ju hur många modifierade Carlsson som helst på marknaden som inte lever upp till sin märkning, så att just denna detaljen skulle störa när det är uppenbart att det inte är originalelement och porten är bytt (i alla fall på mina efter fanérskadorna). Mina OA52 är ju inget äkta heller, den har diskant och bas ur olika generationer och kanske någon filtermodifikation blivit gjord då också. Och vi skall inte ens tala om 70-talarna, hur många med rätt bestyckning kommer ut någon mer gång?


Nu var jag ju naturligtvis ironisk och här skall inte slipas på några plastbitar :D :D :D :D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-07-01 09:55

avr7000 skrev:Nu var jag ju naturligtvis ironisk och här skall inte slipas på några plastbitar :D :D :D :D


För tidigt på morgonen.... :oops: :oops: :oops:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1431
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kermit116 » 2024-07-01 09:56

En from förhoppning kan ju vara att rekryteringen av Juanth mfl till Stiftelsens styrelse gör Stiftelsen och dess arbete mer relevant för alla som är intresserade av utvecklingen av Stig Carlssons idéer.

Skulle där finnas ett stort värde i varumärket, och som därmed skulle kunna riskera försämras, så skulle där idag med all sannolikhet också ha funnits en finansiellt, och i andra avseenden, framgångsrik och välmående tillverkare av högtalare som bär varumärket. Tyvärr är så inte fallet.

För att hålla intresset uppe för högtalare som bär spår av Carlsson så menar jag att det ända sedan Anders Ericssons död (Anders bodde väl på Skånes östkust?) gjorts mer på västkusten än på ostkusten (om vi då undantar Hifikits berömvärda arbete med att förse oss alla glada carlssoniter med element o komponenter). Detta är något som jag tycker att den förnyade styrelsen för Stiftelsen borde ta till sig.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-07-01 10:18

Kermit116 skrev:En from förhoppning kan ju vara att rekryteringen av Juanth mfl till Stiftelsens styrelse gör Stiftelsen och dess arbete mer relevant för alla som är intresserade av utvecklingen av Stig Carlssons idéer.


Åh, så bra.... den detaljen har jag missat!

Kermit116 skrev:Skulle där finnas ett stort värde i varumärket, och som därmed skulle kunna riskera försämras, så skulle där idag med all sannolikhet också ha funnits en finansiellt, och i andra avseenden, framgångsrik och välmående tillverkare av högtalare som bär varumärket. Tyvärr är så inte fallet.

För att hålla intresset uppe för högtalare som bär spår av Carlsson så menar jag att det ända sedan Anders Ericssons död (Anders bodde väl på Skånes östkust?) gjorts mer på västkusten än på ostkusten (om vi då undantar Hifikits berömvärda arbete med att förse oss alla glada carlssoniter med element o komponenter). Detta är något som jag tycker att den förnyade styrelsen för Stiftelsen borde ta till sig.


Hjälp med sponsring/organisation av gruppköp på nytillverkade lådor tycker jag vore en god idé.... Ja, det konkurrerar med vad de tagit fram själva, men var ger mest Carlsson Legacy för framtiden?

Jag har ju självklart nämnt mitt ombygge på jobb och alla där kände inte till Carlsson alls.... en enda person som blir nyfiken nog att göra något av det är ju en totalvinst.

Sen hade det ju funnits PR-vinster att göra..... tänk om man kunnat få OA51.N eller OA51.PB eller liknande testad i H&M ? Så en ny generation hade blivit uppmärksammade på att sådana saker finns? Hade ju gått att få in en historikspalt om vad Carlsson och OA är i samband med det....



Skånska östkusten är ungefär lika mitt i Sverige som Skillingaryd. 8) Ostkusten börjar efter Blekinge! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35598
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav paa » 2024-07-01 12:15

Nattlorden skrev:Skånska östkusten är ungefär lika mitt i Sverige som Skillingaryd. 8) Ostkusten börjar efter Blekinge! 8)

Lika logiskt som att man sätter ner nålen i mitten på LPskivans periferi!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57542
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2024-07-01 12:18

paa skrev:
Nattlorden skrev:Skånska östkusten är ungefär lika mitt i Sverige som Skillingaryd. 8) Ostkusten börjar efter Blekinge! 8)

Lika logiskt som att man sätter ner nålen i mitten på LPskivans periferi!


Att det inte blir något ljud om du sätter ned den en dm utanför?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster