OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav distad » 2024-06-09 19:10

steglund skrev:
distad skrev:
steglund skrev:Det där elementet är på 8 Ohm. I 51.N ska det vara 4 Ohm.

Det på bilden är 4 Ohm.....

Bilden är inte korrekt. Det syns även att det är WF182BD03, inte BD04. I specifikationerna längre ned står det att impedansen är 8 Ohm.

Mycket svårt för mig att veta då jag aldrig hållit i eller sett ett utanför en låda...... Och när man kopierar modellen ifrån sida 1 i denna tråd så får man upp just detta element på Hifi Kit... Men jag orkar inte heller knarka siffror osv. då jag mycket hellre lyssnar än lär mig sådant.
Ps. skriver man Wavecor Balanced Drive WF182BD03 på Google, så får man upp https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 2bd04.html och https://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04_07_08.html
Resten får ni reda ut. Även om jag reagerade på priset....som verkade väldigt billigt numera.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

steglund

Inläggav steglund » 2024-06-09 23:33

distad skrev:
steglund skrev:
distad skrev:Det på bilden är 4 Ohm.....

Bilden är inte korrekt. Det syns även att det är WF182BD03, inte BD04. I specifikationerna längre ned står det att impedansen är 8 Ohm.

Mycket svårt för mig att veta då jag aldrig hållit i eller sett ett utanför en låda...... Och när man kopierar modellen ifrån sida 1 i denna tråd så får man upp just detta element på Hifi Kit... Men jag orkar inte heller knarka siffror osv. då jag mycket hellre lyssnar än lär mig sådant.
Ps. skriver man Wavecor Balanced Drive WF182BD03 på Google, så får man upp https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 2bd04.html och https://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04_07_08.html
Resten får ni reda ut. Även om jag reagerade på priset....som verkade väldigt billigt numera.

Ja, för att vara tydlig:
Det element som ingår i OA-51.N är WF182BD03 och det har en impedans på 4 Ohm. Elementet som säljs på HiFi-kit slutar på BD04 och har impedansen 8 Ohm, men på bilden visas BD03. Det går inte att ersätta BD03 med BD04 rakt av. Om det ens är möjligt, vet jag inte vilken typ av modifikationer som krävs.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-10 09:19

8-ohmnaren får man väl stoppa i OA52.N istället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2024-06-10 15:18

steglund skrev:Det element som ingår i OA-51.N är WF182BD03 och det har en impedans på 4 Ohm.
.....och det ger att WF182BD07 ersätter WF182BD03. Annorlunda korg bara.
Och WF182BD07 finns fortfarande att beställa. :)
Det finns ingen planet B.

momotom

Inläggav momotom » 2024-06-10 16:20

Man borde kunna integrera den där utfyllnaden i distansringen. Om ni förstår hur jag menar? Kan provfräsa nga framöver.

steglund

Inläggav steglund » 2024-06-12 13:50

data_foggen skrev:
data_foggen skrev:Suck. Wavecor vet inte när de kan leverera element igen.
Frequence erbjuder dessa element som ersättning: WF182BD07 eller WF182BD09
Eller pengarna tillbaka.
:(

WF182BD07 och WF182BD03 är ju samma element fast annorlunda korg.
Det får bli 2st WF182BD07 till basstödet. Och är man en hejjare på 3d-printer så kan en anpassad ring göras för att passa WF182BD07 till oa-51.
Helt mörkt är det ju inte på element fronten. :D

Ja, WF182BD07 verkar vara exakt samma element, bara det att korgen har lite avhuggna kanter på två sidor. Den versionen borde fungera rakt av, men det blir inte så snyggt. Får se om momotom kan leverera en lösning där?
momotom skrev:Man borde kunna integrera den där utfyllnaden i distansringen. Om ni förstår hur jag menar? Kan provfräsa nga framöver.

WF182BD09 är också samma element, men med membranet delvis i glasfiber istället för bara papper. Då tänker jag mig att tonkurvan kan påverkas en liten aning och kanske skulle filtret därmed behöva justeras något? Är det ett korrekt antagande eller skulle det vara möjligt att stoppa in WF182BD09 utan några modifikationer i övrigt? Att gå in och göra justeringar i filtret ligger bortanför mitt kompetensområde.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-06-12 17:13

steglund skrev:
data_foggen skrev:
data_foggen skrev:Suck. Wavecor vet inte när de kan leverera element igen.
Frequence erbjuder dessa element som ersättning: WF182BD07 eller WF182BD09
Eller pengarna tillbaka.
:(

WF182BD07 och WF182BD03 är ju samma element fast annorlunda korg.
Det får bli 2st WF182BD07 till basstödet. Och är man en hejjare på 3d-printer så kan en anpassad ring göras för att passa WF182BD07 till oa-51.
Helt mörkt är det ju inte på element fronten. :D

Ja, WF182BD07 verkar vara exakt samma element, bara det att korgen har lite avhuggna kanter på två sidor. Den versionen borde fungera rakt av, men det blir inte så snyggt. Får se om momotom kan leverera en lösning där?
momotom skrev:Man borde kunna integrera den där utfyllnaden i distansringen. Om ni förstår hur jag menar? Kan provfräsa nga framöver.

WF182BD09 är också samma element, men med membranet delvis i glasfiber istället för bara papper. Då tänker jag mig att tonkurvan kan påverkas en liten aning och kanske skulle filtret därmed behöva justeras något? Är det ett korrekt antagande eller skulle det vara möjligt att stoppa in WF182BD09 utan några modifikationer i övrigt? Att gå in och göra justeringar i filtret ligger bortanför mitt kompetensområde.

WF182BD09 Har en lägre nivå mellan 1,3-3khz, en svacka jämfört med nivån upp till 1,3 kHz. Det behöver kompenseras i filteret med en spole som går in något senare, något högre upp. Sedan är känsligheten (91 vs 88,5 ) något lägre men det behöver inte vara en nackdel då diskanten då blir lite känsligare relativt sett. Troligen kan det räcka med ett något kraftigare motstånd i diskant och en spole med lite justerat värde till basen. (Kanske 0,7 ohm större motstånd ) Dock så är det inte längre ett par 51.N.
Lägre fs på BD09 28,5 Hz mot 33,8 Hz.

Notchen i filtret som är till för att ta ner elementets uppbrytning vid 4-7,5 kHz ser ut att kunna vara oförändrad.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-14 07:59

Verkar som mina stora spolar äntligen är på väg... som information så verkar Jantzen inte lagerföra den stora spolen... och tyvärr blev det felbeställt/fellevererat mellan Frequence och Jantzen - fel AWG... men nu har jag fått preliminär spårningskod. Tog bara en månad till nu.. :lol:

Så ha ingen brådska... 8) Men visst.... Brått lönar sig inte.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-06-14 12:12

Nattlorden skrev:Verkar som mina stora spolar äntligen är på väg... som information så verkar Jantzen inte lagerföra den stora spolen... och tyvärr blev det felbeställt/fellevererat mellan Frequence och Jantzen - fel AWG... men nu har jag fått preliminär spårningskod. Tog bara en månad till nu.. :lol:

Om du frågar snällt nästa gång så skall jag berätta vem som tillverkat spolen som Jantzen säljer, där kan man nämligen få exakt det värde man önskar till ett ofta bättre pris oxå.

blackdotaudio.eu

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-14 12:25

Chris71 skrev:
Nattlorden skrev:Verkar som mina stora spolar äntligen är på väg... som information så verkar Jantzen inte lagerföra den stora spolen... och tyvärr blev det felbeställt/fellevererat mellan Frequence och Jantzen - fel AWG... men nu har jag fått preliminär spårningskod. Tog bara en månad till nu.. :lol:

Om du frågar snällt nästa gång så skall jag berätta vem som tillverkat spolen som Jantzen säljer, där kan man nämligen få exakt det värde man önskar till ett ofta bättre pris oxå.

blackdotaudio.eu

Tips till övriga då... så Jantzen gör den inte själv? Ja, då förstår jag lite bättre att det tar tid....

Har iofs ett par OA52 som kanske skulle kunna rotas i.... och jag har några udda-element som betyder lite för mig som kanske skulle kunna bli ett par pi60-kloner en vacker dag... har dock inget ställe att ha dem, så ingen prioritet på det.... så jag ser i alla fall inte just nu något behov av fler komponenter.... men tack!

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati