Carlsson..!!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Re: Vi har alla vår längtan efter skönhet...

Inläggav Falkis » 2008-08-03 11:11

Greensleeves skrev:
Falkis skrev:Jag vill också vara Carlsson! :cry:

Ja, vem vill inte träffa en överjordiskt vacker skönhet..? 8)

Har redan träffat en sådan! Men jag vill ha Carlsson på mitt rum. :oops:

Användarvisningsbild
americantabloid

Re: Carlsson..!!

Inläggav americantabloid » 2008-08-03 12:17

LEXrasta skrev:Yes baby!!!

Carlsson Rockar hårt!

Bild

/Danne

En vacker tös du har...du får gärna bjuda på fler bilder...

//at

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: Vuxna sällan energiska, fantasifulla och spännande..?

Inläggav Greensleeves » 2008-08-03 15:44

petersteindl skrev:
Greensleeves skrev:Peter,
Vågar jag, med den allra största respekt, försynt fråga om du tycker att vissa vuxna framstår som mindre energiska, fantasifulla och spännande som de individer de är..?
:D :D :D

Svar: Definitivt Ja.

Jag misstänkte det, och tänkte att om jag ställer en försiktig frågeställning rörande detta, kan det bli ett intressant svar, vilket det också blev!

petersteindl skrev:... Det händer något drastiskt destruktivt då människan växer upp och infogar sig i konventioner och dåliga traditioner. Ja, frågan är snarast om traditioner över huvud taget är av godo åtminstone då det har blivit en repetitiv vana...

En mycket intressant och högst legitim frågeställning..! Jag har ofta funderat på var all livsglädje, skaparkraft och allmänna energi hos barn och ungdomar har tagit vägen, när jag har mött dem senare i livet.

petersteindl skrev:... Barnen gör nya roliga saker. Vuxna gör saker för att det måste göras, och för att jaga pengar för att betala räkningar, eller för att optimalt förränta sina pengar. Barnen gör saker i inspiration. Vuxna gör saker under tristess. Barnens värld är annorlunda än de vuxnas värld...

Yes. Detta förhållande är visserligen väl känt, men förtjänar definitivt att påtalas. Påtalas gång på gång, tills åtminstone några vuxna gör ett försök att bryta sina hämmande livsvanor och mönster... om inte annat för att få ut lite mer av livet...

petersteindl skrev:... Sedan kommer ju frågeställningen in; hur fort man kan slussa in barnen i de vuxnas konventioner och föreställningar...

En riktigt djärv frågeställning, är om detta "slussande" överhuvudtaget ska ske, eller att åtminstone väcka frågan om detta slussande ska ske som det ofta görs idag..?
I bästa fall, är det kanske så att om barn får ta saker i sin egen takt, kan det naturligt utvecklas till äldre ungdomar, och sedermera vuxna, väl kapabla att klara vuxenlivet, men ändock med nödvändiga portioner "barnslighet" i behåll..?

petersteindl skrev:... Barnslighet är ju inte något manligt. Det är inte tufft att vara barnslig. Men, ämnet är för stort för denna tråd och Faktiskt.se är inte ämnat för en utvidgning i ämnet eftersom det berör de två områden som präglar människors tankar, nämligen religion och politik. Filosofi är dock tillåtet :)

Återigen en mycket intressant synpunkt. Fortfarande verkar närmast infantila machoattityder styra mäns, och därmed pojkars beteende och omvärldsuppfattning. Eftersom det än idag i mångt och mycket männens värld, styr dessa machovärderingar även världen i stort. Tyvärr.
Hur destruktivt detta är, kan man kanske få en aning om genom att titta på vilka vuxna som överhuvudtaget verkar ha kul här i livet. Oavsett grad av förmögenhet eller etablering i samhället, tycks det vara de som har behållit nog mycket av barnasinnet som trivs i livet. Övriga tycks ha det värre, även om de skulle ha mycket materiella tillgångar och så. Sedan finns det naturligtvis de som lever mycket materiellt komfortabelt, och verkligen trivs med livet. Dessa kategori är naturligtvis att gratulera, men mina livserfarenheter - även om dessa naturligtvis är högst individuella och subjektiva - är att många "lyckade samhällsmedborgare" verkar vara konstant pressade i en utsträckning som rakt inte påminner om barnaårens allmänna glädje, upptäckariver och skaparlusta...

Vad sedan gäller huvuvida områden som präglar människors tankar, nämligen religion och politik ska kunna rymmas på Faktiskt.se, hoppas jag att detta är möjligt, fast då bör man kanske hålla inlägg rörande detta på underforumet Öppen diskussion...:wink:

petersteindl skrev:... Med vanan kommer lättjan in fast det är egentligen snarast tvärtom; Vanan uppstår på grund av människans lättja, men vanan är också en enkel flykt från verkligheten. Ett annat ord är rutiner. Människan skapar sig rutiner. Till slut går allt på rutin och det som en gång gav inspiration är helt plötsligt en källa till tristess. Bara att ägna tid framför datorn kan vara rutin på en flykt och vanesak 8) :lol:

Vanor och rutiner... en styggelse..! :(

petersteindl skrev:... Tjolahopp, nu ska jag rutinmässigt göra en massa roliga saker :)

Som en av få vuxna på planeten Jorden har du måhända fått dina vanor och rutiner att systematiskt handla om det som är kul för dig... i så fall är du att gratulera..! :D
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-03 16:21

Greensleeves skrev: Vad sedan gäller huvuvida områden som präglar människors tankar, nämligen religion och politik ska kunna rymmas på Faktiskt.se, hoppas jag att detta är möjligt, fast då bör man kanske hålla inlägg rörande detta på underforumet Öppen diskussion...:wink:

Det är nog så att på hela forumet Faktiskt.se inkl i Öppen diskussion, så är det ej tillåtet med Politik och religion. Men filosofi går aldeles utmärkt :) Och då på ovannämnd plats. Så har jag förstått det hela. Jag är ingen moderator men det är aldrig kul då trådar blir låsta pga ej tillåtet ämne, därför nämner jag det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2008-08-03 16:31

petersteindl skrev:... Det är nog så att på hela forumet Faktiskt.se inkl i Öppen diskussion, så är det ej tillåtet med Politik och religion. Men filosofi går aldeles utmärkt :) Och då på ovannämnd plats. Så har jag förstått det hela. Jag är ingen moderator men det är aldrig kul då trådar blir låsta pga ej tillåtet ämne, därför nämner jag det...

Jaså..! Nu sjönk modet en smula..! Visserligen förstår jag att faktiskt.se som sådant är ett forum som är obundet till olika politiska intressen, och olika maktsfärer etc, men jag trodde ändå det var tillåter för forumets skribenter att resonera kring religion och det existentiella, samt att uttrycka politiska och ideologiska åsikter, värderingar och hållningar på ett icke-hifimässigt underforum som Öppen diskussion.
Detta skulle alltså inte vara tillåtet..?

Jag gick just in på Policy för Faktiskt.se, och fick det hela klarlagt genom punkt nummer sju:

7. Diskussioner om Politik och Religon är inte tilllåtet. Man får inte ha religiösa eller politiska budskap i avatarer eller signaturer (som syns på alla delar). Missbrukar man detta kan vi avaktivera möjligheten att visa avatarer/signaturer. Gör man inlägg av denna typ så kommer de att tas bort helt, eller om vi är snälla, delvis.

Inga meningsutbyten om Politik och Religon, alltså. Jag får trösta mig med att inom några år, kommer jag att ha köpt mig ett par fantastiska, svenska, högtalare av märket Carlsson... perhaps... eller Transmission Audi, Ino Audio eller... hm... varför inte... någonting mer otraditionellt... liksom helt uppåt väggarna välljudande..?
:)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
lennartj

Uppmuntra teknikintresse

Inläggav lennartj » 2008-08-04 01:22

Visserligen något OT...

Under den gångna veckan, på en musikvecka, träffade jag en fysikprofessor, som ska börja på ett nytt jobb på lärarhögskolan i Karlstad. Han kommer att ge kurser för förskollärare och stadierna däröver som ska ge lärarna inspiration och baskunskaper för att söka och ge svar på barnens spontana frågor om fysikaliska fenomen och om teknik i vardagen.

Där måste man börja, tror jag, för att få fler ungdomar att bland annat intressera sig för forum som detta!

Jag misstänker att de flesta av dagens förskollärare på grund av ointresse och okunskap duckar för barnens frågor.

En annan fysikprofessor jag känner (som var med på samma musikvecka, för övrigt, hon är dessutom 4-barnsmamma) ger ibland specialdagar för högstadieklasser är hon går igenom åtskilliga av mekanikens lagar och avslutar det hela med Lisebergsbesök där hon förklarar tillämpliga fenomen i samband med de olika åkattraktionerna. Tyvärr är det ju bara ett fåtal skolklasser som får chansen, som det ser ut nu.

Edit: omformulering för att tydliggöra att inlägget inte handlar om politik utan om forumets och teknikintressets överlevnad och nyrekrytering.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati