Hej alla inbitna Carlssonfantaster.
Hade turen att få köpa ett par OD11or uppgraderade till OD11.3 häromdan för ett hyggligt pris. Originalkartong och manual följde med.
Hade egentligen tänkt ställa någon fråga rörande diskanten och att den var något vass, när jag ställde de på golvet, riktade mot lyssningsplatsen. Så de fick plats i bokhyllan ett tag, riktade uppåt och inåt helt enligt manualen. Ljudet skiftade, blev lite basfattigare och tunnare, men lite mer detaljerat eller öppet(inte helt bra på terminologin). Dessutom slapp jag den direktriktade diskanten som var lite väl bitsk.
Så funderade jag på om det finns något sätt att förstärka basen när de ligger i hyllan. Fötterna mot väggen och bokhyllan är relativt stadig, finns det något att göra?
Något jag mer märkt, med både dessa OD11or och mina OA58or är att de verkar förlora på att vara placerade i hörn. Vet inte varför, men jag tror inte att det är inbillning. Basen blir fattigare och ljudet/ljudbilden blir mer odefinierad och såsig(?), dock blir det betydligt bättre bara de flyttas ut 10-20cm därifrån.
Saken är nu den då att jag precis flyttade ner de från bokhyllan för att se om jag ändrat tycke eller något(fortfarande mot vägg riktade mot lyssningsplatsen). Och nu är den vassa diskanten mer eller mindre borta. Är det placebo eller är det inspelning kanske(?), verkar inte ha krävts mer än 4-5 timmar isåfall(!). Tror nämligen att den förre ägaren inte använt dem på länge, så det kan väl vara en trolig förklaring eller? Har jag kanske bara vant mig vid ljudet?
Ända jag kan anmärka på nu att ljudbilden är lägre än vad OA58orna ger och OD11orna ger från bokhyllan. Finns det någon placering som faktiskt.se-medlemmarna föredrar? Har läst lite olika här och var nämligen. Låter som att mina får stå kvar på golvet iallafall.
Jo, en sak till förresten! När jag spelar musik händer det att det sprakar i högtalarna, händer med båda paren. Vad kan det bero på?
Kör med en äldre Sony cd-växlare och en gammal NEC-förstärkare. Kablarna är enkla och jag kör med skalade ändar in i högtalarna och förstärkaren. Då förstärkaren inte tar banankontakter.
Någon som har en idé om vad som kan vara mest troliga orsaken? Damm på cd-skivorna, sladden sitter inte i till 100, eller är det förstärkaren? Mellan förstärkaren och cd-spelaren sitter bara ett lakritssnöre, men har svårt att tänka mig att det bara orsakar sprak då och då, oprovocerat.
Hur som helst är jag riktigt nöjd med mitt köp. Basen de små lådorna är faktiskt starkare än från mina 58or. Kan det bero på att 58orna inte står på några fötter, eller är bara designen sådan, att det är så det är?
Tacksam för input och kommentarer.
Mvh
Peter