Placering av OD11 m.m.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

PeterC

Placering av OD11 m.m.

Inläggav PeterC » 2009-02-05 01:05

Hej alla inbitna Carlssonfantaster.

Hade turen att få köpa ett par OD11or uppgraderade till OD11.3 häromdan för ett hyggligt pris. Originalkartong och manual följde med.

Hade egentligen tänkt ställa någon fråga rörande diskanten och att den var något vass, när jag ställde de på golvet, riktade mot lyssningsplatsen. Så de fick plats i bokhyllan ett tag, riktade uppåt och inåt helt enligt manualen. Ljudet skiftade, blev lite basfattigare och tunnare, men lite mer detaljerat eller öppet(inte helt bra på terminologin). Dessutom slapp jag den direktriktade diskanten som var lite väl bitsk.

Så funderade jag på om det finns något sätt att förstärka basen när de ligger i hyllan. Fötterna mot väggen och bokhyllan är relativt stadig, finns det något att göra?

Något jag mer märkt, med både dessa OD11or och mina OA58or är att de verkar förlora på att vara placerade i hörn. Vet inte varför, men jag tror inte att det är inbillning. Basen blir fattigare och ljudet/ljudbilden blir mer odefinierad och såsig(?), dock blir det betydligt bättre bara de flyttas ut 10-20cm därifrån.

Saken är nu den då att jag precis flyttade ner de från bokhyllan för att se om jag ändrat tycke eller något(fortfarande mot vägg riktade mot lyssningsplatsen). Och nu är den vassa diskanten mer eller mindre borta. Är det placebo eller är det inspelning kanske(?), verkar inte ha krävts mer än 4-5 timmar isåfall(!). Tror nämligen att den förre ägaren inte använt dem på länge, så det kan väl vara en trolig förklaring eller? Har jag kanske bara vant mig vid ljudet?

Ända jag kan anmärka på nu att ljudbilden är lägre än vad OA58orna ger och OD11orna ger från bokhyllan. Finns det någon placering som faktiskt.se-medlemmarna föredrar? Har läst lite olika här och var nämligen. Låter som att mina får stå kvar på golvet iallafall.

Jo, en sak till förresten! När jag spelar musik händer det att det sprakar i högtalarna, händer med båda paren. Vad kan det bero på?
Kör med en äldre Sony cd-växlare och en gammal NEC-förstärkare. Kablarna är enkla och jag kör med skalade ändar in i högtalarna och förstärkaren. Då förstärkaren inte tar banankontakter.

Någon som har en idé om vad som kan vara mest troliga orsaken? Damm på cd-skivorna, sladden sitter inte i till 100, eller är det förstärkaren? Mellan förstärkaren och cd-spelaren sitter bara ett lakritssnöre, men har svårt att tänka mig att det bara orsakar sprak då och då, oprovocerat.

Hur som helst är jag riktigt nöjd med mitt köp. Basen de små lådorna är faktiskt starkare än från mina 58or. Kan det bero på att 58orna inte står på några fötter, eller är bara designen sådan, att det är så det är?

Tacksam för input och kommentarer.

Mvh

Peter

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-02-05 09:37

Grattis till dina OD11 ! Har du köpt .3 för under 3000 så har du gjort en god affär. Med placeringen är det så att det inte finns någon given norm. Du får helt enkelt experimentera själv. De är ju de allra bästa högtalarna just att prova olika uppsättningar med. Inget är fel och inget är omöjligt så länge du är nöjd själv. Mina egna står på fötterna i hylla med ca 10 cm kvar till taket, riktade uppåt och inåt. Mitt tak har klassiskt "stärkt" innertak av pappväv på träreglar. Slätt och fint. Har du hårt tak kanske det inte passar för dig. Prova och lyssna. Du hittar säkert en placering som passar dig. Spraket kommer säkerligen från din elektronik. Skaffa en god cd/dvd-spelare och byt kablarna. Inget lakrits. Jag utgår från att du har nya terminaler på dina OD. Lycka till!

PeterC

Inläggav PeterC » 2009-02-06 04:22

Tack för ditt svar! Ska prova att placera dem som du har dina. Hade jag inte en tanke på den möjligheten själv. Bör ha 2dm kvar till taket som är av cement, får höra hur det låter. Verkar som att jag gjort en god affär då, det var ju kul för en gångs skull. Ja terminalerna är nya och verkar vara av riktigt god kvalité. Skulle ju egentligen skaffa en förstärkare som kunde ta banankontakter, fast helst skulle jag ju matcha dessa högtalare med en tidsenlig stärkare/reciever och de brukar väl sakna det?

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-02-06 12:42

Mina OD 11 är kopplade till en gammal NAD 3020 och står inte mer än ca 180 cm isär. Mellan högtalarna och lyssningsplatserna finns en stor ganska tjock matta. Avstånd till lyssningsplatsen är ca 2,5 - 3 meter. Jag får inte alls något störande diskant - snarare tvärtom, dvs för basigt. Tycker verkligen om dom. Du kommer att hitta en bra uppställning :)
/Peter

Återgå till Carlsson Illuminati