Experter om Carlsson

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Experter om Carlsson

Inläggav KentLindqvist » 2009-09-24 22:36

Expert är ju också något man kan tro sig vara... Åsikter om carlssonhögtalare har de ju i denna gamla tråd i allafall.

http://forum.studio.se/index.php?showto ... e=threaded

Användarvisningsbild
bassman

Re: Experter om Carlsson

Inläggav bassman » 2009-09-24 23:48

KorkSniff skrev:Expert är ju också något man kan tro sig vara... Åsikter om carlssonhögtalare har de ju i denna gamla tråd i allafall.

http://forum.studio.se/index.php?showto ... e=threaded

Kan bara hålla med många i trådarna! Jag är såklart färgad av mitt intryck och smak hur jag vill ha ljud presenterat. Somliga anser att det är simmig ljudbild, särskilt på 70-talarna, dom senare är lite annars i presentationen. Hur många högtalare kan man sitta framför en högtalarlåda och samtidigt höra precis vad som händer i den andra kanalen! Det var min "aha-pryl" som fick mig fast.

Den stora grejen är att det inte finns någon hotspot utan utan det låter tämligen lika var du än befinner dig i rummet. Skall man verkligen finlyssna och plocka ut rubbet kan en konversionell direkt monitorprincip vara bättre, men jag lyssnar inte ofta på det sättet! Som lounge högtalare är Carlsson oavsett årtal oöverträffad. Ljudet bara finns där :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-09-25 00:00

ja det va ju en intressant tråd, hade varit kul om någon från carlsson illuminati hade skrivit nått bra inlägg där när diskussionen var i full gång.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-25 00:27

Kul att läsa.

Vad sägs om Allboxen? :)

http://www.valutronic.se/SQ-50C2.html

Kan det vara något?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-09-25 08:23

teosig skrev:ja det va ju en intressant tråd, hade varit kul om någon från carlsson illuminati hade skrivit nått bra inlägg där när diskussionen var i full gång.

Nah.. många verkar ha fastnat i en generaliserande vinkelvolt. Även om det är samma fysik som gäller i alla förekommande fall, så är det milsvida skillnad i hur man akustikbehandlar ett "carlssonskt" rum än där det står "normala" högtalare. Jfr bara Ino- och carlsson-dogm; dämpa vs diffusera. Dock kan man fastslå att Carlsson/Larsen inte är några högtalare dugliga som monitorer (däremot om man vill lyssna på slutresultat kan det funka ypperligt). Orthoakustiska högtalare lägger på en viss ambiensklang, som inte eg finns på originalsignalen, som tajt följer materialet på skivan, tex om skivan innehåller en mäktig orgelkonsert så smaskar högtalarna på lite extra. Torra panorerade monoinspelningar förblir torra monoinspelningar. Det är som om man hade ett skjutmått för att mäta dimension på avgasrör automatiskt lägger på några tum då den kommer i närheten av en amerikansk muskelbil, till exempel (enbent haltande analogi, javisst, men vi har ju lärt oss att älska dem). Alltså; detta duger då inte som monitorlyssnande, då det handlar om att utan kompromisser spela det som finns på skivan, ibland med viss övertydlighet i vissa register kan tänkas.

Carlsson/Larsen är live-högtalare, de är byggda att återge känslan vid inspelningstillfället. Argumentet att de skulle presentera stereoperspektivet flummigt är imo tjurbajs, iaf när det gäller högtalare producerade på 80talet och framåt. Om man imaginärt kan pricka försteviolinisten med tillika imaginär laserpekare är det ett fel i högtalarkonstruktionen och/eller i inspelningen. Gör ett eget test på en konsert att försöka pinpointa instrumenten.

Så länge man inte kan göra och förstå dessa skillnader så tänker iaf inte jag delta i den diskussionen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 08:58

Det generaliseras friskt i den tråden och det beror väl på att det är enklare att generalisera än att på djupet förstå.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-09-25 10:12

knu tänker jag göra likadant, generalisera, det är ett gäng avskärmade studiorävar som sitter i sin studio och ugglar, det får mig att tänka på ett avsnitt från percy tårar. Mest så gillar jag diskussionen om vad det är för element som sitter i våra högtalare.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 10:46

någon vidare teknisk kunskap om högtalareelement eller dess egenskaper i olika applikationer besitter de uppenbarliggen inte, men deras gebit är ju något annat än att producera högtalare också.

Men det är roligt när man framställer sig som expert på andra områden än de man behärskar så självsäkert som de gör :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-25 11:26

Synd det var en så gammal tråd. Annars hade man ju kunnat delta där. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-25 14:01

Jag gjorde så gott jag kunde (jockmic) men var fasen var ni andra? ;-)

/Jocke

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-25 15:38

Du glömde ju att slå på larmet här på faktiskt :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-25 15:43

Är bumpning förbjuden där?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-25 17:07

avr7000 skrev:Du glömde ju att slå på larmet här på faktiskt :D

Jag håller en låg profil! :wink: Har ju inga röda jeans! :cry:

/J

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-25 17:07

dimitri skrev:Är bumpning förbjuden där?

Har jag ingen aning om men tråden är igång igen! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-09-25 17:55

petersteindl skrev:Kul att läsa.

Kan det vara något?

MvH
Peter

Den låter jättefint! Lika djup och ren bas som i de övriga SQ50-högtalarna och med en fin spridning i rummet. Jag blev klar med mitt bygge för några veckor sedan.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha dem hemma förrän mitt yngsta barn blir lite större och förståndigare. Till dess står de i mina föräldrars garage...

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-09-25 21:27

gnypp45 skrev:
petersteindl skrev:Kul att läsa.

Kan det vara något?

MvH
Peter

Den låter jättefint! Lika djup och ren bas som i de övriga SQ50-högtalarna och med en fin spridning i rummet. Jag blev klar med mitt bygge för några veckor sedan.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha dem hemma förrän mitt yngsta barn blir lite större och förståndigare. Till dess står de i mina föräldrars garage...

Aj, då får du alltså vänta i minst 15 år. Mina har inte blivit förståndiga än och snart flyttar de hemifrån.

/Krister

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-26 12:58

Allboxens diskanter verkar vara Morel:s MT12, men den har inte så hög känslighet.... är nästan 100 på att det är Morel...
Jag har en "testriggad" OA14 med Morel diskanter och dom LÅTER klart bättre än Peerless original. Frekvensgången(?) är inte riktigt jämförbar vilket hörs. Jag tänkte mäta upp dom men har inte haft tid (läs ork) ännu.
Det är ju lite problematiskt då den totala energin borde mätas istället för frifälts "on axis" anser jag om man skall nyttja dom med "ortoakustisk" placering. (Polarkurvorna är säkerligen mycket olika jfrt med Peerless kondiskanterna)

På Madisound kostar dom ca 30 USD och det är dom definitivt värda.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-09-26 15:23

jansch skrev:Allboxens diskanter verkar vara Morel:s MT12, men den har inte så hög känslighet.... är nästan 100 på att det är Morel...

Jag har slängt kartongerna men jag skulle sätta en banan på att det är Monacor DT-28N som sitter på Allboxen (=Valutronic SQ-50C2):

http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... N&typ=full
Bild
... och så här sitter de monterade (medelst smältlim):
Bild

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-27 13:13

Gnypp45.....Du har helt rätt! (tur att jag inte satte nån banan).
Hade jag lyft på häcken och hämtat en Moreldiskant hade jag snabbt kunnat konstatera att dom visserligen är lika men Morel har 3 skruvar på fronten.

Hur låter dina diskanter? Är det värt att köpa in några för att testa? Såg att man kan få dom från England för ca 250kr/st "landat".....

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-09-27 16:17

jansch skrev:Hur låter dina diskanter? Är det värt att köpa in några för att testa? Såg att man kan få dom från England för ca 250kr/st "landat".....

På demoparet i Valutronics lilla "lyssningsrum" i Göteborg lät de kanonfint tycker jag. Vad mina egna exemplar av Allboxen beträffar, så står de som sagt där de står och jag har egentligen bara kollat att alla element lever, inte mer. Jag spelade ett par låtar och lyssnade så gott det gick. Det lät bra, men det är ju svårt att säga så mycket mer från den lilla stunden. (I mina SQ-50H - de smala, höga högtalarna på bilden ovan - som jag använder tills vidare sitter en annan sorts diskanter.)

Kanske det också ska sägas att jag är total nybörjare inom HiFi, så jag har inte så mycket att jämföra med... :oops:

Om du vill veta mer så skulle du ju alltid kunna ringa Stefan Berge på Valutronic och fråga honom hur han resonerade när han valde just dessa diskantelement till sin "OA"-konstruktion. Han är såväl kunnig som trevlig! Telefon 0707-760045.

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-28 12:40

tack för svaret, jag ska slå Stefan Berge en signal!

Återgå till Carlsson Illuminati