av momus » 2009-12-07 14:40
Fick plötsligt och lite oväntat en ackumulerad löneförhöjning i handen, och eftersom mina bryggkopplade Rotel-steg och min Nad förförstärkare distat lite grand vid påslag, så gick jag till HiFiKit och införskaffade en svart XTZ Class A 100 3. Hörde mig noga för om öppet köp, men dom i butiken kunde inte påminna sig att någon varit där och lämnat tillbaka ett exemplar. Dumt nog tackade jag artigt nej till skjuts till Karlbergs Station. Istället kämpade jag med dess 26 kg, ömsom i famnen och ömsom på huvudet. Så manligt dumt man kan bete sig!
Men det var det värt. Jag har nog aldrig hört en så stor skillnad. Inga tonkontroller, ingen balans, men MC/MM- ingång och t o m en inbyggd DAC (men den är inte lika bra som den Cambridge DacMagic 3 som jag använder). Men i övrigt så är det ett fantastiskt lyft. Nu tror jag att jag börjar fatta det här med HighEnd. Plötsligt så tar basen spjärn i hela rummet och diskanten blir silkeslen. Och mellanregistret, ja det var nog den största chocken. Utan att det blir påträngande så hör man nu den finkorniga modulationsbruset på mina gamla Mercury-inspelningar, hör att Nick Drake spelar tillsammans med stråkarna i samma rum på "Fruit Tree", hör hur komplexa Joni Mitchells arragemang är. Och jag hör när musiker rör sig för att vända notblad. T o m vänner som lyssnar sitter trollbundna och märker skillnaden. Och det inbegriper även goda vänner som alltid sagt att "nej, jag kan aldrig höra någon skillnad". Nota bene - det här gäller klass A-läget (2x50 watt) men kan man stå ut med ett lite mindre öppet ljud så finns 180 watt per kanal i klass AB.
Allt verkar överdimensionerat. Stärkaren är byggd som en pansarvagn med i stor ringkärnetrafo under plåten. Verkar vara hur strömkapabel som helst. Men det är det fantastiskt öppna ljudet parat med omutbara basen och den lena diskanten som för mig är nästan chockerande. Jag har hela helgen suttit och fånstirrat i soffan och har nu snart spelat igenom det mesta i musikväg som finns i hemmet. Och det bästa av allt - denna integrerade förstärkare kostar bara 5790 kr. Och jag kommer aldrig, aldrig lämna tillbaka den. Tilläggas bör att mina OA 12.4 blev helt nya efter bytet. Och den sänkning av diskanten 1.5 dB som jag hade bestämt mig för (i Öhmanläget) blev nu helt ointressant. Den gamla anläggningen flyttade till yngsta dottern och hennes OD 11:or. Hon njuter också fast håller med om att det är bättre ljud hos pappa.
Senast redigerad av
momus 2010-02-03 13:57, redigerad totalt 1 gång.