2-kanalare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mrexxet

2-kanalare

Inläggav mrexxet » 2009-12-05 00:18

till OA-116, några förslag, men tänk på att min budget inte är så stor :( max: 5kk, beggat går bra.

MVH

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2009-12-05 01:13

[s]Någon lär väl komma att föreslå en beggad Rotel RB-991 så det kan väl lika gärna vara jag...[/s]

edit: Jag var så inne på slutsteg efter att ha läst en annan tråd...
Senast redigerad av tobm 2009-12-06 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rookie

Re: 2-kanalare

Inläggav Rookie » 2009-12-05 23:15

mrexxet skrev:...budget inte är så stor...MVH

5000 8O Det får man ju både slutsteg och försteg för. Lätt! Valfritt NAD 214, 216, 218 för 1000-2500:- och nåt yamma-försteg (eller nåt annat märke om du inte insett Yamahas överlägsenhet :wink: ) för några hundralappar och du är home free.
Back in black!

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2009-12-06 18:36

Kanske ska tillägga vilken musik som ska spelas, Hip-Hop, Techno, Rap går bort direkt.
Hårdrock av de flesta stilar, Pop, Countryrock, lite klassiskt ibland, min Thorens 318 Mk2 skall kopplas in till den, och radio lyssnas rätt ofta på, har hittat en bra station som bara spelar 60, 70, 80-talsmusik.

Vill gärna att det ska finnas en fjärr till den.

MVH.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-06 20:06

mrexxet skrev:Kanske ska tillägga vilken musik som ska spelas, Hip-Hop, Techno, Rap går bort direkt.
Hårdrock av de flesta stilar, Pop, Countryrock, lite klassiskt ibland, min Thorens 318 Mk2 skall kopplas in till den, och radio lyssnas rätt ofta på, har hittat en bra station som bara spelar 60, 70, 80-talsmusik.

Vill gärna att det ska finnas en fjärr till den.

MVH.

Tror du får vara mer precis.

Ska det vara nytt, ganska nytt eller kanske vintage?
Effektkrav?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

jansch

Inläggav jansch » 2009-12-07 13:52

En Yamaha RX797 kan du få för 4000:-
Den kan leverera bra med ström, har "pure direct" switchar och har till och med (!) en loudness som går att använda.
....och 2 fjärrkontroller ........

Jag kör numer en sådan som "huvudförstärkare" och den låter bra med bl.a. OA116

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2009-12-07 14:40

Fick plötsligt och lite oväntat en ackumulerad löneförhöjning i handen, och eftersom mina bryggkopplade Rotel-steg och min Nad förförstärkare distat lite grand vid påslag, så gick jag till HiFiKit och införskaffade en svart XTZ Class A 100 3. Hörde mig noga för om öppet köp, men dom i butiken kunde inte påminna sig att någon varit där och lämnat tillbaka ett exemplar. Dumt nog tackade jag artigt nej till skjuts till Karlbergs Station. Istället kämpade jag med dess 26 kg, ömsom i famnen och ömsom på huvudet. Så manligt dumt man kan bete sig!
Men det var det värt. Jag har nog aldrig hört en så stor skillnad. Inga tonkontroller, ingen balans, men MC/MM- ingång och t o m en inbyggd DAC (men den är inte lika bra som den Cambridge DacMagic 3 som jag använder). Men i övrigt så är det ett fantastiskt lyft. Nu tror jag att jag börjar fatta det här med HighEnd. Plötsligt så tar basen spjärn i hela rummet och diskanten blir silkeslen. Och mellanregistret, ja det var nog den största chocken. Utan att det blir påträngande så hör man nu den finkorniga modulationsbruset på mina gamla Mercury-inspelningar, hör att Nick Drake spelar tillsammans med stråkarna i samma rum på "Fruit Tree", hör hur komplexa Joni Mitchells arragemang är. Och jag hör när musiker rör sig för att vända notblad. T o m vänner som lyssnar sitter trollbundna och märker skillnaden. Och det inbegriper även goda vänner som alltid sagt att "nej, jag kan aldrig höra någon skillnad". Nota bene - det här gäller klass A-läget (2x50 watt) men kan man stå ut med ett lite mindre öppet ljud så finns 180 watt per kanal i klass AB.
Allt verkar överdimensionerat. Stärkaren är byggd som en pansarvagn med i stor ringkärnetrafo under plåten. Verkar vara hur strömkapabel som helst. Men det är det fantastiskt öppna ljudet parat med omutbara basen och den lena diskanten som för mig är nästan chockerande. Jag har hela helgen suttit och fånstirrat i soffan och har nu snart spelat igenom det mesta i musikväg som finns i hemmet. Och det bästa av allt - denna integrerade förstärkare kostar bara 5790 kr. Och jag kommer aldrig, aldrig lämna tillbaka den. Tilläggas bör att mina OA 12.4 blev helt nya efter bytet. Och den sänkning av diskanten 1.5 dB som jag hade bestämt mig för (i Öhmanläget) blev nu helt ointressant. Den gamla anläggningen flyttade till yngsta dottern och hennes OD 11:or. Hon njuter också fast håller med om att det är bättre ljud hos pappa.
Senast redigerad av momus 2010-02-03 13:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2009-12-07 21:00

Det är rätt, pappa skall alltid ha bäst stereo.
Mvh. Olle
Rotel 995 och 1080, HK HD 730. L6

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-08 23:01

Låter trevligt det där, jag funderar på slutsteget för 5000:-.

Tror dom får skicka det per post :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
godag

Inläggav godag » 2010-01-02 23:19

Rek. klart ett XTZ Class A100 -klass A- för mycket billig penning!

http://www.xtz.se/se/produkter/forstark ... ss-a100-d3 ,finns i olika utföranden, och denna "modell 3 har inbygd RIAA.

Finns/fanns ett beg. på hifimagasinet.com för 3600kr, se:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13980 ,då måste riaa-steg köpas vilket också finns beg. till bra pris på samma säljforum.

Gott Nytt Decenium // Göran
OA116.3 -svart (W65, B65, CT62)
OA116.3 -DIY, svart (SEAS CX21LTS-bas, B65, CT62)

"OA13" -DIY, (B65, CT62..)

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2010-01-17 00:57

Det bidde en H/K 3490, hittade ett demo-ex för 3900:- inkl frakt, hoppas bara att mina 116 gillar den :D

mrexxet

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2010-02-03 13:07

Grattis till din nya stärkare. Hoppas den låter bra med dina OA 116. Bara en sak till. Kör du vinyl så fundera gärna på att köpa ett separat RIAA-steg. Många förstärkare i den här prisklassen har bara hyfsade phono-steg, oftast med en lite krokig RIAA-kurva. Jag köpte en Cambridge 640p (från HiFi-klubben) och kopplade in till min XTZ-förstärkare. Och jag saknar superlativer. Trots att jag lyssnat på vinyl sen barnsben (läs femtiotalet) och på senare år genom relativt avancerade förförstärkare och med en kader olika pickuper så var det en chock att höra vad som egentligen min Kontrapunkt A gräver fram. Och nu går det att lyssna på "Black Orchid" från den utskällda "The secret life of plants" av Stevie Wonder utan hörselskydd. Och min tidigare nästintill ospelbara finska pressning av "The Wall" blev som ny. Knäpp och knaster befinner sig nu i "våningen under" musiken. Och nu kan jag höra vad "the Decca-tree" egentligen är och var det står för (och bokstavligen var det står i inspelningsrummet). Kör du med MM-pickup så borde det räcka med 540p som bara kostar runt tusenlappen.
Jag hade aldrig trott på en sån här förbättring, vilket är llte bittert med tanke på att jag bara har knappt halva livet kvar att lyssna på musik.
Räkna inte med att allt blir bättre. Remastrade Rubber Soul (genom Dac Magic 3) är fortfarande bättre än den originalLP som jag fortfarande har kvar. Men Lovin Spoonful från 1965 på Kama Sutra (DG-pressning) - aaahhh!!

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2010-02-06 17:08

Har köpt ett Nad PP3 med USB-utgång, ej inkopplat än, vet ej om jag ska/behöver byta nål/PU, det sitter en Ortofon OMB med nål som det står 20 på.

Dom verkar trivas rätt okej tillsammans, H/K o 3490.

MVH

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2010-02-08 13:33

Det är en riktigt bra pickup. Den tillverkas inte längre men nålinsatser går att få tag på bl a hos Svalander tror jag. Serien lever vidare i den OM 5 som kommer med som standardpickup på en del av Projects enklare skivspelare. Just OM 20 lär enligt många vara den mest prisvärda kompromissen mellan OM10 och 30. (Du kan alltså lätt uppgradera din pickup till OM 30 genom att köpa ny nålinsats). Jag har bara lyssnat på OM 30 i en Thorens TD 125 och utifrån mina preferenser så tyckte jag den lät en aning mesigt eller "inoffensiv" som engelsmännen brukar skriva. I det fallet var det en äldre H/K - reciever som stod för förstärkningen. Jag tror att NAD förförstärkaren är bättre än det inbyggda phonosteget i din H/K - stärkare, men det kommer du ju rätt så enkelt att kunna ta reda på själv. Ortofon har kommit med en ny serie MM-pickuper, men dom är förhålladevis dyra jämfört med vad vi vanliga dödliga vill betala för en pickup. Läste på Faktiskt för något år sedan om den förbättrade AT95 E med Shibataslipning av nålen. Den verkar vara en riktig dräpare. Själv sitter jag nöjd med Ortofon Kontrapunkt A men den kostade mig ca 5000 kr. Konstigt nog tycker jag den är värd pengarna. Jag som egentligen är snål. (Det var ändå den billigaste i serien)!

Återgå till Carlsson Illuminati