[splittad tråd] Ingvar och Peter minns hur det var egentlige

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-06-07 12:07

IngOehman skrev:Nja... Allt det ovanstående skedde med Stigs goda minne.

1. Med degenerering menar man nog det som sker på grund av ostävjt missbruk,
inte tillåtet bruk. Att någon lånar ut ett begrepp är inte alls samma sak som
att det degenereras.


2. Det sagda om Stigs oinblandning för popboxen kan man också ifrågasätta. Han
var enligt egen utsago mycket mera inblandad än du skriver. Dels var den ju
helt baserad på Stigs patent och dessutom var Stig inblandad inte bara med
att göra mätningar, utan han var t ex den som föreslog placeringen av diskant-
elementen, och det främsta skälet till vald placering var att syftet med pop-
boxen ju var att den skulle öka intresset för ortoakustik, men Stig ville inte att
den skulle vara en konkurrent till den såsmåningom kommande OA-5, med dess
bättre placering av diskantelementen. Det gäller förresten OA-6 också.


Vh, iö


1. Jag tror du lägger in en värdering i ordet som inte finns där nar man studerar det semantiskt. Det betyder bara att något (långsamt) förlorar sin funktion. Hur denna förlust av funktion sker är oväsentligt.


2. Hur skulle du vilja påstå att diskantplaceringen på OA-5 mk I är bättre än på popboxen? Personligen tycker jag att den är rätt snarlik. Kanske t o m lite sämre än i OA-5 I iom dess höga sarger. Placeringen av bas/mreg är däremot annorlunda gjord.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-06-07 12:36

Jag kan förvisso också tycka något om det, men nu var det ju vad Stig
tyckte om det som jag berättade om. Vad jag tycker har kanske inte så
mycket med sakfrågan att göra. Men visst gäller hans synpunkter även
för placeringen av mellanregisterelementet. Han brukade dock alltid ta
upp diskanterna först när han berättade om skillnaderna.

Och jag håller inte alls med dig om att ortoakustisk är ett begrepp som
har degenererat. Det är helt förknippat med Carlssonhögtalarna. Och dit
brukar inte bara högtalare som verkligen hetat Carlsson räknas, utan även
pop-boxen på grund av Stigs inblandning, och det gäller förstås även för
sonabhögtalarna och kolboxen.

Dock inte för OD-11, eftersom Stig INTE ansåg dem vara artoakustiska.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-06-07 12:45

Vad hade Stig för invändningar mot diskantplaceringen då?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-07 12:59

Naqref™ skrev:Jag tror det blir svårt att hävda att SSC har ensamrätten till orthoakustisk som varumärke genom inarbetning. Man kan nämligen hävda att det redan är degenererat ety det har använts av flera enskilda företag och individer.


Jag funderar mer på hur länge man kan hävda en inarbetning efter att man slutat producera något. Kanske är det för alltid?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-06-07 13:50

MagnusÖstberg skrev:
Naqref™ skrev:Jag tror det blir svårt att hävda att SSC har ensamrätten till orthoakustisk som varumärke genom inarbetning. Man kan nämligen hävda att det redan är degenererat ety det har använts av flera enskilda företag och individer.


Jag funderar mer på hur länge man kan hävda en inarbetning efter att man slutat producera något. Kanske är det för alltid?


5år. Samma tidsperiod som om man verkligen har varumärket har jag för mig. D v s om man har registrerat ett varumärke men inte utnyttjar det på 5 år så förfaller det oavsett om man har kvar registreringen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-07 14:11

Då är det inte mycket att pinka på då...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35956
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-06-07 15:59

Om man har en aktiv hemsida där märket hajpas, räcker inte det, eller måste det verkligen produceras hårdvara också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-06-07 16:16

Måste produceras HW.

25 a § Har innehavaren av ett registrerat varumärke inte inom fem år
efter det att registreringsförfarandet avslutats gjort verkligt bruk av
varumärket här i landet för de varor som det registrerats för eller har
sådant bruk inte skett inom en period av fem år i följd får
registreringen hävas, om det inte finns giltiga skäl till att varumärket
inte använts.

Med sådant bruk som avses i första stycket likställs

1) att varumärket används i en annan form än den registrerade formen, om
avvikelsen avser endast detaljer och inte förändrar märkets egenartade
karaktär, och

2) att varumärket här i landet anbringas på varor eller deras emballage
endast för exportändamål.

Med att ett varumärke används av rättighetshavaren likställs vid
tillämpningen av denna lag att varumärket används av någon annan med
rättighetshavarens samtycke.

Registreringen får dock inte hävas, om varumärket har använts under
tiden mellan utgången av femårsperioden och ansökan om hävning av
registreringen. Användning som påbörjas eller återupptas efter
femårsperiodens utgång och inom tre månader före ansökan om hävning
skall emellertid lämnas utan avseende, om förberedelserna för att
påbörja eller återuppta användningen vidtogs efter det att
rättighetshavaren fått kännedom om att en ansökan om hävning kunde komma
att göras. Lag (1992:1686).


http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... t=1960:644
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35956
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-06-07 16:21

Det faller inte av sig själv efter fem år alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-07 16:35

Verkar krävas att någon aktivt arbetar för det.

Men om någn kör det spåret ett par år och sedan lämnar in en ansökan är det ju troligt att de får ta över det, om rättighetsinnehavaren under den tiden inte varit aktiv?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
skrotnisse
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-11-25

Inläggav skrotnisse » 2009-10-02 20:36

Angående inarbetning så är det så att skyddet försvinner när varumärket inte används längre. Men om märket är väl inarbetat så kan det bestå även en längre tid efter. Det finns alltså ingen given tid på hur länge efter att varumärket slutar användas som skyddet upphör.

Det handlar alltså om att varumärket ska användas. Visst det produceras inga högtalare. Men Hifikit säljer diskanter som heter oa.

Sen angående EG rätten i samma fråga. Eftersom det inte finns några regler om inarbetning i gemenskapsvarumärkesförordningen eller varumärkesdirektivet så är det fritt fram den svenske lagstiftaren att utforma regler efter nationella önskemål. Så länge reglerna inte strider mot EG-fördraget.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-03-01 00:12

Naqref skrev:Vad hade Stig för invändningar mot diskantplaceringen då?

Det han tyckte var bra var att popboxen INTE fick den enligt honom
optimalare placering av diskanterna som OA-5 fick. I Pop-boxen satt
de runt det centralt placerade 9710-elementet. I OA-5 satt de i ett
tätare kluster framför (närmare lyssnarna) 9710-elementet.

Därför hade han INTE invändningar mot Pop-box-projektet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-01 05:16

Men vilka var de tekniska invändningarna mot en diskantplacering likt Poppisarna?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-03-01 15:17

Att baselementet kom för långt ifrån väggen, att diskanterna
spelade över baselementet (förlorade delar av reflexytan under
sig) och att de kom för långt isär. Stig föredrog att ha en unge-
fär lika stor utbredning av diskanterna som själva baselementets
storlek.

Men man kan förstås fråga sig om reflexen från väggen skulle
inkluderas i bilden av baselementet.

Jag frågade honom om det först många år senare (jag kände
honom ju inte ens på Sonab-tiden) och då antydde han att han
hade tänkt olika för 60- respektive 70-talarna. Tvärt emot vad
man kanske kan tro*, så var det på 70-talet som han började
räkna in det reflekterade bas(/mellanregiter)elementet i vad
som utgjorde dess storlek.

Han kallade det (elementet + dess spegelbild) till och med för
direktljudet, trots att frekvensen förstås var sådan att reflexerna
inte alls spelade i fas med ljudet från elementet i oktaverna när-
mast delningsfrekvensen.

Reflexen från väggen räknades i varje fall inte in med avseende
på diskanterna, för det enda han sa om det var att han ville ha
tillräckligt stor fördröjning för de diskanter som riktades bakåt,
vilket betydde att de skulle sitta ganska nära lyssnaren/långt
ifrån väggen. Speciellt i de mindre modellerna betydde det att
de bakåtriktade diskanterna skulle sitta nära högtalarens fram-
kant.


Vh, iö

- - - - -

*Om man utgår ifrån hur elementet riktades de olika perioderna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster