Cool "sonabhögtalare"

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Cool "sonabhögtalare"

Inläggav avr7000 » 2006-08-24 15:16

Någon som vet något om denna?
Bild

Sonab NG 11

Den är ju skitcooool!

NG..... Var ju den namnbeteckning som Olle Mirsch använde på NG8 och NG9.
(tidigare använde han ju namnet OM, ofta med nummerbeteckningar som angav antal element och volym.)
Olle verkar ha varit involverad i Sonab på 70-talet, denna NG11 är dock en senare modell (efter Sonab-konkursen) men förmodligen inte samtida med de kinesiska skräphögtalarna som såldes under Sonabnamnet under 90-talet.

Är det någon som känner till modellen?
Är det någon som har god information om vad Mirsch gjorde under 80-90tal.

Namnet Sonab övertogs väl av Ericsson efter konkursen, någon som vet något om turerna kring varumärket Sonab mellan konkurs och tills dess att det köptes och sattes på ovan nämnda "kineshögtalare".

Finns lite mer info i carlssonplanettråden:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 5204#15204

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-24 19:51

Jag tror nog som det sägs på CarlssonPlanet att Olle Mirsch ligger bakom, inte minst av beteckningen att dömma. Vad som hände med Sonab-namnet verkar finns med i historien om Carlsson-högtalarna på CarlssonPlanet.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-09-22 11:18

Jag kan ge några svar:
1. Mirsch Audio AB övertog Sonab från Statsföretag år 1976 och marknadsförde Sonabprodukterna i ett knappt år med hygglig framgång. Men expotverksamheten bliv dyr, finansieringen räckte inte, och Carlsson sa upp kontraktet, vilket blev spiken i kistan för Sonab. Statsföretag fick ta smällen och Mirsch Audio fortsatte några år till.
2. Suget efter Sonab var fortfarande stort i Tyskland och jag gjorde därför ett par modeller a´la Sonab, NG10 och NG11. Totalproduktionen var ett par hundra par och de såldes aldrig i Sverige.
3. Ericsson hade rätten till namnet Sonab, sålde det till Mirsch Audio, som i sin tur sålde det till företaget med de "kinesiska" högtalarna. Synd, kan jag tycka i efterhand.
Olle Mirsch

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-22 11:32

VÄLKOMMEN Olle! och tack ditt svar!

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-22 12:45

Det är härligt att flera ledande personligheter inom hifi deltar på faktiskt.se :!: Tack för att du upplyste oss :idea: , Olle!

/Jocke

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-25 11:04

Topdelen av lådan...

Är den som på de äldre Sonab gjord i någon typ av plastmaterial?
Skulle inte vara så skoj att stå och snickra alla dessa vinklar i trä... 8O

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-09-25 11:58

Hela lådan, inklusive toppdelen är jord i MDF-material. Den täckande del som inte är med på bilden är gjord av skumplastmaterial med öppna celler. Den är totalt ljudtransparent och man vinner ingenting på att ta av huven när man spelar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-25 16:59

Oj! :)

Hur gjorde ni då? :D
Jag antar att man precisionssågar alla delar med bra sågmallar och har nån typ av fixtur när man sedan limmar ihop den...

Stilig är den i alla fall!

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-25 18:03

Elegant!

/Jocke

PS. Får nog kolla ebay.de

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-09-25 19:16

Tja, hur vi gjorde då............
Högtalarna tillverkades (enligt mitt koncept) i ett företag med professionella resurser. Deras produktionsvolym var 200 000 högtalare i olika prestandaklasser per år. I detta skede hade jag lagt ner egen produktion och ägnade mig åt konstruktioner och försäljning.
Så var det.
Olle

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-25 19:19

Tack Olle!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-25 19:30

Tack Olle...

Skulle du inte kunna berätta lite om någon modell, -av det sanslöst stora antalet modeller du har producerat, som du själv tycker "bäst" om...

En klassiker att leta efter på begagnatmarknaden så att säga...

Än en gång. Jättekul att du skriver lite här!!!

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-09-25 21:23

Ja, det blev många modeller, de flesta i OM-serien som började med OM3-27 år 1971. Den var inte den bästa.
De som bäst matchade pris/prestanda/utseende var OM 50, två-vägs och OM 60, 3-vägs. De sålde bra, inte bara i Sverige utan i många olika länder, mest Tyskland.
Expertkedjan som då var stora på Hifi köpte det mesta av sitt sortiment från oss, fast under eget namn förstås.
Årsproduktionen steg under senare delen av 70-talet till 50 000 högtalare, av vilka 35 000 såldes i Sverige. Därmed hade vi en marknadsandel på 18%, störst i Sverige.
En riktigt bra högtalare var Black Aros, kom 1993. Två-delad svart pelare med snedskuret hörn. Den fick kosta och den blev bra. (Minns inte vad den såldes för).
Men det var roligt att på 90-talet avsluta aktiviteterna med Rondo-modellerna AF2-42 och AF2-34. Klotrunda trähöljen som med avsaknad av kantreflektioner gav nytt liv, som helt saknade det "högtalarljud" som trots allt präglar även mycket påkostade konstruktioner.
Så var det med det.
Olle

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-25 22:38

Vill minnas att jag har innehaft ett par av dina skapelser. Måste varit i slutet av 70-talet som jag stegad in i den lokala Expert-butiken och inhandlade ett par svarta golvstående 3-vägs lådor med uppåtriktad diskant. Kan de ha kallats 3-28? Jag tyckte nog att de lät rätt ok då men ni var ju inte så många som hade koll då!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-25 22:52

Även jag har faktiskt ägt ett par högtalare signerade Mirsch! Fast märket var ett annat. De såldes om jag minns rätt med japanskt namn, eller hette de möjligen Expert? Hmmm. Inte såg de ut som några Mirsch-högtalare heller, utan de var helt konventionella till utseendet.

Jag tror hur som helst inte att du lade så där värst många minuter på deras konstruktion, Olle. :wink:

Varken lyssning på dem eller mätning antydde att målet varit att de skulle vara superbt genomarbetade, snarare motsatsen... :? (Som konstruktion betraktat var de oerhört underlägsna de högtalare som jag sett under märket Marsch). Så låt mig gissa, jag drar till med:

1. Du fick inte en krona för att göra konstruktionen? (fast självklart är en del arbete nedlagt på produktifiering och sådant.)

2. Den du fick uppdraget av, begärde att de skulle kunna tillverkas med en totalbudget (inkl din vinst) på några hundra kronor? (så att de skulle kunna säljas med vinst för under tusenlappen paret i paket.)

3. Syftet med dem var att kunna leverera elektronikapparater med (nöd)högtalare, utan att paketpriset skulle bli för högt? (Så sade i varje fall affären som såld paketet, när det visade sig att förstärkarens och högtalarnas egenskaper inte passade alls ihop.)

4. Din enda betalning var att ditt företag fick tillverkningsuppdraget? (Ingen varken orimlig eller ovanlig uppgörelse isåfall.)

Inga vidare förutsättningar, om jag gissar rätt. :(

Gör jag det? Berätta! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-26 10:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-09-26 10:09

Till IngOehman,
Jag läste nyligen en utmärkt bok av Leif Silbersky där jag hittade en rad som löd: "Naiva människor tror vad dom vill tro". Och jag tror att har man fastnat i en tro, är det svårt att omvandla den till kunskap.
Jag kan bara säga att allt du tror om Experthögtalarnas tillkomst är fel. Sen får vara och en bedöma hur de lät. Dom stod sig bra i konkurrensen i allafall.
Och med detta snedspår från den ursprungliga frågan om den udda Sonabhögtalaren NG11 avslutar jag för min del den här spalten.
Olle

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-26 10:27

Oj!

Nu tror jag minsann att du misstolkade det jag skrev Olle. Förlåt. :oops: Det var inte på något sett avsett att vara en kritik mot din insats. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. Att jag avslutade de fyra punkterna med frågetecken var för att det var frågor. Jag påstår verkligen inte att det var som jag skrev, jag frågar dig ju bara om det var så, eftersom jag är nyfiken på svaret.

Låt mig omformulera mig: Berätta om högtalaren! :P

(Det var en tvåvägare med 4 ohms impedans. 8" + 1", båda Philips. Filtret bestod av en kondensator i serie med diskantelementet, så tonkurvan från nämnt diskantelement gick upp till nästan full nivå vid dess resonansfrekvens. Högtalaren hade enligt den information jag fått levererats i ett paket tillsammans med en förstärkare, vars strömbegränsning när man vred upp volymen agerade med ett oerhört elakt smattrande långt innan man nådde klippnivån 8O . Knackade man på lådan så inte bara resonerade den, utan det skallrade om den. Vad den hette minns jag inte. Gissningen att det var Expert var bara just en gissning, inget jag vågar gå i god för.)

Orsaken att jag nämner den är bara att det stod Mirsch på baksidan, och att den presterade OERHÖRT underlägset de högtalare jag sett med ditt namn på framsidan (eller var det nu brukade stå). Jag är därför nyfiken på historien runt högtalaren.

Jag tror dessutom att det kan vara så att du kanske tänker på en annan högtalarmodell än den jag tänker på? :o

Det var hur som helst verkligen inte min mening att trampa dig på någon tå. :?

Eftersom jag tydligen gjorde det är det uppenbart att jag är naiv - precis som du med ditt citat antyder. Så naiv att jag inte kunde förutse din reaktion.

Däremot har du helt fel i din antydning om att jag tror vad jag vill - jag vill ju veta! Det var därför jag frågade.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-09-26 10:53

Hallå ingenjörn,
Jag godtar din ursäkt, men kan inte kommentera den usla konstruktion du envist kommer tillbaka till. Vad skall jag berätta om en skramlande billig låda som du har hittat och undersökt för länge sedan? Du tror att det var en Expert med du vet inte. Skitdålig var den i allafall och det stod Mirsch på baksidan.
Jag är nog mest störd av att du tror att jag hade nåt med den att göra. Du har inte möjligen hört talas om att det funnits en mängd olika "Carlsson" högtalare som folk försökt göra pengar på, men inte var det någon som belastade Stig för det - eller hur?
Nu räcker det.
Olle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-26 13:58

Olle, Ingvar:

Nej det är ju trist som tusan när man blir förknippad med ngt sådant. Är man ett "bra namn" så kan det vara lite väl frestande för marknadsförarna att stänka lite guldglans på sämre produkter och tyvärr lyckas sälja skräpet på så vis.

Kul Olle att du vill skriva här! Givetvis är ju alla lika välkomna, men vatusan; det är extra kul när man får tala med kändisar! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2006-09-26 16:15

Det här hade blivit hur spännande som helst med att Olle kom in och berättade lite om Mirchhistorien

Ta av er storstövlarna och besservisser västen nu och jag vet bäst byxorna nu.

Fortsätt gärna och berätta Olle

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-26 16:37

Instämmer. Detta är HiFi-historia.

F ö har vi ett par OM 3-28 som för närvarande gör god tjänst hemma hos sonen. Mycket trevliga och välljudande högtalare. Matas av en Denon CD-spelare och en NAD 3020.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2006-09-26 18:19

Ja, jag vet inte--- Historia och historia. Egentligen har jag lagt locket på för länge sedan. Är inte särskilt van med detta medium, brukar vanligen använda telefon.
Men visst kan jag plocka fram några korn ur minnets skattkammare.

Det var i september 1956. Vi var 18 anställda på Elfa (!) och jag hade fått förtroendet att ta hand om den nya HiFi-butiken på Holländargatan. Det var alltså 50 år sedan! Något år senare var Gunnar Roth över i Amerika och kom hem med den första stereoskivan. Fan vad bra det lät! Problemet var bara att vi ännu inte hade fått tag på någon stereopickup. Men det var lätt att ana hur bra det skulle komma att låta. Med rätt pickup, alltså.
Men Carlsson var förbannad. Han hade ju redan konstruerat en orto-akustisk högtalare och då räckte det med en högtalare i rummet. Och stereopickuperna som snart pickade upp här och där tillförde bara en massa distorsion.

Jag träffade Stig redan något år tidigare på KTH. Jag minns hans mäthörna på labbet där högtalaren stod mellan tre reflekterande ytor, och ett antal mikrofoner som fångade upp såväl det direkta som det reflekterade ljudet. Allt var väldigt övertygande och jag har många gånger undrat hur det hade blivit med Carlsson-högtalarna och Sonab om han inte haft dessa fantastiska resurser att på betald arbetstid utveckla egna konstruktioner som han kunde patentera och så småningom tjäna hyggligt med pengar på.
Jag minns när han första gången presenterade Kolboxen på LP-Klubben på Musikhistoriska museet i Gamla stan. Han hade med sig 2 stycken! Va f.. hade han blivit stereofrälst? Eller var den ena bara reserv? Nej, han kopplade in båda två och körde dem parallellt i mono och motiverade arrangemanget med att rummet var väl stort. Jag minns en röst i publiken som sa - "Ja men två högtalare ger ju dubbla effekten och det blir bara 3 dB, dvs knappt hörbar nivåskillnad".
Men bra lät det. Han hade bla en skiva med Beethovens femma. Det var bra, mycket bra.

Jag träffade Stig vid ett antal tillfällen under de kommande 20 åren. Vi var ju konkurrenter (det hade han många) och han bevakade noga att de som i sina konstruktioner börjat inkorporera planerade väggreflexer i det totala ljudflödet inte inkräktade på hans patent.
Intensivast blev samarbete med Stig när Statsföretag 1976 ville göra sig av med Sonab som aldrig genererat en krona i vinst. Men Stig hade ett avtal som band Statsföretag. Jag fick förslaget att överta Sonabs marknadsföring, vilket Stig skulle komma att gå med på. Trodde man...
Vi satt i 2 dagar på Statföretags kontor och Stig var hård som flinta. Avtalet omfattade ett 10-tal sidor och jag såg ingen möjlighet att kliva in på de villkoren.
Jag gick hem och skrev ett helt nytt avtal - ett par sidor ungefär- och sa till Stig att nu får vi komma överens om det här, annars är det bara att ge upp. Stig gjorde några smärre ändringar - och skrev på !

Hur gick det sen? Det var en annan historia som ju inte slutade så bra.

Olle

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-26 18:31

Mer! Mer! Sådan här historia är alltid intressant. Även om det inte gick så bra med Sonab skapades dock historia. I liten mån även för OM-högtalarna, ett par sådana finns fortfarande hos min särbo, dock med ett trasigt baselement.

/ B

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-26 19:27

JA! mer...

Har själv haft ett par OM3-28 som säkert skulle funnits kvar än därhemma om det inte varit så svårt att hitta nya skumkanter till de kapslade (stoooor burk i gjuten aluminium) Peerless-mellanregistren.

Det är otroligt spännande att höra... slutet av 60, och delar av 70 talet måste ha varit en dynamisk och spännande tid då folk o fä köpte stereo för ansenliga summor pengar i relation till inkomstnivåer etc.

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-26 19:30

Intressant! Även om det inte gick så bra för Sonab så gav det ju ändå "spin-off"-effekter som även de varit betydelsefulla för vår HiFi-historia. Idag är det väl sparsamt med tillverkning i landet och de flesta konstruktioner (?) vi placerar i våra bostäder är tämligen själlösa!

Annat var det förr! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-26 20:13

ollemirsch skrev:Hallå ingenjörn,

Jag godtar din ursäkt, men kan inte kommentera den usla konstruktion du envist kommer tillbaka till. Vad skall jag berätta om en skramlande billig låda som du har hittat och undersökt för länge sedan? Du tror att det var en Expert med du vet inte. Skitdålig var den i allafall och det stod Mirsch på baksidan.

Jag vet inte om den var skitdålig precis, men det var en väldigt enkel konstruktion i varje fall. Det var därför jag förmodade att det var en högtalare som hade fått en liten budget. Jag har för mig att paret högtalaren när de adderades till anläggningen ökade priset på densamma väsentligt mindre än 1000:-.

ollemirsch skrev:Jag är nog mest störd av att du tror att jag hade nåt med den att göra. Du har inte möjligen hört talas om att det funnits en mängd olika "Carlsson" högtalare som folk försökt göra pengar på, men inte var det någon som belastade Stig för det - eller hur?

Aha, en Bluff-Mirsch! Då förstår jag.

Den möjligheten tänkte jag inte ens på. :oops: Ursäkta igen, denna gång för min dåliga tankefantasi, och tack för förklaringen! :P

Vänligaste hälsningar, iö

- - - - -

PS. Ställer mig också på mer-skrikarnas sida avseende hifi-historiken! :P

Mycket intressant. Jag har ju bara hört Stigs historier i ämnet, och det där man kontraktets två skeden har jag aldrig hört honom nämna. :) Kul historia hur som helst.

Och jag tror han inspirerades av din kontraktskrivning Olle! Ty de kontrakt han senare skrev med exploatörer var just enkla och baserade på ömsesidigt förtroende, snarare än avsedda att täppa till alla både tänkbara och otänkbara hål. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-26 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-26 20:22

Detta är ju väldigt kul! Faktiskt så kul att jag med en öl i närheten har beslutat om att det vore så kul med en samling bilder på olika Mirsch-högtalare att det är bara att maila till mig eller Vee-Eight så fixar vi in dem.

De första suddiga bilderna i den katalogen bidrar jag själv med (Stefans bilder lägger jag gärna dit oxå).

Dessa hittade jag på den lokala fotbollsklubbens permanenta loppis för 100 pix.
Bild

Bild

Sedan vore det ju extra kul om Olle kom med kommentarer till de olika modellerna (om vi nu får in lite fler bilder på dem). :)
Senast redigerad av Naqref 2006-09-26 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-26 20:25

Vad betyder NG förresten?

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-26 20:32

New Generation?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-26 20:35

Jag skall leta i mina gömmor av gamla HifiHandboken och scanna in lite bilder på olika modeller...

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati