Totalrenovering OA116 (nästan)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius

Totalrenovering OA116 (nästan)

Inläggav radelius » 2010-01-16 17:17

Hej, har nu tagit hem mina ärvda OA-116 och börjat gräva i dem. Har konstaterat att bägge basarna är brända, mellanregistret torkat sönder och att det sitter MT24 diskanter som verkar vara OK.
Följdaktligen gör jag följande:
1. Byter basar till Silver Flute 4ohm eller B65 oa2.
2. byter mellan till Silver Flute 8 ohm alt renovera orginalen.
3. behåller diskanterna tillsvidare, någon skrev något om att lägga coating på upphängningarna?
4. Moddar filtren för mellanregister och bas. Blir här lite fundersam på hur jag ska hantera diffen från 16 till 8 ohm i mellanregistret.

Har som sagt frågetecken rörande elementval, filter och coating av diskanter.
Tacksam för tips och råd.
Trevlig helg/Radelius

PS Om jag gör beställning på Silver Flute från USA (Madison) kanske någon annan i närheten av Luleå vill hänga på en beställning med något. blir billigare med frakt. DS
Senast redigerad av radelius 2010-01-19 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-16 18:14

Byt samtliga element, de är slutkörda helt enkelt.
Det räcker inte att enbart byta skumkanter, för att få tillbaks det ursprungliga ljudet ur dem.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-01-16 19:42

Njaaa, nu kommer jag som puritanen :)

Ok basarna är utom räddning vad jag förstår? Mellan kan funka om dom mäter rätt och spindeln är ok.. Diskanterna bör du inte göra något åt i det första skedet. janisch här har utrett lite om Silver Flute som han tycker funkar bättre än B65 oaII i basen..

Stefanw som kommer på träffen i Luleå har mycket åsikter om Carlsson diskanter basar och i allmänt mycket annat också :)

Jag tycker att du skall sitta i båter en stund innan du slår ner en beställning till us and A..

Jag och Stefanw har lyssnat testat B65 II i 116 och vi satt inte och slog oss på knäna av lycka, när vi lyssnade på originalelemenet kom hela basen tillbaka...

Janisch som har testat mycket, åsiker?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-17 01:19

JAG TYCKER att man borde renovera åtminstone mellanregister högtalarna.
Silverflute 8ohm i mellanregistret blir EN LIKA TASKIG KOMPROMISS som B65, enda skillnaden är att Silverflute inte är lika "gäll".

Jag använder gärna lite coating på original mellanregisterhögtalarna. TYCKER det låter lite bättre men ej mätbart. Kanske ger nån dB i presensområdet. Påpekar än en gång TYCKANDE!

Vill du ha lite mer bas än orginal kan du byta till SilverFlute 4ohm. Den kommer att tåla mer innan det låter illa. Även om det är små pengar (400 per st) för Silverflute så är ju renovering av de gamla basarna en mycket bra lösning oxå. Om du gör det själv är det ju en 100-ring.....
Om man byter basen till B65 kan man lika gärna byta ut OA116 lådorna till OA5:or - och få en stramare bas.

Jag har provat alla 3 varianter (lååånga tester) men kör just nu OA116 'standardhögtalare' till stereon och med originalhögtalare. Funkar bra så länge jag inte spelar väldigt högt (jag har MÅNGA kvadratmeter rum).
Basen brukar börja låta illa ungefär samtidigt som diskanterna volymmässigt... men det är ju väldigt beroende av musiktyp.

Ska byta i morgon och köra dubbla OA6 typ2..... bara för att få omväxling

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-17 01:34

bassman skrev:
Ok basarna är utom räddning vad jag förstår? Mellan kan funka om dom mäter rätt och spindeln är ok..

Mellanregisterelementen är om möjligt oftast alltid i bedrövligt sämre skick. Spindeln är nedhängd och konerna skeva av väder och vind, svåra att centrera juste.
Baselementen är uthängda i spindeln och om inte helskeva, i alla fall dax att byta.

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-17 01:59

Jo, Ragnwald...så e det ofta. Men dessa hade väl stått mörkt (?) förvarade under lång tid. Då kan man ju hoppas på lite tur.... Jo, jag är optimist!

Nerhängda (och ibland buckliga) spindlar går att fixa. Ta bort dammkåpan och stoppa i centreringshims så det går trögt. Lyft konen något över mittläge och "brassa på" med värmepistol (eller sambons/fruns hårtork). Låt stå över natten. Om det inte blir bra, "måla" spindeln med aceton eller thinner och gör som ovan. OBS!, undvik brinnande spindel!

Ser det OK ut kan man byta kanten OCH limma den med ca +2mm utdragen/intryckt kon för att kompensera nedhängning. Mellanregistren är inte lika känsliga för viss nedhängning (dom nyttjar aldrig fulla slagländen (Xmax).

Lycka till!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-17 02:28

Naturligtvis går det att renovera elementen.
Tänkte mer om det är värt besväret.

Jag renoverade kanter och spindlar på ett par OA2212, blev ett mer omfattande arbete, än jag från början hade föreställt mig.
Slutresultatet blev ändå, att de inte lät bättre på några parametrar.
Rent subjektivt och kanske placebomässigt, borde jag ha upplevt åtminstone någon liten förbättring, kan man tycka.
Jag hade ju haft dem i 30 år och upplevde på slutet en snabb förändring av ljudkvalitén.

Nej satsa din tid, ork och penningar, så att det verkligen ger utdelning.

Vettigast är att gå på en färdig lösning, finns ju några omtalade. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-17 02:39

jansch skrev:JAG TYCKER att man borde renovera åtminstone mellanregister högtalarna.
Silverflute 8ohm i mellanregistret blir EN LIKA TASKIG KOMPROMISS som B65, enda skillnaden är att Silverflute inte är lika "gäll".

Jag använder gärna lite coating på original mellanregisterhögtalarna. TYCKER det låter lite bättre men ej mätbart. Kanske ger nån dB i presensområdet. Påpekar än en gång TYCKANDE!

Vill du ha lite mer bas än orginal kan du byta till SilverFlute 4ohm. Den kommer att tåla mer innan det låter illa. Även om det är små pengar (400 per st) för Silverflute så är ju renovering av de gamla basarna en mycket bra lösning oxå. Om du gör det själv är det ju en 100-ring.....
Om man byter basen till B65 kan man lika gärna byta ut OA116 lådorna till OA5:or - och få en stramare bas.

Jag har provat alla 3 varianter (lååånga tester) men kör just nu OA116 'standardhögtalare' till stereon och med originalhögtalare. Funkar bra så länge jag inte spelar väldigt högt (jag har MÅNGA kvadratmeter rum).
Basen brukar börja låta illa ungefär samtidigt som diskanterna volymmässigt... men det är ju väldigt beroende av musiktyp.

Ska byta i morgon och köra dubbla OA6 typ2..... bara för att få omväxling

Om B65-oaII låter gällt i mellanregistret så beror det nog på att filtret
inte är optimalt. Det måste defintivt ändras radikalt för att passa. Det
är ju inte ett 16-ohmselement som originalet.

SF-elementet passar inte alls för mellanregistret, som jag ser det. Det
har inga kul egenskaper alls membranmässigt. Förvisso gör de egen-
skaper det har att klangen är "snäll". Men för mellanregistret menar jag
att B65oa-II är mycket bättre, men som sagt - med rätt tillpassning.

Däremot är "4 ohmsverisonen" av SF-elementet, inte alls vad jag skulle
kalla ett element på 4 ohm, utan det är snarare på... 5,2 ohm! :)

Nu har jag ju inte hunnit testa det ordentligt, men jag tror faktiskt att
det är en rätt så perfekt ersättare till SC165-5,3 ohm. I varje fall tills
den "riktiga ersättaren" är klar (som kommer att bli något helt annat).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2010-01-17 12:39

"Om B65-oaII låter gällt i mellanregistret så beror det nog på att filtret
inte är optimalt. Det måste defintivt ändras radikalt för att passa. Det
är ju inte ett 16-ohmselement som originalet."

B65 16 ohm skal vel ikke trenge tilpasninger i delefiltret? Har i allefall ikke sett noe sted at så er tilfelle.

Så et spørsmål om noe annet. Ble det noen gang solgt plexiglass til noen oa-varianter som støvbeskyttelse når ht ikke var i bruk?

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-17 16:34

IÖ - blir förvånad över att du säger det först nu?
Jag menar, det har väl sålts hur många B65 som helst som baselement ersättare i OA116 och OA2212. Och det är ju en riktigt "trist" lösning och dessutom dyr. Inte bara verkningsgraden (tunt) utan framförallt OA2212:s basreflexlåda blir ju lite taskigt avstämt mot elementen. Undrar om det är det som ger lite "bumlighet".

Håller inte med dej om 8 ohm:arna som mellanregister. I OA2212 kan man köra Silverflute "rakt av" och den ger visserligen aningen mer än originalelementen i övre mellanregistret (felmarginal - sådär 1 dB) och då menar jag MITT LYSSNINGSRUM. D v s totala energin med den reflektion jag har.
Hade 2 B65:or och två SilverFlute i somras till Tyskland och mätte dom var för sig. Visserligen inte ett statistiskt vederhäftigt antal och fort skulle det gå, men 4 av 5 tonebursts var bättre på SF och "snällare" intermodulationsdist.
Visst tycker jag B65 också låter bra men den "flörtar" också med markerad presens. Som konsument är ju jag oxå känslig för dubbla priset.

Summering: Det är svårt att i en A/B test höra stor skillnad i mellanregistret på B65 resp SilverFlute. Men jag har jämfört otroligt mycket och då har JAG har valt att köra SilverFlute till slut även i mellanregister. Några OA2212 ägare har kört A/B test hemma hos mej och efteråt bytt basarna till SF men behållit investeringen i B65:or som dom redan gjort som mellanregister.

Har fått två frågor om vart man köper Silverflute. Jag köper helst från Madisound men Solen har dom också. Om dom finns i Europa vet jag inte. Viktigt! köp inte de skärmade, de låter (konstigt nog) sämre, har lägre Qts om jag mins rätt.

Intressant att så många gillar OA14 - för mej saknar dom nåt som jag inte lyckats mäta. Har provat med originalelement, B65 och SilverFlute men det är nåt som inte stämmer riktigt för mej med OA14. Kanske orkar den inte med mitt lyssningsrum (eller den volym jag helst lyssnar på....)

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2010-01-17 17:54

Ingvar lär väl själv kommentera, men han pratar väl om 8-ohmsversionen av B65 som ersättare för 16-ohmsversionen, dvs originalmellanregistret, i OA116, inget annat.

Är själv sugen på att höra Silver Flute-elementen i ett par OA-2212, funderar på att skaffa en uppsättning, åtminstone basarna.

Sedan är man ju hyfsat nyfiken på den "riktiga ersättaren"...
Senast redigerad av tobm 2010-01-17 17:57, redigerad totalt 1 gång.

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-17 17:56

Tobm- du är välkommen att komma förbi och lyssna! Bara du tar med dej egna CD:ar så du har lite referens.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2010-01-17 18:04

jansch skrev:Tobm- du är välkommen att komma förbi och lyssna! Bara du tar med dej egna CD:ar så du har lite referens.

Gärna! Bor i Tallkrogen och vad jag förstått så finns du någon mil söderut längs väg 73? Jag PM:ar dig och ser om vi kan hitta en lämplig tid.

[off topic]:
Kan passa på att tacka för alla bra inlägg du gjort om Carlsson/Sonabhögtalarna både på Faktiskt och Carlssonplanet! Jag har lärt mig mycket genom dem.

Själv har jag ett par OA-2212 där samtliga element, filter och internkablage är original (förutom nya skumkanter på bas- och mellanregistren, förstås) och efter att ha läst dina inlägg funderar jag på att skaffa Silver Flute-basarna (4Ω) för att jämföra dem med originalen (5,3Ω), och kanske även B65 (som jag redan har fyra st).

Har även ett par OA-116 som fortfarande inte kopplats in, de köptes osedda via Blocket och visade sig ha MT20-diskanter, så jag började köpa på mig nya T22-diskanter. Då hittade jag en full uppsättning MT24-diskanter till ett par OA-116 på Blocket...

Så nu har jag nästan tre fulla uppsättningar diskanter till ett par OA-116 (har bara 10 st T22 och nu får Hifi-Kit inte in fler förrän i april, enligt deras hemsida...) och vet inte om jag ska byta ut MT20 mot MT24 eller T22...
[/off topic]

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-17 18:13

Ring mej på 070-5937878, det blir väl enklare.
Bor i Skogås, söder om Farsta (kolla på telenumret på Hitta.se)
Till skillnad mot många andra anser jag MT24 TOTALT SÄTT vara en mycket bra! Tappar lite energi över 11kHz men jag hör bara till 13,5 kHz! Alltså jag köper gärna dina om du inte nyttjar dom.
Det enda som jag tycker låter bättre i " Sonabs ortoakustiska högtalare" UTAN modifieringar är Monacor DT28N (TYCKANDE, men den mäter bra oxå).

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-01-17 19:29

Är det dessa som avses för basen (Silver flute 4 ohm)? http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=150&products_id=846

Finns de att anskaffa annat än via USA-import? (EDIT: Ser att frågan delbesvarats ovan, men jag låter den stå kvar för att se om ngn vet om återförsäljare i europa)

Vänligen
/G

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-17 22:48

Ja, det är: Silver Flute W17RC38-04 ohm (6-1/2" Wool Cone) respektive 8 ohm:aren med samma beteckning.

Stor magnet men den går att precis "krångla ner" i mellanregisterhålen på 2212. Original packning och fästklamrar funkar, även för basmonteringen. Anslutningsöronen måste klippas upp (6,3mm) så 3mm kabelskorna i original passar (om man inte löder). Mycket välgjord korg i alu gjutgods.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-01-17 23:05

Stort tack för informationen!

/G

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2010-01-18 00:07

jansch,

Här är en till som vill lyfta på hatten för goda insatser gällande SC's högtalare, speciellt 60- och 70-talarna. Ditt arbete med alternativa element tror jag är mycket uppskattat.

Har några frågor föranlett av följande:
Det enda som jag tycker låter bättre i " Sonabs ortoakustiska högtalare" UTAN modifieringar är Monacor DT28N (TYCKANDE, men den mäter bra oxå)

1. Vad avser du med "UTAN"?

2. Har du möjligtvis mätt spridning; 30, 45, 60 grader, och distorsion på Monacor DT28N? De specar och faktablad jag hittat ger inga uppgifter.

Har jagat MT24 utan framgång. T22 är säkert OK, men kostnaden sticker iväg på OA5 och OA6. Gör så i ännu högre grad på mina moddade OA5 pirat (med popboxmått) som byggs om med en "vidgjord" 9710 (option SC165) som mellanregister och en 8" bas i botten om jag förser den med 6 diskanter.

Mvh
Olle

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-18 11:44

Ollen - Vad jag menar med "utan"...
Monacordiskanterna LÅTER bra utan att ändra på filtret överhuvudtaget (än så länge bara testat med OA14, OA5 och OA6II). Börjar man mäta kan man se att man bör sänka delningsfrekvensen något på högpassfiltret.

Jag blev intresserad av Monacordiskanten när jag nere i Tyskland i somras (kan nyttja ett frifältsrum som jag jobbat i "på nåder" om jag åker ner). JAG har inte gjort mätningar på Monacor men alla där var "eld och lågor" över kvaliten i relation till priset.
Dock, I MITT LYSSNINGSRUM med dess förutsättningar med väggreflektioner ger den likvärdigt resultat med MT24. Skillnaderna är att den tappar 1-2 dB i botten vid delningsfrekvensen och över 11kHz finns det mycket mer (där MT24 faller hårt). Mätt med brus och tersfilter.
Intressant är att man HÖR väldigt tydligt med brus att MT24 är tunn i övre diskanten jämfört med Monacor. Det är otroligt tydlig när man kör A/B test med brus, med musik är det visserligen hörbart men inte som med brus.

Distmätningar har jag alltså inte gjort på Monacor. Skall inte åka till Tyskland inom närtid så det blir inga egna mätningar...
Har du kört MT20 och MT24 med svept sinus och lyssnat? Man HÖR dist vid flera frekvensområden och då har vi inte ens gått in på intermodulation..
Monacor låter rent (nästan) över hela registret om man kör på samma sätt.
OBS! Detta säger bara att den NOG är bättre än MT24, inget annat!

Kul med ditt OA5 projekt! Tack för att du uppskattar att jag testar alternativa element!
Janne

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-01-19 21:05

Tack ska ni ha allihop, nu vet jag mer och har garderat med kryss, dvs jag har både beställt komplett uppsättning Silver Flute (bas o mellan) samt beställt skumkanter till de gamla mellanregistren. Frakten blir så dyr så två element mer eller mindre spelar ingen större roll.
Beställde även filterkomponenter enl SSC modden men behåller MT24:orna tills vidare i vart fall.
Antar att jag inte ska göra något åt diskantfiltren då?!
Eller ska möjlignediskantdelan fasvändas?
H/S

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2010-01-22 18:48

Även diskantfiltret skall modifieras. Två av kondingarna skall ha annat värde och en tredja skall avlägsnas.
Tyvärr har jag inte de nya värden tillgängliga här nu men det finns säkert andra som kan hjälpa till

Mycket riktigt, diskanterna skall fasvändas

/Anders

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-01-22 19:51

Gäller det verkligen även för när man kör med de gamla diskanterna (24:or). Har för mig att det i kompendiet står att det bara gäller för 62:or?
H/S

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2010-01-22 22:53

Filtermodifieringen gäller även då man använder 24:orna, se mitt tidigare inlägg vad beträffar förändringar i kondensatorvärden. Någon kan säkert upplysa om värdena.
Dessutom skall, såsom tidigare nämnts, diskantfiltret polvändas.

/Anders

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-01-22 23:21

Hej Janne,
Monacor DT-28N är väl vad http://www.valutronic.se/htelement.html säljer under beteckningen LST 9520? (Här är ju motsvarigheten uppenbar, eftersom de klistrat in en frekvensgång från Monacors hemsida. Annars kan jag inte göra mig fri från misstanken, att detta är en marknad för de mindre nogräknade, dit Monacor skeppar satser, som inte uppfyller de vanliga specifikationerna ...) Och som de använder i sin egen OA-5-klon!
Men inte vare sig deras pris, 343 SEK, eller på eBay, knappt 30 EUR är väl speciellt billigt jämfört med rolls-alternativet T22oa?
Hälsningar
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2010-01-23 00:10

Nu har jag tillgång till kondensatorvärdena enligt modifieringsanvisningarna:
C11 bytes från 6,8 μF till 5,6μF
C12 8,2μF
C14 avlägsnas

/Anders

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-23 11:34

Hej Faulhund,
Jo du har så rätt! Att betala 343 kr för Monacors diskanter är helt fel pris. Om dom är bättre eller sämre än T22 kan/vill jag inte uttala mej om då jag inte mätt dist. etc.
De flesta som kör T22 är ju också nöjda.

Jag betalar (betalade) 162:-/st ( = 2600:- för 16 st) "vid min dörr" om jag minns rätt, vilket ur min synvinkel är väldigt prisvärt. (var det inte så Leif?)
Nu har dom höjt priset till 19,95 pund hos Impact Audio vilket kanske blir 260 kronor "vid min dörr".
Från Valutronic (om man inte bor i Göteborg) blir ju priset i praktiken sådär 360kronor/st! Valutronic borde nog tänka om....eller omförhandla priset med Monacor. Dom som hittar till ImpactAudios webbsida och vet att det tar bara 3- 4 dagar att få hem grejorna kommer ju aldrig att beställa av
Valutronic

Fördelen är kanske att Monacor inte behöver filterändringar, även om det . mätmässigt ser lite bättre ut med lite lägre brytfrekvens på högpassfiltret
(ca 1 uF större konding).
Nackdelen med Monacor diskanterna är att dom har väldigt små och trista lödöron. I övrigt passar dom under gallren och får rätt vinkel när man fäster dom med smält lim.

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Inläggav BengtAllevad » 2010-01-23 15:54

En ren subjektiv, ovetenskaplig men för all del, mätt med skärt brus från lyssningsplats iaktagelse är, att inte låter T22:an monterad i OA-högtalare som en dome diskant i en konventionell högtalare. (Har aldrig hört en dome i en OA)
Inte samma subtila men ändå detaljrika diskant.

Från flera HiFi-lyssningsvana kamrater till mig, som är vana vid typ något äldre JBL-högtalare, blir första kommentaren när de lyssnar hos mig, att "diskanten kunde vara bättre".

Dock är jag tillräckligt nöjd med T22:an efter att ha levt ca 25 år med MT20.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-01-23 18:30

jansch:
Om jag använder Silver Flute 8 ohms elementet som mellanregister så blir rimligen filterfunktionen fel med tanke på att det är gjort för 16 ohm. I modifieringsanvisningen jag har så ska 3,3 ohmsmotståndet som sitter i serie med mellanregistret ändras till 0 ohm. Min tanke var då att helt sonika lämna kver eller öka det till 8,2. Vad tror du är lämpligt?
H/S

jansch

Inläggav jansch » 2010-01-23 19:18

Oj...jag kör original mellanregister element i Oa116.

Egentligen gillar jag inte seriemotstånd med högtalare. Det är att göra en högtalare sämre än vad den är - bumligare och mer dist.
Men allt är ju relativt och det är ju omöjligt att få tag i 16 ohm:are.
Dessutom är ju den eftersträvade elektriska dämpningen mindre intressant ju längre bort från resonansen man kommer. Så det är väl OK.....

Börja prova med det som rekommenderas när man använder B65:an. Det borde ju bli rätt med 8,2 (eller kanske lite mer???) om inte impedanskurvan på B65 far iväg i över 1kHz (jag tror inte det då den har kortslutningsring).

Om du inte har mätmöjligheter - gör såhär.

Lyssna med brus först på BÅDA högtalarlådorna. konstatera om du tycker dom låter lika. Placeringen i rummet kan göra att dom låter olika. DIN PLACERING när du lyssnar är oxå avgörande. Vrid huvudet så du får känsla för vad som händer. Hörselsinnet är ganska känsligt för förändringar i brusspektrum men har extremt dåligt "minne". A/B test fram o tillbaka mellan högtalarna. Pausa lite då och då utan brus, brus är ju ruggigt tröttsamt då hjärnan inte uppfattar nån vettig information. OCH!- Din fru kommer bli galen!
- Byt element på ena högtalaren
- Lyssna med brus igen i A/B test .....hör du nån skillnad?

Om inte har du fel på öronen! Men - nu måste du bestämma dej för om mellanregistret som helhet ligger rätt i nivå. Kortslut motståndet eller se till att du kan snabbt koppla om mellan flera motstånd så får du en bättre uppfattning av vad du skall lyssna på.

Många tycker nog detta är en oseriös test men då har dom aldrig provat den....... om du är noggran kommer du att hamna sådär +/- 1 dB rätt! Men flytta inte högtalarna eller lyssningsposition i rummet och vrid på huvudet!
Detta är ett mycket säkrare sätt än att använda tillverkaruppgifter på känslighet, impedans och filtermodifikation och göra det teoretiskt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2010-01-23 21:15

jansch skrev:Jag betalar (betalade) 162:-/st ( = 2600:- för 16 st) "vid min dörr" om jag minns rätt, vilket ur min synvinkel är väldigt prisvärt. (var det inte så Leif?)

Jo, så var det.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati