Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
bassman skrev:
Ok basarna är utom räddning vad jag förstår? Mellan kan funka om dom mäter rätt och spindeln är ok..
jansch skrev:JAG TYCKER att man borde renovera åtminstone mellanregister högtalarna.
Silverflute 8ohm i mellanregistret blir EN LIKA TASKIG KOMPROMISS som B65, enda skillnaden är att Silverflute inte är lika "gäll".
Jag använder gärna lite coating på original mellanregisterhögtalarna. TYCKER det låter lite bättre men ej mätbart. Kanske ger nån dB i presensområdet. Påpekar än en gång TYCKANDE!
Vill du ha lite mer bas än orginal kan du byta till SilverFlute 4ohm. Den kommer att tåla mer innan det låter illa. Även om det är små pengar (400 per st) för Silverflute så är ju renovering av de gamla basarna en mycket bra lösning oxå. Om du gör det själv är det ju en 100-ring.....
Om man byter basen till B65 kan man lika gärna byta ut OA116 lådorna till OA5:or - och få en stramare bas.
Jag har provat alla 3 varianter (lååånga tester) men kör just nu OA116 'standardhögtalare' till stereon och med originalhögtalare. Funkar bra så länge jag inte spelar väldigt högt (jag har MÅNGA kvadratmeter rum).
Basen brukar börja låta illa ungefär samtidigt som diskanterna volymmässigt... men det är ju väldigt beroende av musiktyp.
Ska byta i morgon och köra dubbla OA6 typ2..... bara för att få omväxling
jansch skrev:Tobm- du är välkommen att komma förbi och lyssna! Bara du tar med dej egna CD:ar så du har lite referens.
Det enda som jag tycker låter bättre i " Sonabs ortoakustiska högtalare" UTAN modifieringar är Monacor DT28N (TYCKANDE, men den mäter bra oxå)
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Welpapp och 10 gäster