Ritning oa51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
johaneriksson

Ritning oa51

Inläggav johaneriksson » 2010-02-21 23:58

Hej allihop!

Efter träffen hos Prometevs är vi nu några norrbottningar som är sugna på att bygga oa51 men för att göra det krävs ritning. Någon som kan hjälpa oss?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-23 12:23

Har nu fått tag i en ritning och tänkte att jag klistrar in den här så att ingen Carlssonfanatiker missar det bara för att det inte ligger under Carlsson Illumuinati.

Prometevs skrev:Så här ser ritningen som jag "fick tag i" ut, jättebra :). Ser lite grylligt ut med måttsättningen i 3D.

Det jag undrar över är
1. hur hålen för elementen i baffeln placeras?
2. Ska mellanväggen vara rektangulär? och var inne i lådan ska den placeras?
3. Är det nån som redan räknat ut vinklarna på styckena på baffeln och den övriga lådan om man vill göra en vikkonstruktion?
4. Är hela lådan byggd av 16 mm MDF?

Bild

Ritningen kommer från Karneolen och stämmer inte riktigt på millimetern mot Bassmans original oa51, någon som vet varför det skiljer sig?

/Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-23 13:43

En skiss som visats förut, ingen aning dock om den stämmer:

Bild

Wendel skrev i sin klon-tråd att han placerade mittväggen i just mitten, han har många bra bilder i sin klon-tråd också.
Sedan hade Robinox en fantastiskt utförlig bilderbok på ett bygge, men den hemsidan verkar ligga nere nu, (jag har dock lärt mig av Phon, så att att jag har sparat ner den).
Bl.a jag och Naqref har väl räknat ut vinklarna en gång för länge sedan, men det var nog för orginallådsmåtten.
Det var inte MDF i orginallådorna, utan björkspånskiva. Den skivan tillverkas inte längre, så MDF är väl det som gäller idag.
Sök på "OA51" och "klon" så hittar du nog ett och annat.

Edit:
När jag slår ut måtten i 3D från den skissen så blir det så här:

Måtten på sneda baffeln:
Överkant=490,39
Främre diagonal=522.03
Sidodiagonal=380.16

Vinklar mellan sidorna mot sneda framsidan:
överkant 125.97 > 54.03 klingvinkel: 27.0
främre kant 134.51 > 45.49 klingvinkel 22.75
sidokant 113.85 > 66.15 klingvinkel 33.1
Senast redigerad av paa 2010-12-06 23:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-02-23 13:48

Om vi kan få fram "korrekta" ritningar lägg de i oa51 tråden el pm:a mig så lägger jag in dem i första inlägget där de kan vara till nytta och enkla att hitta för fler DIY:are

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 13:53

Har svårt att tänka mig att någon av dessa ritningar stämmer.

Ta t.ex. höjdmåttet på den första bilden. Den vänstra högtalaren är 300 mm, medans den högra är 295 mm.

På den andra bilden är höjdmåttet 296 mm. På denna ritning hamnar basen utanför lådan vad jag kan se.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-02-23 14:31

petersteindl skrev:Har svårt att tänka mig att någon av dessa ritningar stämmer.

Ta t.ex. höjdmåttet på den första bilden. Den vänstra högtalaren är 300 mm, medans den högra är 295 mm.

På den andra bilden är höjdmåttet 296 mm. På denna ritning hamnar basen utanför lådan vad jag kan se.

MvH
Peter

Å andra sidan finns inte toleranser utsatta heller. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-23 14:57

schmutziger skrev:Om vi kan få fram "korrekta" ritningar lägg de i oa51 tråden el pm:a mig så lägger jag in dem i första inlägget där de kan vara till nytta och enkla att hitta för fler DIY:are

Det var precis det jag hoppades uppnå med denna tråd. Intresset för att klona oa51 verkar minst sagt vara stort men det verkar råda en viss förvirring vad gäller alla mått och vinklar. Jag vill inte bidra till att det byggs felaktiga oa51:or om det inte är medvetna förbättringar det rör sig om.

Bassman mätte upp sina original oa51 och lådans yttermått stämmer överens med måtten från Paa:s ritning.

/Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 15:37

johaneriksson skrev:
schmutziger skrev:Om vi kan få fram "korrekta" ritningar lägg de i oa51 tråden el pm:a mig så lägger jag in dem i första inlägget där de kan vara till nytta och enkla att hitta för fler DIY:are

Det var precis det jag hoppades uppnå med denna tråd. Intresset för att klona oa51 verkar minst sagt vara stort men det verkar råda en viss förvirring vad gäller alla mått och vinklar. Jag vill inte bidra till att det byggs felaktiga oa51:or om det inte är medvetna förbättringar det rör sig om.

Bassman mätte upp sina original oa51 och lådans yttermått stämmer överens med måtten från Paa:s ritning.

/Johan

Va bra, då är det väl bara att försöka knöla in basen så den inte hamnar utanför lådan 8) :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2010-02-23 15:54

petersteindl skrev:
Va bra, då är det väl bara att försöka knöla in basen så den inte hamnar utanför lådan 8) :)

MvH
Peter

Det var ju ett djävla gnäll. Det är ingen ritning, det är en måttsatt skiss. Inte så lätt att få till lutande cirklar i ett vanligt ritprogram.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-02-23 16:01

wendel skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det var ju ett djävla gnäll. Det är ingen ritning, det är en måttsatt skiss. Inte så lätt att få till lutande cirklar i ett vanligt ritprogram.

Så måtten stämmer på elementplaceringen?

Har du mått för stag och basreflexrörrets hål?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2010-02-23 16:56

johaneriksson skrev:
wendel skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Så måtten stämmer på elementplaceringen?

Har du mått för stag och basreflexrörrets hål?

Mvh Johan

Inte jag som gjort den skissen. Tror inte de stämde helt exakt. Poängen är att distansringen skall placeras så att det finns 1cm kvar av baffeln på smalaste stället vid båda sidorna av ringen. Ringen har yttermått 197mm. Räknade på det med papper och penna och fick fram att 165mm skall vara 166mm och 93mm skall vara 95mm, kan ha fel. Bättre att ta fram dessa mått i riktigt CAD-program.

Staget kan man höfta bra, bara anpassa hålet som röret skall gå genom och tänk efter så att de andra 2 hålen sprids ut bra. Rörets placering beror väl lite på vilken dimension man väljer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 17:01

wendel skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jamen dåså. Det viktigaste måttet torde väl vara 165 mm som ger den fiktiva linje som högtalarelementen är placerade på. Om detta mått stämmer så är det bara att rita i högtalarelementen. Basreflexhålet bör också ritas. Egentligen är det 7 sidor som skall ritas och därmed 7 ritningar, förrutom vägg på insidan. Jag har för mig att jag sett en ritning med vinklarna angivna. Ett CAD-program bör kunna få fram vinklarna på kanterna som man skall fräsa för att passa och limma ihop bitarna.

Jag ser nu att Wendel har ytterligare svarat :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-23 17:49

Vilken tjocklek har skivan (som inte är MDF) på originalet?

Det är väl innervolymen som är viktig och väljer man en tjockare skiva så är det yttermåttet som måste anpassas till den skivan så att innermåtten blir desamma som på originalet. Eller hur?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-23 17:57

Prometevs skrev:Vilken tjocklek har skivan (som inte är MDF) på originalet?
16 mm enligt en gammal broschyr från Carlsson Orto-Acoustic System.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-02-23 18:21

paa skrev:
Prometevs skrev:Vilken tjocklek har skivan (som inte är MDF) på originalet?
16 mm enligt en gammal broschyr från Carlsson Orto-Acoustic System.

:) Bra, då kan man använda yttermåtten på orginalet direkt för 16 mm är ju en standardtjocklek.
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-23 22:32

Jag har kontrollmätt lite mer noggrant i afton och ritningen som paa visar har korrekta yttre mått. Jag har inte lossat elementen för att mäta hur tjock skivan är men 16mm är säkert rätt å riktigt.

Jag säger som Klell Höglund. "Maskinerna är våra vänner, utan dom inget paradis" http://www.youtube.com/watch?v=I8ZotnO_vTA

:)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-03-01 09:44

Här är första utkastet till 3D-cad ritning av OA-51 i 16 mm skivmaterial.

Bild

Måtten är efter den paa lade upp och de mått som inte finns med där är från den andra ritningen.

Synpunkter?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-03-02 12:17

Prometevs skrev:Här är första utkastet till 3D-cad ritning av OA-51 i 16 mm skivmaterial.

Bild

Måtten är efter den paa lade upp och de mått som inte finns med där är från den andra ritningen.

Synpunkter?

Ser väldigt lovande ut, skulle det gå att måttsätta ritningen så att någon med original (Bassman?) kan kontrollmäta?

/Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-02 12:20

Prova att lägga in distansringen för basen, sneda passbiten och element med rätt yttermått också, för att kolla att allt passar.

Vad är det för CAD-program?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-03-02 18:04

paa skrev:Prova att lägga in distansringen för basen, sneda passbiten och element med rätt yttermått också, för att kolla att allt passar.

Distansringen är det plastringen?
Sneda passbiten är det den mellan basen och diskanten?

Det är Iron-CAD som används.

Vidare så tänkte vi ändra till en löstagbar botten istället för att göra den som vikkant.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

upphängning baksida oa51

Inläggav misanplass » 2010-03-02 18:52

Glöm inte baksidan. Så här ser upphängningen ut:

Bild

Nu har ju detta iofs inget med själva designen på lådan att göra, men kan vara bra att känna till så här i planeringsstadiet.

Lycka till med bygget!
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-02 19:06

Jagt tycker att denna lösning på upphängning som AVR7000 presenterade i en tråd ser mycket trevligare ut:
Bild
Mne såna där nyckelhålsbeslag kanske finns att köpa färdiga, det gör ju inte dom här rostfria listerna.
Numera pensionär.

Densen

Inläggav Densen » 2010-03-02 19:44

Själv anser jag att bästa "upphängningen" är ett par basmoduler. :wink:

kul att man kunde inspirera till löstagbar botten, för jag antar att idén kommer från "snickaren", i annan tråd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-02 20:31

Prometevs skrev:
paa skrev:Prova att lägga in distansringen för basen, sneda passbiten och element med rätt yttermått också, för att kolla att allt passar.

Distansringen är det plastringen?
Sneda passbiten är det den mellan basen och diskanten?

Det är Iron-CAD som används.

Vidare så tänkte vi ändra till en löstagbar botten istället för att göra den som vikkant.

Distansringarna brukar väl fräsas ur MDF i klonbyggena?
Med sneda passbiten menar jag just den mellan bas och diskant.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2010-03-02 20:41

Prometevs skrev:Här är första utkastet till 3D-cad ritning av OA-51 i 16 mm skivmaterial.

Bild

Synpunkter?

ser bra ut! Har du löst det med fasningen? Är parterna fasade var för sig?

Delar du med dig av soliderna? :)

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-03-02 22:45

Densen skrev:Själv anser jag att bästa "upphängningen" är ett par basmoduler. :wink:

kul att man kunde inspirera till löstagbar botten, för jag antar att idén kommer från "snickaren", i annan tråd.

Ja det är därifrån det kommer. Dumt nog limmade jag fast bakstycket på mina pK så om jag ska göra om filtret så måste jag gå in framifrån, typiskt osmart.:?

KorkSniff skrev: ser bra ut! Har du löst det med fasningen? Är parterna fasade var för sig?

Delar du med dig av soliderna? :)

Ja, om jag förstår dig rätt :) och jag tänkte dela med mig av allt.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-03-02 23:00

Det blir kanon med löstagbar botten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-02 23:11

Ska ni gera botten, det kan ju bli lite svårt med infästningen då om den ska vara borttagbar? Eller kommer det att fräsas spår runt om, 16 mm upp i sidorna på kanske halva sidornas tjocklek, så att botten försvinner in, om det nu går för geometrin i det spesiga hörnet? Orginalet hade väl fyrkantslister runt alla eller de flesta kanter också, vilket torde styva upp lådan ganska mycket.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-03-02 23:19

paa skrev:Ska ni gera botten, det kan ju bli lite svårt med infästningen då om den ska vara borttagbar? Eller kommer det att fräsas spår runt om, 16 mm upp i sidorna på kanske halva sidornas tjocklek, så att botten försvinner in, om det nu går för geometrin i det spesiga hörnet? Orginalet hade väl fyrkantslister runt alla eller de flesta kanter också, vilket torde styva upp lådan ganska mycket.

Tänkte fräsa spår runt om 6 mm samt ett 1-2 mm för fyrkantlisten så att den får ett bra stöd och blir lätt att limma fast.

Det spetsiga hörnet är en knepighet så vi får ser hur det går att lösa.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-02 23:37

paa skrev: Orginalet hade väl fyrkantslister runt alla eller de flesta kanter också, vilket torde styva upp lådan ganska mycket.

Självklart är det därför listerna är där, jag har tänkt att det är överkurs med listerna, typ välbyggt i överkant :oops:

I morgon bör jag ha tid över för att dupera nåt snickeri i pitebygden. Jag skall försöka övertyga att det är en kulturgärning dom utför.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati