Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Prometevs skrev:Så här ser ritningen som jag "fick tag i" ut, jättebra. Ser lite grylligt ut med måttsättningen i 3D.
Det jag undrar över är
1. hur hålen för elementen i baffeln placeras?
2. Ska mellanväggen vara rektangulär? och var inne i lådan ska den placeras?
3. Är det nån som redan räknat ut vinklarna på styckena på baffeln och den övriga lådan om man vill göra en vikkonstruktion?
4. Är hela lådan byggd av 16 mm MDF?
petersteindl skrev:Har svårt att tänka mig att någon av dessa ritningar stämmer.
Ta t.ex. höjdmåttet på den första bilden. Den vänstra högtalaren är 300 mm, medans den högra är 295 mm.
På den andra bilden är höjdmåttet 296 mm. På denna ritning hamnar basen utanför lådan vad jag kan se.
MvH
Peter
schmutziger skrev:Om vi kan få fram "korrekta" ritningar lägg de i oa51 tråden el pm:a mig så lägger jag in dem i första inlägget där de kan vara till nytta och enkla att hitta för fler DIY:are
johaneriksson skrev:schmutziger skrev:Om vi kan få fram "korrekta" ritningar lägg de i oa51 tråden el pm:a mig så lägger jag in dem i första inlägget där de kan vara till nytta och enkla att hitta för fler DIY:are
Det var precis det jag hoppades uppnå med denna tråd. Intresset för att klona oa51 verkar minst sagt vara stort men det verkar råda en viss förvirring vad gäller alla mått och vinklar. Jag vill inte bidra till att det byggs felaktiga oa51:or om det inte är medvetna förbättringar det rör sig om.
Bassman mätte upp sina original oa51 och lådans yttermått stämmer överens med måtten från Paa:s ritning.
/Johan
petersteindl skrev:
Va bra, då är det väl bara att försöka knöla in basen så den inte hamnar utanför lådan![]()
![]()
MvH
Peter
wendel skrev:petersteindl skrev:
Va bra, då är det väl bara att försöka knöla in basen så den inte hamnar utanför lådan![]()
![]()
MvH
Peter
Det var ju ett djävla gnäll. Det är ingen ritning, det är en måttsatt skiss. Inte så lätt att få till lutande cirklar i ett vanligt ritprogram.
johaneriksson skrev:wendel skrev:petersteindl skrev:
![]()
MvH
Peter
Det var ju ett djävla gnäll. Det är ingen ritning, det är en måttsatt skiss. Inte så lätt att få till lutande cirklar i ett vanligt ritprogram.
Så måtten stämmer på elementplaceringen?
Har du mått för stag och basreflexrörrets hål?
Mvh Johan
wendel skrev:petersteindl skrev:
![]()
MvH
Peter
16 mm enligt en gammal broschyr från Carlsson Orto-Acoustic System.Prometevs skrev:Vilken tjocklek har skivan (som inte är MDF) på originalet?
paa skrev:16 mm enligt en gammal broschyr från Carlsson Orto-Acoustic System.Prometevs skrev:Vilken tjocklek har skivan (som inte är MDF) på originalet?
Prometevs skrev:Här är första utkastet till 3D-cad ritning av OA-51 i 16 mm skivmaterial.
Måtten är efter den paa lade upp och de mått som inte finns med där är från den andra ritningen.
Synpunkter?
paa skrev:Prova att lägga in distansringen för basen, sneda passbiten och element med rätt yttermått också, för att kolla att allt passar.
Vad är det för CAD-program?
Prometevs skrev:paa skrev:Prova att lägga in distansringen för basen, sneda passbiten och element med rätt yttermått också, för att kolla att allt passar.
Vad är det för CAD-program?
Distansringen är det plastringen?
Sneda passbiten är det den mellan basen och diskanten?
Det är Iron-CAD som används.
Vidare så tänkte vi ändra till en löstagbar botten istället för att göra den som vikkant.
Prometevs skrev:Här är första utkastet till 3D-cad ritning av OA-51 i 16 mm skivmaterial.
Måtten är efter den paa lade upp och de mått som inte finns med där är från den andra ritningen.
Synpunkter?
Densen skrev:Själv anser jag att bästa "upphängningen" är ett par basmoduler.
kul att man kunde inspirera till löstagbar botten, för jag antar att idén kommer från "snickaren", i annan tråd.
KorkSniff skrev: ser bra ut! Har du löst det med fasningen? Är parterna fasade var för sig?
Delar du med dig av soliderna? :)
paa skrev:Ska ni gera botten, det kan ju bli lite svårt med infästningen då om den ska vara borttagbar? Eller kommer det att fräsas spår runt om, 16 mm upp i sidorna på kanske halva sidornas tjocklek, så att botten försvinner in, om det nu går för geometrin i det spesiga hörnet? Orginalet hade väl fyrkantslister runt alla eller de flesta kanter också, vilket torde styva upp lådan ganska mycket.
paa skrev: Orginalet hade väl fyrkantslister runt alla eller de flesta kanter också, vilket torde styva upp lådan ganska mycket.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster