OA51-Purifi

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-27 21:24

Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...

En EQ helt i den digitala domänen som då förhoppningsvis inte påverkar ljudet i nån större utsträckning annat än det man vill göra med just Eq :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-27 22:04

avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...

En EQ helt i den digitala domänen som då förhoppningsvis inte påverkar ljudet i nån större utsträckning annat än det man vill göra med just Eq :)

Den är vettig och låter ju bra och har man problem med rummet så är det ju rena gudagåvan. Men den är ju inte gratis heller, även om de flesta tycker den är billig i förhållande till vad de lägger på annat i riggen.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-01-27 22:11

FBK skrev:
avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...

Den är vettig och låter ju bra och har man problem med rummet så är det ju rena gudagåvan. Men den är ju inte gratis heller, även om de flesta tycker den är billig i förhållande till vad de lägger på annat i riggen.

Min låda är en beg Behringer DEQ2496.
Jag har ett antal Behringer DCX2496 loudspeaker management system (filter liknande den låda som Johan har med digitalt in och analogt ut) men de brusar etc.
Denna digitala EQ bör ha möjlighet att inte "låta" alls då den inte innefattar några AD/DA omvandlingar.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-30 20:58

avr7000 skrev:
FBK skrev:

Min låda är en beg Behringer DEQ2496.
Jag har ett antal Behringer DCX2496 loudspeaker management system (filter liknande den låda som Johan har med digitalt in och analogt ut) men de brusar etc.
Denna digitala EQ bör ha möjlighet att inte "låta" alls då den inte innefattar några AD/DA omvandlingar.

Ber om ursäkt avr7000, men när jag läste slutet här igen så vet jag inte riktigt hur jag tänkt när jag försökt tänka, för när jag såg filtret så tänkte jag på en gemensam Carlsson fanatiker som har ett par OA51P och det jag skrev om filtret och trolleri lådan var riktat till honom och inte dig :mrgreen: . Ibland är min hjärna helt borta verkar det som.... :oops:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-04 10:18

Hörde dessa för ett par veckor sen hemma hos AVR7000. Mycket trevlig upplevelse, blev sittande ett par timmar (längre än tänkt) då det var kul att lyssna på musik! Att de skulle låta rent och oansträngt med Purifi och Bliesma räknade jag med så det var ingen överraskning. Men att de skulle låta så fett och stort, som stora feta JBL, - det var en överraskning. Till viss del kommer nog detta sig av att Stefan hellre vill ligga på den feta sidan än den anemiska vid filterdesign och att tonkurvan förmodligen är sådan, men också minimering av SBIR med väggnära placering och med bidrag från basstöden. Gott om effekt i förstärkeriet hjälper antagligen.

Inspirerande och jag har fått mer motivation till väggnära placering av högtalare (utöver att jag hemma länge önskat få undan 'skiten' från golvet :D .)

Tillägg: Överlag kul att se en bråkdel av alla projekt Stefan&co har hållit på med.
Senast redigerad av Maarten 2024-11-04 10:33, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-11-04 10:21

Maarten skrev:Inspirerande och jag har fått mer motivation till väggnära placering av högtalare (utöver att jag länge velat ha undan 'skiten' från golvet :D .)

Det ser jag fram mot! :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-04 10:29

Ja, jag sågade till bitar till en prototyp för att para dagar sen men den usla precisionen med cirkelsåg ställer till med 'hack' i planerna.
Designen är överlag det största hindret just nu, - att det ska bli någorlunda snyggt och inte alltför svårt att bygga. Geringar blir svårt att undvika men det blir också jobbigare när man som jag inte har bra sågar.
Hursomhelst hade Johan E's kompis i helgen satt ihop sina varianter av trevägare (vanliga golvstånde) och de var mycket nöjda. De lär väl skriva lite kort om detta längre fram.
sb17nbac till alla!

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-11-04 10:47

Maarten, välkommen ner i ett av de mer livliga carlssonska kaninhålen. Vi är många som irrar runt därnere, försöker ta oss ur ibland men lika raskt trillar ned igen. Enjoy! :D

(Avr7000 är nog inte klar med Dig förrän Du börjar dela flackt också :mrgreen:)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-04 10:54

Haha, kommer inte att hända :mrgreen:
Däremot kanske en och en annan förlorad Carlssonsjäl upptäcker ljuset (och ljudet) i form av väldesignade filter :wink: . (Lågt hängande frukt generellt inom Carlsson-världen verkar det som).

Men bästa elementen och sund konfiguration är alltid rätt. (Som t ex Stefan valt).
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-11-04 11:04

Kermit116 skrev:Maarten, välkommen ner i ett av de mer livliga carlssonska kaninhålen. Vi är många som irrar runt därnere, försöker ta oss ur ibland men lika raskt trillar ned igen. Enjoy! :D

(Avr7000 är nog inte klar med Dig förrän Du börjar dela flackt också :mrgreen:)

Vilket kaninhål? :lol:

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-11-04 11:33

Hjalmar_Branting skrev:Vilket kaninhål? :lol:

Oa51
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-11-04 12:34

Kermit116 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Vilket kaninhål? :lol:

Oa51

Väggapplicerade hål är svåra att ramla ner i,ev om man tar ett snedhopp :mrgreen:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-11-05 09:01

Denna är såld och jag har i stället digital PEQ etc. i min Eversolo streamer.
T o m för mitt CD ljud då jag nu spelar CD via en BlueRay brännare som går med USB in i Eversolo.

Allt helt i den digitala domänen (inget AD-DA)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-11-05 10:56

AVR7000, kan man då spola med ljud så som med en vanlig CD-spelare?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-11-05 11:07

Kan man verkligen "spola" en kompaktskiva? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-11-05 12:17

Johan_Lindroos skrev:AVR7000, kan man då spola med ljud så som med en vanlig CD-spelare?

Inte "spola med ljud".... (jag antar att du menar piff o puff ljud :) )

Men man kan dra i markören som visar var man är i låten och flytta sig fram o tillbaka

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-11-05 13:28

avr7000 skrev:
Johan_Lindroos skrev:AVR7000, kan man då spola med ljud så som med en vanlig CD-spelare?

Men man kan dra i markören som visar var man är i låten och flytta sig fram o tillbaka

Ja precis, det är det jag menar. När jag hoppar runt bland låtar så vill jag kunna höra lite hur det låter när jag då ”spolar”. Jag är tämligen irriterad på alla dvd-, blu-ray-, Ultra-hd blu-ray-spelare. Sedan är det viktigt när man har en fjärr med knappar att den fortätter att spola när knappen är intryckt och slutar att spola när man släpper spolknappen. De flesta spelare med video knäppa i det avseendet. Pioneer 668 fungerar dock bra liksom traditionella CD-spelare. Jag har problem just nu din min 668 har gått sönder…

Trots allt bra att det ens går att ansluta en cd-drajv!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-11-05 13:34

Johan, du har väl minst en CD-spelare i salongen?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-11-05 18:44

Johan_Lindroos skrev:
avr7000 skrev:

Ja precis, det är det jag menar. När jag hoppar runt bland låtar så vill jag kunna höra lite hur det låter när jag då ”spolar”. Jag är tämligen irriterad på alla dvd-, blu-ray-, Ultra-hd blu-ray-spelare. Sedan är det viktigt när man har en fjärr med knappar att den fortätter att spola när knappen är intryckt och slutar att spola när man släpper spolknappen. De flesta spelare med video knäppa i det avseendet. Pioneer 668 fungerar dock bra liksom traditionella CD-spelare. Jag har problem just nu din min 668 har gått sönder…

Trots allt bra att det ens går att ansluta en cd-drajv!

När begäret blir för stort så har jag nog både Denon och pioneer dvd spelare med toggle funktion på, pioneer spelaren har till och med ett hjul att snurra på.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-05 23:06

DJ cd spelare kan man snabbspola på.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-05 23:24

Glöm inte att spola tillbaka skivorna.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-06 00:03

:mrgreen: :mrgreen:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-11-06 08:44

Maarten skrev:Ja, jag sågade till bitar till en prototyp för att para dagar sen men den usla precisionen med cirkelsåg ställer till med 'hack' i planerna.
Designen är överlag det största hindret just nu, - att det ska bli någorlunda snyggt och inte alltför svårt att bygga. Geringar blir svårt att undvika men det blir också jobbigare när man som jag inte har bra sågar.
Hursomhelst hade Johan E's kompis i helgen satt ihop sina varianter av trevägare (vanliga golvstånde) och de var mycket nöjda. De lär väl skriva lite kort om detta längre fram.

Bra sågar finns inte långt från dig kompis, behövs det CNC kanske det kan lösas med.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-06 10:34

Vad bra Magnus, jag hör av mig inom ett par veckor när det lugnat ner sig i jobbet. :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-11-06 13:05

"Spola är det moment under vävning då inslagsgarnet spolas upp på färdiga spolrör eller på en pappersbit som rullas på spolmaskinens ten.[1] Därefter läggs spolen i skytteln." -Wikipedia
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-11-06 13:28

Maarten skrev:Hörde dessa för ett par veckor sen hemma hos AVR7000. Mycket trevlig upplevelse, blev sittande ett par timmar (längre än tänkt) då det var kul att lyssna på musik! Att de skulle låta rent och oansträngt med Purifi och Bliesma räknade jag med så det var ingen överraskning. Men att de skulle låta så fett och stort, som stora feta JBL, - det var en överraskning. Till viss del kommer nog detta sig av att Stefan hellre vill ligga på den feta sidan än den anemiska vid filterdesign och att tonkurvan förmodligen är sådan, men också minimering av SBIR med väggnära placering och med bidrag från basstöden. Gott om effekt i förstärkeriet hjälper antagligen.

Inspirerande och jag har fått mer motivation till väggnära placering av högtalare (utöver att jag hemma länge önskat få undan 'skiten' från golvet :D .)

Tillägg: Överlag kul att se en bråkdel av alla projekt Stefan&co har hållit på med.

Lyssnade du även utan bastillsatsen?
Den gör mycket trycket som du beskriver.
En alternativ lösning på hur stefan och jag löst bas/dip problematiken är att titta på ola68s spela högt anläggning. Tror han kallade systemet för gargantua/pantagruel, värt att spana in om du kan låna ostens finsågar :D
Bild
viewtopic.php?p=496865#p496865

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-06 20:48

Döper man något till Gargantua/Pantagruel måste man vara renässansmänniska! :)

Vi lyssnade bara med basstöden, skulle nog vara för stort jobb att ändra filter för att ta hänsyn till tappet om ca 6 dB (Edit, 3 dB med seriell koppling) under ett par hundra Hz eller var de nu börjar bidra.

Intressant att du lokaliserat det feta ljudet just till bidraget från basstöden. Om man inte kompenserar fullt ut för de ca 3 dB de bidrar med så blir ju ljudet såklart 'fett'. Vet inte vilka avvägningar Stefan eller andra har gjort här.

Sen kommer ju passiva filter medföra extra nivå vid impedansmaximum, där basreflexlådor har två toppar, den övre runt ca 70 Hz för mindre basar.
Senast redigerad av Maarten 2024-11-06 22:44, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-11-06 21:26

Alltså det är snarare att det är fler strålande punkter kanske,
de basstöden du lyssnade på borde vara seriekopplade med standardbasen.
Då finns inte problement du beskriver.
Kolla in naqrefs tråd i best of faktiskt.
Seriekopplad Bas med parallellkonding som shuntar innan filtret börjar ingripa typ.
Jag har ju gjort om mina 51or till trevägare som mäter identiskt i nivå men låter fetare/mer fysiskt har jag för mig. De är utlånade sen något år :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-06 22:43

Hmm, nu kanske jag missuppfattat filtret men här blir det 2 dB skillnad under 200 Hz med seriell koppling och shunt om 400 uF, se GIF:

Basstöd_SIM.gif
Basstöd_SIM.gif (701.77 KiB) Visad 2055 gånger

Edit, kollade Naqref's inlägg och det låter ju rimligt, hmm., orkar inte leta upp den felande länken nu. Spontan tanke: Kanske beror på passiva filter, impedans och verkningsgrad i element eller nåt?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-11-06 23:28

Maarten skrev:Döper man något till Gargantua/Pantagruel måste man vara renässansmänniska! :)

Vi lyssnade bara med basstöden, skulle nog vara för stort jobb att ändra filter för att ta hänsyn till tappet om ca 6 dB (Edit, 3 dB med seriell koppling) under ett par hundra Hz eller var de nu börjar bidra.

Intressant att du lokaliserat det feta ljudet just till bidraget från basstöden. Om man inte kompenserar fullt ut för de ca 3 dB de bidrar med så blir ju ljudet såklart 'fett'. Vet inte vilka avvägningar Stefan eller andra har gjort här.

Sen kommer ju passiva filter medföra extra nivå vid impedansmaximum, där basreflexlådor har två toppar, den övre runt ca 70 Hz för mindre basar.

Det finns inget "tapp"...
Basstöden går i serie (elementen delar på jobbet) med OA51 när de används så de adderar inget "ljudtryck" p g a elektrisk koppling.
Däremot lite via större kon-area och mer golvstöd för stativens basar...

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati