Ersättningsdiskant för Carlsson -70talare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-27 20:22

Gert skrev:Ps 2: Apropå vad Stig åstadkom. Det handlar om HiFi, högtalare, hobby. Absolut inget, inget, som motsvarar de behov "mänskligheten" behöver mest idag.

nu blev väl syftningen fel, inte skrev väl naqref något sådant? du kanske bara skojjade :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-27 20:24

Gert:

Du missade din förklaring om de ekonomiska intressena Naqref skulle ha, för jag är också intresserad och vill gärna veta. I övrigt håller jag med Celef att halleluja-rop (sic!) inte främjar utveckling. Diskussionen är viktig, ergo finns ett forum. Antingen surar man av den feedback man fått, eller så tar man sig i kragen och använder informationen konstruktivt. Liknande info brukar företag få betala för, här är det (hyggligt) gratis. :)

Hursom; 375:- för en diskant är väl inte så mkt att orda om. Helt ok pris! Men jag tycker absolut att det vore klädsamt med ett lägre pris vid köp av ett flertal för att just inte avskräcka entusiaster. Varför inte <200:-/st vid köp av >4 element?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-27 21:18

Det finns bra, konstruktiv kritik. Sedan finns det en annan sida av det också, som inte för någons arbete framåt. Det har handlat, tycker jag, oproportioneligt mycket om gnäll på tid ("varför finns ditten/datten inte än") och nu pris. Anspelningar om korruption är inte heller konstruktiv kritik. Det är mina tankar om "kritiken".

vh Josef

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-27 21:21

Gert skrev:Bästa Naqref, det är väl ingen numera som betvivlar din stora kompetens. Men om du nu inte är med i styrelsen för SSC så får du väl bara gilla läget som vi andra. Du har en egen omtyckt högtalare att marknadsföra och förbättra. Kul! Om nu SSC har tagit fram den diskant som du och många med dig tjatat om så länge så var glad.
1. Nähä, det var ju tusen fel på den enligt dig - innan du ens har sett den. Inte ens de geniala fästbenen var bra. Och magneten var stor och dyr bara för att Öhman skall snylta på den till sina Ino...
2. Jo det finns ett moment av ekonomi här, även om jag förstår att man inte bygger rikedom på ett smalt, hobbybaserat högtalarmärke idag.
3. Vad händer om folk hellre uppgraderar sina OA istället för att köpa L4,6,8?
4. Undrar vad det kan vara för högtalare vi skall lyssna på hemma hos dig?
5. Ps Jag använder inget socker men gärna ett skvätt mjölk i kaffet. Det lindrar de värsta surreaktionerna...

6. Ps 2: Apropå vad Stig åstadkom. Det handlar om HiFi, högtalare, hobby. Absolut inget, inget, som motsvarar de behov "mänskligheten" behöver mest idag.

Hej Gert!

1. Näe, det fanns bara ett fel på den (förutom att den har dröjt för länge) och det är priset. Tekniskt har jag inte invänt på en enda punkt. Däremot så tycker jag känsligheten är onödigt hög för att användas i Sonabs högtalare.

2. Larsen HiFi är ingen hobbyverksamhet. Det finns två personer som får sin lön från dess verksamhet. John Larsen och hans dotter. Ino Audio däremot är en hobbyverksamhet enligt ägaren. Fast jag misstänker att skattemyndigheten skulle kunna ha motsatt ståndpunkt.

3. Tja det berör faktiskt inte mig eftersom jag inte har ersättning som är kopplad till försäljningssiffror.

4. Finns förutom ett antal Larsen-prototyper även ett par Carlsson och ett par Sonab. De senare mer eller mindre modifierade. Sedan finns et ett antal fristående konstruktioner på ingång. Så man vet aldrig exakt vad som kan demonstreras.

5. Klokt av dig. Själv gör jag samma sak av samma orsak men jag föredrar även lite socker.

6. Jag har aldrig påstått att vi skulle uppfylla ett av mänsklighetens större behov. Bara att det skulle kunna komma mänskligheten till godo (om de vill ha den kunskapen). Mänskligheten har funnits i ca 2 miljoner år och det finns mycket av dagens moderniteter som vi uppenbarligen har klarat oss utan under större delen av denna tid - konst, musik, vetemjöl, kålpudding, monoteistiska religioner, mobiltelefoner etc. Det betyder inte med nödvändighet att framtidens människor vill klara sig utan dessa saker.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-27 23:45

Undrar om Gert noterat de ideelt framtagna modifieringar/förslag till förbättringar på Carlssonmodeller som visats upp här på forumet av Naqref?

De rimmar rätt så dåligt med insinuationerna (som alltså är groteskt substanslösa) med att densamme skulle kritisera SSC för egen ekonomisk vinnings skull :) Han gör alltså modifieringar och förbättringar till system han själv tar fram kommersiella alternativ på - helt ideelt. Snäll arbetsgivare (fast det är väl konsultuppdragsbaserat om jag fattat allt rätt) som tillåter det ;)

Tvärtom är det gedigna arbete och alla de hundratals ideella timmarna han lagt ner på att ta fram billiga och välljudande modifieringar en alldeles utomordentlig garant för att hans kritik mot SSC inte görs med något annat än Stig Carlssons bästa i åtanke!

Tvivla inte på det!

Däremot, är det inte lätt för oss som utomstående och utan mycket av den vässentliga informationen (som inte är offentlig) att bedömma allt som förs fram.

Men som sagt, handling säger mer än ord - och Naqref har i mina ögon visat sig vara en av de främsta i att bejaka och sprida/förvalta Stig Carlssons arv. Helt på ideel basis, med ingen annan belönning än den glädjen hans arbete leder till.

Naqref - keep up the good work!!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 00:39

Gert skrev:...Nu till verkligheten, Ingvar: rekommenderar du Y-montering på
OA14 även med de kommande diskanterna?

Ja, men jag skall be att få återkomma med det. Den kan nämligen
justeras en smula med ännu bättre rsultat till följd.

Gert skrev:Hur blir det med filtermodifieringen? Kan en vanlig hemmapulare
klara den?

Javisst. Det blir en baggis!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 00:47

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Då omformulerar jag frågan (inkuderar din reservation): Är det bra med
så låga priser som möjligt (bara försäljning direkt från distributören) OM
det samtidigt ses till så att det INTE leder till ständig varubrist på grund
av planering utan marginaler*? ;)

(Jag kan tillägga att ett sådant beslut inte påverkar eventuell kö-situa-
tion, eftersom ju HiFi-kit är med i kedjan som distributör oavsett vilket.)

Vh, iö

- - - - -

*För att spara ytterligare några öre på priset, eller nå't.

Eftersom HiFi-kit ändå har monopolställning i o m distributionen så är mitt svar otvetydigt JA.

Tack för detta besked (och tack även till alla som ringt, SMS:at och som
emailat - alla med samma uppfattning de velat förmedla) och alla andra
som kommit med samma synpunkt här i tråden.

Jag skall se vad jag kan göra. Hoppas förhoppningsfulla återförsäljare
inte blir putta dock. :?

Om det går vägen att arrangera om det hela så, så kommer den som
vill modda ett par 2212 att spara sisådär 1200:-. Alltid något. Om sedan
HiFi-kit därutöver väljer att erbjuda mängdrabatt för stora antal (vilket
jag dock kan tänka mig blir svårt med tanka på att marginalen är liten)
så kanske det kan bli något lite billigare ytterligare?

Men jag lovar hur som helst att ta upp saken med stiftelsen och lobba
för idén.

Vh, iö

Edit: Stavning rabatt.
Senast redigerad av IngOehman 2009-01-28 15:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2009-01-28 00:48

Well , vill först be att få tacka Ingenjör Öhman för hans enträgna arbete med att få fram ersättningselement , först och främst den nya diskanten som jag väntat på länge nu.. OK , kanske blev några kronor dyrare än jag hoppats på , men vad f*n spelar det egentligen för roll , pratar nu enbart för mej själv. Jag kommer definitift att uppgradera mina -70 talare , älskar nämligen inte bara ljudet utan också designen som jag uppfattar som många gånger överlägsen många (hiskeligt fula) av dagens konstruktioner. Som jag ser det så uppgraderar jag gärna mina älskade orthoakustiska underverk till att låta så bra som det överhuvudtaget är möjligt , så tack än en gång ingenjören för ditt fantastiskt uthålliga och kunniga arbete. Börjar med mina OD11:or och OA 14 , några tusingar har man väl råd med om man arbetar och har väl-ljud som hobby ?? Hobbys måste väl få kosta ? Eh , inte ens att uppgradera mina 2212:or kommer kosta mer än vad polaren lägger ut på golfklubbor i år.. Och då kommer förhoppningsvis mina högtalare att låta bra i 30 år !! Sätt in saker i perspektiv och sluta klaga.

Naqref skrev :

"tagit fram lösningar på baspotentialen i OA116 (och därmed faktiskt till 2212"

Skulle gärna ha en kommentar av dej Naqref angående modifieringen till 116 som jag läst om i en annan tråd men nu för första gången sett en ledtråd till att den kommer till 2212 också , spännande.

Skulle gärna ha en kommentar av någon ( vem som helst ) om arbetet med filtermodifieringarna till -70 talarna , är dom snart tillgängliga ? Kommer det att bli omfattande renoveringar ? Kommer dom nya filterna att bli dyra ? All information tas emot med glädje.

Mvh DuST.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 00:50

Är golf dyrt? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2009-01-28 00:54

Är golf dyrt?
:)

Muahahahaha !!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-01-28 01:43

Gert skrev:Det blir alltså fullt möjligt med de nygamla basarna och de kommande diskanterna att få ett par OA14 att låta fullt i klass med det bästa på marknaden idag. Detta till ett pris av under 5000 kr! Hur mycket högtalare får du för det idag?

Jag trodde att det var just det som var själva tanken, att det inte bara skulle handla om att reparera och restaurera de högtalare som såldes för fyrtio år sedan, utan ta fram nya högtalare baserade på Stigs konstruktionsprinciper och ge så många som möjligt tillgång till dessa.
Alla äger inte redan ett par OA14 de kan uppgradera, och 70talsbyggsatsen som föreslagits ser ju ut att få en prislapp som gör den fullständigt ointressant för >99.99% av befolkningen.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2009-01-28 06:56

Jag tycker det är fantastiskt bra att Ingvar lyckats få fram ett "custom-element" för så LITE pengar som ca 375:-. Om diskantelementet har den prestanda som presenterats av Ingvar är den ju väldigt prisvärd?
Att det sen blir dyrt är ju att dom större modellerna har så väldigt många diskantelement, men dom modellerna är ju värda dom pengar det kostar att uppgradera dom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-28 09:16

nolimitsoya skrev:Alla äger inte redan ett par OA14 de kan uppgradera, och 70talsbyggsatsen som föreslagits ser ju ut att få en prislapp som gör den fullständigt ointressant för >99.99% av befolkningen.

Tror inte det var speciellt annorlunda när OA-14var nya heller!Konsumentprisindex från 1973 säger att prisnivån borde vara 6 gånger högre idag. Skulle innebära att de idag skulle kostat 12000kr/par.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-28 10:00

Man kan inte riktigt räkna så!

Måste bara få inflika att jag inte förstår kritiken mot priset det minsta. Det låter nästan .... billigt med tanke på den förväntade volymen.

Fast det kanske finns de som räknat med att den här ersättaren skulle ha samma pris som ett paket cigaretter :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-28 12:14

Nehe, då tar jag väl en jämförelse med vad nya element till Quad ESL57 kostar. De kostar 2265€.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-28 12:18

Jag tror inte det priset har så mycket med konsumentprisindex heller att göra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-28 12:40

Det vet jag inte men det ger ett visst perspektiv på prisutvecklingen. ESL57 tillverkades dock rätt långt fram i tiden och det kostar långt mera att reparera dem än vad de kostade nya och det är ju fallet även med Carlssons 70-talare. Med det vill jag bara ha sagt att de pengar som begärs för nya ersättningselement till Carlssons klassiker är fullt rimliga.

Användarvisningsbild
Prometevs

Om man nu gör en beräkning på KPI

Inläggav Prometevs » 2009-01-28 12:40

CarlssonPlanet har angivit priserna från 1978 och i tabellen nedan finns dåvarande priser omräknat till dagens.

1978 2008
KPI 1 200 4 390
OD11 1 300 4 756
OA14 1 950 7 134
OA116 3 800 13 902

Sen om man kan jämföra på det sättet rakt av det kan ju diskuteras. Bl a har hemelektronik blivit mycket billigare genom åren. Sonab på den tiden fick statliga stöd för att komma igång med verksamheten och prissättningen kanske inte var helt korrekt sett ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Kanske hade man räknat på betydligt större volymer än vad som slutligen blev fallet.

Hur som helst om OA14 ska betraktas som en konsumentprodukt och jämföras med det som finns i handeln, på stormarknader och hos eletronikvaruhusen, är det en riktigt dyr produkt. Ska den däremot jämföras med exklusiva produkter i High-End-segmentet, är det billigt.

De flesta verkar dock betrakta dom som hemmahörande i High-End segmentet och då var dom ju billiga när det begav sig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-28 12:50

RogerGustavsson skrev:Med det vill jag bara ha sagt att de pengar som begärs för nya ersättningselement till Carlssons klassiker är fullt rimliga.

Där är vi eniga :)

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2009-01-28 13:28

Alla äger inte redan ett par OA14 de kan uppgradera, och 70talsbyggsatsen som föreslagits ser ju ut att få en prislapp som gör den fullständigt ointressant för >99.99% av befolkningen.

En promille av 9,3 millioner svenskar blir 9300 svenskar som vill uppgradera dårå.. Kanske blir en större succè än vad man kan tro av vissa kommentarer.. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 13:52

Jag tror och hoppas att de som inte är intresserad av att reparera
ett trasigt par OA-14 de har i sin ägo, i varje fall låter dem gå vidare
till någon som vill göra det.

- - - - -

Är vidare (utan att jag vill ifrågasätta något) nyfiken på hur konsu-
mentprisindex sedan 1978 har räknats fram egentligen? Jag kommer
ihåg vad det kostade att tanka 1978, och vad jag hade i lön fem år
senare minns jag också (5900:-).

Baserat på det känns det som om indexglidningen varit större i verk-
ligheten sedan 1978, än de där uppgifterna. Detsamma gäller om man
tittar på saker som bostadspriser, motorcyklar och mycket annat.

Så vad är egentligen det där indexet baserat på?

Vh, iö

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-01-28 14:10

Användarvisningsbild
Prometevs

Konsumentprisindex

Inläggav Prometevs » 2009-01-28 14:22

Naturligtvis rör sig olika produktgrupper olika mycket över åren och KPI är endast ett övergripande mått som speglar vad en konsument totalt köper i genomsnitt. Detta förändras ju också över längre tid eftersom konsumtionsmönstren förändras. Det innebär att man inte jämför samma saker längre. Hur som helst är det ett accepterat mått som används allmänt och det ger en jämförelse som kanske inte är helt korrekt men ändå kan vara användbart. Se mer på

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33895.asp

http://www.scb.se/statistik/PR/PR0101/_ ... enkelt.pdf

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 15:55

Kan ingen gräva upp de duktiga gubbar som lyckades hålla nere
årsmedelinflationen under 0,5565605% per år - under den 84 år
långa(!) perioden mellan 1830 och 1914?

Avskaffades ekonomiskt förstånd efter det, som kriterium för att
få ta ansvaret för vården av ett lands valuta? :?

Vh, iö

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-28 15:56

Det skulle ju gå att följa Big Mac-index över tid också. Den kostade 75cent 1975. Men jag vet inte om någon vill ha en Big Mac från 1975 idag :?:

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-28 16:03

IngOehman skrev:Kan ingen gräva upp de duktiga gubbar som lyckades hålla nere
årsmedelinflationen under 0,5565605% per år - under den 84 år
långa(!) perioden mellan 1830 och 1914?

Avskaffades ekonomiskt förstånd efter det, som kriterium för att
få ta ansvaret för vården av ett lands valuta? :?

Vh, iö

Jag tror att väståndet generellt, åtminstone i Sverige, ökade mer mellan 1914-1998 än mellan 1830-1914. Mycket mer välljud för lönen till exempel ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 16:04

Fast det är ju en fråga för sig. Att ingenjörer åstadkommit en alldeles
fantastisk teknisk utvecklig (som kommit alla till del) under de senaste
100 åren är ju ingenting som försvarar att ekonomin har missskötts
erbarmiligt illa under samma tid.

Bortser man ifrån de dramatiska händelserna under världskrigen, så
är det väl rätt lätt att se att inflationen (till sammans med ränte-lag-
stiftningen) primärt tjänat till att se till så att allt som 40-talisterna har
köpt på avbetalning har givits dem mer eller mindre till skänks. Det vill
säga de har organiserat ett system som deras barn och barnbarn får
plocka upp räkningen för.

Ibland undrar jag om inte det bästa vore att INGEN som är i arbetsför
ålder får styra politiskt... Bara de som ännu inte börjat arbeta och de
som redan gått i pension. ;)

joseph skrev:Det skulle ju gå att följa Big Mac-index över tid också. Den kostade 75cent 1975. Men jag vet inte om någon vill ha en Big Mac från 1975 idag :?:

Jo, om man uppgraderar den med nytt bröd, kött, senap, ketchup
och sås å allt sånt, men behåller lådan... ;)

Fast då kommer väl någon och säger att det är orimligt att ersätt-
ningskomponenterna får den att kostar som en ny burgare.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-01-28 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-01-28 16:12

IngOehman skrev:Fast då kommer väl någon och säger att det är orimligt att ersätt-
ningskomponenterna får den att kostar som en ny burgare.

Självklart är det orimligt. Om jag skall äta sådan smörja skall jag ha betalt, så är det bara.

Det går nästan 7 värdemenyer på McDonalds på en Obi-22. För varje Obi-22 väljer man alltså bort 7 värdemenyer. Man kan alltså resonera som så att Obi-22 räddar mänskligheten från totalt förfall. Återigen tack Ingvar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 16:13

:lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 16:17

PS. Diskanten heter T22oa. Det är dess beteckning.

"Varumärket" är Obi. Men den som vill kalla den för Carlsson (när den
hamnar i en Carlssonhögtalare) kan gott göra det. Obi betyder ju bara
att det är en OEM-produkt.

Som ersättare i en Sonab-högtalare heter den alltså Carlsson T22oa.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati