Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
PekkaJohansson skrev:...Jag gillar förvisso Vifa-diskanten i .2-modellerna men jag får nog, efter några få timmars lyssning och delvis från köket, konstatera att även den får se sig slagen. Det är inte utan att jag blir sugen på att undersöka uppgradering även av 52.2 men å andra sidan är den ett stycke orörd hifi-historia som kanske ska förbli sådan. Jag vet också en forummedlem som skulle bli djupt upprörd om jag gav mig på OA52.2!...
PekkaJohansson skrev:Efter ytterligare lyssning och nu sittandes framför Jennifer Warnes "Famous blue raincoat" upplever jag att diskantnivån i OA50.SB är något för svag. Någon annan som gjort ombyggnaden och slagits av samma intryck? Jag funderar på att helt enkelt koppla förbi diskantmotståndet om 1,2 ohm.
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:Om det är ett seriemotstånd, så kan du prova det. Enklast är att kortsluta motståndet med en kort kabel med banankontakter och krokodilklämmor. Blir det för mycket diskant, så parallellkoppla i stället med ett motstånd på 1,2 ohm.
Kermit116 skrev:PekkaJohansson skrev:...Jag gillar förvisso Vifa-diskanten i .2-modellerna men jag får nog, efter några få timmars lyssning och delvis från köket, konstatera att även den får se sig slagen. Det är inte utan att jag blir sugen på att undersöka uppgradering även av 52.2 men å andra sidan är den ett stycke orörd hifi-historia som kanske ska förbli sådan. Jag vet också en forummedlem som skulle bli djupt upprörd om jag gav mig på OA52.2!...
Jaa Du, har man kört sågen i ett par fabrikstillverkade 52.2 så ska man nog ha väldigt bra argument för att inte köras ett par våningar längre ner när man på yttersta dagen ska förklara sig för Stig, Naq o John.Men man kan ju alltid plocka upp ett par riktigt grisiga exemplar av 52:or Gen1 och experimentera med. Såvitt jag förstår så är resultaten av dom övningarna mycket intressanta.
OA-50 är under alla omständigheter en underskattad liten rackare o jag gläds med Ditt lyckosamma arbete.
Hur viktigt är det förresten att basreflexlådan är 100 procent tät?
petersteindl skrev:Det bör definitivt vara tätt. Det är min erfarenhet med basreflex.
I-or skrev:I den förenklade akustiska analogin för småsignalegenskaperna ligger luftfjädringen i kaviteten, luftmassan i porten och luftförlusterna i läckorna i parallell med varandra. Vid resonans, när de reaktiva delarna tar ut varandra, kommer luftresistansen i läckorna att dominera den totala impedansen. En svårt läckande kavitet minskar därför effektiviteten för Helmholtzresonansen betydligt (vilket även gäller högmobila lådväggar, men det är en annan sak).
Egentligen handlar det strikt sett om parallella grenar med både luftmassa och luftförluster i både porten och läckorna, men luftförlusterna är små i det förstnämnda fallet, vilket även gäller luftmassan i det sistnämnda fallet. Dessa termer kan därför försummas. För mer kött på benen kan man ta del av Smalls klassiska analys här: https://diyaudioprojects.com/Technical/ ... Part-I.pdf
Till detta kommer förstås distorsion när luften i en olinjär process pressas genom läckorna vid höga ljudtryck.
Hjalmar_Branting skrev:Jag har stoppat i Purifi 6,5" bas och Bliesma T25B i OA50, mkt bra resultat.
Projektet är inte helt i land pga att jag labbat med Waveguide för T25B men körde diskanten i plan baffel först och gillade hur det lät.
OscarE skrev:Har man en .2 eller .3 uppgradering så är sb17nrx2c35-8 ett bra alternativ där du endast behöver byta bas. Jag experimenterar just nu med den basen och t11-oa diskanten (2606). .2 och .3 har diskanter av tillräckligt bra nivå för att oa 50 med byte av bas skall räcka för att få en lågdistorderande högtalare av god klass. om man har 50.1 så kanske Stefans förslag på element och filter ovan är bättre då .1 diskanten sällan låter riktigt bra och den diskant Stefan föreslår är riktigt bra och prisvärd (bättre än .2 och .3). Hjalmars förslag med bliesma och purifi är troligtvis lika bra som det bästa du kan höra på hifimässor, men den uppgraderingen kostar en slant. SB17 elementen är billiga och bra. Satori är bra men dyr så för mig har sb17 känts som den mest prisvärda uppgraderingen just nu. Har nrx2 i både oa14 och oa 50. I den sistnämnda är jag inte är klar med filtret än men bara byta rakt av funkar. Blir lite tokigt runt delningsfrekvensen som bör åtgärdas i filtret. men i övrigt låter det bra och distorsionen är låg. Du får ett renare och klarare ljud och du kan spela starkare utan att det stör.
OscarE skrev:sb17nbac har också lägre dist än sb 17 nrx2 (men nrx2 är ljusår bättre än sc165/b65) men det är marginellt på normala ljudnivåer i gamla högtalare och sb17nrx2 passar bra i dist/ekonomi med de gamla diskanterna som är av god kvalitet.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster