OA50.SB-Acoustics

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: OA50.SB-Acoustics

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-02 00:44

Tack för glada tillrop! Det är inte helt enkelt att jämföra eftersom OA52.2 finns på annan plats men visst är mellanregisteråtergivningen renare och bättre med SB Acoustics än med de gamla Carlsson-elementen. Basen är som sagt också väl tilltagen i nivå trots den mycket fria placeringen - jag förstår avrådan från hörnplacering! Jag gillar förvisso Vifa-diskanten i .2-modellerna men jag får nog, efter några få timmars lyssning och delvis från köket, konstatera att även den får se sig slagen. Det är inte utan att jag blir sugen på att undersöka uppgradering även av 52.2 men å andra sidan är den ett stycke orörd hifi-historia som kanske ska förbli sådan. Jag vet också en forummedlem som skulle bli djupt upprörd om jag gav mig på OA52.2!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-02 05:44

Det sågas och skruvs i så många 52:or numera så det verkar gå bra utan protester. :mrgreen: :wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-02-02 17:18

PekkaJohansson skrev:...Jag gillar förvisso Vifa-diskanten i .2-modellerna men jag får nog, efter några få timmars lyssning och delvis från köket, konstatera att även den får se sig slagen. Det är inte utan att jag blir sugen på att undersöka uppgradering även av 52.2 men å andra sidan är den ett stycke orörd hifi-historia som kanske ska förbli sådan. Jag vet också en forummedlem som skulle bli djupt upprörd om jag gav mig på OA52.2!...

Jaa Du, har man kört sågen i ett par fabrikstillverkade 52.2 så ska man nog ha väldigt bra argument för att inte köras ett par våningar längre ner när man på yttersta dagen ska förklara sig för Stig, Naq o John. :-) Men man kan ju alltid plocka upp ett par riktigt grisiga exemplar av 52:or Gen1 och experimentera med. Såvitt jag förstår så är resultaten av dom övningarna mycket intressanta.

OA-50 är under alla omständigheter en underskattad liten rackare o jag gläds med Ditt lyckosamma arbete.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-02 19:09

Efter ytterligare lyssning och nu sittandes framför Jennifer Warnes "Famous blue raincoat" upplever jag att diskantnivån i OA50.SB är något för svag. Någon annan som gjort ombyggnaden och slagits av samma intryck? Jag funderar på att helt enkelt koppla förbi diskantmotståndet om 1,2 ohm.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-02 19:30

Messen ist Wissen - har någon mätt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-02 20:47

PekkaJohansson skrev:Efter ytterligare lyssning och nu sittandes framför Jennifer Warnes "Famous blue raincoat" upplever jag att diskantnivån i OA50.SB är något för svag. Någon annan som gjort ombyggnaden och slagits av samma intryck? Jag funderar på att helt enkelt koppla förbi diskantmotståndet om 1,2 ohm.

Med vänlig hälsning

Pekka

Om det är ett seriemotstånd, så kan du prova det. Enklast är att kortsluta motståndet med en kort kabel med banankontakter och krokodilklämmor. Blir det för mycket diskant, så parallellkoppla i stället med ett motstånd på 1,2 ohm.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-02 21:25

petersteindl skrev:Om det är ett seriemotstånd, så kan du prova det. Enklast är att kortsluta motståndet med en kort kabel med banankontakter och krokodilklämmor. Blir det för mycket diskant, så parallellkoppla i stället med ett motstånd på 1,2 ohm.

Ja, just så hade jag tänkt - först koppla förbi, sedan eventuellt parallellkoppla. Har dock dåligt med krokodiler i verktygslådan - en enda om jag minns rätt - så jag måste skaffa sådana eller trots allt löda.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-02 21:29

Går att tvinna benet runt det löda motståndet, i testsyfte så klart.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-02 21:45

Kermit116 skrev:
PekkaJohansson skrev:...Jag gillar förvisso Vifa-diskanten i .2-modellerna men jag får nog, efter några få timmars lyssning och delvis från köket, konstatera att även den får se sig slagen. Det är inte utan att jag blir sugen på att undersöka uppgradering även av 52.2 men å andra sidan är den ett stycke orörd hifi-historia som kanske ska förbli sådan. Jag vet också en forummedlem som skulle bli djupt upprörd om jag gav mig på OA52.2!...

Jaa Du, har man kört sågen i ett par fabrikstillverkade 52.2 så ska man nog ha väldigt bra argument för att inte köras ett par våningar längre ner när man på yttersta dagen ska förklara sig för Stig, Naq o John. :-) Men man kan ju alltid plocka upp ett par riktigt grisiga exemplar av 52:or Gen1 och experimentera med. Såvitt jag förstår så är resultaten av dom övningarna mycket intressanta.

OA-50 är under alla omständigheter en underskattad liten rackare o jag gläds med Ditt lyckosamma arbete.

Vad jag läst så var Stig mest nöjd med OA51 och den har det ju sågats i....... så det är nog ingen fara att även såga i OA52 man är lagd åt det hållet. Sedan vad som händer herrarna här när de kommer upp, ja det är ju en annan fråga som de kommer upptäcka den dagen.
Ps. Nästa gång jag besöker Grodland så kanske jag måste gå på toaletten och då vet ju ingen vad jag gör..... Är ju lite nyfiken på hur det ser ut i ett par OA52:or :lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-03-08 22:49

Jag återkommer här till diskussionen om OA50.SB. Jag provade att koppla förbi diskantmotståndet med både motstånd och en kort bit kabel men det blev i stället för ljust. Jag börjar tro att det upplevda tonkurveproblemet, som mest påtagligt gör att röster låter insjunkna, ligger lägre i frekvens. Ska också kolla resten av filtret ytterligare en gång.

Hur viktigt är det förresten att basreflexlådan är 100 procent tät? Jag har inte tätat hålet där kablarna går till och från filtret, men i dag har jag införskaffat ny smältlimpistol samt limstavar.

Trots ovanstående kan jag absolut spela musik på OA50.SB - och de tolereras fortfarande av sambon - men det vore kul att lyfta återgivningen ett snäpp.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-08 23:53

Det bör definitivt vara tätt. Det är min erfarenhet med basreflex.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2025-03-10 16:19

Hur viktigt är det förresten att basreflexlådan är 100 procent tät?

Mycket viktigt! Jag hade en dålig tätningslist till OA51-diskanten för ett par år sedan. Fick ett oförklarligt tjutande, visslande ljud när man drog upp volymen. Tog ett tag att klura ut vad det var som inträffade :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-04-01 07:51

Hej,

Jag har denna bas i mina OA50: https://www.soundimports.eu/en/sb-acous ... 2nEALw_wcB

Hur monterar jag bort den för byte? Jag lossade de fyra skruvarna på framsidan, men den sitter fast. Något dolt, eller måste jag lyfta på hela locket?

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-01 07:58

Den har säkert bara klibbat fast lite,bryt försiktigt med något vasst mellan element och baffel.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-01 08:08

petersteindl skrev:Det bör definitivt vara tätt. Det är min erfarenhet med basreflex.

Min också, men hur kan det komma sig? Det är ju rätt ointuitivt att en liten läcka kan ställa till problem när det redan finns ett jättestort hål för luften!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-01 08:55

I den förenklade akustiska analogin för småsignalegenskaperna ligger luftfjädringen i kaviteten, luftmassan i porten och luftförlusterna i läckorna i parallell med varandra. Vid resonans, när de reaktiva delarna tar ut varandra, kommer luftresistansen i läckorna att dominera den totala impedansen. En svårt läckande kavitet minskar därför effektiviteten för Helmholtzresonansen betydligt (vilket även gäller högmobila lådväggar, men det är en annan sak).

Egentligen handlar det strikt sett om parallella grenar med både luftmassa och luftförluster i både porten och läckorna, men luftförlusterna är små i det förstnämnda fallet, vilket även gäller luftmassan i det sistnämnda fallet. Dessa termer kan därför försummas. För mer kött på benen kan man ta del av Smalls klassiska analys här: https://diyaudioprojects.com/Technical/ ... Part-I.pdf

Till detta kommer förstås distorsion när luften i en olinjär process pressas genom läckorna vid höga ljudtryck.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-01 09:15

I-or skrev:I den förenklade akustiska analogin för småsignalegenskaperna ligger luftfjädringen i kaviteten, luftmassan i porten och luftförlusterna i läckorna i parallell med varandra. Vid resonans, när de reaktiva delarna tar ut varandra, kommer luftresistansen i läckorna att dominera den totala impedansen. En svårt läckande kavitet minskar därför effektiviteten för Helmholtzresonansen betydligt (vilket även gäller högmobila lådväggar, men det är en annan sak).

Egentligen handlar det strikt sett om parallella grenar med både luftmassa och luftförluster i både porten och läckorna, men luftförlusterna är små i det förstnämnda fallet, vilket även gäller luftmassan i det sistnämnda fallet. Dessa termer kan därför försummas. För mer kött på benen kan man ta del av Smalls klassiska analys här: https://diyaudioprojects.com/Technical/ ... Part-I.pdf

Till detta kommer förstås distorsion när luften i en olinjär process pressas genom läckorna vid höga ljudtryck.

Tack, I-or, jag hade hoppats att du eller någon annan skulle berätta hur det förhåller sig! Det är inte så svårt, alltså, men troligen inget som mina ickeingenjrörer till kompisar skulle fatta. Ordern är fortfrande tydlig: se för f-n till att lådan är tät, basreflex eller icke!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-04-01 10:15

Min erfarenhet är att avstämningsfrekvensen påverkas av tätheten eller bristen på densamma.
Eftersom man många gånger vill ha så låg avstämning som möjligt med en given portarea så kör jag det spåret fullt ut,
att det ska va tätt. Försöker få det tätt från början, sedan testar om jag lyckats eller inte, genom att
köra en baston kring avstämningsfrekvensen och lyssnar efter luftläckage, vilket jag ofta upptäcker och
försöker åtgärda, och ju tätare det blir ju lägre hamnar avstämningsfrekvensen,
och när det är tillräckligt tätt är det bara att kapa röret, om man nu tänker att det är viktigt med en särskild frekvens.
Har ju numera begripit att det inte är så kinkigt med några Hz, inte minst lägre kan ju va positivt för rumsresopnsen exempelvis.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-01 10:57

Jo, en högre avstämningsfrekvens får man också om den totala läckagearean är stor även om det vanligen bara handlar om någon Hz eller så.

Detta är inte så konstigt, då man kan se det som att man har flera korta portar utöver den egentliga porten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-04-03 07:42

Bra förklaring I-or, har tänkt i dom banorna med.

På den tiden när man skulle ha ”optimal” kurva och avstämningsfrekvens
så uppfattade jag det så, att ju tätare låda ju lägre låg optimal avstämningsfrekvens.
Är det så att du får högre nivå från porten med tätare låda, eller vad grundar sig det i ?
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2025-04-04 07:40

Hej,

Får först berömma alla här som besitter denna tekniska kunskap och är givmilda att dela med sig till alla oss andra den data som ni beräknat fram eller mätt efter era tester.
Det är en mindre djungel för mig i att förstår allt ni gör för att hitta en kombination av i elementkonfiguration/låda/delningsfilter.
Men ska jag lyfta något hos mig själv är det att jag kommit till insikt vad JAG uppskattar hos en bra högtalare och den insikten är jag så klart nöjd och belåten med.

Resan genom Hi-Fi har nu tagit mig till ett nyligen införskaffat par OA-50.2 (fabrikstillverkade).
Ljudet levereras bra i vårt rum. Finns väl musik (hårdrock etc) som jag hört bättre i andra typer av högtalare men merparten av det jag lyssnar på låter väldigt, väldigt bra.

Efter att läst igenom denna tråd så behöver jag rådgöra er som nu som varit så givmilda att testa andra element om hur ni skulle säga att de senaste råden att ersätta de element och filter som sitter i 50.2?
Sneglar även på Carlsson Kult och hans Satori kombination men förstår att den i alla fall prismässigt ligger i dubbel kostnad men är den hörbart bättre?
Har försökt nå Carlsson Kult för lite kommentarer men får inga livstecken.

OK, ni kanske funderar över "om du nu tycker att det låter bra, varför ändra?"
Jo, jakten är i gång efter ett par OA 50 gen 1 eller lådor för att bygga ett nytt par och inte med samma konfiguration som mina 50.2. (tips mottages ) då jag även njuter av att arbeta med det praktiska kring högtalare, renovera etc.

Återigen hatten av för er som grottat ner er i denna lilla trevliga högtalare och kan göra den ännu lite bättre!
//Martin
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-04 09:09

Jag har stoppat i Purifi 6,5" bas och Bliesma T25B i OA50, mkt bra resultat.
Projektet är inte helt i land pga att jag labbat med Waveguide för T25B men körde diskanten i plan baffel först och gillade hur det lät.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2025-04-04 09:17

Hjalmar_Branting skrev:Jag har stoppat i Purifi 6,5" bas och Bliesma T25B i OA50, mkt bra resultat.
Projektet är inte helt i land pga att jag labbat med Waveguide för T25B men körde diskanten i plan baffel först och gillade hur det lät.

Ja där fanns visst ytterligare en sammansättning och det är ju kul att det testas på fler fronter.
Ska bli intressant att få en feedback på hur det utmynnar sig.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

OscarE

Inläggav OscarE » 2025-04-04 09:52

Har man en .2 eller .3 uppgradering så är sb17nrx2c35-8 ett bra alternativ där du endast behöver byta bas. Jag experimenterar just nu med den basen och t11-oa diskanten (2606). .2 och .3 har diskanter av tillräckligt bra nivå för att oa 50 med byte av bas skall räcka för att få en lågdistorderande högtalare av god klass. om man har 50.1 så kanske Stefans förslag på element och filter ovan är bättre då .1 diskanten sällan låter riktigt bra och den diskant Stefan föreslår är riktigt bra och prisvärd (bättre än .2 och .3). Hjalmars förslag med bliesma och purifi är troligtvis lika bra som det bästa du kan höra på hifimässor, men den uppgraderingen kostar en slant. SB17 elementen är billiga och bra. Satori är bra men dyr så för mig har sb17 känts som den mest prisvärda uppgraderingen just nu. Har nrx2 i både oa14 och oa 50. I den sistnämnda är jag inte är klar med filtret än men bara byta rakt av funkar. Blir lite tokigt runt delningsfrekvensen som bör åtgärdas i filtret. men i övrigt låter det bra och distorsionen är låg. Du får ett renare och klarare ljud och du kan spela starkare utan att det stör.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-04 09:58

Testade även ScanSpeak 2608 ihop med Purifi, den diskanten presterar också bra.
Har ett par T11oa (SS2606) som inte används om någon vill testa.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2025-04-04 10:08

OscarE skrev:Har man en .2 eller .3 uppgradering så är sb17nrx2c35-8 ett bra alternativ där du endast behöver byta bas. Jag experimenterar just nu med den basen och t11-oa diskanten (2606). .2 och .3 har diskanter av tillräckligt bra nivå för att oa 50 med byte av bas skall räcka för att få en lågdistorderande högtalare av god klass. om man har 50.1 så kanske Stefans förslag på element och filter ovan är bättre då .1 diskanten sällan låter riktigt bra och den diskant Stefan föreslår är riktigt bra och prisvärd (bättre än .2 och .3). Hjalmars förslag med bliesma och purifi är troligtvis lika bra som det bästa du kan höra på hifimässor, men den uppgraderingen kostar en slant. SB17 elementen är billiga och bra. Satori är bra men dyr så för mig har sb17 känts som den mest prisvärda uppgraderingen just nu. Har nrx2 i både oa14 och oa 50. I den sistnämnda är jag inte är klar med filtret än men bara byta rakt av funkar. Blir lite tokigt runt delningsfrekvensen som bör åtgärdas i filtret. men i övrigt låter det bra och distorsionen är låg. Du får ett renare och klarare ljud och du kan spela starkare utan att det stör.

Har du valt en annan bas än den som förslås i första inlägget?
De länkar där verkar oxå vara 4ohm.
Det är alltid intressant att med enkla medel kunna testa andra element utan att göra alltför stora ingrepp så att bara byta bas är ju intressant. Så vida inte filter behövs göras om vilket det inte verkar behövas.
Men då jag letar efter ett par som gör möjligheterna större att byta ut allt vore det trevligt med ett kit som är väl utprovat.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

OscarE

Inläggav OscarE » 2025-04-04 10:59

Jag testade SB17 nrx2 som hifikit säljer som ersättare till sc165 och b65 (orginalelementen) den är på 8 ohm och passar bra med de gamla diskanterna. .1 diskanten låter inte bra och den bör bytas om man inte har .2 eller .3 diskanten så är stefan förslag på sb17nbac bättre (aluminiumkon) sb17 nrx2 pappkon mer lik orginalen i konstruktion. I stefans variant används en 4ohms diskant därför är sb17 i 4 ohm bättre för att få samma nivå på registren.

OscarE

Inläggav OscarE » 2025-04-04 11:02

sb17nbac har också lägre dist än sb 17 nrx2 (men nrx2 är ljusår bättre än sc165/b65) men det är marginellt på normala ljudnivåer i gamla högtalare och sb17nrx2 passar bra i dist/ekonomi med de gamla diskanterna som är av god kvalitet.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2025-04-04 11:11

OscarE skrev:sb17nbac har också lägre dist än sb 17 nrx2 (men nrx2 är ljusår bättre än sc165/b65) men det är marginellt på normala ljudnivåer i gamla högtalare och sb17nrx2 passar bra i dist/ekonomi med de gamla diskanterna som är av god kvalitet.

Tack OscarE :)
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-04 14:47

Jag har gjort div andra modifikationer i mina, dessa trattar är lätta att montera på befintligt BR.
Gör väl ingen kioskvältarskillnad men det känns bättre än bara rör och tror det gör mer nytta än skada åtminstone :)
Kulören blev vad den blev då svart PLA började tryta till plastsprutan.
Bilagor
IMG_4841.jpeg
IMG_4841.jpeg (96.78 KiB) Visad 888 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati