IngOehman skrev:Oj, oj, oj vad många inlägg som det skrivits (jag har varit borta på
jobb och har inte kunnat följa tråden) som jag borde besvara efter-
som de som skrivit dem uppenbart har förstått verkligheten som ett
gäng vill att alla skall förstå den, men som det inte alls är.
Men att besvara alla blir för omfattande, så jag har egentligen bara
några få saker jag vill säga:
Naq och
Peter försöker om och om igen säga att jag har ändrat in-
ställning med avseende på ortoakustisk. Det har jag inte.
Jag har inte ändrat inställning utan min inställning är samma som den
alltid har varit. N&P har även citerat en massa saker som jag skrivit,
som om de skulle stå i motsatsförhållande till min uppfattning, men så
är det inte alls. Allt de de citerat är min uppfattning.
Och inte nog med det - jag har ju som sagt heller inte skrivit att jag
ändrat inställning och jag har inte skrivit någon som ens antyder att
jag har ändrat inställning, så vad är det frågan om egentligen? Och
jag är inte ens speciellt intresserad av frågan, och jag har inte drivit
den.
Det ligger en hund begraven någonstans...
Varför påstår de allt detta, utan att jag har tagit upp frågan om vad
ortoakustik är, sagt att jag ändrat inställning, eller ens sagt något som
visar att jag gjort det? Vad vill de uppnå med en sådan manipulation
av läsarna här på faktiskt.
Extra märkligt är att de försöka få fram att jag skulle anse att OA
INTE är en massa saker... Något jag aldrig har gått ut med, men som
de försöker få det att verka som jag skulle tycka.
Skumt är bara förnamnet. Och jag har ingen annan kommentar än
att min känsla är att N&P slåss mot egna hjärnspöken.
...
Vh, iö
Nu är du väl helt ute och cyklar. Var menar du att jag skulle ha skrivit att du ändrat inställning med avseende på ortoakustisk? Du får gärna citera något sådant ställe om du kan hitta ett sådant påstående

Däremot har Naq i klartext skrivit så. Men han har nog sina skäl.
Jag citerar det du skrivit just med tanke på att visa din inställning, trots att du själv skriver att du egentligen inte har någon åsikt, eller har du ändrat din inställning om din åsikt? Det jag citerat är din inställning. Som sagt, det betyder inte att jag citerar dig för att du skulle ha bytt åsikt eller ändrat inställning. Var får du det ifrån? Du introducerar ordet hjärnspöken i ditt inlägg. Vill du hitta Hjärnspöken så bör du kanske leta på närmare håll.
Låt oss åter igen titta på din inställning:
IngOehman skrev: ...
petersteindl skrev:Stig hade ju på sin tid byggt upp sitt ortoakustiska ljudlaboratorium och andra har motsvarande laboratorium idag, förutom SSC kanske.
Jag har aldrig hört Stig kalla sitt labb för ortoakustiskt. Vh, iö
Men här går att läsa:
IngOehman skrev:Enligt min bedömning finns alla förutsättningar vad avser människor som vill göra insatser, kunskap, tekniska resurser (där Stigs ännu så länge uppbyggda ortoakustiska ljudlaboratorium på Torkel Knutssonsgatan är en viktig komponent)
Så skrev du i ditt brev till Kammarkollegiet, Arvsfondsenheten då Stiftelsen skulle bildas. Det är således dina egna ord som jag använt. Det är alltså din åsikt att Stig Carlsson hade ett ortoakustiskt ljudlaboratorium

, eller, du kanske har ändrat åsikt?
Ingoehman skrev:Jag har ingen superbestämd uppfattning om vad ortoakustik är, även om
jag talat väldigt mycket med Stig om det.
Näe, det är inte så lätt. Kanske Naq tog fasta på att du inte har någon superbestämd uppfattning om vad ortoakustik är och då drog Naq kanske slutsatsen att du ändrar ståndpunkt eller inställning lite då och då beroende på hur det passar in med SSC i deras olika strävan.
Här skall IngOehman...
IngOehman skrev:... försöka reda ut vad ”ortoakustisk” betyder, hur det ortoakustiska receptet ändrades över tiden, och inte minst hur Stig själv såg tillbaka på de tidigare idéerna.
Ja, det är en bra ansats. Det kan vara klokt att försöka reda ut vad ”ortoakustisk” betyder. Då kanske du får en mer bestämd uppfattning om vad ortoakustik är.
För att visa hur IngOehman använder ordet ortoakustisk så kan man läsa lite text om OA 5 MMX. Här finns en del att läsa.
IngOehman skrev: projektet är i princip en ortoakustisk högtalare, enligt 60-talsreceptet – alltså det koncept eller den ortoakustiska grundidén från det årtionde som man skulle kunna kalla för ”det mest ortoakustiska”. Senare konstruktioner närmade sig ju alltmera konventionella högtalare – på gott och på ont.
Det är alltså din åsikt att det finns ortoakustiska högtalare enligt 60-talsreceptet

som är det koncept eller ortoakustiska grundidé som är det mest ortoakustiska, enligt din åsikt då. Dessutom verkar du vara förtrogen med att det finns konventionella högtalare till skillnad från ortoakustiska.
IngOehman skrev:Men vad jag vill komma till, är att 60-tals-modellerna, jämfört med 80-talsreceptet på ortoakustik, kommunicerade musiken mera olikt konventionella högtalare.
Återigen, det är inget annat än just din inställning jag citerar och kommenterar.
IngOehman skrev:Det skall redan nu klargöras att jag i huvudsak sorterar de genom tiden förekommande ortoakustiska koncepten efter det årtal som konstruktionerna gjordes... När det gäller 60- och 70-talskoncepten (med koncept menar jag den grundläggande idé som givit upphov till respektive tidsperiods praktiska konstruktioner)
Här redogör du klart för vad du menar med de förekommande ortoakustiska koncepten, nämligen att det är grundläggande idéer som givit upphov till respektive tidsperiods praktiska konstruktioner. Inget konstigt med det.
Sedan skriver du att det finns
ortoakustik-definitioner. Det har du helt rätt i. Det är ju dessa definitioner som jag tycker är spännande. Fast, hur ortoakustik-definitoner skall gå hand-i-hand med ortoakustik-varumärke har jag svårt att inse och det skriver jag också, men det betyder ju inte att jag menat att du ändrat inställning.
Här är lite mer text från IngOehman.
IngOehman skrev:Men åter till 60-talet, för det är framförallt i den skolan vi skall uppehålla oss för det här projektet. Det är nämligen den ortoakustiska tidsperiod som jag tycker på många sätt är den mest fascinerande. Tekniken hade utvecklats, förfinats och balanserats perfekt.
Här kan tekniken tydligen utvecklas, förfinas och balanseras såsom du skriver. Det verkar knappast röra sig om något varumärke, utan snarast om en skola. Detta är min kommentar och ett konstaterande från min sida eftersom jag har svårt att inse att en skola skulle kunna vara ett varumärke.
Du skriver om; "
ortoakustiskt experiment", "
ortoakustisk tidsperiod",
60-talets "ortoakustik", "
ortoakustisk dialekt" och om "
ortoakustisk hemmabiograf". Säg mig, hur skall man förknippa allt detta med ett registrerat varumärke? Den frågan tycker jag är berättigad.
Dessutom är det faktiskt så att jag är glad över att du inte bytt åsikt. Men, frågan är om alla dina åsikter angående ortoakustiken och varumärkesregistrering är relevanta. Du har ju ingen superbestämd uppfattning om vad ortoakustik är, vilket du själv poängterar.
Sedan skriver du det här fullkomliga jönseriet. IngOehman skrev:Jag har från första början tydliggjort att jag vill vila på hela SSCs om-
döme, och det fick jag även kritik för från just Peter (då han satt i styrelsen (arbetade inte med konstruktion)) för han menade att jag
skulle bestämma själv hur de skulle utformas och låta - inte SSC.
För mig kändes det väldigt fel. Om jag skulle göra högtalare efter eget
huvud skulle det kännas oärligt att kalla dem ortoakustiska, även om
jag i huvudsak följde Stigs grundideer.
Här verkar du i alla fall ha en slags uppfattning. Det tråkiga är att den är totalt förvriden i jämförelse med sanningen, hur det egentligen var. Var får du alla tokigheter ifrån? Förstår du ens vad du skriver?
Du skriver att jag skulle ha sagt att du skulle bestämma själv hur de skulle utformas och låta - inte SSC. Begriper du inte att du var i SSC likväl som jag var och därmed existerar inte ens det som du påstår. Om du själv bestämmer så är det ju SSC. Du skriver som om det rådde ett slags motsatsförhållande mellan dig och SSC d v s antingen dig eller SSC. Mycket märkligt.
Det är väl självklart att de i styrelsen skall kunna lyssna och ge uttalanden om de högtalare som styrelsen i SSC skall godkänna d v s du och övriga i styrelsen för SSC. Jag skulle själv aldrig tillåta att någon skulle utforma Carlssonhögtalare utan att jag var med vid lyssning då jag själv satt i styrelsen. IngOehman, du får skilja på Stiftelse och Styrelse och du får inse att du själv personligen var en i Styrelsen för SSC. På något annat sätt var det inte.
År 1997 innan Stiftelsen bildades så fanns Arbetsgruppen för bildande av Stiftelsen. På den tiden var ju tanken att både du och jag aktivt skulle arbeta med utveckling av högtalarna. Det var det som var vitsen med vårt engagemang.
År 1998 då styrelsen bildades var det du som hade uppdraget att ta fram förslag på bevaknings-/ansvarsområden för alla ingående i styrelsen. Du ville ha hjälp av Bertil Alving och Lars-Göran Hedström för att få fram förslaget. Förslaget lades fram och godkändes av styrelsen. Ansvarsfördelningen gavs då av ordföranden. Om nu ordföranden ger dig det uppdrag som Styrelsemedlem som du själv föreslagit så har du en position och ett förtroende från ordföranden och från oss andra som ingick i styrelsen. Vi andra styrelsemedlemmar sköter vårat och du sköter ditt. Så var det då styrelsen bildades. Som styrelseledamöter skall vi dock på styrelsemöten redovisa vad vi åstadkommit och det skall godkännas av styrelsen. En redovisning av högtalare sker med övriga styrelsemedlemmars lyssning och styrelsen godkänner eller underkänner resultatet. Om jag på den tiden säger till dig att du har uppdraget att konstruera, så är det så och det stod inte i något motsatsförhållande till SSC eftersom du ju själv ingick i Styrelsen för SSC och därigenom var part av SSC. Nu försöker du göra gällande att det skulle varit någon form av motsatsförhållande mellan dig och SSC. Det är ju helt befängt.
Du satt på den tiden själv med i Styrelsen och du ville själv ha uppdraget att sköta tekniken och det ortoakustiska konstruktionsarbetet såsom det var sagt, men det som skilde var att förutom du själv så skulle varken jag eller någon annan vara direkt involverad i utvecklings-/konstruktionsarbetet. Från början var det ju tänkt att jag skulle vara med i konstruktionsarbetet. Jag tilldelades dock annat uppdrag på ditt förslag. Jag blev dock förvånad eftersom det från början i arbetsgruppen inte var sagt så. Men eftersom det är ett lagarbete så är det bara att försöka göra sitt bästa på den position man har blivit tilldelad och ta ansvaret därför. Jag fick ansvarsområdet för Informationsinhämtning, Fonogramsamlingen och eventuella mönsterskydd. Jag gjorde min del till punkt och pricka och fonogramsamlingen var till punkt och pricka i exakt samma ordning som då Stig levde.
Om du Ingvar Öhman anser dig inte kunna konstruera ortoakustiska högtalare efter eget huvud och med det ansvar som det innebär och som du själv föreslagit och tagit på dig där du tycker att det skulle kännas oärligt att kalla dem ortoakustiska såsom du skriver, så hade du redan 1998 kunna säga detta till styrelsen och bett att få din uppgift delad med någon annan (såsom det från början var tänkt) istället för att till varje pris grinigt göra uppgiften själv vilket du på den tiden ansåg som självklart utom då du tjurade eller behövde ta ansvar för resultatet. Ingvar Öhman, du skriver tokerier och fantiserar falsarier.
Angående om jag jobbat med konstruktion eller inte av Carlssonhögtalare för SSC är ett intressant kapitel.Kul att du tog upp det. Då vill jag säga till alla som läser, att det är så att den enda nyutvecklade högtalarmodell som Stiftelsen åstadkommit efter Stig Carlsson (förutom byggsatsen OA 5 MMX) är OA-58 och den började John Larsen och jag på år 2001 eftersom du IngOehman tjurade och hade gett upp och vägrade ta nya tag och således hoppat av dina åtaganden då John Larsen stod utan säljbara högtalare och SSC stod utan inkomster. Då hoppade jag in som konstruktör för SSC eftersom du ojade dig och höll på som en döende svan och strulade just då och hade avsagt dig allt konstruktionsarbete för SSC tills övriga gjorde som du ville trots att du ingick i styrelsen och satt på det uppdraget.
John Larsen gjorde högtalarlådorna och skickade dessa till mig och jag gjorde delningsfilter och valde baselementen och monterade basarna. Jag beställde basarna från dig IngOehman och du personligen levererade basarna till mig. John Larsen och jag fick fram ett par välljudande och spelbara Carlssonhögtalare på endast någon vecka. Dessa hade då arbetsnamnet OA-50.3 och allt detta skedde redan före den 11e september 2001. Jag avgick ur styrelsen på samma styrelsemöte den 11e september 2001 då även Lars-Göran Hedström och Semmy Lazaroff samtidigt avgick.
Efter det att jag och John Larsen tog fram embryot år 2001 som då hette OA-50.3 tog det SSC efter min avgång ytterligare 3 år att färdigställa högtalaren som döptes till OA-58. Jag började med att använda Inobasar som jag för ändamålet fick av dig IngOehman, men SSC beslutade sedermera att istället använda Stig Carlssons gamla Peerless SC 165 serie 4 i första serien av OA-58 eftersom Inobasarna inte höll måttet för ortoakustiska högtalare enligt styrelsen för SSC som du då ju själv var ledamot i. Strax därefter ersatte B65-oa Stig Carlssons gamla element.
De prototyplådor som John Larsen tog fram och skickade till mig 2001 och som jag monterade Inobasar i och gjorde delningsfilter till förvarade jag i mitt källarutrymme fram till år 2007 då de hämtades av Naq för att återbördas till John Larsen. Inobasarna skruvade jag dock ur. Upphängningen på dessa Inobasar hade för länge sedan torkat ihop, men Peerlessbasarna SC165 som också var med hela tiden var fortfarande som nya. Jag fick nämligen upp lådorna från John med Peerless SC165-basar monterade, men jag monterade ur dessa för att istället prova med Inobasar.
Vad som efter min avgång hände var att modellbeteckningen OA-50.3 döptes om till OA-58 och OA-58 blev klar 2004 och den ersatte epoken OA-50.
2006 gavs en ombyggnadssats ut till OA-50 och OA-50.2 och denna ombyggnadssats fick beteckningen OA-50.3. Den innehöll den nya basen B65oa-II och den nya diskanten. Samma år lanserades också OA-58.2 med B65oa-II. Den ville du och SSC skulle heta OA-60 eftersom du IngOehman ville ha en ny beteckningsnomenklatur på modellerna och det käbblades än hit och än dit med John Larsen. Det fanns också en större högtalare än OA-58 som då hette OA-60 men som lät oacceptabelt och inte förmedlade något Carlssonljud överhuvudtaget. Efter påpekande om detta valde SSC att lägga ner denna högtalare. Tyvärr meddelade inte SSC detta för John Larsen som fortfarande ett tag jobbade på denna utan vetskap att hans CAD-arbete var helt förgäves.
IngOehman skrev:Ett annat alternativ som jag tycker vore intressant att prova, är att se
vad som skulle hända om SSC fick slippa de ständiga angreppen från
framförallt naq och Peter, men även alla andra som de så effektivt
lyckats hetsa mot SSC...
Om jag anser att SSC på 14 år inte åstadkommit de essentiella saker som vi alla styrelsemedlemmar i SSC då stiftelsen bildades sa att vi skulle åstadkomma, så skriver jag detta. Anledningen till varför ni inte åstadkommit något annat än Stiftelsens förfall får ni nog reda upp internt.
Om andra har köpt Carlssonhögtalarbyggsatser under förespegling att de skulle vara ortoakustiska och moderna och känner sig missnöjda och inte får hjälp trots att de önskar hjälp, utan lämnas vind för våg, ja då får ni nog räkna med en smärre tsunami då det går upp ett ljus att högtalarna inte håller måttet. Du må kalla det för att det hetsas mot SSC, men se det snarare som att det hetsas mot styrelsen i SSC d v s mot de personer som säger sig företräda SSC och deras intressen eftersom det kommersiellt säljs produkter med marknadsföring som inte återspeglar den faktiska produkten. Det är styrelsens och dess företrädares och högtalarkonstruktörens inkompetens, oföretagsamhet och brist på ansvar som ifrågasätts av utomstående personer. Har du och styrelsen för SSC inte begripit att er usla hantering av samarbetspartners typ John Larsen och av omvärlden faktiskt slår tillbaks mot er själva...
... så är kanske dags att börja fundera på det.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.