Hjalmar_Branting skrev:Dagen efter du var här så kom mitt andra C-298 så nu spelas det på OA52.PB med aktiv delning,du vet vad du har att vänta dig när du kommer

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Dagen efter du var här så kom mitt andra C-298 så nu spelas det på OA52.PB med aktiv delning,du vet vad du har att vänta dig när du kommer
steglund skrev:Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
steglund skrev:Sådärja! Nu OA-52.P inkopplade här hemma och jag är fantastiskt nöjd! Det första och mest uppenbara som läggs märke till är hur djup och fast basen är. Subwoofern känns numera överflödig. Men det stannar inte där. De spelar väldigt rent i hela registret och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt än vad jag gjort med andra högtalare. I Pink Floyds Time kan jag peka ut exakt var i rummet varje trumslag slås. Tyvärr är inte mina OA-51.N klara ännu och jag kan inte jämföra, men jag har svårt att tänka mig att de låter lika bra. Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
steglund skrev:Sådärja! Nu OA-52.P inkopplade här hemma och jag är fantastiskt nöjd! Det första och mest uppenbara som läggs märke till är hur djup och fast basen är. Subwoofern känns numera överflödig. Men det stannar inte där. De spelar väldigt rent i hela registret och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt än vad jag gjort med andra högtalare. I Pink Floyds Time kan jag peka ut exakt var i rummet varje trumslag slås. Tyvärr är inte mina OA-51.N klara ännu och jag kan inte jämföra, men jag har svårt att tänka mig att de låter lika bra. Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
Bill50x skrev:Köper dock inte resonemanget att högtalare (eller förstärkare/front-end) är så avslöjande att vissa skivor låter sämre än förr. I bättre högtalare låter allt bättre, om än inte lika mycket bättre. Annars är det helt enkelt så att de skivor som låter sämre är mer krävande. Att locka välljud ur en 60-tals Stonesskiva är ingen lätt sak, det är betydligt enklare ur en ska audiofilskiva som ju egentligen låter bra på exakt alla apparater.
steglund skrev:Bill50x skrev:Köper dock inte resonemanget att högtalare (eller förstärkare/front-end) är så avslöjande att vissa skivor låter sämre än förr. I bättre högtalare låter allt bättre, om än inte lika mycket bättre. Annars är det helt enkelt så att de skivor som låter sämre är mer krävande. Att locka välljud ur en 60-tals Stonesskiva är ingen lätt sak, det är betydligt enklare ur en ska audiofilskiva som ju egentligen låter bra på exakt alla apparater.
Ja, alltså, egentligen har du helt rätt. Allt låter bättre. Men vissa inspelningar låter inte lika mycket bättre och då blir de relativt sett en besvikelse.
steglund skrev:Har ännu inte bestämt mig för om jag tycker bäst om utseendet på OA-52 eller OA-51.
Nattlorden skrev:steglund skrev:Har ännu inte bestämt mig för om jag tycker bäst om utseendet på OA-52 eller OA-51.
Man måste inte välja. Kolboxen var en fantastisk design också.
distad skrev:Det blir bättre och roligare när du får klart 51.N paret. Det kan jag lova.
steglund skrev:distad skrev:Det blir bättre och roligare när du får klart 51.N paret. Det kan jag lova.Jag får återkomma med min dom när OA-51.N är färdiga. Tyvärr lär det dröja ett tag. Wavecor-elementen som jag fick var defekta och det är osäkert hur lång tid det tar innan de kan leverera nya.
distad skrev:Defekta ? Testar de inte, innan de hamnar på hyllan...
distad skrev:Och varför så lång tid att leverera...
distad skrev:Huvudsaken är att ni är nöjda sedan få knäppgöken distad gilla Wavecor och inte Purifi.
Kraniet skrev:steglund skrev:Sådärja! Nu OA-52.P inkopplade här hemma och jag är fantastiskt nöjd! Det första och mest uppenbara som läggs märke till är hur djup och fast basen är. Subwoofern känns numera överflödig. Men det stannar inte där. De spelar väldigt rent i hela registret och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt än vad jag gjort med andra högtalare. I Pink Floyds Time kan jag peka ut exakt var i rummet varje trumslag slås. Tyvärr är inte mina OA-51.N klara ännu och jag kan inte jämföra, men jag har svårt att tänka mig att de låter lika bra. Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
Det kan bero på ett "fel" i frekvensgång/spridning som ger energiproblem.
Om du har tillgång till EQ så kan du testa att sänka området kring 2500-4500 Hz med 1 dB eller så. Det brukar kunna ge en "lugnare" återgivning som inte är lika ansträngande.
Att luta hela frekvensgången med någon dB från 150/200 Hz till 20 kHz kan också vara nåt att testa.
Eftersom elementen du har nu har väldigt mycket lägre dist så borde det låta bättre än originalhögtalarna om energin från högtalarna är lika.
Maarten skrev:Kraniet skrev:steglund skrev:Sådärja! Nu OA-52.P inkopplade här hemma och jag är fantastiskt nöjd! Det första och mest uppenbara som läggs märke till är hur djup och fast basen är. Subwoofern känns numera överflödig. Men det stannar inte där. De spelar väldigt rent i hela registret och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt än vad jag gjort med andra högtalare. I Pink Floyds Time kan jag peka ut exakt var i rummet varje trumslag slås. Tyvärr är inte mina OA-51.N klara ännu och jag kan inte jämföra, men jag har svårt att tänka mig att de låter lika bra. Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
Om du har tillgång till EQ så kan du testa att sänka området kring 2500-4500 Hz med 1 dB eller så. Det brukar kunna ge en "lugnare" återgivning som inte är lika ansträngande.
Att luta hela frekvensgången med någon dB från 150/200 Hz till 20 kHz kan också vara nåt att testa.
Eftersom elementen du har nu har väldigt mycket lägre dist så borde det låta bättre än originalhögtalarna om energin från högtalarna är lika.
Om filtret är detsamma som Hjalles oa52.p uppmätt här, så påminner de en del om oa51.N. Utifrån olika mätningar (Carlssonkult och mina) lär de båda (oa51.N och oa52.p) ha en mer sluttande respons än andra filtervarianter för Carlsson uppmätta på Carlssonkult men samtidigt också jämnare och förmodligen lite mer korrekt.
oa52.p har förstås klart lägre distorsion än oa51.N.
Edit, så här lika mäter de vägd respons hor +40-+40 grader placerad som tänkt mot frontvägg och golv:
Maarten skrev:Kraniet skrev:steglund skrev:Sådärja! Nu OA-52.P inkopplade här hemma och jag är fantastiskt nöjd! Det första och mest uppenbara som läggs märke till är hur djup och fast basen är. Subwoofern känns numera överflödig. Men det stannar inte där. De spelar väldigt rent i hela registret och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt än vad jag gjort med andra högtalare. I Pink Floyds Time kan jag peka ut exakt var i rummet varje trumslag slås. Tyvärr är inte mina OA-51.N klara ännu och jag kan inte jämföra, men jag har svårt att tänka mig att de låter lika bra. Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
Om filtret är detsamma som Hjalles oa52.p uppmätt här, så påminner de en del om oa51.N. Utifrån olika mätningar (Carlssonkult och mina) lär de båda (oa51.N och oa52.p) ha en mer sluttande respons än andra filtervarianter för Carlsson uppmätta på Carlssonkult men samtidigt också jämnare och förmodligen lite mer korrekt.
Edit, så här lika mäter de vägd respons hor +40-+40 grader placerad som tänkt mot frontvägg och golv:
AVR7000 skrev:Jag vill ha lite mera must i högtalaren jämfört med klassiska Carlssonkonstruktioner och sedan är det ju så att känsligheten i OA51.diskant bara precis räckte upp i "korrekt" nivå med den aningen mustigare återgivningen.
Hjalle skrev:Mkt riktigt så är det inga stora skillnader i filter mellan de och OA51.N,enkelt sagt så är skillnaden i paritet med skillnader som man kan se mellan 51/52 i alla versioner.
Carlssonkult skrev:... är konsekvens både av elementens tonkurvor och av filtrets låga ordning som ger en ganska stor överlappning mellan elementen och därmed lober i olika höjdriktningar som inte riktigt summerar..
...Den breda svackan i mitten är onödig och ger en färgad klang. ...
... Här blir man förvånad. Filtret är helt enkelt ganska misslyckat. Jämfört med version 3 får man inget annat än en påtagligt sämre tonkurva. Möjligen är här fasförhållandet mellan elementen kring delningen optimerad, jag vet inte, men det sker på grov bekostnad av tonkurvan.
Hjalle skrev:Bliesma T25B är en ruskigt bra diskant och tester pågår med olika branthet och delningsfrekvenser.
Lutar åt lite brantare delning för både bas och diskant men inget bestämt än.
Maarten skrev:Hjalle skrev:Bliesma T25B är en ruskigt bra diskant och tester pågår med olika branthet och delningsfrekvenser.
Intressant att se vad du landar i. Lite brantare filter ger flera fördelar men ställer nog också lite större krav på designen. Om man vill bör det finnas rätt mycket man kan göra för dessa varianter av högtalare med bra mätningar och därmed möjlighet till noggrann filterkonstruktion.
Maarten skrev:Hjalle skrev:Mkt riktigt så är det inga stora skillnader i filter mellan de och OA51.N,enkelt sagt så är skillnaden i paritet med skillnader som man kan se mellan 51/52 i alla versioner.
Mja, det varierar kraftigt skulle jag vilja påstå .Nedan sammanställning är förvisso med mätningar under två olika omständigheter men tendenserna är tydliga och dina oa52.p liknar oa51.N (och oa51.le2) mer en de övriga:
avr7000 skrev:Samtida med utvecklingen av OA51.N med sitt passiva filter körde jag aktiva digitalt delade OA51 hemma med ScanSpeak Illuniator-basar och ScanSpeak diskanter.
Filter var om jag inte minns fel 12 dB/oktav till bas och 18 dB/oktav diskant med tidskorrigerat i lyssningsriktning etc. etc. Det lät väldigt korrekt och "bra".
När vi började få till ett gött Carlssonljud i OA51.N blev jag nyfiken och gick hem och fixade ett filter i DBX Venue360 för mina aktiva OA51 som motsvarade det "enklare" filter vi gjort passivt i OA51.N.
Döm om min förvåning då högtalarna plötsligt lät "goare"/"trevligare" och mer "Carlsson"....
avr7000 skrev:Maarten skrev:Hjalle skrev:Mkt riktigt så är det inga stora skillnader i filter mellan de och OA51.N,enkelt sagt så är skillnaden i paritet med skillnader som man kan se mellan 51/52 i alla versioner.
Mja, det varierar kraftigt skulle jag vilja påstå .Nedan sammanställning är förvisso med mätningar under två olika omständigheter men tendenserna är tydliga och dina oa52.p liknar oa51.N (och oa51.le2) mer en de övriga:
Det jag tror Hjalle menar här är att skillnaden i konstruktion/typ av filter mellan OA51.N och OA52.P är väääldigt liten och utgörs mest av den skillnad som finns mellan OA51 och OA52 (orginal) m a p komponentvärden kopplat till väggstöd vs. vägg och golvstöd...
Stefan
avr7000 skrev:Maarten skrev:Hjalle skrev:Bliesma T25B är en ruskigt bra diskant och tester pågår med olika branthet och delningsfrekvenser.
Intressant att se vad du landar i. Lite brantare filter ger flera fördelar men ställer nog också lite större krav på designen. Om man vill bör det finnas rätt mycket man kan göra för dessa varianter av högtalare med bra mätningar och därmed möjlighet till noggrann filterkonstruktion.
Samtida med utvecklingen av OA51.N med sitt passiva filter körde jag aktiva digitalt delade OA51 hemma med ScanSpeak Illuniator-basar och ScanSpeak diskanter.
Filter var om jag inte minns fel 12 dB/oktav till bas och 18 dB/oktav diskant med tidskorrigerat i lyssningsriktning etc. etc. Det lät väldigt korrekt och "bra".
När vi började få till ett gött Carlssonljud i OA51.N blev jag nyfiken och gick hem och fixade ett filter i DBX Venue360 för mina aktiva OA51 som motsvarade det "enklare" filter vi gjort passivt i OA51.N.
Döm om min förvåning då högtalarna plötsligt lät "goare"/"trevligare" och mer "Carlsson"....
Maarten skrev:Aha!avr7000 skrev:Samtida med utvecklingen av OA51.N med sitt passiva filter körde jag aktiva digitalt delade OA51 hemma med ScanSpeak Illuniator-basar och ScanSpeak diskanter.
Intressant och ni har säkert lyssnat mycket och provat många varianter! Och Carlsson verkar ju traditionellt ha haft ganska 'enkla' filter som kan ge en igenkänningsfaktor.
(Dock vill jag mena att det är svårt att dra slutsatser kring påverkan från filterordning om de olika varianterna inte mäter mycket lika, dvs har samma frekvensgång och horisontell spridning, vilket i sin tur kräver exakta mätningar. Överlapp och ojämnheter i den vertikala spridningen kommer dock alltid att skilja sig med olika branthet i filter, - högre branthet ger mindre avvikelser. Det förefaller mig lite långsökt att djupare dalar och ojämnheter i vertikal spridning skulle vara att föredra framför mindre sådana annat än möjligen under speciella och ovanliga omständigheter).
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster