Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
jansch skrev:Frenchy - Jag glömde skriva..
Hela denna tråd handlar ju om vad ortoakustik är och att SANNOLIKT har begreppet för Stig Carlsson fått en modifierad definition allt efter den tekniska utvecklingen. Ta bara Stereo contra mono återgivning.
Tänkte ställa en ALLMÄN fråga (inte riktad specifikt till dej) som man faktiskt kan svara JA eller NEJ på..... fast många vill nog inte göra det. Gärna en kommentar varför JA eller NEJ.
FRÅGA:
TROR (du som är aktiv i denna tråd) att Stig Carlsson skulle betrakta Sonab OD11 som en ortoakustisk högtalare NU om han fortfarande levde och var djupt engagerad i dessa frågor. (Bortse från prestige och allt annat)
Naqref skrev:1. Boundary coupled.
Naqref skrev:2. Rak energitonkurva i basen i rum.
Naqref skrev:3. Rak energitonkurva i mellanregistret.
Naqref skrev:4. Avsaknad av hörbara statiska och dynamiska kamfiltereffekter vid högre frekvenser.
Naqref skrev:5. Rak energitonkurva vid höga frekvenser.
Naqref skrev:6. Rak tonkurva i förstareflexerna.
Naqref skrev:7. En kvot mellan direkt ljud (direktljudet inkl vägg och takreflex) och reflekterat ljud som överenstämmer med vad vi råkar ut för vid livekonserter. Detta är ett rätt luddigt krav...
Naqref skrev:8. En direkttonkurva som är rak (senare krav).
IngOehman skrev:Ja: OA-högtalare är högtalare från SC eller SSC, eller sådana som de anser
vara det.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag ser faktiskt ingenting överhuvudtaget hos Geddes högtalare som
påminner mig om Stigs högtalare och hans sätt att tänka. Snarare är de så
vitt jag kan se helt konventionella högtalare.
paa skrev:IngOehman skrev:Ja: OA-högtalare är högtalare från SC eller SSC, eller sådana som de anser
vara det.
Vh, iö
- - - - -
Och konventionella högtalare är sådana högtalare som SC eller SSC anser vara det?
IngOehman skrev:Ja: OA-högtalare är högtalare från SC eller SSC, eller sådana som de anser
vara det.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Ja: OA-högtalare är högtalare från SC eller SSC, eller sådana som de anser
vara det.
Där har du fel. OA är nämligen inget varumärke och hade det varit det så har ni inte ensamrätt på det.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Ja: OA-högtalare är högtalare från SC eller SSC, eller sådana som de anser
vara det.
Där har du fel. OA är nämligen inget varumärke och hade det varit det så har ni inte ensamrätt på det.
Har ni inte kommit överrens om att ni inte är överrens om detta än, så vi slipper 7 varv i rondellen till?
Naqref skrev: Det är PRVs tolkning som gäller juridiskt.
phon skrev:Går det inte att sälja scrambled eggs, låttor och femtiåttor utan att snylta på döda poeters renommé? Har såna byggen inga egna kvalitéer?
Frenchy skrev:Ingen som vill kolla på mina fråga...
phon skrev:Det är väl ingen princip att dom inte går att sälja?Vee-Eight skrev: Man lever inte på döda poeters renommé om man anser det vara en princip.
paa skrev:IngOehman skrev:Ja: OA-högtalare är högtalare från SC eller SSC, eller sådana som de anser
vara det.
Vh, iö
- - - - -
Och konventionella högtalare är sådana högtalare som SC eller SSC anser vara det?
Vee-Eight skrev: Jag menar givetvis följande:
"Man lever inte på döda poeters renommé om man anser [s]det[/s] OA vara en princip."
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster