Test av Larsen 4 i MOLT

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 18:57

petersteindl skrev:Vilka risker löper man om man lämnar in en högtalare för test i LTS? Jag vill också påpeka att normalt sett så finns inte denna typ av jäv hos kommersiella tidningar som säljs på marknaden.

Nja, det där är väl inte sant.

Hifitidningarna är kommersiella, dvs de behöver alla intäkter de kan få. Intäkterna gynnas av:

1. Annonser från tillverkarna.
2. Att tillverkarna använder ett lyckat test som försäljningsargument.
3. Att få låna apparater av tillverkarna, gärna före release.

Alla tre gynnas av goda kontakter med tillverkarna och att testerna ger positiva omdömen.

Som tillverkare är det förstås säkrare (i betydelsen att man får en positiv recension) att lämna apparaten dit. I MoLt riskerar man ett negativt omdöme om LTS hittar brister.

Det jäv som finns i de vanliga tidningarna skulle jag påstå är etter värre än det som föreligger i MoLt. Det är bara det att MoLt vågar ta upp det, och när en produkt inte ges lysande recensioner så är det lätt att peka på det, som tillverkare.

Vi kan väl konstatera att Anders faktiskt är superjävig i den här debatten, eller hur.

(OBS att "jäv" här inte är avsett som ett skällsord, det är ett konstaterade av fakta, bara.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2012-11-21 18:58

Mycket skrik för lite ull, sa kärringen när hon rakat grisen.

Använd tiden till annat än misstänkliggörandet av SCC och LTS,
ni högtalarkonstruktörer, red ut era inbördes konflikter på andra ställen än i offentliga fora.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 19:00

DQ-20 skrev:Ordet "kotterier" dyker osökt upp.

Det ordet fick i alla fall jag söka upp... :D

Vilka är den inre, osynliga kretsen menar du? Eller finns det kanske flera?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-11-21 19:18

KarlXII skrev:Man kan ju inte lita på nån idag. Allra minst sig själv antagligen. :(

Sig sjävl menar du?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-21 19:38

hifikg skrev:... som åtminstone jag tolkade som att Larsen var det naturliga valet för mig om jag ville fortsätta med Carlsson efter Stigs död. Kanske finns det fler därute som ser det så...

Det är du inte ensam om. Senast på mässani Gbg hörde jag ett antal människor prata om Larsenhögtalare som Carlssonhögtalare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-21 19:42

Svante skrev:[Vi kan väl konstatera att Anders faktiskt är superjävig i den här debatten, eller hur.

Definitivt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-11-21 19:44

Naqref skrev:
hifikg skrev:... som åtminstone jag tolkade som att Larsen var det naturliga valet för mig om jag ville fortsätta med Carlsson efter Stigs död. Kanske finns det fler därute som ser det så...

Det är du inte ensam om. Senast på mässani Gbg hörde jag ett antal människor prata om Larsenhögtalare som Carlssonhögtalare.

Wow snacka om statistisk signifikans, LTS släng Er i väggen 8O
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-21 19:46

Naqref skrev:
Svante skrev:[Vi kan väl konstatera att Anders faktiskt är superjävig i den här debatten, eller hur.

Definitivt.

Alltså, jävighet är inget fel. Bara man vet om det och (därmed) kan ta ställning. Transparens kallas det för i andra sammanhang.

/ B

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-21 20:05

Hmm så LTS tycker alltså att MMX är en så fantastiskt bra högtalare att de upplåter annonsplats mer eller mindre gratis? ^^
De tar vidare med den och visar upp på olika mässor fast den nu faktiskt inte är ens är konstruerad av dem?

Detta erkänns ju från LTS håll. Så DQ-20 eller Svante t.ex skulle ni inte tycka att kritiken om LTS sammanblandning med SSC och kanske inte helt objektiva hållning till viss del är befogad?
Det har ju överhuvudtaget inte gnällts på resultatet från lyssningen och mätningen utan de omkringliggande omständigheterna och inte helt solklara förhållanden som LTS har?

Har herrar Wettebrandt och Lindroos deltagit vid liknande kritisk lyssning av MMX också, jag ser inget annat omdöme än det från konstruktören själv i det fallet?
Jag ser fram emot liknande kurvor för den som för Larsen 4 och OA50.2 och lyssningsintryck. Det skall man väl kunna skaka fram? Jag menar när nu LTS så helhjärtat ställer sig bakom den på detta sätt så måste den ju varit föremål för väldigt mycket lyssning och utvärdering inom föreningen?
Senast redigerad av PappaBas 2012-11-21 22:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 20:06

Bill50x skrev:
Naqref skrev:

Definitivt.

Alltså, jävighet är inget fel. Bara man vet om det och (därmed) kan ta ställning. Transparens kallas det för i andra sammanhang.

/ B

Prixis.

Svante skrev:(OBS att "jäv" här inte är avsett som ett skällsord, det är ett konstaterade av fakta, bara.)

Man tror lätt att det betyder "fiffel" ungefär, när man hör om jäviga nämndemän på TV. Men det betyder ju bara att det finns risk att ens omdöme färgas av annat än det man är satt att utreda.

Det är inget fel att vara jävig, men det är skumt att mörka med det.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-21 20:10

Svante skrev:Vilka är den inre, osynliga kretsen menar du? Eller finns det kanske flera?

Vad döljer ni? Vad har ni för agenda?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-21 20:19

PappaBas skrev:Hmm så LTS tycker alltså att MMX är en så fantastiskt bra högtalare att de upplåter annonsplats mer eller mindre gratis? ^^

Nu skall du inte vara så'n... Med tanke på hur svårt det är att få ihop sidor nog till en tidning så är alla förslag bra. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-21 20:36

Naqref skrev:

Dåså, då e ju inte MMX den enda Carlsonhögtalaren som finns att köpa idag, som folk i gemen ser det (åtminstone en handfull göteborgare och så jag).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-21 20:38

hifikg skrev:Dåså, då e ju inte MMX den enda Carlsonhögtalaren som finns att köpa idag, som folk i gemen ser det (åtminstone en handfull göteborgare och så jag).

Finns fler. Jag kan sälja dig ett par OA-51 uppgraderade till LE om du söker. De kostar ett par Ino i16s. :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-11-21 20:41

Naqref skrev:

Det tycker jag är riktigt skitkul!

På Larsens hemsida finns det ju en snabb sammanfattning av Carlsson-historien så det är kanske inte så konstigt att kopplingen finns bland äldre ärrade hifi-farbröder och nya blivande köpare.

Tycker det är lite kul att jämföra OA50 med L4, många har ju stiftat bekantskap med OA50 och kan referera till den och kanske försöka bilda sig en uppfattning om hur L4 lirar :)

(sedan anser jag att båda högtalarmodellerna dras med lika många tillkortakommanden och fördelar). Men en OA50 kan man inte köpa i butik sedan många år som vi vet..

Men OA50 är den snyggaste av alla högtalare, gamla som nya Carlsson/Larsen :wink: 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-21 20:43

PappaBas skrev:Hmm så LTS tycker alltså att MMX är en så fantastiskt bra högtalare att de upplåter annonsplats mer eller mindre gratis?

Har LTS verkligen gjort något uttalande om OA5-MMX? Den verkade tydligen göra intryck på en större skara besökare vid en demo och det har det refererats till. LTS består av ca 800 individer och vad de tycker om OA5-MMX vet väl ingen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-21 20:52

RogerGustavsson skrev:Har LTS verkligen gjort något uttalande om OA5-MMX? Den verkade tydligen göra intryck på en större skara besökare vid en demo och det har det refererats till. LTS består av ca 800 individer och vad de tycker om OA5-MMX vet väl ingen?

Om man nu inte tycker mmx blivit så lyckad, så har utöver byggartikeln en artikel om lanseringsspelningen skrivits, hifikit annonserat varenda nummer och nu en liten paragraf - kan förstå om man uppfattar detta lite tjatigt. Har man dessutom demat den på någon mässa istället för att spela med 3v-f2, så än mer så.

Dags för en ny generation LTS-högtalare snarare om det är slut på element till de gamla...

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-11-21 20:57

Höll på och författa ett inlägg men såg sen att PappaBas skrivit i princip samma sak :)

Det blir sällan mer jävigt än såhär och LTS verkar ha missat det helt.
Det tycker jag är ganska förvånande.
Senast redigerad av sebatlh 2012-11-21 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-21 21:01

800 LTS-medlemmar, kan inte ha fel. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-11-21 21:02

RogerGustavsson skrev:
PappaBas skrev:Hmm så LTS tycker alltså att MMX är en så fantastiskt bra högtalare att de upplåter annonsplats mer eller mindre gratis?

Har LTS verkligen gjort något uttalande om OA5-MMX? Den verkade tydligen göra intryck på en större skara besökare vid en demo och det har det refererats till. LTS består av ca 800 individer och vad de tycker om OA5-MMX vet väl ingen?

De har ju fixat medlemsrabatt på högtalaren. Det ser jag som en rekommendation. Varför annars stryra upp en rabatt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-21 21:08

sebatlh skrev:De har ju fixat medlemsrabatt på högtalaren. Det ser jag som en rekommendation. Varför annars stryra upp en rabatt?

Det behöver inte vara en rekommendation. Det kan helt enkelt vara att visa att medlemskap lönar sig, dvs att man kan köpa saker billigare som medlem. När får LTS-medlemmar 10 % på Wayne´s Coffee?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 21:11

DQ-20 skrev:
Svante skrev:Vilka är den inre, osynliga kretsen menar du? Eller finns det kanske flera?

Vad döljer ni? Vad har ni för agenda?

/DQ-20

Har du börjat svara på frågor med frågor ;) ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-21 21:17

Svante skrev:
petersteindl skrev:Vilka risker löper man om man lämnar in en högtalare för test i LTS? Jag vill också påpeka att normalt sett så finns inte denna typ av jäv hos kommersiella tidningar som säljs på marknaden.

Nja, det där är väl inte sant.

Hifitidningarna är kommersiella, dvs de behöver alla intäkter de kan få. Intäkterna gynnas av:

Alla tre gynnas av goda kontakter med tillverkarna och att testerna ger positiva omdömen.

Som tillverkare är det förstås säkrare (i betydelsen att man får en positiv recension) att lämna apparaten dit. I MoLt riskerar man ett negativt omdöme om LTS hittar brister.

Det jäv som finns i de vanliga tidningarna skulle jag påstå är etter värre än det som föreligger i MoLt. Det är bara det att MoLt vågar ta upp det, och när en produkt inte ges lysande recensioner så är det lätt att peka på det, som tillverkare.

Vi kan väl konstatera att Anders faktiskt är superjävig i den här debatten, eller hur.

(OBS att "jäv" här inte är avsett som ett skällsord, det är ett konstaterade av fakta, bara.)

Svante, jag skrev denna typ av jäv och la även in ett exempel på just denna typ. Det betyder inte att kommersiella tidningar inte kan ha annan typ av beroende. Så nog ser jag att det är sant det jag skrev.

Det handlar alltså om två skilda saker.

Jag ser saken vad gäller jäv och så kallade oberoende tidskrifter och kommersiella facktidskrifter tvärtemot med hur du ser på saken. Jag anser att om en tidning anser sig vara oberoende och opartisk och marknadsför sig som sådan men brister i detta, så är det allvarligt eftersom spelreglerna blir satta ur spel. Om en annan tidning helt öppet har annonsering och är kommersiell så är spelreglerna som det spelas efter satta från början.

Du skriver dessa 3 punkter som kännetecken för kommersiella tidskrifter.

1. Som jag ser det har Molt annonser från tillverkare (och en sådan kan du se i denna tråd), vilket satisfierar punkt 1.
2. Om tillverkare eller distributörer får ett bra test i Molt så används detta som försäljningsargument, vilket satisfierar punkt 2.
3. Att få låna apparater från tillverkarna är väl också applicerbart för Molt? Lånar inte Molt apparater från tillverkare, menar du? Vissa tillverkare eller distributörer kanske säger nej, men i så fall har de sina skäl och då föreslår jag att LTS undersöker vad som är skälet till detta. FYI: Jag känner fler distributörer som är tveksamma till utlåning av apparater till LTS just på grund av den potentiella jävsituation som de anser IngOehman innebär. Det är ingen kritik från min sida. Det är ett konstaterande hur vissa distributörer och andra ser på saken.

Dessutom anser jag att du har fel i dina slutsatser angående många kommersiella tidningar. Har du synat M3 t.ex. Det är en kommersiell tidskrift. Vet du hur deras tester går till? Jag vet, de har nämligen testat en produkt som jag konstruerat. Det var en väldigt udda upplevelse.

Det finns många produkter som inte får lysande recensioner i kommersiella tidskrifter. Som tillverkare har man en helt annan syn än den du har och det har man därför att man har erfarenhet i branschen. Det skrivs många tester och det finns tester som är skrivna på så sätt att det helt enkelt inte går att citera ett enda omdöme, just därför att hela testet är skrivet på ett ambivalent sätt. En sådan test är ett lagom uselt testresultat. Sånt får man ta. Andra tester är skrivna så att en tillverkare med lätthet kan citera från testet. Det är ett bra testresultat.

I jämförelsetester i HiFi&Musik finns det ofta en hackkyckling, en testvinnare och ett bästa köp. Om du tror att man kan se vem som blir testvinnare eller bästa köp genom att titta på annonsintäkterna så skulle du nog bli lite förvånad. Jag tror personligen att de små med små annonsbudgetar får procentuellt sätt betydligt bättre utdelning på gott testresultat än drakarna med stor reklambudget. Yamaha t.ex. slutade med att annonsera i H&M under en tid på 80-talet eftersom de ansåg att de annonserade för så mycket pengar och borde få bättre testresultat. Det om något är ett bevis på att annonsbudget allena inte räcker. Sedan finns det naturligtvis undantag lite här och där.

Tidningar som Hifi&Musik får kontinuerligt in en uppsjö apparater. Det bara dräller in apparater. De har ingen möjlighet att testa alla. Därför sållar de bland alla kartonger. De kan då sålla bort apparater de inte gillar. Återstår en massa apparater de möjligtvis gillar eller som de på något sett tycker är viktigt att förmedla till deras läsekrets. Det betyder i alla fall att de kommer att ha större andel positiva tester än negativa. Det var väl så LTS också gjorde.

Jag ser väldigt liten skillnad på kommersiella tidningar och Molt. Molt har i och för sig mindre upplaga och säljs limiterat och skickas ut till medlemmar i en förening, men den är lättare att få tag på än t.ex. Robb Report eller tidskriften Connoisseur som Larsen har annonserat i.

En sak som förundrar mig är att du säger att Naq är superjävig i denna debatt och sätter denna debatt i relation till ett möjligt jäv av en test av högtalare som Naq konstruerat. Jag förstår inte relationen.

För mig verkar ditt resonemang som om t.ex. en person blivit dömd i rättegång där nämndemän och domare är jäviga och om denna person misstycker domen så kallar du den dömde som "superjävig i efterföljande debatt" angående domen eftersom han är part i domen, nämligen den som blev dömd. Likställer du verkligen den som blev dömd med de som i jäv dömde? I så fall kan ingen som någonsin blivit dömd försvara sig eftersom den dömde alltid är superjävig enligt dig. Så har jag förstått din plädering. Var det inte så inkvisitionen resonerade vid häxjakt?

Jag har därvidlag en helt annan syn på saken än du.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-11-21 21:27

Bill50x skrev:
sebatlh skrev:De har ju fixat medlemsrabatt på högtalaren. Det ser jag som en rekommendation. Varför annars stryra upp en rabatt?

Det behöver inte vara en rekommendation. Det kan helt enkelt vara att visa att medlemskap lönar sig, dvs att man kan köpa saker billigare som medlem. När får LTS-medlemmar 10 % på Wayne´s Coffee?

/ B

Från LTS websida
Ljudtekniska Sällskapet är en oberoende förening som verkar för bättre ljudåtergivning. Sällskapet verkar för högre kvalitet både på ljudanläggningar och ljudinspelningar. Sällskapet ger ut medlemstidningen Musik & Ljudteknik och arrangerar medlemsmöten. LTS har avdelningar i Stockholm, Umeå, Göteborg och Malmö.

En rabatt på en dålig högtalare går emot deras eget syfte. Således borde MMX vara en bra alternativt prisvärd högtalare. Eller hur?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-21 21:36

sebatlh skrev:
RogerGustavsson skrev:

De har ju fixat medlemsrabatt på högtalaren. Det ser jag som en rekommendation. Varför annars stryra upp en rabatt?

Vi medlemmar får även rabatt på System Audio, Martin Logan, ELAC, JBL, KEF, JM Lab, Monitor Audio, Focal, och en himla massa mer, kanske även på Larsen, vad vet jag?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 21:48

PappaBas skrev:Hmm så LTS tycker alltså att MMX är en så fantastiskt bra högtalare att de upplåter annonsplats mer eller mindre gratis? ^^
De tar vidare med den och visar upp på olika mässor fast den nu faktiskt inte är ens är konstruerad av dem?

LTS tycker nog ingenting om MMX. Den har inte testats, och min gissning är att den inte kommer att testas i ett sedvanligt test.

Ingvar, konstruktören har däremot skrivit om den i MoLt, precis som Anders skrev om kablar som han senare sålde, och många andra har skrivit om saker som har sålts.

Alltså det som skrivs i MoLt görs för att LTS-medlemmarna kan vara intresserade av att läsa om det. MoLt är till för medlemmarna. Samma sak är det med samarbetet mellan Hifikit och MoLt. Medlemmarna har rabatt på elementsortimentet mot att Hifikit får annonsera på baksidan.

Är det konstigt?

PappaBas skrev:Detta erkänns ju från LTS håll. Så DQ-20 eller Svante t.ex skulle ni inte tycka att kritiken om LTS sammanblandning med SSC och kanske inte helt objektiva hållning till viss del är befogad?

Exakt VAD "erkänns"? Frågar du om LTS kanske inte är helt objektiva? Alltså, hur är något som kanske inte är helt objektivt? Det skulle väl vara något som är alldeles säkert är fullständigt och absolut objektivt. Existerar det ens något som är det?

Min bedömning, med den kännedom jag har om de inblandade personerna, är att testet är mycket mer objektivt än det någonsin kommer att bli i någon hifiblaska.

Jag har själv haft mina duster med Ingvar om testmetodik, men även om jag försöker tänka mig ett scenario där han vill anstränga sig att framställa Larsenhögtalaren som dålig så kan jag inte se hur det skulle ha fått genomslagskraft i tidningsartikeln.

PappaBas skrev:Det har ju överhuvudtaget inte gnällts på resultatet från lyssningen och mätningen utan de omkringliggande omständinghter och inte helt solklara förhållanden som LTS har?

Ok, jag trodde tråden handlade om testet av Larsen 4 så som det beskrivs i MoLt. Det är iaf det jag debatterar. Och jag tror att det stod något om det i trådrubriken.

PappaBas skrev:
Har herrar Wettebrandt och Lindroos deltagit vid liknande kritisk lyssning av den också, jag ser inget annat omdöme än det från konstruktören själv i det fallet?

Det tror jag inte. Det är många högtalare som inte har testats av LTS. Är det ett argument att inte testa och kritisera Larsenhögtalaren där det är befogat?

PappaBas skrev:Jag ser fram emot liknande kurvor för den som för Larsen 4 och OA50.2 och lyssningsintryck. Det skall man väl kunna skaka fram? Jag menar när du LTS så helhjärtat ställer sig bakom den på detta sätt så måste den ju varit föremål för väldigt mycket lyssning och utvärdering inom föreningen?

Varifrån har du fått att LTS helhjärtat ställer sig bakom MMX? Du tolkar frånvaron av kritik som närvaro av hyllning. Det finns en person som har skrivit något mer djuplodande om dem i MoLt och det är Ingvar. Det är väl fullständigt naturligt att han skriver positivt om den? I övrigt har det varit korta kommentarer om att högtalaren finns. Var ser du den helhjärtade uppslutningen bakom högtalaren?

Jag har som LTSmedlem inte har tagit ställning för vad jag tycker om MMX-högtalaren. Det betyder just det. Jag vet inte. Jag har aldrig hört den. Det betyder inte att jag helhjärtat stödjer den. Eller att jag sågar den. Jag har bara inte tagit ställning eftersom jag inte har något underlag.

Det är väl fullständigt självklart att jag inte ställer upp helhjärtat för något jag inte vet något om?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 21:56

sebatlh skrev:Från LTS websida
Ljudtekniska Sällskapet är en oberoende förening som verkar för bättre ljudåtergivning. Sällskapet verkar för högre kvalitet både på ljudanläggningar och ljudinspelningar. Sällskapet ger ut medlemstidningen Musik & Ljudteknik och arrangerar medlemsmöten. LTS har avdelningar i Stockholm, Umeå, Göteborg och Malmö.

En rabatt på en dålig högtalare går emot deras eget syfte. Således borde MMX vara en bra alternativt prisvärd högtalare. Eller hur?

Nu ska du inte vara sån. Men ok, om jag också ska vara sån: Sällskapet verkar för en bättre (komparativ) ljudåtergivning. En dålig högtalare kan vara bättre än en urusel. Alltså motverkar inte en rabatt på en dålig högtalare sällskapets syfte.

Det var du som började... ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 22:12

petersteindl skrev:Du skriver dessa 3 punkter som kännetecken för kommersiella tidskrifter.

1. Som jag ser det har Molt annonser från tillverkare (och en sådan kan du se i denna tråd), vilket satisfierar punkt 1.
2. Om tillverkare eller distributörer får ett bra test i Molt så används detta som försäljningsargument, vilket satisfierar punkt 2.
3. Att få låna apparater från tillverkarna är väl också applicerbart för Molt? Lånar inte Molt apparater från tillverkare, menar du?

Skillnaden är att MoLt inte är beroende av någon av punkterna. "Annonsintäkterna" är en helt oväsentlig del av LTS budget, LTS har nära noll förekomst i tillverkarnas annonser med "bäst i LTS-test", och LTS testverksamhet står och faller inte med tillgång till apparater.

Det finns ingen beroendeställning gentemot leverantörerna, helt enkelt.

petersteindl skrev:En sak som förundrar mig är att du säger att Naq är superjävig i denna debatt och sätter denna debatt i relation till ett möjligt jäv av en test av högtalare som Naq konstruerat. Jag förstår inte relationen.

För mig verkar ditt resonemang som om t.ex. en person blivit dömd i rättegång där nämndemän och domare är jäviga och om denna person misstycker domen så kallar du den dömde som "superjävig i efterföljande debatt" angående domen eftersom han är part i domen, nämligen den som blev dömd. Likställer du verkligen den som blev dömd med de som i jäv dömde? I så fall kan ingen som någonsin blivit dömd försvara sig eftersom den dömde alltid är superjävig enligt dig. Så har jag förstått din plädering. Var det inte så inkvisitionen resonerade vid häxjakt?

Jag har därvidlag en helt annan syn på saken än du.

Naq höll själv med mig nyss.

Alltså, i en domstol skulle man förstås inte kalla svaranden för jävig, men man har samtidigt speciella lagar just försvaranden och dess närstående. Om jag inte minns fel är det inte brottsligt för dem att ljuga i en rättegång. Man har helt enkelt insett att man inte kan räkna med att få sanningen ifrån dem, de har rätt att ljuga om vad som har hänt.

Nu låter detta som att jag försöker få Nq att framstå som lögnare, men det är verkligen inte det jag menar. Jag menar bara att han har ett incitament som inte är helt olik en jävssituation. Som faktiskt är starkare än Ingvars jävssituation. Fast igen, incitamentet och faktiskt utfall i sanningshalt är olika saker. Båda kan ju vara jättehederliga, trots sina incitament.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-21 22:17

Svante skrev:Nu låter detta som att jag försöker få Nq att framstå som lögnare, men det är verkligen inte det jag menar. Jag menar bara att han har ett incitament som inte är helt olik en jävssituation. Som faktiskt är starkare än Ingvars jävssituation. Fast igen, incitamentet och faktiskt utfall i sanningshalt är olika saker. Båda kan ju vara jättehederliga, trots sina incitament.

Jag kanske missförstår något, men så vitt jag har förstått har Naqref inte tjänat några pengar på L4, däremot levererar Ingvar/Ino element till OA5-MMX. Så om vi talar om jäv som ekonomiskt intresse kan det åtminstone vid en ytlig analys förefalla som att Ingvar har ett starkare ekonomiskt jäv. Rätta mig gärna om jag har fel eller har missat något.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-21 22:18

Nattlorden skrev:Dags för en ny generation LTS-högtalare snarare om det är slut på element till de gamla...

+1

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati