Svante skrev:petersteindl skrev:Vilka risker löper man om man lämnar in en högtalare för test i LTS? Jag vill också påpeka att normalt sett så finns inte denna typ av jäv hos kommersiella tidningar som säljs på marknaden.
Nja, det där är väl inte sant.
Hifitidningarna är kommersiella, dvs de behöver alla intäkter de kan få. Intäkterna gynnas av:
1. Annonser från tillverkarna.
2. Att tillverkarna använder ett lyckat test som försäljningsargument.
3. Att få låna apparater av tillverkarna, gärna före release.
Alla tre gynnas av goda kontakter med tillverkarna och att testerna ger positiva omdömen.
Som tillverkare är det förstås säkrare (i betydelsen att man får en positiv recension) att lämna apparaten dit. I MoLt riskerar man ett negativt omdöme om LTS hittar brister.
Det jäv som finns i de vanliga tidningarna skulle jag påstå är etter värre än det som föreligger i MoLt. Det är bara det att MoLt vågar ta upp det, och när en produkt inte ges lysande recensioner så är det lätt att peka på det, som tillverkare.
Vi kan väl konstatera att Anders faktiskt är superjävig i den här debatten, eller hur.
(OBS att "jäv" här inte är avsett som ett skällsord, det är ett konstaterade av fakta, bara.)
Svante, jag skrev
denna typ av jäv och la även in ett exempel på just denna typ. Det betyder inte att kommersiella tidningar inte kan ha annan typ av beroende. Så nog ser jag att det är sant det jag skrev.
Det handlar alltså om två skilda saker.
Jag ser saken vad gäller jäv och så kallade oberoende tidskrifter och kommersiella facktidskrifter tvärtemot med hur du ser på saken. Jag anser att om en tidning anser sig vara oberoende och opartisk och marknadsför sig som sådan men brister i detta, så är det allvarligt eftersom spelreglerna blir satta ur spel. Om en annan tidning helt öppet har annonsering och är kommersiell så är spelreglerna som det spelas efter satta från början.
Du skriver dessa 3 punkter som kännetecken för kommersiella tidskrifter.
1. Annonser från tillverkarna.
2. Att tillverkarna använder ett lyckat test som försäljningsargument.
3. Att få låna apparater av tillverkarna, gärna före release.
1. Som jag ser det har Molt annonser från tillverkare (och en sådan kan du se i denna tråd), vilket satisfierar punkt 1.
2. Om tillverkare eller distributörer får ett bra test i Molt så används detta som försäljningsargument, vilket satisfierar punkt 2.
3. Att få låna apparater från tillverkarna är väl också applicerbart för Molt? Lånar inte Molt apparater från tillverkare, menar du? Vissa tillverkare eller distributörer kanske säger nej, men i så fall har de sina skäl och då föreslår jag att LTS undersöker vad som är skälet till detta. FYI: Jag känner fler distributörer som är tveksamma till utlåning av apparater till LTS just på grund av den potentiella jävsituation som de anser IngOehman innebär. Det är ingen kritik från min sida. Det är ett konstaterande hur vissa distributörer och andra ser på saken.
Dessutom anser jag att du har fel i dina slutsatser angående många kommersiella tidningar. Har du synat M3 t.ex. Det är en kommersiell tidskrift. Vet du hur deras tester går till? Jag vet, de har nämligen testat en produkt som jag konstruerat. Det var en väldigt udda upplevelse.
Det finns många produkter som inte får lysande recensioner i kommersiella tidskrifter. Som tillverkare har man en helt annan syn än den du har och det har man därför att man har erfarenhet i branschen. Det skrivs många tester och det finns tester som är skrivna på så sätt att det helt enkelt inte går att citera ett enda omdöme, just därför att hela testet är skrivet på ett ambivalent sätt. En sådan test är ett lagom uselt testresultat. Sånt får man ta. Andra tester är skrivna så att en tillverkare med lätthet kan citera från testet. Det är ett bra testresultat.
I jämförelsetester i HiFi&Musik finns det ofta en hackkyckling, en testvinnare och ett bästa köp. Om du tror att man kan se vem som blir testvinnare eller bästa köp genom att titta på annonsintäkterna så skulle du nog bli lite förvånad. Jag tror personligen att de små med små annonsbudgetar får procentuellt sätt betydligt bättre utdelning på gott testresultat än drakarna med stor reklambudget. Yamaha t.ex. slutade med att annonsera i H&M under en tid på 80-talet eftersom de ansåg att de annonserade för så mycket pengar och borde få bättre testresultat. Det om något är ett bevis på att annonsbudget allena inte räcker. Sedan finns det naturligtvis undantag lite här och där.
Tidningar som Hifi&Musik får kontinuerligt in en uppsjö apparater. Det bara dräller in apparater. De har ingen möjlighet att testa alla. Därför sållar de bland alla kartonger. De kan då sålla bort apparater de inte gillar. Återstår en massa apparater de möjligtvis gillar eller som de på något sett tycker är viktigt att förmedla till deras läsekrets. Det betyder i alla fall att de kommer att ha större andel positiva tester än negativa. Det var väl så LTS också gjorde.
Jag ser väldigt liten skillnad på kommersiella tidningar och Molt. Molt har i och för sig mindre upplaga och säljs limiterat och skickas ut till medlemmar i en förening, men den är lättare att få tag på än t.ex. Robb Report eller tidskriften Connoisseur som Larsen har annonserat i.
En sak som förundrar mig är att du säger att Naq är superjävig
i denna debatt och sätter denna debatt i relation till ett möjligt jäv av en test av högtalare som Naq konstruerat. Jag förstår inte relationen.
För mig verkar ditt resonemang som om t.ex. en person blivit dömd i rättegång där nämndemän och domare är jäviga och om denna person misstycker domen så kallar du den dömde som "superjävig i efterföljande debatt" angående domen eftersom han är part i domen, nämligen den som blev dömd. Likställer du verkligen den som blev dömd med de som i jäv dömde? I så fall kan ingen som någonsin blivit dömd försvara sig eftersom den dömde alltid är superjävig enligt dig. Så har jag förstått din plädering. Var det inte så inkvisitionen resonerade vid häxjakt?
Jag har därvidlag en helt annan syn på saken än du.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.