Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
En böjd slitsport kan anpassas långt bättre än så.Naqref™ skrev: Visst kan man tycka att basporten är lite klen men en port snäppet större hade blivit för lång. En 4"-port får inte plats i lådan.
petersteindl skrev:Nagref
Högtalarelementet verkar vara ganska okänsligt för inspelning. Vas ändrades 7,7 % och Fs ändrades 2 % efter inspelning.
Jag har en stilla undran angående dimensionering.
Basportens avstämning är beräknad till ungefär 23 - 24 Hz vad jag kan se från din simulering.
Högtalarelementets resonansfrekvens är kring 33 Hz. Funkar det bra?
Jag skulle själv vara lite rädd att stämma porten så pass lägre än högtalarelementet.
Det är bara en stilla undran. Jag har inte sett en sådan avstämning förut men jag har inte sett mycket vad gäller basreflex.
Väl mött
PS
petersteindl skrev:Vilken fin 10-tummareJa det var ju ett väldigt hemligt högtalarelement med mycket hysh hysh runtomkring
Undrar vem på forumet som är den skyldige designern?
Ligger han å lurar i vassen?
Intressant fråga det där om avstämningen i förhållande till elementets resonansfrekvens. Jag kan inte finna något argument för att det det skulle var fel eller skadligt på något sätt. Om man får det resultat man vill och inte nyttjar så lång slaglängd att det distar eller bottnar med det programmaterial och effekt man använder.
petersteindl skrev:Vilken fin 10-tummareJa det var ju ett väldigt hemligt högtalarelement med mycket hysh hysh runtomkring
Undrar vem på forumet som är den skyldige designern?
Ligger han å lurar i vassen? Det verkar vara ett väldimensionerat baselement
![]()
![]()
Nåväl, spänningen är olidlig. Man verkar kunna göra mycket med detta högtalarelement.![]()
Väl mött
Peter Steindl
avr7000 skrev:Ja man kan snabbt o lätt smyga ner i källaren och montera ett par basmoduler medans de andra är upptagna med att lyssna på HiFi och laga Chilli
I subwoofern finns dubbla 10-
tums baselement, konstruerade
av Bremen för lägsta distorsion
och noggrant styrd djup
bas. Basarnas magneter är
mekaniskt förbundna så att
inga mekaniska vibrationer
uppträder.
Men Naqrefs, har väll bara en bas, det där är väll något annat?paa skrev:Titta vad man kan hitta på intörrnett:I subwoofern finns dubbla 10-
tums baselement, konstruerade
av Bremen för lägsta distorsion
och noggrant styrd djup
bas. Basarnas magneter är
mekaniskt förbundna så att
inga mekaniska vibrationer
uppträder.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster