Nybliven OA51-pappa

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-14 13:12

kasper skrev:Det är inte utan att jag tycker det är synd att det inte blev något av nytillverkningen av OA51. Och nu är väl den vägen stängd. Synd. Nå, jag får väl försöka utöka övervakningen över Stockholms grovsoprum.

/G

Den är inte stängd, men det är nära nog en omöjlighet att isf kalla dem Carlsson.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-14 13:20

Vad mig anbelangar får de gärna tillverkas av Larsen och kallas vad som helst (Al-Fakir vore coolt). Men jag antar att det är splitten Larsen-SSC som spökar.

/G

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-14 13:30

kasper:

Ja antagligen. OA51 var faktiskt på gång igen, det upptogs tom intresseanmälningar för en första serie men rann ut i sanden dels pga schismen mellan John Larsen och SSC, och en rätt märklig (iaf enligt mig) felkonstruktion där man satt basreflexröret på fel sida. Sen finns inte ngn tillräckligt exakt såg eller jigg tillgänglig för tillverkning. Som tur är har några eldsjälar byggt mindre serier kloner som tydligen man lyckats riktigt bra med, iaf under omständigheterna.

Bild
Syns i rött, från Gignos Highendmässa 2006
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-14 13:40

Ni som vet, vad var problemet med att sälja OA5x-serien ur ett försäljarperspektiv? Man tycker ju att ljudet borde övertyga. I synnerhet vore det kul att höra Peter Steindls erfarenheter på området. För mig är det en gåta att Carlsson inte är mer attraktivt på marknaden med tanke på både design, estetiskt, och ljudkvalitet.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-14 13:47

Vee-Eight skrev:kasper:

Ja antagligen. OA51 var faktiskt på gång igen, det upptogs tom intresseanmälningar för en första serie men rann ut i sanden dels pga schismen mellan John Larsen och SSC, och en rätt märklig (iaf enligt mig) felkonstruktion där man satt basreflexröret på fel sida. Sen finns inte ngn tillräckligt exakt såg eller jigg tillgänglig för tillverkning. Som tur är har några eldsjälar byggt mindre serier kloner som tydligen man lyckats riktigt bra med, iaf under omständigheterna.

Jodå, jag stod på intresselistan redan då (i alla fall den intresselista Hifiart-Kent hade). Väldigt synd att det inte blev av och att det hela krånglades till av omkonstruktion och tjafs.

Nu är marknadsgunks inte mitt kunskapsområde (så jag är väl bara okunnig och naiv) men ett nutida samarbete med typ IKEA/Kamprad, där ex. OA51 och od11 tillverkades och togs in i IKEA-sortimentet (som välljudande inredningsdetaljer) skulle vara en fullträff tycker jag. Både för att sprida svenskt välljud och design. Bara några tankar såhär i söndagssolen.

Men jag tycker dock att det är väldigt underligt att en så eftertraktad konstruktion inte tillverkas och saluförs. All heder till klonmakarna!
/G

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-14 13:50

kasper skrev:
Vee-Eight skrev:kasper:

Jodå, jag stod på intresselistan redan då (i alla fall den intresselista Hifiart-Kent hade). Väldigt synd att det inte blev av och att det hela krånglades till av omkonstruktion och tjafs.

Nu är marknadsgunks inte mitt kunskapsområde (så jag är väl bara okunnig och naiv) men ett nutida samarbete med typ IKEA/Kamprad, där ex. OA51 och od11 tillverkades och togs in i IKEA-sortimentet (som välljudande inredningsdetaljer) skulle vara en fullträff tycker jag. Både för att sprida svenskt välljud och design. Bara några tankar såhär i söndagssolen.

Men jag tycker dock att det är väldigt underligt att en så eftertraktad konstruktion inte tillverkas och saluförs. All heder till klonmakarna!
/G

Jag har också haft tankar om IKEA. Med deras försäljingsvolymer skulle priserna kunna bli väldigt rimliga. Bara man slipper skruva ihop dem själv.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-14 13:58

JTarnstrom:
Av vad jag förstår var det problem att ordna finansiering för en bredare försäljning utanför Sverige. Det saknades också kontakter med åteförsäljare utanför riket. Jag har ett reklamblad på engelska för oa51, så det fanns ju försök att iaf försöka sig på Storbritannien. Har läst nånstans att Sonab försökte lansera sig i Europa, men man saknade erfarenhet att driva ett sådant projekt.

På senare tid har Stigs anda spridits till Norge och Danmark. I norska Fidelity fick ju oa58:an lysande kritik, så det verkar att det säljs ett stadigt antal burkar där även under namnet Larsen.

Kasper:
IKEA är inte dumt, men jag tror att man måste vara noga med att kunna "utbilda" kunden i vad han/hon köper. De skiljer sig så kapitalt mot allt annat i högtalarväg; inte bara i utseende utan också hur hifi bör låta, iaf enligt Stig Carlsson. Även om de ser oortodoxa ut och inte kostar stora slantar så skulle det smärta om de avfärdades som lifestyle-burkar endast. ;)

Kan man lösa den biten så är det klockrent. Och kanske också rikta in IKEA som företag på inte bara kränga möbler utan också ge en helhetslösning för precis hela hemmet och vistelsen där.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-14 14:08

Vee-Eight skrev:Kasper:
IKEA är inte dumt, men jag tror att man måste vara noga med att kunna "utbilda" kunden i vad han/hon köper. De skiljer sig så kapitalt mot allt annat i högtalarväg; inte bara i utseende utan också hur hifi bör låta, iaf enligt Stig Carlsson. Även om de ser oortodoxa ut och inte kostar stora slantar så skulle det smärta om de avfärdades som lifestyle-burkar endast. ;)

Kan man lösa den biten så är det klockrent. Och kanske också rikta in IKEA som företag på inte bara kränga möbler utan också ge en helhetslösning för precis hela hemmet och vistelsen där.

Och vilken bättre miljö för att "utbilda" kunden finns, än i ett inredningsvaruhus? Man bygger ändå upp färdiga möbleringar och kan bara sätta in högtalarna där de ska vara. Jag tror att det skulle kunna fungera, ev. som en del i IKEAs mer exklusiva och mer nischade möbelserier.

Sen är det såklart tusen saker som kan gå fel och högtalare är förmodligen svårt att sälja i den kanalen. Men roligt vore det (och jag fick ett par prisvärda OA51 8) )

/G

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-14 14:24

Jag tror inte alls på IKEA i det fallet. Dom jobbar inte så. Om dom mot all förmodan vill sälja en Carlsson-liknande högtalare, så tar dom över hela konceptet och gör nåt som ser ut som en Carlssonhögtalare, men som är både billigare och sämre. Inte så kul alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-14 19:07

paa skrev:Jag tror inte alls på IKEA i det fallet. Dom jobbar inte så. Om dom mot all förmodan vill sälja en Carlsson-liknande högtalare, så tar dom över hela konceptet och gör nåt som ser ut som en Carlssonhögtalare, men som är både billigare och sämre. Inte så kul alltså.

Ja, du har säkert rätt, tråkigt nog. Men tanken att använda inrednings- och designargument som försäljningsargument för att kränga Carlsson/Sonab tycker jag är bra. Och då vore det inte helt långsökt att använda inrednings/möbelfirmor som försäljningskanal. Tycker jag.

/G

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-14 19:13

Bästa är att kränga dem ur välljudsynpunkt. Dessa högtalare behöver inga andra ursäkter. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-14 19:14

För att bredda kundkretsen gör det kanske det. Sen tycker jag inte det ena behöver utesluta det andra. Jag tycker ofta det är så att många människor inte vet vad de missar ang ljudåtergivning. Oinvigda, tycker jag, ofta kan bli alldeles fascinerade av bra återgivning när de stöter på det och helt begeistrade när de dessutom inser hur återgivarna ser ut.

Om man kan få intresse för snygg form och god design som är lätt att integrera i ett rum, tänkte jag att intresset för välljud kanske även kan komma den vägen. Men vad vet jag...

/G

48IDA

Inläggav 48IDA » 2010-03-14 20:54

Jag tror att största problemet är att folk i allmänhet inte vet hur det ska låta och är nöjda med sin anläggning där de kan dra upp bas och diskant på fullt, gärna med inslag av loudness, och de tror på fullt allvar att det låtar bra. :wink:
Och de som lagt lite extra på sin anläggning vet inte varken att placera sina högtalare eller justera in tonkurva.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
kasper

Re: Nybliven OA51-pappa

Inläggav kasper » 2010-08-25 09:51

JTarnstrom skrev:Kom över ett par OA51 i svart ask i originalskick med bytta basar (8542). Diskanterna låter kanon. Vilken luftig ljudbild! Och det finns de som påstår att det går att få denna lådda att låta ännu bättre? Vete fan om jag törs peta på dessa välspelande högtalare. Jag vet att den nya basen, 8545, anses bättre, men gäller det även vid en jämförelse med ett nytt par 8542?

Innan jag överväger en uppgradering skulle jag vara väldigt tacksam om någon ägare av 51.2 el. 51.3 kunde bjussa på en lyssning. Jag bor i Stockholmstrakten.

Använder du fortfarande dina 51:or i original? Fortfarande nöjd eller har du gått vidare?

Anledningen att jag frågar är att jag själv just har börjat använda ett par 51:or med samma bestyckning. Jag måste verkligen hålla med om din beskrivning. Det låter jättefint! Verkligen! Jag hade tidigare ett par originaldiskanter som lät trist, men tack vare AVR7000 fick jag tag på ett par fräschare. Luftigt var ordet! Jag har verkligen svårt att just nu motivera mig till en uppgradering (men vem vet vad som händer framöver, ähum), eftersom det bara låter ljuvligt! Visst, basen har inte samma pondus som mina OA116, men det 51:orna gör, gör de verkligen bra. Ska jag klaga på något, är det att diskanterna brusar något, men det har jag förvånansvärt lätt att leva med.

Jättekul och extra skoj att det är just original!

/G

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2010-08-25 10:34

JTarnstrom, hur har det gått - Har Du fått tillfälle att lyssna på ett par OA51.2 alt .3?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-08-25 19:40

oa51 skrev:JTarnstrom, hur har det gått - Har Du fått tillfälle att lyssna på ett par OA51.2 alt .3?

Näe, jag har inte lyssnat på ett par .2/3 ännu, men jag har filter till .3. Har inte riktigt undersökt marknaden för diskanterna, kanske jag sitter med ett par överflödiga filter, men tanken är att de ska uppgraderas. Just nu har de fått låna ut sina basar till mina OA52. Av estetiska skäl blir OA52:orna kvar i vardagsrummet. OA51:orna ska jag försöka få in i sovrummet så småningom när de väl är uppgraderade.
Sonos för hela slanten.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati