JTarnstrom:
Av vad jag förstår var det problem att ordna finansiering för en bredare försäljning utanför Sverige. Det saknades också kontakter med åteförsäljare utanför riket. Jag har ett reklamblad på engelska för oa51, så det fanns ju försök att iaf försöka sig på Storbritannien. Har läst nånstans att Sonab försökte lansera sig i Europa, men man saknade erfarenhet att driva ett sådant projekt.
På senare tid har Stigs anda spridits till Norge och Danmark. I norska Fidelity fick ju oa58:an lysande kritik, så det verkar att det säljs ett stadigt antal burkar där även under namnet Larsen.
Kasper:
IKEA är inte dumt, men jag tror att man måste vara noga med att kunna "utbilda" kunden i vad han/hon köper. De skiljer sig så kapitalt mot allt annat i högtalarväg; inte bara i utseende utan också hur hifi bör låta, iaf enligt Stig Carlsson. Även om de ser oortodoxa ut och inte kostar stora slantar så skulle det smärta om de avfärdades som lifestyle-burkar endast.
Kan man lösa den biten så är det klockrent. Och kanske också rikta in IKEA som företag på inte bara kränga möbler utan också ge en helhetslösning för precis hela hemmet och vistelsen där.