Sommarpyssel OA51.N-bygge

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge > färg

Inläggav paa » 2023-07-04 15:10

Den (off)vita färg, Carlssonvit, även kallad Stockholmsvit, som användes på Carlssonhögtalarna när det begav sig, har jag kommenterat sålunda i nån gammal tråd:

Jag var hos en Jotun-handlare, och fick reda på att det skiljer en aning mellan den moderna S0502-Y (Stockholmsvit) och den äldre varianten 0502-Y. Den nya S-varianten (NSC "S" för second edition) är bruten med svart och rent gul brytfärg, och den äldre utan "S" är bruten med svart och gulockra.
"S"-Second edition kom 1995.
I praktiken är det säkert väldigt svårt (läs: omöjligt) att se någon skillnad.

Och där har vi i alla fall ett färgrecept!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav paa » 2023-07-04 15:13

petersteindl skrev:
paa skrev:
avr7000 skrev:Jag skulle kört foliespolar och några bättre kondingar.....

Vad är teorin som visar att foliespolar är bättre?

Det intressanta ser man vid simulering eller mätning då man har impedans på Y-axeln och frekvens på X-axeln. En foliespole kan ha resonansfrekvensen mellan induktans och kapacitans 5-10 ggr högre i frekvens än spole lindad med koppartråd.

Man kan ha speciell lindningsteknik med koppartråd. Heter det banklindning? Jag minns inte. Jag har inte sett vanliga drosslar lindade på det sättet, men däremot transformatorer och utgångstransformatorer för rörslutsteg.

Finns det publicerat sådana mätningar, kanske t.o.m på Faktiskt?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 17:51

Kermit116 skrev:Basstöd!?!
Är Du månne från Trollhättan? :-)

Näeee.......Gbg....Men utvandrad Sthlm:are ursprungligen så jag har det i blodet (tänker på IÖ:s basstöd). Och det är ju inte jättelångt till Trollhättan härifrån även om Gbg väl inte räknas till "area 51".....

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 17:54

paa skrev:
Kan det kanske bli problem med plats för baselementets magnet i värsta fall?

Nej, det finns några mm tillgodo till basreflexröret även UTAN distansringen så med distansring är det inga problem alls.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 18:01

paa skrev:Den (off)vita färg, Carlssonvit, även kallad Stockholmsvit, som användes på Carlssonhögtalarna när det begav sig, har jag kommenterat sålunda i nån gammal tråd:

Jag var hos en Jotun-handlare, och fick reda på att det skiljer en aning mellan den moderna S0502-Y (Stockholmsvit) och den äldre varianten 0502-Y. Den nya S-varianten (NSC "S" för second edition) är bruten med svart och rent gul brytfärg, och den äldre utan "S" är bruten med svart och gulockra.

Tack paa... jag har redan färgen S0502-Y i en påbörjad burk som jag använt till kökslucka. Jag får se bara hur länge jag ids vänta med att låta lådorna torka. Sen var det det här med förslaget om billackerare.....men spontant så tänker jag..."kan (inte) själv". Nej det blir inte en helt perfekt slät yta med roller men frågan är om jag inte blir nöjd i alla fall. Det går ju att lacka professionellt sedan i vilket fall om det inte skulle duga....

...fast gällande kulören är det inte 100% bestämt än heller för den delen.....
Senast redigerad av Fytrius 2023-07-04 18:37, redigerad totalt 1 gång.

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-04 18:36

Fytrius skrev:
paa skrev:Den (off)vita färg, Carlssonvit, även kallad Stockholmsvit, som användes på Carlssonhögtalarna när det begav sig, har jag kommenterat sålunda i nån gammal tråd:

Tack paa... jag har redan färgen S0502-Y i en påbörjad burk som jag använt till kökslucka. Jag får se bara hur länge jag ids vänta med att låta lådorna torka. Sen var det det här med förslaget om billackerare.....men spontant så tänker jag..."kan (inte) själv". Nej det blir inte en helt perfekt slät yta med roller men frågan är om jag inte blir nöjd i alla fall. Det går ju att lacka professionellt sedan i vilket fall om det inte skulle duga....

Om du använder roller funkar alkydfärger bäst, något förtunnad. Lådorna "förprepareras" genom en trasa och lacknafta, så att ytan ser "fet" ut. Då slipper du apelsinskals-yta.
Vattenbaserade färger ("plastfärger") flyter inte ut lika bra.
Billigaste sprutlackare är dom som sprutar köksluckor och då får du rätt färgtyp (sidenmatt 30). Bilfärger är jätedyra och en billackare vill nog inte ha möbellacker i sina färgsprutor.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 18:45

jansch skrev:
Om du använder roller funkar alkydfärger bäst, något förtunnad. Lådorna "förprepareras" genom en trasa och lacknafta, så att ytan ser "fet" ut. Då slipper du apelsinskals-yta.
Vattenbaserade färger ("plastfärger") flyter inte ut lika bra.
Billigaste sprutlackare är dom som sprutar köksluckor och då får du rätt färgtyp (sidenmatt 30). Bilfärger är jätedyra och en billackare vill nog inte ha möbellacker i sina färgsprutor.

Ja, det är ett elände att alkydfärger fortfarande ger ett bättre resultat. Den färgen jag har är ju polyuretanförstärkt akrylat...tror jag..

Tack för bra tips med att "prima" ytan med lacknafta...om det nu blir alkydfärg. Kände inte till detta,,,,

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-07-05 22:19

Fytrius skrev:Basreflexinfästning på insidan korrigerad och röret är limmat. "Strömningsoptimering" (?) på utsidan. Finns även på inre "plattan". Inre delen av basreflexröret bara inpressat i sitt fäste med några varv eltejp för passningen (nedre bilden) - för ev längdjustering av röret senare.

OA51N_23.jpg

Då så. Nutid. Grundmålade lådor väntar på beställda filterdelar. Ev tar jag upp öppning för egentillverkad högtalarterminal. Har gamla polskruvar som kan användas. Frångå att det "ska" vara (?) isolerade labhylsor på Carlsson.... :)

OA51N_22.jpg

Ähh, det duger inte. Bara att kasta på tippen och börja om. :mrgreen: :wink:

Finfint resultat.. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-06 13:41

Så snyggt - och ambitiöst! Tack för senast - det var trevligt att träffas och tjöta lite och lyssna tillsammans.
Jag lackade mina förra dipolbasar hos BRA-lack i Hindås (eller ABC-lack?), (som lackar köksluckor precis som jansch skrev). Det blev helt perfekt och professionell yta. Dom bryter i önskad NCS-kulör:
viewtopic.php?f=3&t=59348&hilit=dipol&start=622

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-06 21:56

Kalejdokom skrev:Så snyggt - och ambitiöst! Tack för senast - det var trevligt att träffas och tjöta lite och lyssna tillsammans.
Jag lackade mina förra dipolbasar hos BRA-lack i Hindås (eller ABC-lack?), (som lackar köksluckor precis som jansch skrev). Det blev helt perfekt och professionell yta. Dom bryter i önskad NCS-kulör:
viewtopic.php?f=3&t=59348&hilit=dipol&start=622

Ser ju väldigt bra ut! Men sju lager.....det blir några tusenlappar även 2016 för de lådorna antar jag?

Ja, en märklig vändning att jag plötsligt börjar bygga Carlsson-kloner så där....det hade jag ju inte väntat mig. Men dina OA50 med lyssningsplats från bakre väggen var väl det som gjorde det! :D

Som sagt; dipoler är fortfarande intressanta. Man kan ju tycka att det här också är en ganska stor arbetsinsats, men det jag menade tidigare med detta förut är jobbet att mäta upp och kalibrera mm som du har gjort med dina. Har nog inte riktgt kunskaperna för detta riktigt tyvärr....Dessa är ju "bara" att bygga även om det ju innebär en hel del funderande och klurande...hur man ska lösa olika problem....osv...Men det räcker för mig för stunden...

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-06 23:46

Jaha, och vad är nu detta? Stuprörsmynning? Periskopöverdel? Och varför skymtar det MDF i vänsterkanten? Hade jag inte limmat ihop mina lådor redan?

OA51N_24.jpg
OA51N_24.jpg (226.44 KiB) Visad 3724 gånger

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-09 16:56

En bas för högtalarna att stå på...i form av lådor....Ganska stora; 20 liter

OA51N_26.jpg
OA51N_26.jpg (322.93 KiB) Visad 3634 gånger

...med innehåll....Mellanväggar som kan skjutas och ändra effektiv innervolym mellan 15-20 liter. Här ska nog experimenteras lite.... :).

OA51N_27.jpg
OA51N_27.jpg (326.55 KiB) Visad 3634 gånger

Samtidigt i en annan del av universum: Högtalare provspelas...med rudimentär kabledragning och tveksam kontaktering... :?

OA51N_25.jpg
OA51N_25.jpg (186.31 KiB) Visad 3634 gånger

Men det låter mycket, mycket lovande!

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-09 18:25

Fytrius skrev:
FBK skrev:
Fytrius skrev:Jag har nu bestämt mig för att satsa på standardkomponenter i första skedet i alla fall - dvs trådlindade spolar och vanliga Jantzen Cross Caps. Jag lutade starkt åt detta redan från början pga att jag inte riktigt vet vad jag bygger :D . Jag sa ju att jag valt modell efter hörsägen och det verkar finnas en betydligt större konsensus gällande att OA51.N låter mycket bra, men en något mindre att det är värt att lägga en massa extra tusenlappar på filtret. Jag säger inte att det inte skulle kunna ske i framtiden dock. :?

Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssning :D När det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter... 8) som finns hos HifiKit.
Hoppas på bilder när du är klar. :) :P :D

Haha...din kraftfulla rena svenska låter som musik i mina öron... :wink:

Jag har beställt filterdelarna så att foliespolarna får komma senare om jag skulle komma på sådana tankar. Det finns ju andra saker att lägga tusenlappar på också, som.... eh.....*host*....basstöd t ex...

Lackningen hos billackerare? Ja, det är ju en idé. Kan man få en viss brytkulör hos en lackerare utan att det kostar skjortan? Jag menar; off white känns inte som en vanlig kulör på bilar om man säger så...

Bilder kommer när det det finns något att visa. Har man sagt A får man säga B......

Billackare är ingen riktigt bra ide' - som jag skrev härom dagen i en tråd. Dels är billacker svindyra utan någon fördel för möbellackering, dels vill man inte ta någon annan färgtyp i sprutorna än billack, man måste göra rent oerhört noggrannt vid byte av lacktyp.
Har man en billackerarkompis som inte tar betalt för ställtid och färg (arbetsgivaren står för kostnaden!) är det ju helt ok.
Bästa "köpelösningen" är en köksluckelackare som då arbetar med rätt färgtyp för möbellackering. klart billigast och bäst. Dom är också vana vid att jobba med sidenmatt (glans 30).

Underarbete, slipning etc. är dock den dyraste kostnaden. Gör man det själv sparar man mycket pengar. En lack döljer inga ofullkomligheter, tvärt om även om sidenmatt är lite förlåtande jämfört med högglans. Trärent är inget underlag för perfekt finish, primer och slipning krävs alltid.

Att bryta färger gör alla lackare varje dag. "Vitt" finns i massor av kulörer, så även för "svart"....

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-10 14:30

Ja, jag vet inte vad jag tänkte riktigt när jag undrade om de bröt färger - det är klart att de gör. Det var hela konceptet; att komma och vilja ha sidenmatt i en kulör som en Volvo Amazon på 60-talet. Men jag har förstått nu att det är köksluckelackerare som gäller om man vill ha det professionellt utfört.

Det har kommit till ett läge då det spelas rätt ordentligt:

OA51N_28.jpg
OA51N_28.jpg (208.49 KiB) Visad 3560 gånger

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-07-10 16:05

Riktigt snyggt! Wavecor även i basstöden?

För att citera Grafpro/carlssonkult: "... Kopplingslist (sockerbitar) är världens bästa högtalarterminaler och kostar ett par kronor. Guldpläterade superdyra specialare är obetydligt sämre."
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-07-10 18:50

jansch skrev:
Fytrius skrev:
FBK skrev:Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssning :D När det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter... 8) som finns hos HifiKit.
Hoppas på bilder när du är klar. :) :P :D

Haha...din kraftfulla rena svenska låter som musik i mina öron... :wink:

Jag har beställt filterdelarna så att foliespolarna får komma senare om jag skulle komma på sådana tankar. Det finns ju andra saker att lägga tusenlappar på också, som.... eh.....*host*....basstöd t ex...

Lackningen hos billackerare? Ja, det är ju en idé. Kan man få en viss brytkulör hos en lackerare utan att det kostar skjortan? Jag menar; off white känns inte som en vanlig kulör på bilar om man säger så...

Bilder kommer när det det finns något att visa. Har man sagt A får man säga B......

Billackare är ingen riktigt bra ide'

Billackerare är en bra ide' om man vill ha dem riktigt snygga. Flera som lackerade pi60 en gång i tiden, med ruggigt bra resultat.

momotom

Inläggav momotom » 2023-07-10 19:28

Ser jättefina ut. Vanlig syrahärdande 2k är ju ett enkelt och billigt förfarande, och 0500 alt 0502 finns ju alltid i pumparna hos de som lackar luckor. Tar de sig an ytterdörrar, så har de ofta också PU-färg att tillgå. Den kan man bygga upp ett tjockt skikt med likt Tidal gör på sina högtalare. Den är också polerbar likt billack, och har man byggt nga varv är det bara att polera utan rädsla för att gå igenom på kanter etc.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-10 22:00

Kermit116 skrev:Riktigt snyggt! Wavecor även i basstöden?

För att citera Grafpro/carlssonkult: "... Kopplingslist (sockerbitar) är världens bästa högtalarterminaler och kostar ett par kronor. Guldpläterade superdyra specialare är obetydligt sämre."

Tack! Ja, Wavecor både uppe och nere enligt information/instruktion jag erhållit.

Det kommer att monteras redan befintliga guldpläterade terminaler (enklare typ) så småningom...Hoppas att de inte förstör alltför mycket.... :oops:

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-12 22:09

Mycket lyssning nu... Måste säga att OA51.N låter fantastiskt bra! Även utan basstöd klarar de sig galant. Och ljudbilden liknar det som jag hörde på OA50..."öppet"...musikerna är långt inne i betongväggen och spelar!

Nu behöver jag lite hjälp; är en aning ambivalent inför basstöden. Det känns lite olika vid olika tillfällen. Det lite mer kropp åt det lägsta registret men möjligtvis lite på på bekostnad av ...fokus (?). Jag vet inte riktigt, det är svårt att beskriva. Det är alltså enligt mig inga jätteskillnader det är frågan om för er som inte hört kombinationen....men visst hörs det.

Jag undrar vad ni som byggt kombinationen har fastnat för gällande värdet för kapacitansen på basstödet? Jag läste i forumet och köpte initialt 270 µF elektrolyt plus 47 µF MKP som jag nu har bägge monterade. För lite?

EDIT: eh....600 µF ser jag på ett annat ställe...?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-13 20:24

600 kör vi...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-13 22:13

Tack! Jag blandade ihop det med när du svarade dansken om basstöden. Men det var ju andra element det gällde då i OA51.2. "Tänkte inte på det".....Inte konstigt att jag inte var/är helt nöjd då....

Är det ok med 47 µF i MKP-varianten och bygga på resten med elektrolyter eller ska det vara bättre kondingar än elektrolyter i så hög omfattning som möjligt av de 600 µF?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-07-13 22:20

elektrolyter i ett Carlsson filter..... 8O

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-13 23:48

Fytrius skrev:Tack! Jag blandade ihop det med när du svarade dansken om basstöden. Men det var ju andra element det gällde då i OA51.2. "Tänkte inte på det".....Inte konstigt att jag inte var/är helt nöjd då....

Är det ok med 47 µF i MKP-varianten och bygga på resten med elektrolyter eller ska det vara bättre kondingar än elektrolyter i så hög omfattning som möjligt av de 600 µF?

Jag kör just nu 1 st, 100 µF Jantzen Audio Crosscap
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... s-cap.html

5 t 100µF Jantzen Audio eleCap
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... cap-5.html

1 st,1µF Jantzen Audio Standard Z-Cap
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... z-cap.html

1 st, 0,22 µF Jantzen Audio Superior Z-Cap
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... z-cap.html

Allt "fin-ljud" åker naturligtvis genom de dyra kondingarna

1800 kr föör två filter....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-07-14 15:33

Man kan tänka på att en dålig kondensator kan "förstöra" ljudet likväl parallell som seriekopplad, i båda fallen distar den signalen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-15 09:02

Jag försöker lite förtvivlat greppa vad det är som händer med kondensatorerna i basstödskretsen och speciellt detta med olika µF-värden och kondensatorkvalitéer för att släppa fram "finljudet".

DISCLAIMER: Jag har extremt grundläggande kunskaper om komponenter och är inte alls insatt i filterkonstruktioner mm som många av er andra på detta forum är.

Så:
De parallellkopplade kondensatorerna i basstöden är ju både parallellt kopplade (till basstödselementet) och seriekopplade (till OA51:s baselement). En kondensator är alltså om jag förstått det rätt ett högpassfilter i seriekoppling? Och jag har försökt läsa mig till att Z (=impedansen) är omvänt proportionell mot kapacitans och frekvens?

Det jag inte förstår då är att om man sätter dit en "finkondensator" med lågt värde som sitter parallellkopplad med "fulkondensatorer" med högre kapacitansvärde så borde väl signalen vid varje enskilt given frekvens välja att gå genom fulkondensatorn eftersom det är lägre motstånd genom denna? Och följden av detta skulle vara att det är meningslöst att sätta dit en finare kondensator i kopplingar där den måste "tävla" med en/flera parallelkopplade kondensatorer som har högre kapacitans?

Eller har jag inte fattat alls vad som händer? Kan någon förklara vad finkondensatorn gör?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-15 10:39

Elektrolytkondensatorer har väl en högre impedans vid högre frekvenser än en filmkondensator? Om en filmkondensator parallellkopplas med elektrolyten sänks impedansen för högre frekvenser. Nu ska man förmodligen inte överdriva elektrolytens eventuella inverkan så länge som den inte används vid högre frekvenser. Elektrolyterna har en sämre livslängd men om det är ett problem vet jag inte.Kanske först om tiotalet år? Filmkondensatorer på 600 µF blir ju rätt dyrt och stort (tar upp volym inuti en låda). Hur ser schemat för delningsfiltret ut?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-15 11:10

RogerGustavsson skrev:Elektrolytkondensatorer har väl en högre impedans vid högre frekvenser än en filmkondensator? Om en filmkondensator parallellkopplas med elektrolyten sänks impedansen för högre frekvenser. Nu ska man förmodligen inte överdriva elektrolytens eventuella inverkan så länge som den inte används vid högre frekvenser. Elektrolyterna har en sämre livslängd men om det är ett problem vet jag inte.Kanske först om tiotalet år? Filmkondensatorer på 600 µF blir ju rätt dyrt och stort (tar upp volym inuti en låda). Hur ser schemat för delningsfiltret ut?

Så mycket högre impedans kan väl elektrolyterna inte ha så att motsvarar skillnaden mellan enstaka µF och 100 µF som avr7000 skriver om?

Jag kan inte dela huvudschemat av respekt till Naqref och avr7000 (ska sättas in minnesgåva för Naqref för detta) men det spelar nog egentligen ingen roll. Det som avr7000 gått ut med publikt är att basstöden är inkopplade i serie med baselementet i OA51:s filter med 600 µF parallellt kopplade över basstödselementet. Vad jag förstår är finkondensatorns syfte att skicka igenom signalerna från OA51:s element i de register över det att basstödselementet har rullat av.

Men jag förstår som sagt inte hur det går till....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-15 11:48

Fytrius skrev:Så mycket högre impedans kan väl elektrolyterna inte ha så att motsvarar skillnaden mellan enstaka µF och 100 µF som avr7000 skriver om?

Nja, men impedansen för elektrolyter stiger mot högre frekvenser. En viss induktans blir det även för filmkondensatorer, några undviker det genom att ha speciella lindningar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-15 11:57

Allt ljud till den övre basen som återger mellanregister etc. går genom denna 600 mF konding när frekvens är tillräckligt hög så att den har "släppt på" så att säga.
Inget ljud vill då längre gå genom det undre seriekopplade baselementet för där är det ju 4 Ohms motstånd.

Av denna anledning vill man ju ha typ plastfilmskondingar av bättre kvalité för denna "bypass" kondensator.
Det har man typ "inte råd med" och man kanske då blandar kondingar som jag skrev ovan.

Det är alltså till viss del en feelgood grej att blanda in lite dyrare kondingar (och hoppas på att finljudet/välljudet väljer den dyra kondingen :) ;) )

I vissa applikationer (högre frekvenser än ljud) kan det säkert bli nåt problem med resonanser eler dylikt om man blandar kondingar på detta sätt... Inte inom ljud dock.

Allt detta är en lite udda lösning som bara är relevant (och faktiskt "nödvändig") när man gör en 2.5-vägshögtalare som är väggplacerad med halvsfär utstrålning genom hela frekvensområdet.

Stefan

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-15 12:48

avr7000 skrev:
Det är alltså till viss del en feelgood grej att blanda in lite dyrare kondingar (och hoppas på att finljudet/välljudet väljer den dyra kondingen :) ;) )

Stefan

Det är just ordet "hoppas" jag skulle vilja få lite mer på kött på benen gällande. :wink: Vilken teknisk aspekt av signalen består finljudet av?

Så här: Om vi tar de värden du angav ovan och tar en godtycklig frekvens som den övre basen spelar, säg 2000 Hz. Då ska den i basstödsfiltret passera uppdelat mellan 500 µF elektrolyter och 101,22 µF av MKP eller bättre typ. Då tänker jag att det förenklat blir ett 5:1 förhållande vilken väg signalen tar och att ev försämring som elektrolyterna tillför vida överträffar väljudet från de bättre kondensatorerna....?

Förlåt, jag försöker lära mig något på kuppen med detta bygge. :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati