Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
petersteindl skrev:paa skrev:avr7000 skrev:Jag skulle kört foliespolar och några bättre kondingar.....
Vad är teorin som visar att foliespolar är bättre?
Det intressanta ser man vid simulering eller mätning då man har impedans på Y-axeln och frekvens på X-axeln. En foliespole kan ha resonansfrekvensen mellan induktans och kapacitans 5-10 ggr högre i frekvens än spole lindad med koppartråd.
Man kan ha speciell lindningsteknik med koppartråd. Heter det banklindning? Jag minns inte. Jag har inte sett vanliga drosslar lindade på det sättet, men däremot transformatorer och utgångstransformatorer för rörslutsteg.
Kermit116 skrev:Basstöd!?!
Är Du månne från Trollhättan?
paa skrev:
Kan det kanske bli problem med plats för baselementets magnet i värsta fall?
paa skrev:Den (off)vita färg, Carlssonvit, även kallad Stockholmsvit, som användes på Carlssonhögtalarna när det begav sig, har jag kommenterat sålunda i nån gammal tråd:
Jag var hos en Jotun-handlare, och fick reda på att det skiljer en aning mellan den moderna S0502-Y (Stockholmsvit) och den äldre varianten 0502-Y. Den nya S-varianten (NSC "S" för second edition) är bruten med svart och rent gul brytfärg, och den äldre utan "S" är bruten med svart och gulockra.
"S"-Second edition kom 1995.
I praktiken är det säkert väldigt svårt (läs: omöjligt) att se någon skillnad.
Och där har vi i alla fall ett färgrecept!
Fytrius skrev:paa skrev:Den (off)vita färg, Carlssonvit, även kallad Stockholmsvit, som användes på Carlssonhögtalarna när det begav sig, har jag kommenterat sålunda i nån gammal tråd:
Jag var hos en Jotun-handlare, och fick reda på att det skiljer en aning mellan den moderna S0502-Y (Stockholmsvit) och den äldre varianten 0502-Y. Den nya S-varianten (NSC "S" för second edition) är bruten med svart och rent gul brytfärg, och den äldre utan "S" är bruten med svart och gulockra.
"S"-Second edition kom 1995.
I praktiken är det säkert väldigt svårt (läs: omöjligt) att se någon skillnad.
Och där har vi i alla fall ett färgrecept!
Tack paa... jag har redan färgen S0502-Y i en påbörjad burk som jag använt till kökslucka. Jag får se bara hur länge jag ids vänta med att låta lådorna torka. Sen var det det här med förslaget om billackerare.....men spontant så tänker jag..."kan (inte) själv". Nej det blir inte en helt perfekt slät yta med roller men frågan är om jag inte blir nöjd i alla fall. Det går ju att lacka professionellt sedan i vilket fall om det inte skulle duga....
jansch skrev:
Om du använder roller funkar alkydfärger bäst, något förtunnad. Lådorna "förprepareras" genom en trasa och lacknafta, så att ytan ser "fet" ut. Då slipper du apelsinskals-yta.
Vattenbaserade färger ("plastfärger") flyter inte ut lika bra.
Billigaste sprutlackare är dom som sprutar köksluckor och då får du rätt färgtyp (sidenmatt 30). Bilfärger är jätedyra och en billackare vill nog inte ha möbellacker i sina färgsprutor.
Fytrius skrev:Basreflexinfästning på insidan korrigerad och röret är limmat. "Strömningsoptimering" (?) på utsidan. Finns även på inre "plattan". Inre delen av basreflexröret bara inpressat i sitt fäste med några varv eltejp för passningen (nedre bilden) - för ev längdjustering av röret senare.
Då så. Nutid. Grundmålade lådor väntar på beställda filterdelar. Ev tar jag upp öppning för egentillverkad högtalarterminal. Har gamla polskruvar som kan användas. Frångå att det "ska" vara (?) isolerade labhylsor på Carlsson....![]()
Kalejdokom skrev:Så snyggt - och ambitiöst! Tack för senast - det var trevligt att träffas och tjöta lite och lyssna tillsammans.
Jag lackade mina förra dipolbasar hos BRA-lack i Hindås (eller ABC-lack?), (som lackar köksluckor precis som jansch skrev). Det blev helt perfekt och professionell yta. Dom bryter i önskad NCS-kulör:
viewtopic.php?f=3&t=59348&hilit=dipol&start=622
Fytrius skrev:FBK skrev:Fytrius skrev:Jag har nu bestämt mig för att satsa på standardkomponenter i första skedet i alla fall - dvs trådlindade spolar och vanliga Jantzen Cross Caps. Jag lutade starkt åt detta redan från början pga att jag inte riktigt vet vad jag bygger. Jag sa ju att jag valt modell efter hörsägen och det verkar finnas en betydligt större konsensus gällande att OA51.N låter mycket bra, men en något mindre att det är värt att lägga en massa extra tusenlappar på filtret. Jag säger inte att det inte skulle kunna ske i framtiden dock.
Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssningNär det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter...
som finns hos HifiKit.
Hoppas på bilder när du är klar.![]()
![]()
Haha...din kraftfulla rena svenska låter som musik i mina öron...![]()
Jag har beställt filterdelarna så att foliespolarna får komma senare om jag skulle komma på sådana tankar. Det finns ju andra saker att lägga tusenlappar på också, som.... eh.....*host*....basstöd t ex...
Lackningen hos billackerare? Ja, det är ju en idé. Kan man få en viss brytkulör hos en lackerare utan att det kostar skjortan? Jag menar; off white känns inte som en vanlig kulör på bilar om man säger så...
Bilder kommer när det det finns något att visa. Har man sagt A får man säga B......
jansch skrev:Fytrius skrev:FBK skrev:Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssningNär det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter...
som finns hos HifiKit.
Hoppas på bilder när du är klar.![]()
![]()
Haha...din kraftfulla rena svenska låter som musik i mina öron...![]()
Jag har beställt filterdelarna så att foliespolarna får komma senare om jag skulle komma på sådana tankar. Det finns ju andra saker att lägga tusenlappar på också, som.... eh.....*host*....basstöd t ex...
Lackningen hos billackerare? Ja, det är ju en idé. Kan man få en viss brytkulör hos en lackerare utan att det kostar skjortan? Jag menar; off white känns inte som en vanlig kulör på bilar om man säger så...
Bilder kommer när det det finns något att visa. Har man sagt A får man säga B......
Billackare är ingen riktigt bra ide'
Kermit116 skrev:Riktigt snyggt! Wavecor även i basstöden?
För att citera Grafpro/carlssonkult: "... Kopplingslist (sockerbitar) är världens bästa högtalarterminaler och kostar ett par kronor. Guldpläterade superdyra specialare är obetydligt sämre."
Fytrius skrev:Tack! Jag blandade ihop det med när du svarade dansken om basstöden. Men det var ju andra element det gällde då i OA51.2. "Tänkte inte på det".....Inte konstigt att jag inte var/är helt nöjd då....
Är det ok med 47 µF i MKP-varianten och bygga på resten med elektrolyter eller ska det vara bättre kondingar än elektrolyter i så hög omfattning som möjligt av de 600 µF?
RogerGustavsson skrev:Elektrolytkondensatorer har väl en högre impedans vid högre frekvenser än en filmkondensator? Om en filmkondensator parallellkopplas med elektrolyten sänks impedansen för högre frekvenser. Nu ska man förmodligen inte överdriva elektrolytens eventuella inverkan så länge som den inte används vid högre frekvenser. Elektrolyterna har en sämre livslängd men om det är ett problem vet jag inte.Kanske först om tiotalet år? Filmkondensatorer på 600 µF blir ju rätt dyrt och stort (tar upp volym inuti en låda). Hur ser schemat för delningsfiltret ut?
Fytrius skrev:Så mycket högre impedans kan väl elektrolyterna inte ha så att motsvarar skillnaden mellan enstaka µF och 100 µF som avr7000 skriver om?
avr7000 skrev:
Det är alltså till viss del en feelgood grej att blanda in lite dyrare kondingar (och hoppas på att finljudet/välljudet väljer den dyra kondingen![]()
)
Stefan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 9 gäster