Kommer ALLA Carlsson-element att ta slut??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-10-23 09:12

Ingvar

Läste på Carlssonplanet att Stig bland annat hade att tacka LTS för "rådigt" ingripande när det gällde vem som skulle ha rätten att kalla sina högtalare för Carlsson, och att Sonab förlorade processen, det tackar vi extra mycket för :) sedan såg jag också att din favorit är OA-116, vilket borgar för god smak :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 12:44

Vi var många som skrev inlägg till Stigs försvar. Jag var bara en av dem. Det var egentligen inte "Sonab" som försökta stjäla namnet dock. Även om namnet Sonab hade samma ägare, närmare bestämt den ägare som driver det nuvarande företaget Audio Pro.

Audio Pro-namnet köptes dock hederligt och stals inte såsom Carlsson.

Idag, efter Stigs bortgång 1997, äger stiftelsen Stig Carlsson varumärket Carlsson, bland andra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-26 14:41

Det ser vi fram emot. Det kunde ju vara kul att äga ett par Carlsson någon gång, och varför inte en helt ny modell så man får vara bland dom första att äga dom 8)

Min första riktigt bra hifi-upplevelse var med Carlsson, det var en morbror som hade ett par stora vita frysboxar med svart galler ovanpå och 4 diskanter, vill jag minnas, vilken modell kan det ha varit? Det här var runt 1972-73, anläggningen var med en stor Inertia-receiver plus Inertia skivspelare och ett AKAI GXC-någonting frontmatat kassetdäck. Jag lärde mig spisa Beatles på den anläggningen.

En kompis hade ett par lite mindre gallerboxar, hälften så höga, med bas på undersidan. Vilka kan det ha varit? Dom lät iaf grymt bra med hans Akai-förstärkare och Akai-skivspelare, jag lärde mig lyssna mycket på progg-rock, symfonirock, jazzrock på den anläggningen runt 1975.

Först 1977 köpte jag min första egna stereo, men då blev det tyvärr inga Carlsson. Pris/decibel fick avgöra så det blev Ljudia-burkar med potent dunka-dunka i :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-26 14:53

De vita bör ha varit OA5 (8 " bas o 4 diskanter) eller OA14 (6.5" bas vinklad i lådan o 4 diskanter)

En "hälften så hög" "gallerbox med bas i botten" torde ha varit något annat högtalarmärke som red på den populära vågen av "rundstrålande ljud" som det kallades....

De Carlsson (Sonab) burkar med bas i botten var nämligen lika stora (OA6 I, OA6 II) eller större (OA116, OA2212) än den första du nämnde...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-26 14:56

Tack för infon! OA5 låter troligt, jag läste någonstan(här?) att det var den mest sålda Carlsson-högtalaren. Då var nog den sistnämnda ingen Carlsson-högtalare, det kanske var en kit-högtalare?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 21:43

Alla har väl läst testen av Carlsson OA58 i senaste numret av High Fidelity?

Den bästa test jag läst i hela mitt liv faktiskt. :P

Både av en högtalare rent generellt, och specifikt av en ortoakustisk högtalare (som ju i femtioo år varit missförstådda av alla hifi-journalister, även de som varit positiva).

Nu är den ju väldigt positiv till OA58, och det är ju i sig trevligt, men det jag tänker på är främst skribentens lyhörd- och insiktsfullhet.

När jag läste testen kändes det som om recensenten hade haft spionkamera och dito mikrofon på plats hos stiftelsen Stig Carlsson (SSC)! 8O

Så insiktsfull och klarsynt är texten. Massor av saker som diskuterats, ältast och blötts, samt analyserats, omkonstruerats, vänts uppåner av SSC, utan allmänhetens insikt, har skibenten genom att bara lyssna på högtalaren kunnat sätta fingret på, så på pricken att det känns som om han måste ha varit med oss under hela utvecklingstiden. :o

Ju längre fram i texten jag kom, alltmera häpen blev jag över alla detaljkommentarer om hur högtalaren låter, och hur dess ljud relaterar till båda andra högtalare och till äldre Carlssonhögtalare. Är nu verkligen full av respekt för Johnny Sörensen. Detta var den minst pladdriga, mest sakliga recension jag sett i hela mitt liv!

Dessutom känner hela SSC igen oss i sådan grad att texten beskriver våra egna lyssningsintryck vid lyssning på OA58, och hela SSC's tankar de senaste 8 åren, bättre än någon av oss i SSC själva skulle kunnat formulera.

Tillpåköpet är mätningarna och kommentarerna av demsamma (utförda av Michael Madsen) oerhört uttömmande, och även här ser man att de utförts av någon som faktiskt förstått vad högtalaren avser åstadkomma, och varför.

Den enda randanmärkningen jag skulle kunna tänka mig att komma med är att nivån på bidraget från basreflexporten nog lagts en liten smula för lågt. Om avstämningen är 26 Hz (som mätkurvan antyder) borde portens bidrag vid 10 Hz ligga cirka 1,5 dB över baselementets (för att vid lägre frekvenser hamna allt närmare. På mätpappret ser det ut som om skillnaden bara är en halv dB, alltså att kurvan ligger en dB för lågt.

Mera anmärkningsvärt (det här borde jag kanske inte säga...) är att avstämningen på provexempelaret ligger en aningens lite lägre än jag minns att den gjorde på de prototyper jag arbetade med. :o Kanske skulle en liten produktionsjustering behöva ske? Eller minns jag helt enkelt fel? Jag måste undersöka. Återkommer i ämnet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Kommer ALLA Carlsson-element att ta slut??

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 21:53

Naqref™ skrev:Enligt pålitliga källor (så som IÖ) så är det sant. Dock har nog Hifi-kit större lager än Micke (men å andra sidan andra priser oxå).

Pålitliga källor är bra! 8)

Naqref skrev:Det ryktas om (via Per Gullbrandsen på CarlssonPlanet) att B65oa kommer att ersättas med ett kinatillverkat element som då ska bli en ersättare fast det kommer att ha membran i något lämpligt polymert material. Det väntar jag gärna på till mina OP43 och kör med SC165-3 tills dess (när de blir färdiga asså).

Rykten skall man däremot inte tro på. :?

Det är inte aktuellt att producera några Carlsson-element i Kina (det lönar sig bara för element av mycket låg kvalitet och/eller i mycket stora serier). Ej heller att kommande genereration B65oa skall få polymert membran. Däremot kan eventuellt själva membranet komma att tas från Kina, men inget är bestämt ännu.

SSC arbetar oförtrutet vidare på massor av spännande projekt. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-26 22:27

Håller med Iö...

Testen är ju otroligt positiv...
-men den kändes för en, ibland mer eller mindre :wink: missförsådd Carlssonentusiast (50, 51, 52, 58-serien), så "komplett"...
-Allt det där man vill förklara, men inte förmår eller alla gånger orkar, när folk undrar vad som är grejen med Carlsson och alla OA51.3, stod ju där rätt o slätt!

Tack High Fidelity :D

/Stefan...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-26 22:33

Ang. SC165/B65oa...

elementet är bra... men inte så "bra" att det är oersättningsbart... Jag har i alla fall fullt förtroende att SSC löser detta...

Gör det snabbt bara så att bytet inte stör produktionstakten av OA58 (.2 kanske :wink: ) och center/surr OA40...

Med resensioner som denna kanske "lagren töms" i en extra trevlig takt...

/Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-28 14:35

Vi gör det så fort som det går*, men inte snabbare! :wink:

Kvaliteten kommer först. Om det måste bli en lucka för att säkra kvaliteten på samma nivå som den ligger idag, så är det värt det. Vi kompromissar INTE med ljudkvaliteten.

SSC är ju en stiftelse och inte ett kommersiellt företag. Vårt uppdrag (av staten) är att föra Stigs arv vidare, bland annat således att de ortoakustiska principerna skall tillgängliggöras under optimala former. Detta är vårt ansvar, även mot konsumenterna. Alltså inte att apparater med tveksamma prestanda försedda med namnet Carlsson skall säljas för att någon exploatör skall bli rik.

Vi tänker långsiktigt, och vi är även övertygade om att Carlssonköparna är intelligenta människor, som värdesätta en kvalitetsprioritering, även om det skulle komma att leda till ett litet produktionsstopp.

Vh, iö

- - - - -

*=Så snabbt som ersättningselement med tillfyllest prestanda kan tas fram.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-28 15:15

SSC och dess verksamhet har min fulla respekt... och jag tycker att det som görs är lovvärt på alla sätt!!!

Dock finns det ju i nån ände av Carlssonsnöret en kommersiell aktör som faktiskt tillverkar, marknadsför och försäljer de alster som SSC finner vara goda representanter för det som Stig stod för...

Jag menar bara att det kan gå ganska raskt att knäcka detta företag om det står utan produkter att sälja.
Utan tillverkning/distribution av i Stigs anda orhtoakustiska produkter blir ju ett publikt tillgängliggörande av demsamma svårt...

Carlssonköparna ja... :) de kan nog vänta hur länge som helst, då "Carlssonköparna" idag i stor utsträckning är de redan frälsta...

"Carlssonköparna" skulle istället kunna vara många många fler då produkten faktiskt är sanslöst bra och prisvärd!
Det är ju här som en resension som denna kommer så väl till pass... och det gäller nog att smida medan järnet är varmt.
Ett produktionsstopp direkt efter en "superresension" kan ju aldrig vara annat än obra...

Jag vet av erfarenhet från vänner i branchen att försäljningssiffror, inte i obetydlig omfattning, korrelerar med vad som hypas i HiFi&Mystik, HighFidelity och liknande alster.
-o nästa månad är det nå'n fånig dynaudioburk som är på tapeten :wink:

Med hopp om en snabb lösning och med vänliga hälsningar...

/Stefan
Senast redigerad av avr7000 2005-10-28 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-28 15:41

Jag håller med om dina synpunkter, och kan bara bekräfta att tajmingen mellan B65oa-stopp och den mycket fina recensionern inte är något vi jublar över.

Men inget blir bättre av att man surar! :wink: I synnerhet inte när det är ödet som spelar en ett spratt.

Vi gör istället vad vi kan för att få en lösning så snabbt som möjligt. Ville bara klargöra att vi inte är beredda att offra kvaliteten för att snabba på lösningen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-28 15:47

Håller med dig jag med.....

Ville bara slänga in en pinne o elda lite under Carlssongrytan så glöden inte falnar...

Carlsson till alla!!! :D

/Stefan

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-28 20:10

nya carlsson i all ära, men hur blir det med ersättningselement till de gamla modellerna?? jag hoppas att det oxå ligger i ssc intresse att se till att dessa även i fortsättningen kan leva
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-28 22:53

Info från Martin som om jag inte har helt fel är med i SSC...

http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?p=12427#12427

/Stefan

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-29 13:07

tack för tipset, jag dumpade ett meddelande på forumet och får se om martin svarar
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 13:22

celef skrev:nya carlsson i all ära, men hur blir det med ersättningselement till de gamla modellerna?? jag hoppas att det oxå ligger i ssc intresse att se till att dessa även i fortsättningen kan leva

Svar: Ja.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-29 13:41

tack, nu känns det bättre
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-03 21:26

jag såg på hifikits hemsida att försäljningen av baselementen nu har upphört, är man nu en rökt torsk som inte har hunnit köpa ett par?? :cry:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2005-11-03 21:35

Jag köpte CT 62 av micke nu och han verkade ha kvar basar (hifi@hotbrev.com).
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2005-11-04 00:39

Jag frågade Micke om han hade 2 st sc165 och 4 st 16ohm ct62 men han hade inte kvar nån av dom, tråkigt.
Vill ju inte vänta hur länge som helst på å få fart på mina oa12...

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2005-11-04 00:48

På minics hemsida finns elementen men jag vet inget om de har några kvar. http://www.algonet.se/~minic/html/sonab.htm
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-07 17:56

Jag köpte idag de sista b65oa 8ohm från Hifi-Kit. Om de inte hade någon fler kartong bortglömd dvs, men de var ganska säkra på att den kartongen de pratade om (som var långt ifrån full) las undan för en beställning...

Så, nu är det snart kris! Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-07 18:04

vem har gjort den beställningen tro :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-07 18:05

Så nu är det bara att vänta tills nån kommer B65or till högsbjudande då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-07 18:23

En sån dj-a tur att jag köpte element för länge sedan till mina OA-14 :-)

Nu är det bara att ta sig i kragen och bygga klart.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-07 20:10

men snart kommer det ju nyare och bättre element så håll ut :D

btw, ska ni inte på carlssonträffen på götgatan?? själv sitter jag framför datorn och kan bara drömma om kolboxen :cry:
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-11 23:29

Carlsson-träffen på Götgatan i LTS regi var så lyckad att SSC tillsammans med LTS arbetar för att det skall komma att bli ett möte till, och denna gång kommer det, om allt vill sig väl, att spelas på ALLA Carlsson-högtalare i världshistorien! :P

(Fast då bara för LTS-medlemmar, som ju trots allt är de som med sin medlemsavgift betalar för möteslokalen.)

Vi skall försöka se till så att tiden inte blir så knapp då, för sist (i måndags) kändes det som om mötet var slut innan vi hunnit med mer än att skrapa lite på ytan. Det finns ju oerhört mycket mer inressant där under att undersöka...

Som sagt, nästa gång blir det både mer och roligare! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-12 12:00, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-11 23:32

IngOehman skrev:Carlsson-träffen på Götgatan i LTS regi var så lyckad att SSC tillsammans med LTS arbetar för att det skall komma att bli ett möte till, och denna gång kommer det, om allt vill sig väl, att spelas på ALLA Carlsson-högtalare i världshistorien

Kul! Och denna gång lägger ni förstås mötet i Göteborg? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-11-11 23:41

Nej!!
Mötet blir i Stockholm ju!! :wink:

/stefan 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati