Carlssonpirater?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-03 11:18

Det var ju ingen nådig recension av Shahinians högtalare i Stereophile och mätningarna såg verkligen inte kul ut heller.

Här tror man att man har hittat nån okänd obskyr högtalarfabrikant och lyft fram denne i ljuset, och så visar det sig, naturligtvis, att flera här känner snubben. Så är det här på faktiskt! :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-03 11:49

Kaffekoppen skrev:Jag valde medvetet bilden utan de... apfula .... dämppanelerna ;)

Finishen på dämppanelerna var kanske inte i klass med själva högtalaren men konceptuellt tycker jag faktiskt inte idén ser så tokig ut. "IKEA"-färgerna på panelerna skulle förmodligen funka bättre med en lackad låda i matchande färg. Formmässigt tycker jag panelerna funkar.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-03 11:54

JTarnstrom skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag valde medvetet bilden utan de... apfula .... dämppanelerna ;)

Finishen på dämppanelerna var kanske inte i klass med själva högtalaren men konceptuellt tycker jag faktiskt inte idén ser så tokig ut. "IKEA"-färgerna på panelerna skulle förmodligen funka bättre med en lackad låda i matchande färg. Formmässigt tycker jag panelerna funkar.

Tärnström

vid den tiden hade jag nog lite bråttom 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-03 12:01

OlA-68 skrev:vid den tiden hade jag nog lite bråttom 8)

Du gjorde nog en riktig prioritering - lådan är ju grymt snygg både till form och finish.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 12:28

Omdömet om dämppanelerna var ju ögst personligt ;)

Mitt omdöme om lådorna är förövrigt detsamma som föregående skribent - lysande!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-03 13:54

mapem skrev:Det var ju ingen nådig recension av Shahinians högtalare i Stereophile och mätningarna såg verkligen inte kul ut heller.
Nä, det såg ju ut som någon billig discohögtalare - och lät tydligen så också!

John Atkinson skrev:The object of stereo playback is not, in my opinion, to produce the imaging you would hear in the concert hall, but only to do so if that is what is contained in the recording. If that pleasant blurring of spatial detail occurs on every recording, no matter how it was recorded and no matter how you like it, it is a distortion.
Låter som att inte JA gillar "sameness". :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-03 14:30

Va bra att det fanns nåra tester på burkarna. Med flit nämnde jag inte hur Shahinians högtalare lät.

I mitt tycke håller jag med skribenterna. Dock är jag ju jävig eftersom jag gör egna högtalare.

Ingvar valde också att inte kommentera ljudet. Vi båda gillar ju snubben och vi önskar nog båda att dom lät bättre. Som det nu är vill man egentligen inte förknippa dom med Carlssonljudet. Jag tror nog att även Ingvar kan skriva under detta mitt påstående

Snart sitter vi på planet, inte på Carlssonplanet, utan planet till LA.

Dom som bor där kallar det för La La Land. Va tråkigt vi ska hare. Det är nästan så man avundas er som väljer att stanna hemma i det finfina vädret :lol: Det ska verkligen bli jobbigt att behöva gå på alla shower o middagar i Vegas

Väl mött
PS

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-03 14:38

glöm inte att ladda mp3-spelaren med vår lilla planet med bob hund ...
superlåt att flyga till 8)

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-03 17:46

OlA-68 skrev:glöm inte att ladda mp3-spelaren med vår lilla planet med bob hund ...

Eller det franska orginalet. Vet ej vad artisten/gruppen heter men det kan OlA svara på... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-03 17:58

Wideglide skrev:
OlA-68 skrev:glöm inte att ladda mp3-spelaren med vår lilla planet med bob hund ...

Eller det franska orginalet. Vet ej vad artisten/gruppen heter men det kan OlA svara på... :D

Plastic Bertrand - Tout petit la planete

orginal
cover
When routine bites hard

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-05 08:09

petersteindl skrev:Va bra att det fanns nåra tester på burkarna. Med flit nämnde jag inte hur Shahinians högtalare lät.

I mitt tycke håller jag med skribenterna. Dock är jag ju jävig eftersom jag gör egna högtalare.

Ingvar valde också att inte kommentera ljudet. Vi båda gillar ju snubben och vi önskar nog båda att dom lät bättre. Som det nu är vill man egentligen inte förknippa dom med Carlssonljudet. Jag tror nog att även Ingvar kan skriva under detta mitt påstående

Nej det vill jag inte.

Jag brukar dels aldrig skriva ett enda negativt ord om hur någon "konkurrenthögtalare" låter, men däremot kan jag skriva positiva saker. Att jag inte kommenterade nämnd högtalare skall dock definitivt INTE tolkas som att jag tycker de låter dåligt. Jag har faktiskt bara hört dem på mässor och de som är avbildade tidigare i den här tråden är inte den jag hört mest. Den jag har hört mest (strålar ljud åt alla håll och har inte en lutande topp på det där viset om jag minns rätt) låter faktiskt väldigt luftigt och fint tycker jag, men en exakt återgivare av det inspelade programmaterialet är det väl kanske inte. Det är ju heller inte det han avser åstadkomma med sin infallsvinkel på uppgiften att dekoda inspelningen i rummet.

Jag förknippar för övrigt ingenting annat med "Carlssonljudet" än de högtalare som hetat Sonab eller Carlsson (ja, och de där tidigare).

Även om det finns många som låtit sig inspireras av Stig får de finna sig i att nöja sig med att göra anspråk på att representera SINA ljudideal. Men det behöver ju inte vara något fel med det. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Greensleeves

Om nobla förhållningssätt...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-05 16:12

IngOehman skrev:... aldrig skriva ett enda negativt ord om hur någon "konkurrenthögtalare" låter, men däremot kan jag skriva positiva saker...

En nobel och beundransvärd hållning.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
wideart

Inläggav wideart » 2008-01-05 16:58

instämmer, hedervärt och dessutom lämpligt;) beteende hos en som kommit att ses lite som en guru i sammanhanget

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-05 18:23

nja, jag tycker nog inte man måste undanhålla fakta bara för att de må svida (barn och handikapp undantaget), en åsikt är ju (bara) en åsikt
Bikinitider

Användarvisningsbild
80-talet

Re: Om nobla förhållningssätt...

Inläggav 80-talet » 2008-01-05 18:50

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:... aldrig skriva ett enda negativt ord om hur någon "konkurrenthögtalare" låter, men däremot kan jag skriva positiva saker...

en i grunden sund hållning men det bidrar kanske inte till att någon kunskapsspridning eller bättre vetande!? eller gäller detta bara högtalare, för IÖ då, eftersom han i vart fall verkar inom området eller gäller det andra här också? tycker mig se att det diskuteras för och nackdelar med alla tekniska lösningar och folk här räds inte att såga överprissatta eller dåligt konstruerade prylar så för alla utom möjligtvis IÖ på grund av sin inblandning i branschen och för att han känner killen ifråga så känns detta gå stick i stäv med den vanliga inställningen på forumet?!

jag tycker ju iofs inte att man ska säga något bra om något man som helhet inte kan stå bakom om man inte kan säga det som är negativt också, då är det bättre att inte säga något alls.

rätta mig gärna om jag har fel :) !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 20:23

IÖs hållning har enkom att göra med att det inte är trovärdigt att klanka ner på konkurrenter.

Att däremot berömma någon är ju fritt att göra utan att man kan ifrågasätta motiven för uttalandet.

Så jag håller inte med dig :)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Insiktsfullts klargörande av Kaffekoppen...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-06 00:35

Kaffekoppen skrev:IÖs hållning har enkom att göra med att det inte är trovärdigt att klanka ner på konkurrenter.

Att däremot berömma någon är ju fritt att göra utan att man kan ifrågasätta motiven för uttalandet.

Det var ungefär dessa saker jag försökte få fram när jag hävdade att Öhmans hållning är "nobel och beundransvärd".
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-06 01:17

:) jo alltså att berömma NÅGON är ju inte alls samma sak som att berömma något, eller hur!?

med något så är det negativa minst lika viktigt!

men jag förstår er poäng.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 01:43

:)

Det är ju ofta någon som gjort något ;)

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-06 09:35

Touché :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Om nobla förhållningssätt...

Inläggav IngOehman » 2008-01-06 10:27

80-talet skrev:
Greensleeves skrev:

en i grunden sund hållning men det bidrar kanske inte till att någon kunskapsspridning eller bättre vetande!? eller gäller detta bara högtalare, för IÖ då, eftersom han i vart fall verkar inom området eller gäller det andra här också? tycker mig se att det diskuteras för och nackdelar med alla tekniska lösningar och folk här räds inte att såga överprissatta eller dåligt konstruerade prylar så för alla utom möjligtvis IÖ på grund av sin inblandning i branschen och för att han känner killen ifråga så känns detta gå stick i stäv med den vanliga inställningen på forumet?!

Vill gärna förtydliga mig isåfall:

Det jag skrev handlar om ÅSIKTER. Jag sysslar inte med att häva ur mig negativa subjektiva åsikter om några audiotillverkare (inte bara högtalare, utan alla audioapparater). Men visst kan det finnas fall där det är meningfullt att diskutera objektiviteter, t ex hur någonting mäter och kanske de fysikaliska orsakerna till att det mäter som det gör.

Det kan ju vara av allmänintresse, och jag ser inget skäl till att presentation av mätegenskaper kan vara ett känsligt ämne, och man inte värderar dem.

Det jag säger är att jag lägger inga värderingar på sådana saker. Det är inte min sak att göra det. I varje fall inga negativa värderingar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-06 11:06

Kaffekoppen skrev:IÖs hållning har enkom att göra med att det inte är trovärdigt att klanka ner på konkurrenter.

Så jag håller inte med dig :)

Nej, min hållning har ingenting med trovärdighet att göra. (Och jag vore glad om jag får berätta om min hållning och dess motiv själv. Varför kommer du med påståenden om MIN hållning?)

Trovärdighet ligger i betraktarens ögon, och om någon inte skulle tro vad jag skrev ser jag inte det som något problem. Tror heller inte att det skulle finnas något egentligt trovärdighetsproblem. De som känner mig vet att det jag skriver är ärligt.

Vad det handlar om är något helt annat - nämligen att jag tycker att negativa omdömen är:

1. Otrevliga och respektlösa. :(

2. Ointressanta. :o

Världen är stor och det finns gott om utrymme för olika idéer om hur apparater skall bete sig, och varför de skall det. Helt enkelt olika infallsvinklar på hur man skulle kunna tänkas vilja återge en musikhändelse. Rent objektivt kan man ibland mäta (eller på annat sätt bevisa) att ett sätt eller en grej är ursprungstrognare än ett annan, men man kan aldrig bevisa att den som är det - också är bättre. Det är ju upp till den som lyssnar att avgöra vad som är bra, och inget hindrar att olika lyssnare kan vilja ha vidt skilda saker. Någon kan tycka att det är bra att spela 33 1/3-varvsvinyler på 45 rmp, för att ta ett exempel på varöfr åsikter om subjektiviteter måste vara fri.

Så vad kan vara förnuftigare än att varje konsepts eller apparats förespråkare få stå för presentationen av den? :P

Och därefter tycker jag det bara är osmakligt om en massa som tycker något annat, inte kan avhålla sig från att kritisera från en subjektiv infallsvinkel. Däremot kan det självklart vara på sin plats med sakinvändningar (när det finns fog för sådana). Men någon annans subjektiva uppfattnng lägger man sig inte i - någonsin(!), tycker jag.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 13:59

Mest för att jag är elak.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-06 15:54

ja jag tycker iaf inte att man felar bara för att man öppet tycker annat än andra. att fela vore, tycker jag, att inte få säga sin mening - men man ska såklart inte vara dum
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-06 17:38

Ett exempel på när jag tycker att vissa gör fel (eller i varje fall agerar onödigt) är recensenter som recenserar saker som de inte förstår sig på, och sågar dem. :?

Exempelvis filmrecensenter som recenserar filmer i genrer som de inte tycker om. Tycker det är onödigt av dem att alls skriva något i de fallen. De hade ju gjort mera nytta genom att berätta om något de förstår sig på och gillar.

Med det menar jag inte att jag tycker att det är rätt att någon inte skall få säga sin mening. Sådant är ju aldrig rätt. Men man kan ju välja att avstå saker, även utan att de är förbjudna. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-06 18:09

detta är sjukt OT så vi släpper det nu (åtminstone jag)! jag syftade mot eventuella sakfrågor och inte mot någons subjektiva upplevelser!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-06 20:17

Rena saksynpunkter kan jag såklart komma med. Men sådana är ju till sin natur inga värderingar. Det är varken positiva eller negativa synpunkter - bara fakta.

Vh, iö

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-06 22:47

TCM skrev:
Wideglide skrev:

Plastic Bertrand - Tout petit la planete

orginal
cover

jodå jag har båda jag har bara inte varit på hugget idag bara legat och slickat såren...

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-01-12 17:23

Et nytt direktiv med navnet RoHS sier at det i alle nye elektroniske produkter skal brukes blyfritt loddetinn.

Brukes det nå kun blyfritt loddetinn i produksjonen av høyttalere?

Hva består et slikt loddetinn av, og hvordan er det å jobbe med i forhold til "gammeldags" loddetinn?

Har nemlig ikke loddet noe på mange år nå, og er litt nyskjerrig.

Hva anbefaler dere av loddeutstyr til produksjon av høyttalere og annen elektronikk?
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-12 22:18

Nytt och nytt med RoHs är det väl inte. Det är lag inom EU sedan Juli 2006. Nu är ju ni inte med i EU men likväl drabbas ni av det. Finns en tråd om hur det kan bli problem med det. piotr gjorde den som sökledtråd.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati