IngOehman skrev:Jag tror och hoppas att ingen ifrågasätter att det är märket Carlsson som gör ortoakustiska högtalare?
Är 50, 51, 52 och 58 orto eller inte?
Om inte var det väldigt länge sen det gjordes ortohögtalare.
Blir L8 de första på... 25år?
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
IngOehman skrev:Jag tror och hoppas att ingen ifrågasätter att det är märket Carlsson som gör ortoakustiska högtalare?
Jag måste säga emot dig här och hålla med iö, ortoakustik är starkt förknippat med SC och har därför enligt svensk lag ett skydd per automatik. Däremot kan man nog få svårare att hävda det i andra länder än Sverige.Vee-Eight skrev:Jag tvivlar inte alls på det är Carlsson som högtalarmärke som skall associeras med ortoakustik, men i en immaterialrättslig process så är det bara en ägare av ett registrerat varumärke som i praktiken kan hävda sig. Rör man sig i gråzonen om "hur det borde vara" och vad som "känns vara rätt" så hamnar man i en godtycklig bedömningssituation. Alltså; skulle ngn använda sig av "ortoakustik" och derivat därav så har varken SSC eller ngn annan som anser sig vara associerad med märket ngn större janne att driva sin sak juridiskt.
Rekommendationen är att snarast registrera varumärket. Gör man inte det så får man faktiskt vara beredd att förlora det. Nu är jag inte säker, men jag tror det finns ett nyttjandekrav i detta. Risken som SSC kan lida är att pga passivitet (inget har producerats eller marknadförts komersiellt på en rätt lång tid) rätten till varumärkena även om/när de är inarbetade, oavsett de är registrerade eller ej. Skulle SSC lämna in en besvärsanmälan vid ev varumärkesintrång så kan den ogiltigförklaras just pga detta. Detta är också extremt viktigt att kolla upp.
Sammanfattningsvis så duger det tyvärr inte att påskina hur saker och ting borde vara. Har man inte ordnat med allt immaterialrättsligt inom SSC så är det jäklar i min låda hög tid att ta tag i det ögonabums!
2 § Även utan registrering förvärvas ensamrätt till ett varumärke, då märket har blivit inarbetat.
Genom inarbetning förvärvas ensamrätt också till andra särskilda varukännetecken som används i en näringsverksamhet.
Ett kännetecken anses inarbetat, om det här i landet inom en betydande del av den krets till vilken det riktar sig är känt som beteckning för de varor som tillhandahålls under kännetecknet
Alexi skrev:Jag måste säga emot dig här och hålla med iö, ortoakustik är starkt förknippat med SC och har därför enligt svensk lag ett skydd per automatik. Däremot kan man nog få svårare att hävda det i andra länder än Sverige.Vee-Eight skrev:Jag tvivlar inte alls på det är Carlsson som högtalarmärke som skall associeras med ortoakustik, men i en immaterialrättslig process så är det bara en ägare av ett registrerat varumärke som i praktiken kan hävda sig. Rör man sig i gråzonen om "hur det borde vara" och vad som "känns vara rätt" så hamnar man i en godtycklig bedömningssituation. Alltså; skulle ngn använda sig av "ortoakustik" och derivat därav så har varken SSC eller ngn annan som anser sig vara associerad med märket ngn större janne att driva sin sak juridiskt.
Rekommendationen är att snarast registrera varumärket. Gör man inte det så får man faktiskt vara beredd att förlora det. Nu är jag inte säker, men jag tror det finns ett nyttjandekrav i detta. Risken som SSC kan lida är att pga passivitet (inget har producerats eller marknadförts komersiellt på en rätt lång tid) rätten till varumärkena även om/när de är inarbetade, oavsett de är registrerade eller ej. Skulle SSC lämna in en besvärsanmälan vid ev varumärkesintrång så kan den ogiltigförklaras just pga detta. Detta är också extremt viktigt att kolla upp.
Sammanfattningsvis så duger det tyvärr inte att påskina hur saker och ting borde vara. Har man inte ordnat med allt immaterialrättsligt inom SSC så är det jäklar i min låda hög tid att ta tag i det ögonabums!
CODY skrev:1. Ortoakustik är väl en beskrivande beteckning av vad högtalaren "gör" och inte
ett ord som kan vara ägnat att särskilja varor eller tjänster?
2. Det torde därmed vara svårt att få det registrerat som varumärke, om inte -
som V8 är inne på - det har inarbetats som just varumärke före ansökan.
IngOehman skrev:Eftersom det ät tre personer inblandade i den frågan (Stig och undertecknad när det gäller Carlsson-högtalare, och Naqref när det gäller Larsen) så vill jag säga några ord i varje fall.
1. Min filosofi har varit, att i möjligaste mån respektera Stigs filosofi, det vill säga att undvika att gå så långt med fasintegrationen i delningen att energikurvan "tappar orken" visavi direktljudet, samt att (när det gäller 80-talsprodukter) även respektera att Stig med den högre graden av direktljud som gällde från OA-51 och framåt, gick från de brantare filter som användes under 70-talet för vissa modeller (och som förvisso funderade väldigt bra i de sammanhangen). Han ville inte använda filter brantare än 2:a ordningen, och sade att han även inom ramen för sådana ville besläkta dem med 1:a ordningens filter, genom att hålla Q-värdena i schack.
Så har även jag gjort av samma skäl, för senare OA-51-versioner och för OA-58 (och för det som skule bli OA-60).
2. Jag tror inte att Larsen-högtalarna är dimensionerade enligt samma filosofi. Tror de har både brantare filter och dessutom fassamverkande element i lyssningsriktningen, men inte i andra riktningar, vilket ger en skillnad om uppåt 3 dB om man jämför direktljud med random utstålat ljud.
Men jag kan vara missinformerad. Jag har inte varken sett några schemata, lyssnat på hemma eller mätt på några Larsen-högtalare.
MagnusÖstberg skrev:Finns det något egentligt skäl att inte registrera det?
Jag förstår inte riktigt det här inlägget.IngOehman skrev:KK: Jag kan ju ha uppfattningar om beteckningars ägar- och bruksrättig-
heter, även om jag inte är med i SSC. Du är det inte heller, men det tycks
inte hindra dig från att skriva i tråden. Få saker tycks hindra dig.![]()
Vh, iö
Naqref™ skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns det något egentligt skäl att inte registrera det?
Nej. Eftersom representanter för SSC frekvent läser här så vill jag uppmana er att försöka ordna detta rätt snart.
Sanny_X skrev:IngOehman skrev:Jag tror och hoppas att ingen ifrågasätter att det är märket Carlsson som gör ortoakustiska högtalare?
Är 50, 51, 52 och 58 orto eller inte?
Om inte var det väldigt länge sen det gjordes ortohögtalare.
Blir L8 de första på... 25år?
Alexi skrev:Jag måste säga emot dig här och hålla med iö, ortoakustik är starkt förknippat med SC och har därför enligt svensk lag ett skydd per automatik. Däremot kan man nog få svårare att hävda det i andra länder än Sverige.Vee-Eight skrev:Jag tvivlar inte alls på det är Carlsson som högtalarmärke som skall associeras med ortoakustik, men i en immaterialrättslig process så är det bara en ägare av ett registrerat varumärke som i praktiken kan hävda sig. Rör man sig i gråzonen om "hur det borde vara" och vad som "känns vara rätt" så hamnar man i en godtycklig bedömningssituation. Alltså; skulle ngn använda sig av "ortoakustik" och derivat därav så har varken SSC eller ngn annan som anser sig vara associerad med märket ngn större janne att driva sin sak juridiskt.
IngOehman skrev:1. Jag tror nog inte att du har förstått det jag skrev.
2. Om du mäter på en ursprunglig OA52 så ser du att det har samma destruktiva
addition en bit under och en bit över delningen. Det är det det handlar om.
Mitt i delningen har man inte mycket val om inte högtalaren skall beem:a illa.
Där måste elementen arbeta rimligt konstruktivt, men kan kan hålla det
området förhållandevis litet om man vill undvika en bred svacka i energikurvan.
OA-52 är precis så riktad som den är, och om du uppfattat att jag påstått
något annat så är det din tokning. Jag har inte skrivit något som motsäger de
mätningar du visar ovan, tvärtom. Det är ju just det som de visar som jag
berättade om.
Vh, iö
- - - - -
3. PS. Det var förfärligt vilka störnmingar ditt mätsystem ger.Vad är de för
fel med det?
4. Misstänker även att mikrofonhöjden varit knasig. Sitter den verkligen i linjen
mellan högtalaren och lyssnare? Tycker resultatet ser ut som om den suttit
högre.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster