Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Eri skrev:Spännande projekt du håller på med. Men du, lite stor bild det där. Det brukar ju vara önskvärt att maximera bredden till 800 pixlar. Föreslår också att du beskär bilden så att du bara visar själva grafen. Ser betydligt trevligare ut. Se bara till att ljudtrycks och frekvens-skalorna kommer med.
matssvensson skrev:Att såga till råmaterialet på byggmarknaden var snabbt avklarat.![]()
![]()
och stapla dem för en första uppfattning om hur resultatet skulle bli gick också smidigt. Har dessutom sågat och fräst till första mellanbaffeln på bilden.![]()
60 frästa skivor - puh, pluggning, limning och skruvning senare såg det ut så här, dvs färdigt chassi
mellanregistren är magnetmonterade och då använde jag tvingar för att spänna in elementen så där lagom hårt innan jag drog till bultarna i infästningen![]()
mer motor än kon på AE Dipole 10 ska väl kunna hålla ordning på basen![]()
först nedre och sen övre baselementet på plats, och nu har chassit fått lite skyddande färg också
så där ja, färdigt baschassi med element och sockel på plats, samt även ett preliminärt passivt delningsfilter![]()
ihopmonterad högtalare på plats i vardagsrummet![]()
med dämpmaterial runt mellanbaffeln och en akustisk lins till SS 660000 för att få bättre kontroll på spridningen![]()
och till sist, efter tre år, färdiga högtalare. Den svarta listen är inte bara där för syns skull, utan delningen behövs för att kunna komma åt övre baselementet om något skulle hända
Ollboll skrev:Eri skrev:Spännande projekt du håller på med. Men du, lite stor bild det där. Det brukar ju vara önskvärt att maximera bredden till 800 pixlar. Föreslår också att du beskär bilden så att du bara visar själva grafen. Ser betydligt trevligare ut. Se bara till att ljudtrycks och frekvens-skalorna kommer med.
Sant, så bilderna är fixade nu :)
celef skrev:coola högtalare och cool larv-lampa
Ollboll skrev:Kul högtalare :)
För mig har det gått segare men har hunnit börja göra lite tester fram och tillbaka.
Det det lutar åt nu istället för originalet är att bygga en horisontell U-baffel av 20-40 cm längd och dämpning under. Tanken är att göra dipolskälla under 200-300 hz samt monopol ovanför. En liknande baffel kommer finnas bredvid med mellanregistret AE TD6M och ring av 4 Obi-T22: or som popboxen.
Det som fortfarande är obestämt är dock basen, en W26 räcker ju inte riktigt så där kommer innehållet i lådorna åt höger in![]()
Så 3x AE IB15 är planen. Nuvarande idén är att testa en slags överlappande multisub-konfiguration som Geddes beskriver fast med dipoler istället för monopoler, och gömma dom runtom i rummet. Av mina tester hittils verkar det som att dipoler är väldigt bra på att få jämn frekvenskurva i ett visst område men det blir inte jämn volym över hela rummet. Det jag vill undersöka är om jag med 3 st på olika ställen och riktningar kan få ungefär samma frekvensrespons överallt.
matssvensson skrev:Ollboll skrev:Kul högtalare :)
För mig har det gått segare men har hunnit börja göra lite tester fram och tillbaka.
Det det lutar åt nu istället för originalet är att bygga en horisontell U-baffel av 20-40 cm längd och dämpning under. Tanken är att göra dipolskälla under 200-300 hz samt monopol ovanför. En liknande baffel kommer finnas bredvid med mellanregistret AE TD6M och ring av 4 Obi-T22: or som popboxen.
Det som fortfarande är obestämt är dock basen, en W26 räcker ju inte riktigt så där kommer innehållet i lådorna åt höger in![]()
Så 3x AE IB15 är planen. Nuvarande idén är att testa en slags överlappande multisub-konfiguration som Geddes beskriver fast med dipoler istället för monopoler, och gömma dom runtom i rummet. Av mina tester hittils verkar det som att dipoler är väldigt bra på att få jämn frekvenskurva i ett visst område men det blir inte jämn volym över hela rummet. Det jag vill undersöka är om jag med 3 st på olika ställen och riktningar kan få ungefär samma frekvensrespons överallt.
Spännande! Kul att se du också är igång. Jag blir nyfiken.
Hur har du utfört mätningen du visar - mikrofonplacering, tidsfönster, eq på högtalaren? Och hur ser direktljudet från elementet (AE TD6M?) ut i lyssningsriktningen?
Mvh, Mats
matssvensson skrev:Har jag förstått dig rätt att det är mikrofonen (blå pilar) du flyttat runt i mätningarna och inte högtalaren? Ja, det kan vara ett fiffigt sätt att hitta en bra position för en sub.
Ställ suben i din lyssningsposition och mät/lyssna sen fram ett ställe där nivån blir som jämnast. Det är en bra plats för en ensam sub för din favoritlyssningsplats. Men för ett annat ställe blir resultatet annorlunda.
För multisubar fungerar inte den taktiken, eftersom du då också har möjligheten att få fler subar att motverka varandra och därmed uppnå ännu jämnare resultat. För att hitta de placeringarna behöver de då var på sina tänkta positioner. Större utmaning att hitta rätt men belöningen kan bli ett ännu bättre resultat totalt.
Stigs ortoakustiska högtalare skiljer sig inte från traditionella högtalare i basområdet där rumsresonanser dominerar ljudbilden i normala rum, med mer än att han försökte placera element och dimensionera högtalarna för att låta så balanserat som möjligt vid rekommenderad placering. Men variationerna vid olika frekvenser och platser blir de samma för Stigs högtalare som för alla andra. Multisubar är lösningen som är bäst lämpad för att skapa jämnast nivå i ett rum, men har nackdelar på andra områden (bla komplexiteten och integrationen med huvudsystemet).
Ja, dipoler ska enligt teorin störa grannarna mindre. Det vore kul att testa någon gång, men jag har inte vågat fråga än. Jag är framförallt nöjd med kraftutsläckningen i mina W-bafflar. De vibrerar nästan inte alls vid max ljudnivå och överför nästan ingen energi till golvet.
När det gäller din ide om dipolsubar, tänk på att du inte kan placera dem alltför nära begränsningsytor där du får en negativ spegling. Då motverkar +/- polerna varandra och du tappar ännu mer nivå/verkningsgrad.
I mätningarna ser det ut som ditt rum Schroederfrekvens inträffar kring 200-300 Hz, där variationerna tilltar i storlek. Men vad orsakar avrullningen för frekvenserna över 400 Hz? Hur ser samma mätning ut för din popboxklon?
/Mats
Ollboll skrev:Om jag förstått rätt ska +- och utsläckning inte vara ett problem så länge skiftena sker snabbt upp och ner och inte långsamt för då kan inte hjärnan genomsnitta det. Så tanken är att testa att placera så dom motarbetar varandra och förhoppningsvis då få något jämnt i slutändan. Effektivitet gör inte så mycket då jag inte planerar att se på film och det är trots allt 3st AE IB15... så även om jag tappar 30% effektivitet på operfekt placering så har jag fortfarande mer än dubbla luftpumpningskapaceteten än det finns på Orion så borde räcka![]()
matssvensson skrev:Ollboll skrev:Om jag förstått rätt ska +- och utsläckning inte vara ett problem så länge skiftena sker snabbt upp och ner och inte långsamt för då kan inte hjärnan genomsnitta det. Så tanken är att testa att placera så dom motarbetar varandra och förhoppningsvis då få något jämnt i slutändan. Effektivitet gör inte så mycket då jag inte planerar att se på film och det är trots allt 3st AE IB15... så även om jag tappar 30% effektivitet på operfekt placering så har jag fortfarande mer än dubbla luftpumpningskapaceteten än det finns på Orion så borde räcka![]()
Problemet med +- utsläckningen i basområdet för dipolen är att den är konstant och i hela rummet ju lägre ner i frekvens du går. Verkningsgradstappet är inte bara 30% utan 200% per oktav, eller i andra termer ytterligare -6 dB/oktav för varje spegling i motfas. De 6 dB marginal till Orion du har med dina IB15 äts alltså effektivt upp på en oktav när du placerar dipolen nära en begränsningyta som ger en spegling med vänd fas i förhållande till källan.
Notera att Siegfrid placerar Orion minst en meter från bakre vägg. Det ger honom tillräcklig tidsskillnad till reflexen för att örat ska uppfatta den som just en reflex och inte en del av direktljudet. Men också så att utsläckningen i basen sker tillräckligt långt ner i frekvens för att inte påverka återgivningen märkbart.
/Mats
matssvensson skrev:Att såga till råmaterialet på byggmarknaden var snabbt avklarat.![]()
![]()
och stapla dem för en första uppfattning om hur resultatet skulle bli gick också smidigt. Har dessutom sågat och fräst till första mellanbaffeln på bilden.![]()
60 frästa skivor - puh, pluggning, limning och skruvning senare såg det ut så här, dvs färdigt chassi
mellanregistren är magnetmonterade och då använde jag tvingar för att spänna in elementen så där lagom hårt innan jag drog till bultarna i infästningen![]()
mer motor än kon på AE Dipole 10 ska väl kunna hålla ordning på basen![]()
först nedre och sen övre baselementet på plats, och nu har chassit fått lite skyddande färg också
så där ja, färdigt baschassi med element och sockel på plats, samt även ett preliminärt passivt delningsfilter![]()
ihopmonterad högtalare på plats i vardagsrummet![]()
med dämpmaterial runt mellanbaffeln och en akustisk lins till SS 660000 för att få bättre kontroll på spridningen![]()
och till sist, efter tre år, färdiga högtalare. Den svarta listen är inte bara där för syns skull, utan delningen behövs för att kunna komma åt övre baselementet om något skulle hända
IngOehman skrev:En annan intressant sak som man kan prova om man har dipolhögtalare
och vill ha dem nära vägg, är något som nog uppfattas som rätt kontra-
intuitivt för de flesta - men som trots det inte sällan båda fungerar och
imponerar. Nämligen att låta dipolstrålningen sikta åt sidorna således att
en nod hamnar i riktning mot väggen.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster