Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref skrev:Naqref skrev:Jag hoppas det inte är en form av att få sista ordet bara.
Tydligen hade jag fel.En massa konstiga spekulationer och en entydig oförmåga att se det egentliga problemen. Nu skiter jag i detta och firar Jul istället. God jul till alla som förtjänar det.
Naqref skrev:Svante skrev:Anders letar fel i testet, vilket är naturligt, men att skriva en hel spalt om Claes anekdotiska kommentar att han fick hjälp att täta sitt exemplar av Carlssonhögtalaren är märklig. Anders verkar vilja få det att framstå som att Claes har kritiserat Larsens produktion, men det har han ju inte.
Så kan det verka om man inte har deltagit i debatten. SSC har via IÖ och Per Gullbrandsen vid flera tillfällen försökt misskreditera Larsen för hans påstådda dåliga kvalitet i produktionen. Detta då med anekdotiska bevis på dålig tätning av lådorna och felfasningar. I det perspektivet så framstår det underligt att Claes försöker framställa något som inte har förekommit - att han har varit med att påverka hur tätningen utfördes i fortsättningen. Rena falsarier m a o. Det är uppenbart att det är en diskussion som han snarast har haft med den rejält biaserade Öhman snarare än Larsen. Och i det perspektivet så framstår, för mina ögon, Claes snarast som en som vill fortsätta käbblet mellan SSC och Larsen.
Att Claes har haft problem med tätningen kan inte hänföras till dålig produktionskvalitet om han själv har varit inne och pillat i lådan på ett sätt som inte kan rekommenderas. Detta bör poängteras och så gjorde jag också. Att då nämna något som kan hänföras till den hätska debatten utan att ta ansvar för att Claes kan vara skyldig till problemen med hans högtalare själv kan jag tycka är lite dålig stil.
Det är möjligt att Claes är helt omedveten om dessa diskussioner men något säger mig att det inte är så. Så naiv tror jag faktiskt inte Claes är.
Kraniet skrev:Morello utvecklade sina egna högtalare med IÖs utrustning. Varför skulle han gjort det ifall den mäter fel på något sätt?
Sen vilka slutsatser du drar är ju upp till dig..
RogerGustavsson skrev:Är det någon som upptäckt skillnader mellan Anders PDF och den tryckta texten? Inte så roligt att läsa texterna parallellt men det verkar vara samma text...
Svante skrev:Harryup skrev:Ok, då har LTS redan ett trovärdighetsproblem eftersom folk alltså inte skulle kunna tro på att en bra test av Ino är helt objektivt gjord.
Nej, fel. Det skulle folk visst kunna. Men några skulle inte göra det.Harryup skrev:Ser inte att problemet uppkommer beroende på testresultatet utan problemet redan finns eftersom de inte vågar utsätta sig för den sitiuationen. Om det gäller skulle jag också avråda alla ifrån att lämna högtalare på test till LTS. Och samma gäller förstås för stärkare där en del moddas av testpanel för att klara mätningen. Varför försöker man inte modda allt som finns så att de klarar testerna med "ohörbara" som resultat? Nä, testpanelen är inte oberoende och har därigenom ett trovärdighetsproblem. Sen att testresultatet är trovärdigt betyder inte att man låtit alla leverantörer ha samma möjligheter att uppnå det resultatet.
Nja, allt går nog inte att modda så det blir "ohörbart". Det har hänt några gånger, och det är väl Ingvar som har kontaktat några förstärkartillverkare när han har sett att förstärkarna har potential att klara testerna.
Det har ju egentligen inte med testerna i sig att göra, man gör ju en ny test efteråt.Harryup skrev:Kommer det förslag på ändringar av Larsenhögtalarna för att de skall låta bättre?
Jag vet inte, det får du fråga styrelsen. En modifikation gör den dock knappast "ohörbar", alla högtalare färgar hörbart. Jag känner inte till något enda fall där en högtalartillverkare har kontaktats med tips om hur högtalaren skulle kunna bli bättre. Men det kanske du gör?
MagnusÖstberg skrev:Jag tror jag skall prata med Claes.
...
- Man har redigerat ett svar utan kommunikation med författaren
...
MagnusÖstberg skrev:- Man har skrivit ett artikellångt svar på en tillverkarkommentar...
Tengil skrev:Om jag var i begrepp att köpa hifiprylar som konsument, så skulle ett test i Molt gjort av LTS vara oerhört vägledande, om jag var intresserad av just den prylen, oavsett alla vänskapsförhållanden.
Många LTS-medlemmar känner till Ino, jag kan tänka mig att det blir svårt att testa Inohögtalare utan att allting i framtiden skall jämföras med inohögtalare, blir nog lite väl mycket rundgång.
Jag tycker att mycket av de "problem" som jäv hit och jäv dit, läckande info här, förhandsinfo där, bara är kommunikation eller brist på den samma, det känns som om alla tongivande borde träffas och ta av den jättestora prestigehatten och rensa luften. Något bra borde komma ut av det.
Vh Christer
Naqref skrev:
Därför blir jag lite irriterad på Claes när han antyder i sina kommentarer till mina kommentarer att de (LTS) kanske påverkade L4.2 i bättre riktning. För att reda ut den frågan en gång för alla så att inga tvivel finns: L4.2 presenterades på Arken redan innan LTS var färdiga med testerna (och speciellt då mätningarna) av L4. Det finns INGEN koppling mellan resultatet från LTS test som har påverkat utvecklingen av L4.2. Ingen! Sen får Claes drömma om vad han vill. Naturligtvis så är Claes väl medveten om det eftersom han har diskuterat detta med John så uppenbarligen har han en agenda som blir allt mindre dold.
Svante skrev:Det som är väsentligt med testet är att det gick dåligt för högtalaren i fråga. Resten är ömma tår som det har trampats på och rökridåer syftande till att dölja det dåliga testresultatet (spekulation, när vi ändå håller på). Larsen/Naqref har allt att tjäna på att diskussionen handlar om vem som känner vem och vem som har fått veta vad i stället för att högtalaren suger. Om man nu ska prata om misstänkliggöranden, alltså.
MagnusÖstberg skrev:...Min rekommendation är nog att inte bara avstå från att lämna ut utrustning till test, utan att faktiskt hota med stämning om föreningen LTS testar utan tillåtelse. Det kan inte längre uteslutas att testverksamheten används för förtalsverksamhet.
hifikg skrev:Tengil skrev:Om jag var i begrepp att köpa hifiprylar som konsument, så skulle ett test i Molt gjort av LTS vara oerhört vägledande, om jag var intresserad av just den prylen, oavsett alla vänskapsförhållanden.
Många LTS-medlemmar känner till Ino, jag kan tänka mig att det blir svårt att testa Inohögtalare utan att allting i framtiden skall jämföras med inohögtalare, blir nog lite väl mycket rundgång.
Jag tycker att mycket av de "problem" som jäv hit och jäv dit, läckande info här, förhandsinfo där, bara är kommunikation eller brist på den samma, det känns som om alla tongivande borde träffas och ta av den jättestora prestigehatten och rensa luften. Något bra borde komma ut av det.
Vh Christer
ÄR verkligen de där Ino SÅ bra, DET tycker jag skulle vara riktigt kul att få läsa oberoende testares åsikter om. Oavsett om det sker i MoLT eller någon annan trovärdig pamflett. Det tog inte lång stund av medlemskap på Faktiskt innan jag började fundera på Ino själv, snacka om grupppåverkan! Nu har jag inte haft tillfälle att lyssna särskilt intensivt på Ino, trots att jag hälsade på i "källaren". Jag hoppas få göra ett återbesök där och då utan stress (min medföljande polare hade förpliktelser och det gjorde, tyvärr, att vi satt lite som på nålar. Det är inte bra varken för lyssningen eller för upplevelsen som sådan) för att kunna bilda mig en egen uppfattning på allvar. Ingvar lyckades skrämma skiten ur oss med ett par väl valda filmeffekter i varje fall *s*
Bill50x skrev:Svante skrev:Det som är väsentligt med testet är att det gick dåligt för högtalaren i fråga. Resten är ömma tår som det har trampats på och rökridåer syftande till att dölja det dåliga testresultatet (spekulation, när vi ändå håller på). Larsen/Naqref har allt att tjäna på att diskussionen handlar om vem som känner vem och vem som har fått veta vad i stället för att högtalaren suger. Om man nu ska prata om misstänkliggöranden, alltså.
Ja, alltså, jag är ju inte något större fan av Larsens högtalare, inte de jag hört på diverse mässor. Å så fick jag honom till granne på en efter-mässa-middag... trevlig kille och som jag vid vårt samtal uppfattade som mycket seriös. Men jag gillar fortfarande inte ljudet, kan det vara så att jag inte gillar OA-principen?
Oavsett om högtalarna suger eller inte så tycker jag att all hantering kring tester etc gör så. Dvs suger. Man låter inte konkurrenter testa en komponent och sedan dessutom sprida informationen vidare innan pressläggning, man låter tillverkaren ta del av resultaten för att undanröja eventuella fel på produkten, man låter tillverkaren komma med en kommentar i samma nummer som testen publiceras (det är en policyfråga hos MoLT att inte göra så, jag tycker den policyn är fel), man försvarar inte en dålig hantering utan erkänner utan omsvep. Kort sagt, oavsett konspirationsteorier eller inte, hanteringen i frågan är under all kritik. Jag har som sagt inte läst turerna i detta i de aktuella utgåvorna av MoLT men jag känner igen beteendet sedan tidigare, både som medlem och som tidigare styrelsemedlem.
/ B
Tengil skrev:hifikg skrev:Tengil skrev:Om jag var i begrepp att köpa hifiprylar som konsument, så skulle ett test i Molt gjort av LTS vara oerhört vägledande, om jag var intresserad av just den prylen, oavsett alla vänskapsförhållanden.
Vh Christer
ÄR verkligen de där Ino SÅ bra, DET tycker jag skulle vara riktigt kul att få läsa oberoende testares åsikter om. Oavsett om det sker i MoLT eller någon annan trovärdig pamflett. Det tog inte lång stund av medlemskap på Faktiskt innan jag började fundera på Ino själv, snacka om grupppåverkan! Nu har jag inte haft tillfälle att lyssna särskilt intensivt på Ino, trots att jag hälsade på i "källaren". Jag hoppas få göra ett återbesök där och då utan stress (min medföljande polare hade förpliktelser och det gjorde, tyvärr, att vi satt lite som på nålar. Det är inte bra varken för lyssningen eller för upplevelsen som sådan) för att kunna bilda mig en egen uppfattning på allvar. Ingvar lyckades skrämma skiten ur oss med ett par väl valda filmeffekter i varje fall *s*
Ursäkta offtopic, jag vet att hallstahammar inte ligger nästgårds med Jönköping, men skulle du ha vägarna förbi så får du gärna komma och lyssna hos mig.
Vh Christer
hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:...Min rekommendation är nog att inte bara avstå från att lämna ut utrustning till test, utan att faktiskt hota med stämning om föreningen LTS testar utan tillåtelse. Det kan inte längre uteslutas att testverksamheten används för förtalsverksamhet.
Du gillar inte åsikts- och pressfrihet heller va? Som väl är skulle en sådan stämning inte leda någonstans i Sverige. Då får de visa, i efterhand, att de verkligen blivit förtalade.
Jeeesus, vilka proportioner det här lilla, harmlösa, testet har fått alltså. L4 låter sämre än en gammal Carlsson, so what? Det är en instegsmodell och den har modifierats och den som inte gillar den har flera andra, välljudande, modeller att välja på bara från Larsen. Skulle LTS ha höjt den till skyarna, varpå medlemmarna rusat iväg och köpt och sedan, sannolikt, blivit besvikna. Vad skulle det ha gjort för LTS/MoLT´s trovärdighet?
Jag är verkligen förvånad över Tsunamin i ankdammen och hoppas att MoLT fortsätter säga vad de tycker. Föredömligt redovisat test, så mycket bakgrundsfakta får du aldrig i en kommersiell hifi-tidning. Och en tillverkare kan bara drömma om att få SÅ mycket utrymme till genmäle.
MagnusÖstberg skrev:
Du har kanske missat att jag var ordförande 2006-2008
MagnusÖstberg skrev:Min rekommendation är nog att inte bara avstå från att lämna ut utrustning till test, utan att faktiskt hota med stämning om föreningen LTS testar utan tillåtelse.
Svante skrev:1. De skillnader i behandling mellan högtalartillverkare som vi talar om här är INTE att de testas olika, det är bara att vissa (INO) inte testas. Det är den enda systematiska skillnaden. Övriga skillnader handlar såvitt jag vet bara om praktikaliteter vid testtillfället (tid till pressläggning etc) och om man tycker att det är värt att gå vidare med tillverkaren.
2. När det inte finns något i sak att invända emot så tar ni fram misstankeartilleriet. Det som är väsentligt med testet är att det gick dåligt för högtalaren i fråga. Resten är ömma tår som det har trampats på och rökridåer syftande till att dölja det dåliga testresultatet (<-spekulation, när vi ändå håller på). Larsen/Naqref har allt att tjäna på att diskussionen handlar om vem som känner vem och vem som har fått veta vad i stället för att högtalaren suger. Om man nu ska prata om misstänkliggöranden, alltså.
3. Att bedriva testverksamhet på det sätt som Naqref kräver skulle kräva en betydligt större budget än LTS har. För att få det måste man antingen vara statligt finansierad (minns hifiinstitutet) eller ge ut en hifitidskrift med många läsare och reklamintäkter. Och hur oberoende och kritiska de är det vet vi ju.
Bill50x skrev:
Edit. PS, jag har inte riktigt förstått varför Ino-högtalare absolut inte får testas men till IÖ´s cred får väl tillskrivas att han redan för flera år sedan skrev att (fritt ur minnet nu) publicering av mätkurvor för just högtalare är en svår balansgång eftersom tolkningen/analysen av dem dels kräver fullständiga data över hur de är gjorda och dels en tillräckligt stor kompetens hos läsaren/mottagaren. Att bara jämföra en frekvenskurva mot en annan låter sig mao inte göras.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst