Uppgradering av oa 50

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
BigArnie

Uppgradering av oa 50

Inläggav BigArnie » 2007-10-23 08:56

Blev för en tid sedan med carlsson, köpte ett par på blocket som enligt annonsen skulle vara 50.3. Detta visade sig vara ren lögn och jag har försökt få säljaren som är från ett sammhälle utanför Östersund (Ås)att
återbetala en del av köpesumman. Det har nu gått flera månader och inga pengar, ska jag polisanmäla?

Men man vill ju ha det bästa så jag har köpt uppgraderingskitet med nya filter och diskanter från Larsen.

Och nu har jag några frågor. Är det nått särskilt jag behäver tänka på vid bytet, filten som ska vara vid diskanten, ska den sitta som en omvänd strut som jag sett att den gör på oa 51? Basarna som förre ägaren bytt sitter med nåra plastclips som ser lite sköra ut, finns det nya eller ska jag skaffa annan skruv kanske. Läste också att någon köpt
nån form av tätningslist till basarna, är det ett bra alternativ eller ska man ha nått annat? Funderade även på att byta internkablage, Svalander har silvertråd som verkar kunna vara bra, är det möjligt att byta över allt, från kontakterna upp till filtret verkar meckigt?

Många frågor, tacksam för svar.

Björn

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-10-23 12:26

Hej, först satte jag den som en "krage" (verkade mest rätt). När huven skulle på fick inte "kragen" plats, alltså "vände" jag filten. Den är nog som du föreslår en "omvänd strut". Tätningslist finns på Hifi-kit för ca 4 kr/metern och är superenkelt att sätta dit. Har själv inte bytt kabel från kontakterna, men det är säkert bra om man har tid/lust. Mina element sitter hårt och bra med svarta träskruvar med små brickor under. Alltså vet jag inget om plastclipsen.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-10-23 22:44

Tyckte att fixeringen av basen var kass på mina gamla OA-50, och funderade då på att leta fram samma beslag som används i 70-talarna. Hursomhelst blev det försäljning ist. Du kanske kunde prova att se om du får tag på några gamla 70-talsbeslag. Täta som redan sagts med list från Hifikit.

Diskantdämpningen; kolla...

http://www.carlssonplanet.com/forum/alb ... pic_id=374
11010000

Användarvisningsbild
BigArnie

Inläggav BigArnie » 2007-10-24 09:30

Tack för svaren.

Lite svårt att se på bilden hur det ska vara tycker jag, ska det vara som jag sett på 0a 51, omvänd tratt?

Tätningslisten på hifikit ser ut som vanlig tätningslist för dörrar o fönster, skulle det funka lika bra. Känns lite overkill o skicka efter två meter list för åtta spänn.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2007-10-24 09:51

Det syns bättre på den här bilden
http://www.carlssonplanet.com/forum_old ... pic_id=877

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-24 09:53

BigArnie skrev:Tätningslisten på hifikit ser ut som vanlig tätningslist för dörrar o fönster, skulle det funka lika bra. Känns lite overkill o skicka efter två meter list för åtta spänn.

Nej det är inte samma som vanlig tätningslist. Materialet i HiFiKits lister känns mer som Sorbothan eller Tempur. Det "sätter sig" bättre utan att spänna så hårt, och det minskar belastningen på chassit så det inte buktar ut mellan skruvarna. Jag har själv använt en tunn sträng av häftmassa som tätning tidigare, men efter att provat HiFiKits list, så är det den som gäller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BigArnie

Inläggav BigArnie » 2007-10-25 13:03

Ok, hifikits tätning få det bli då. Kan man kanske använda inslagsmutter och skruv. Borde gå att trycka fast innifrån med tång, sen behöver man ju inte vara så rädd att trät pajar när man drar åt.

Internkablage då? funderade på silvertråd från svalander.

http://www.svalander.se/shoppen/kablar.htm#smeter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-25 19:08

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BigArnie

Inläggav BigArnie » 2007-11-04 15:54

Då var uppgraderingen genomförd, gick smärtfritt och blev bra som f... :D
Av ren lathet skippade jag dock byte av internkablage.

Och hur låter det då kanske någon undrar? Jorå, bättre stereoprecision och högre upplösning. Blir säkert ett snäpp bättre ändå när de fått spela lite mera.

Återgå till Carlsson Illuminati