Diskantproblem OA 14.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
maal

Diskantproblem OA 14.

Inläggav maal » 2008-02-24 15:41

Jag har länge gått i tankar att skaffa ett par Sonab högtalare. Har kollat på en del annonser, kollat priser med mer. Det är väl framförallt OA 12 eller OA 14 som varit i tankarna. Framförallt för att dom går att få för rimliga pengar.
Så igår var det dags. Jag var en sväng till Pingstkyrkans second hand.
Som alltid så var det lång kö innan öppning. Ibland så hittar man fina exemplar av LP-skivor på den butiken. Kl.10.00 slog dom upp portarna. Jag skyndade mig
till hörnan där dom har skivor och gamla transistorapparater. Vad får man syn på då?!? Jo på golvet under hyllan med klassiska skivor och 78-varvare:
ETT PAR SONAB OA 14!!!! Priset? Svindyrt!! 80:- [:D]
Jag tog upp dom fort som f-n, betalade gumman i disken med en hundring och sa att hon kunde behålla växeln. Leende som ett barn i en godisbutik, gick jag till bilen.
Dammkåpan är lite intryckt på den ena basen, lite repiga i den vita lacken och någon liten bula i högtalargallret. Annars ser dom fina ut. Skumkanterna på basarna ser fina ut.

Bild

Men nu till problemet: Alla fyra diskanterna är knäpptysta på den ena högtalaren. Att alla fyra diskanterna skulle vara trasiga verkar väl osannolikt? Det mest troliga är väl att delningsfiltret spökar. Vilken eller vilka komponenter kan ha gått sönder?
Jag tänkte förlänga livet på dessa högtalare med en ny lackering m.m. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med något tips om vad problemet kan bero på. Tack på förhand!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-24 16:05

Kanske så enkelt som att en kabel rammlat loss?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-02-24 16:24

Förslag: jobba med lådrestaurering fram tills dess att SSC får fram de nya diskanterna. Dom gamla är inget att be för (såvida du inte besöker Pingstkyrkan för annat än second hand alltså).

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-02-24 16:39

Kaffekoppen skrev:Kanske så enkelt som att en kabel rammlat loss?

Tack för tipset Kaffekoppen. Skruvade bort baffeln och kollade delningsfiltret. Värmde upp lödkolven och lödde om alla punkter. Trots detta så är diskanterna fortfarande tysta. Basen spelar dock som den ska.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-24 16:44

Om det fortf inte kommer något ljud ur dom så är minst två st av diskanterna rökta. Vilka det är kan man mäta med ohm-meter om man plockar bort elementen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-02-24 16:47

Mr_Ekan skrev:Förslag: jobba med lådrestaurering fram tills dess att SSC får fram de nya diskanterna. Dom gamla är inget att be för (såvida du inte besöker Pingstkyrkan för annat än second hand alltså).

//Ekan

Nja, det som enbart lockar hos Pingstkyrkan är väl vinylskivor och en och annan gammal bok. Andlig vård kan man ju få på annat sätt. Pink Floyd eller Queen t.ex. :D
När kommer det nya diskanter?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-24 16:48

maal skrev:När kommer det nya diskanter?

Tidigast Juli sägs det från SSC.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-24 16:57

Om ett slutsteg har självsvängt i ena kanalen t ex så är det möjligt att alla diskanter är trasiga.

Jag har under mina år aldrig stött på en Sonabhögtalare som har haft en anslutningskabel som gått av eller varit felaktigt lödd.

Har du möjlighet att mäta impedanskurvan? Du kan ta loss ett diskantelement och se om du kan höra något ur denna om du spelar något direkt på diskantklämmorna. Om du har baffeln öppen med diskanterna så kan du mäta på anslutningsklämmorna på delningsfiltret.

PS

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-02-24 17:14

Naqref™ skrev:Om det fortf inte kommer något ljud ur dom så är minst två st av diskanterna rökta. Vilka det är kan man mäta med ohm-meter om man plockar bort elementen.

Det är vänsterhögtalaren som spökar. Jag tog fram multimetern och mätte. Två av diskanterna visade noll och de två andra visade 2,3 ohm. Var kan man få tag i diskanter, om det överhuvudtaget finns att få tag i för jag gissar att produktionen är väl sedan länge nedlagd på dessa element?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-24 17:24

Jag tror att i OA-14 är diskanterna på 8 ohm. Jag hade en hel drös 8-ohmare som jag skänkte till Carlssonstiftelsen d v s till Per Gulbrandsen på Carlssonplanet. Han kanske kan hjälpa dig så att det kan komma Carlssonstiftelsen till gagn. :D

MvH
PS

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-02-24 17:31

petersteindl skrev:Jag tror att i OA-14 är diskanterna på 8 ohm. Jag hade en hel drös 8-ohmare som jag skänkte till Carlssonstiftelsen d v s till Per Gulbrandsen på Carlssonplanet. Han kanske kan hjälpa dig så att det kan komma Carlssonstiftelsen till gagn. :D

MvH
PS

Tack för ditt tips. Då ska jag kontakta Per. Men är dom andra två diskanterna ok? Dom visade bara 2,3 ohm.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-24 17:38

Jag skulle byta alla 4 diskanterna. Dom är kopplade 2 stycken i serie och varje grupp i parallell skulle jag tro. Det är normalt att ett av elementen först går sönder och då finns det en möjlighet att det andra fortfarande fungerar men det kan fortfarande ha tagit skada innan det andra gick sönder.

MvH
PS

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-02-24 20:57

Naqref™ skrev:
maal skrev:När kommer det nya diskanter?

Tidigast Juli sägs det från SSC.

Senast? :roll:
11010000

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-24 21:35

jag har sådana diskanter liggandes 4 st tror jag. Eller dom satt i ett par med nån 8tums bredband. Alla funkar okej tror jag. Du kan få dom om du vill ha dom. Här sammlar dom bara damm :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-02-24 21:41

dwain1 skrev:jag har sådana diskanter liggandes 4 st tror jag. Eller dom satt i ett par med nån 8tums bredband. Alla funkar okej tror jag. Du kan få dom om du vill ha dom. Här sammlar dom bara damm :P

Du har PM.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-02-24 23:57

Vad är det för värden på spolarna i delningsfiltret i OA14? Den ena (den stora) är märkt 0,5 mH. Men den andra ser jag ingen märkning på. Någon som vet?
Edit: Hittade info om filtret i en annan tråd här på forumet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ingsfilter
Tack Naqref.

Info om filtret:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?p=6338

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-02-27 23:17

petersteindl skrev:Jag skulle byta alla 4 diskanterna. Dom är kopplade 2 stycken i serie och varje grupp i parallell skulle jag tro. Det är normalt att ett av elementen först går sönder och då finns det en möjlighet att det andra fortfarande fungerar men det kan fortfarande ha tagit skada innan det andra gick sönder.

MvH
PS

Du verkar ha helt rätt. Jag har fått tag på 8st diskanter idag. Så jag byter ut alla 4 i den högtalaren som diskanterna tystnade i. Jag mätte upp dom bägge andra diskanterna i den högtalaren. Dom visar bara 2,3 ohm. Ska det vara så. Dom nya visar 8 ohm. Tydligen så har du rätt Peter, att även dom andra två har fått sig en snyting.

Återgå till Carlsson Illuminati